Riippuvuuksien lopettamisen biologinen hoito

Olen ollut kuivilla 15.05-07 lähtien, ja perehtynyt perinpohjaisesti siihen mekansimiin, joka vei minut lähelle hengenlähtöä, kun turvauduin keskikaljaan psyyken lääkkeenä. Olen edennyt oireiden mekanismin selvittämisen suhteen kofeiinin ominaisuuksista käsin, huomattuani vahingossa sen aiheuttavan osuuden. Kaikki tähän mekanismiin liittyvät tekijät tunnetaan tieteessä. Olen todistanut kokeellisesti mekanismin tärkeimmän tekijän, veren happamuuden vaikutukset oireisiin siten, että happamoittavat ravintoaineet tuovat oireet takaisin seuraavana päivänä, ja emäksisöivät poistavat ne. Minulla ei ole enää mitään himoa mihinkään aineeseen tai herkkuun, olen rauhallinen, ajatukset ovat kirkkaat ja selkeät, eikä mitään muuta paikkaa kolota, kuin kihtistä kaviota, joka on myös paranemassa. Minulle tämä riittää, jos ei se riitä sinulle, kokeile itse.

Elleivät mielenterveyden oireet aiheudu sisäsyntyisistä tekijöistä, ne aiheutuvat useimmiten kehon happamoitumisesta eli liian korkeasta vetypitoisuudesta. Korkeat stressihormonitasot estävät munuaisia poistamasta ravinnosta syntyviä happamia kuona-aineita virtsaan, jolloin ne sitovat kehosta emäksisiä mineraaleja neutralointia varten ja aiheuttavat mm osteoporoosia. Neutraloimattomat hapot kertyvät mm lihasten sidekudoksiin, aiheuttaen kroonisia kipuja, sekä ihonalaisiin rasvakerroksiin selluliitiksi.

Kun emäksiset mineraalit eivät riitä neutraloimaan happojäämiä veressä, ne laskevat veren ph:ta, jolla on hyvin kapeat raja-arvot. Normaali ph liikkuu 7,35-7,45 rajoissa. Jos ph laskee alle 7 tai nousee yli 7,8, tila on hengenvaarallinen. Hapan veri aiheuttaa verenpaineen nousua, masennusta, ahdistuneisuutta, paniikkihäiriötä, pakkomielteisyyttä, psykoottisuutta, dementiaoireita ym. Happamuuden vaihtelut taas maanis-depressiivisyyttä.

Alkoholi, diureetit, maitotaloustuotteet, hiilihappopitoiset juomat, liiallinen happamoittavien ruoka-aineiden osuus ruokavaliossa jne, tuottavat virtsahappoja. Kofeiini sinetöi ongelman kehittymisen, kohottamalla kroonisesti stressihormonien tasoja, joka saa munuaiset ohjaamaan happojäämät takaisin vereen virtsateiden sijasta.

Tila voidaan tasapainottaa nopeasti neutraloimalla veren happamuutta emäksisillä mineraaleilla, mutta kehoon kertyneiden happojen poistaminen voi viedä kuukausia, jona aikana on noudatettava tarkasti emäksistä ruokavaliota. Kun keho on puhdistunut, voidaan happamoittavia ruoka-aineita ottaa takaisin ruokavalioon varovasti.

1. Juo pelkästään puhdasta vettä 2-3 litraa vuorokaudessa, ei mitään muuta nestettä. Ionisoitu, emäksinen vesi puhdistaa kehoa nopeammin, mutta tavallinenkin käy, kunhan korvaa sen happamuuden kalkilla. Voit myös puristaa veteen yhden sitruunan mehun.
  2. Nauti vesilitraa kohden 1/4 teelusikallista merisuolaa.
  3. Ryhdy tiukalle emäksiselle ruokavaliolle. Alkuvaiheessa voi syödä pelkästään tuoreita vihanneksia ja hedelmiä.
  4. Happamuutta voi neutraloida tehokkaasti soodalla.
  5. Glutamiini parantaa munuaisten kykyä poistaa happoja.

Tällä yksinkertaisella menetelmällä mielialaongelmat katoavat alle viikossa, parhaassa tapauksessa oireet alkavat helpottaa jo päivässä tai parissa. Koska kuurin aikana ei saada suolaa ravinnosta, on suola otettava erikseen. Tavallinen pöytösuola ei kelpaa, koska siinä ei ei ole kuin kahta mineraalia, merisuolassa noin 90. Merisuolan emäksiset mineraalit neutraloivat veren liiallisia virtsahappoja, jotka aiheuttavat korkeata verenpainetta.

Uraattikertymistä

Jos sinulla on jalkaterissä tunnottomuutta, voimakkaita kipuja, kylmyyttä jne, on varottava, etteivät sinne kiteytyneet hapot liukene ja purkaudu liian nopeasti. Siksi kannattaa olla varovainen uraatteja liuottavien ruoka-aineiden, kuten alfalfa-itujen kanssa. Myös jalan rasittaminen pumppaa happoja verenkiertoon.

* Happojen liian nopea vapautuminen voi laskea veren ph:n hengenvaarallisen alas.

* Happojen vapautuminen aiheuttaa nopeata ja voimakasta stressihormonitasojen nousua ja voi aiheuttaa voimakkaita psyyken oireita, aina psykoosia myöten. Tältä varalta on oltava käsillä tähän tilanteeseen sopivaa lääkettä. Diapam on käsitykseni mukaan ainoa sopiva lääke tähän tilanteeseen, koska se estää stressihormonitasojen ryöstäytymisen hengenvaaralliselle tasolle.

