Rikosrekisteri

Minulle on todennäköisesti tulossa yhdestä kännitoilailusta sakkoja, kukaan ei kuitenkaan vahingoittunut. Miten rikosrekisteri vaikuttaa elämään? Estääkö se työpaikan tai vuokra-asunnon saamisen, tai estääkö ulkomaille matkustamisen?

Ei mistään pikku sakoista tule rikosrekisterimerkintää, lähinnä sen saa ehdollisesta tai ehdottomasta vankeustuomiosta. Työn- tai vuokranantaja ei saa tilattua mitään rikostaustaotteita kenestäkään - jos yrität hakea töihin jonnekin missä ollaan lasten kanssa tekemisissä niin sinua voidaan vaatia itse tilaamaan tuon otteen ja näyttämään työnantajalle.

^^ Höpsistä töppöseen ja huoli pois :slight_smile: . Mistään pikkusakoista ei siis tosiaankaan saa varsinaista rikosrekisterimerkintää, vaikka toki nuokin poliisin kirjoissa näkyvät. Ne, kuten ei myöskään oikea rikosrekisteri, eivät näy kuitenkaan kenellekään muulle, kuin poliisille, eikä noita voi kukaan siviili käydä huvikseen poliisilta utelemassa. Vuokranantajalle ei kuulu paskaakaan, vaikka olisit moninkertainen murhaaja, ellei se nyt sitten muuta kautta sitä tiedä. Ulkomaille matkustamiseen ei vaikuta mitenkään, ellet ole jollakin Interpolin listalla, mutta siihen tarvinnee hieman suuremman luokan rikoksia, kuin se, että kerran kännissä harrasti pientä vandalismia(Jotakin tällaista siis oletan tapahtuneen). Joissakin työpaikoissa, lähinnä siis lasten ja nuorten kanssa työskentelyssä ja mahdollisesti muissakin hoitoalan hommissa, työnantaja voi vaatia toimittamaan rikosrekisteriotteen(Ei siis voi itse sitä tsekata mistään, vaan asianomaisen on itse pyydettävä se poliisilta), mutta käsittääkseni noissakin tapauksissa poliisilta toimitetaan ns. sensuroitu versio, eli sellainen, jossa näkyy, onko työnhakija syyllistynyt työnsä kannalta olennaisiin rikoksiin, joita ovat siis käytännössä seksuaali-, väkivalta- ja huumausainerikokset. Jos siellä kirjoissa ja kansissa lukee jokin nakkipaketin varastaminen, niin siitä ei tietoa tule työnantajalle. Sitten ovat erikseen jotkin valtion hommat, joihin hakevasta voidaan tehdä tarkempikin syyni, mutta, mitenkään nyt vähättelemättä, oletan, ettet ole ihan heti sellaisiin hakeutumassa, vaan ihan perusduuneihin.

Itselläni ei ole rikosrekisteri vaikuttanut käytännön elämään millään tavalla. Mä en tosin ole koskaan hakenut töitä lasten/nuorten parissa. Siinä tapauksessa olisi voinut jäädäkin työpaikka saamatta, kun noita yllämainittuja tuomioita on, seksuaalirikoksia lukuunottamatta.

Itse asiassa yllättävän monessa duunissa nykypäivänä tehdään perusmuotoinen turvallisuusselvitys, jossa tietoja myös poliisiasiantietojärjestelmästä käytetään. Toki se jonkin syyn aina vaatii kuitenkin ja tiedot noista sakoista häviää sieltä viidessä vuodessa.

Rikosrekisterissä pidetään vain 1% tiedoista ja loput 99% onpi piilossa KRP:n salaisessa tietojärjestelmässä. jokaisen narkkisverkostot ja epäilyttävät puuhastelut sieltä löytyy, vaikkei olisikaan rikosrekisterissä merkintää. Päihdelinkin, Psyvaultin sun muiden kirjoittelijoiden henkilötiedot on myös ylhäällä. Samalla kun rivipoliisien määrää harvennetaan, näkymättömän tiedustelun määrää lisätään.

Normikansalaisen mieltymykset toisaalta pysyy aika pitkälle turvassa, joten ei kännitoilailuista leviä tietoja Poliisin ulkopuolelle, vaikka “kaikki tiedetäänkin.” Meikäläisestäkään ei ole rikorekisterissä mitään, ei edes sakkoja ole koskaan tullut, mutta sivutolkulla dataa ja profilointeja löytyy… :wink: