Tervehdys,
Viikko alkoholittomuutta takana. Kuulostaa yleisellä tasolla naurettavalta mutta on henkilökohtaisesti noin kymmenen vuoden ennätys Tämäkään vähä ei olisi onnistunut ilman antabuksen pakoitetta, niin syvästi viinin juominen on kietoutunut jokaiseen päivään ja toimintoihin.
Olen lueskellut täältä kertomuksia ja kokemuksia mutta tuntuu tällä hetkellä täysin absurdilta ajatukselta, että olisin itse oikeasti vapaa eikä lopettaminen jollain tasolla tuntuisi luopumiselta. Jotenkin roikun kiinni kuvaelmassa jossa alkoton elämäni olisi yksitoikkoista puurtamista ja jatkuvaa viinin kaipailua. Puuh…
Todellakin olen kuitenkin nyt tilanteessa jossa nykyinen elämäntapani on muuttunut mahdottomaksi. Olen muuttunut alkoholistiksi. Mikään määrä ei riitä, kaikki muu on toisarvoista ja arkipäivän fokus on vain illassa ja viinipullossa. Olen niin väsynyt pitämään tätä kuviota yllä, järjestämään, säätämään, kaunistelemaan, kärvistelemään jokapäiväisessä itseinhossa.
Juomishistoriani on pitkä ja tavallaan ilmeisen tavanomainen. Siirtymä jonkinlaisesta viihdekäytöstä tähän tilanteeseen on ollut sitkeän yrittämisen tulosta. Olen usean vuoden ajan satunnaisia pakonsanelemia irtopäiviä lukuunottamatta juonut vähintään pullon viiniä joka päivä oli tilanne mikä tahansa, iloon, suruun, kyllästymiseen, muuten vaan rutiinilla. Olen tiedostanut tilanteen jo pitkään mutten vaan ole saanut otetta asiaan sillä halu juoda ohittaa järjen ja, nyt tuntuu siltä, että tahdonkin.
Olen siis 39-vuotias kolmen murrosikäisen äiti jolla on kaikesta huolimatta edelleen parisuhde ja haastava työpaikka. Hävittävää on siis todella paljon jo läheistenikin vuoksi. Tämä viikko on kuitenkin ollut katastrofaalisen kammottava. Ajattelen viiniä ehkä kolmen sekunnin välein johon itseargumentoin vikkelästi järkisyitä ja motivaatiota huonoin tuloksin. Mitään euforiaa tai ylpeyttä näistä seitsemästä päivästä en saa kyhättyä, ottaa päähän aivan liikaa koko sotku. Ja todellakaan tästäkään ei olisi tullut mitään ilman antabus-pakotetta. Kiemurtelen senkin ottamisessa niinkuin en tietäisi miksi
Kuinka kauan kestää kunnes näkyy edes pilkahdus valoa tunnelin päässä? Edes ripaus toivoa, että kaiken syrjääntyöntävä himo helpottaisi edes hetkeksi.
Kiitos ja kehräys ajastanne