* Jos happoja vapautuu liikaa, ota teelusikallinen ruokasoodaa sekoitettuna lämpimään veteen, nauti vettä ja merisuolaa oikeassa suhteessa tarpeen mukaan. Tarkkaile verenpainetta, ja ota tarvittaessa yhteys lääkäriin. Älä missään tapauksessa polta tupakkaa, se alentaa veren ph:ta nopeasti lisäämällä hiilihappoa. On suositeltavaa tutkia kertymät ja tehdä hoitoarvio vahinkojen välttämiseksi.

* Seuraa virtsan ph:ta lakmuspaperilla. Sen pitäisi pysyä 7-8 lukemissa päiväsaikaan. Aamuvirtsan ph on matalampi, noin 5-6. Tämä johtuu siitä, että stressihormonien eritys on vähäisempää yöllä, jolloin munuaiset pystyvät poistamaan enemmän vetyä virtsaan.

* Puhdistusprojektiin olisi hyvä löytää tueksi asian ymmärtävä lääkäri.

Vesi- merisuolahoidosta.

watercure2.org/

Emäksisöivästä dieetistä.

bircaterra.fi/ph-tasapaino.htm

Jättäkää kommentti kokeiltuanne hoitoa.

Tekninen osuus ja kofeiinin merkitys

Jokaisessa solussa on soluseinämässä pumppuja, jotka siirtävät yhtä ainetta sisälle ja toista ulos. Esim. natrium/kalium vaihtopumppuun eivät sovi muut kuin natrium- ja kalium-ioni. Näitä pumppuja ohjaavat neurotransmitterit, kuten esimerkiksi stressihormonit, jotka säätävät pumppujen toiminnan sellaiseksi, että kaikki elimistön osat ovat valmiita stressihormonien hälytyksen vaatimaan toimintaan.

Stressihormonit ohjaavat munuaisten solujen eri aineiden vaihtopumppuja siten, että munuaiset ohjaavat neutraloimattomat virtsahapot takaisen kehoon virtsateiden sijasta. Veren happamuus lisääntyy, ja kohottaa puolestaan stressihormonitasoja.

Kofeiinia on veressä kaiken aikaa, sen epälineaarisen puhdistuman vuoksi. Se kohottaa myös stressihormonitasoa kaiken aikaa, jolloin neutraloimattomien happojen poistuminen kehosta estyy. Pienikin määrä kofeiinia voi ylläpitää tätä toimintahäiriötä, samoin kuin kaikki muu stressihormonitasoja kohottava kemiallinen ja psyykkinen tekijä.

Kun veri happamoituu hitaasti elintapojen vuoksi, aivot kehittävät toleranssimekanismeja happamuutta vastaan. Aivot ovat tottuneet tiettyyn happamuuteen, ja kun stressihormonien eritys alenee loppuillasta, alkavat munuaiset poistaa neutraloimattomia happoja verestä. Tästä syystä virtsan ph laskee yöllä. Koska yöllä ei saa ravinnosta happamuutta lisääviä aineita, nousee veren ph niin, että aivot reagoivat siihen jokaiselle kofeinistille tutulla aamudementialla. Aamukahvi happamoittaa verta, ja helpottaa vieroitusoireita. Kofeiiniriippuvuus on loppujen lopuksi keskushermoston virtsahapporiippuvuus.

Aivan yhtä tärkeää, kuin on happojen neutralointi, on pitää stressihormonitaso mahdollisimman alhaalla. Kofeiinin käytön lopettamisen aiheuttama stressi menee useimmilla ohi muutamassa viikossa, mutta kofeiinin käytön jatkamisesta aiheutuva kemiallinen stressi jatkuu käytön ajan. On itsepetosta yrittää puhdistaa kehoa myrkyistä toisella kädellä, ja lisätä myrkkykuormitusta toisella.

Kofeiiniriippuvuus on päihderiippuvuus, ja ensimmäinen askel siitä parantumiseen, on ongelman tiedostaminen ja sisäistäminen. Virtsahappojen aiheuttaman toksisen dementian vuoksi sisäistäminen voi olla vaikeaa, jopa mahdotonta, mutta onnistuu lopettamisen jälkeen viimeistään parissa viikossa, ellei muuten, niin kofeiinin yliannoksella.

Minulla on oma kokemus päihderiippuvuudesta, sen hoidosta ja raittiudesta. Mutta minulla on myös mainituista asioista akateeminen tutkinto, jolloin minulla on kompetenssia sanoa jostain asiasta perustellun mielipiteeni.

Omalla kokemuksella ja suoritetuilla opinnoilla perusteltu mielipiteeni on riippuvuuksien biologisesta hoidosta on se, että moista ei ole tullut ennen näin perusteltuna vastaan. Idea siis minulle uusi. Ko. hoidon on tehnyt sen kirjoittaja itselleen, ja nyt minä olen hoitamassa vastaavalla tavalla itseäni. Lyhyt viikon tulos on, että kofeiinista irtautuminen on palauttanut mieleeni iloa, hyvää oloa. Muutos on ollut raju.

En kaipaa privaattidosenttien viiteluetteloita, vaan kertokoot ensin oman kokemuksensa, sen miten lopettivat alkoholin ja kofeiinin käyttönsä. Tämän jälkeen siirrymme yhdessä vertailemaan yksityisiä kokemuksiamme, joilloin voimme tehdä niistä yleistyksiä - Kierkegaardin syvästi halveksimille privaattidosenteille opetettavaksi.

Juu, hyppy raittiuteen on uskallettava vain ottaa. Sören Kierkegaard oli viisas mies. :smiley:

Samoin tietysti Marcus Aurelius paljon aikaisemmin.

Vinetto (hyppäsi jo 22 vuotta sitten )

Ja mie neljä vuotta sitten. Hyvin menee mutta menköön. :smiley: