Retkahtaminen

Montako kertaa pitää sietää, pitääkö sietää. Mieheni on ollut aina ihan nuoruudesta asti alkoholisti. 10 vuotta oli välissä selvinpäin. En usko että voi sanoa raittiina, mutta selvinpäin. Addiktiot olivat vaan muualla (autot, kitarat, pyörät) ja velkaantui pahasti vaikka alkoholia tai lääkkeitä ei kulunut. Meillä uusioperhe. Yhdessä oltu 5 vuotta joista 3 asuttu erillään kun sain tarpeeksi. Perse sairaus. Ja olen itsekin sairastunut selkeästi tämän suhteen aikana. Nyt alan olemaan kypsä. En olisi jäänyt jos välillämme ei olisi aitoa rakkautta, intohimoa ja mahtavaa arkea. Aina siihen kuuluisaan retkahtamiseen asti. Tuurijuoppo. Aina 3-4kk välein retkahti ensimmäiset 3 vuotta. Minnesotahoidon jälkeen alkoi jo tuntumaan voitolta kun jaksot olivatkin jo 11k ja nyt 1v3kk ja retkahti. Hoitaa itseään, mutta epäilen pahaa läheisriipuvuutta. Todella pahaa. Ainakun meidän välillä isompi riita tms. Hän retkahtaa. Olen tukenut 5v, on ollut terapiaa, uusia työpaikkoja monta, hoidot ja kaikki läpi. Nyt kun raittiutta oli alla, aloin itse oireilemaan, riitoja, vihaa, katkeruutta aloin tuntemaan. Hän retkahti. En syytä itseäni, sen olen oppinut, että minä en voi häntä raitistaa vaikka mikä olisi.
Juominen on rankkaa kun sen aloittaa, putket kestää 2-3vk ja promillet on kokoajan 3-4 luokkaa. Saan pelätä että kuolee. Käyttää joskus rauhoittavia samalla. Lisäksi tietenkin muut naiset joita ihannoi ja minusta tekee syntipukin kaikille ja kaikkialle. Tiedän että juovan persoonan aikaansaannoksia, mutta pahalta tuntuu silti. Meillä molemmila lapsia ja ovat kasvaneet yhdessä monta vuotta. Silti, saako luovuttaa? Vai pitääkö retkahtanuttaa aina auttaa, jos hoitoon haluaa. Joskus kuskasin häntä vaikka minne ja se kunto oli niin kamalaa, etten enää jaksa.
Tuskin hän tulee pysymään raittiina niin kauan kuin minä olen vierellä.
Surullinen

1 tykkäys

Vastaan suoraan:

Saa luovuttaa ja heittää pyyhkeen kehään. Ei tarvitse kuskata avun ääreen ja auttaa. Sinun elämäsi on tärkein, ja olet itse vastuussa nimenomaan siitä. Omasta onnellisuudestasi.

1 tykkäys