Retkahdus lähellä

Elikkäs tarkoitus on kirjoitella tässä lähinnä itselle. Omasta historiasta, nykyisyydestä ja tulevaisuudesta peliriippuvaisena ihmisenä.

Totta tosiaan, olen siis korviani myöten peliriippuvainen ihminen. Pelit alkoivat joskus 15-16 vuotiaana, aloittelin viattomana RAY:n peliautomaateista. Lopputuloksena olikin se, että olin 21-vuotias elämäntahtonsa menettänyt nuorukainen, luottotiedoton ja 30 000e velkataakan kanssa elämää tarkasteleva juuri lukiosta valmistunut työtön eikä seuraavaa opiskelupaikkaa ollut tiedossa. Itsemurha-ajatukset olivat jokapäiväisiä. Lyhyesti yleiskuva on se, että olin pystyyn kuollut ihminen, joka pyrki selviämään tukikuukaudesta toiseen vain päästäkseen pelaamaan. Elin vain silloin kun pelasin. Kirjoitin M-keskiarvon, joka on tilanteeseen nähden aikas kiva. Tarkastelin itseäni ja elämäntilannettani syvällisesti ja rehellisesti. Edellä mainittujen asioiden pohjalta ymmärsin yksinkertaisen totuuden, nimittäin sen että pelaamiseen ei ole enää varaa. Oli helpompi luovuttaa lopullisesti kaikki, eli toisin sanoen päättää elämänsä oman käden kautta kuin pelata. Se oli se ensimmäinen vaihtoehto, sillä se on aina se helpoin vaihtoehto. Se on salakavala vaihtoehto, sillä se juoni aina mielessä silloin kun pelasin. Itseasiassa sen tekeminen oli toisiksi vaikein vaihtoehto, mutta myös toisiksi paras vaihtoehto. Huonoin vaihtoehto oli jatkaa pelaamista, ja täytyy muistaa että pelaaminen itsessään on eräänlaista luovuttamista… No minä lopulta tahdoin aidosti apua eikä tällä kertaa minua auttanut kukaan ammattilainen. Toisille sopii ammattilaiset, toisille ei, mutta sen opin että tärkeintä on myöntää tilanteensa ja tahtoa aidosti ulkopuolista apua itselleen. Läheinen ystävä pelasti minut tilanteesta, ottamalla raha-asiani hoitaakseen. Ystäväni aito tuki ja rakkaus olivat avaimia pelaamattomuuteen. Silloin havahduin, ja oli järkyttävän iso työmaa henkisellä puolella. Joka päivä piti asioita käsitellä, elämää piti alkaa näkemään aivan uudesta näkökulmasta. Lopulta tapahtui ihme, sain yliopistosta unelma-alaltani opiskelupaikan. Jouduin siitä syystä muuttamaan ystäväni läheisyydestä, monen sadan kilometrin päähän. Tällöin olin vuoden pelaamatta, mutta tällä kertaa elämä oli riskialttiimpaa koska ystävä ei ollut enää lähellä joka päivä tukemassa. Pelaamattomuus onneksi jatkui, ja jatkuu edelleen. Pelaamattomuutta on ollut tällä hetkellä noin vuosi ja 7 kuukautta. Elämäntilanne on aika hankala, yksinäisyyttä on ja opiskelupaikka ei olekaan se oikea. Lisäksi perheongelmat painavat kovasti niskan päälle. Eli toisin sanoen on jatkuvasti lievä stressi tulevaisuudesta.
Noh, eräs opiskelukaverini pyysi minua tämmöiseen leikkimuotoiseen pokeriturnaukseen mukaan opiskelijoitten kesken. Turnaukseen sisäänpääsymaksu oli 4e, eikä ollut tarjolla raha-palkintoja. Tarkoitus oli lähinnä tutustua uusiin ihmisiin ja pitää muuten vain hauskaa. No olen jyrkästi kieltäytynyt kaikesta rahapelaamisesta joka kerta, ja edelleen kieltäydyn. Tällä kertaa ajattelin, että kyseessä ei ole rahapelaamista ja siksi osallistuminen on ihan okei. Noh, oli hauskaa jne. Pieni paha omatunto iski asiassa. Nyt olen jatkuvasti kieriskellyt tuolla pokerisivustoilla, katsellut kun ihmiset pelaa pokeria ja koko ajan on lähellä että talletan rahaa ja aloitan taas sen kierteen siinä helvetissä. Sitä en kertakaikkisesti enää halua. Haluan kirjoittaa tämän tänne ensisijaisest itseni takia, mutta muistuttaakseni että retkahdus saattaa juonia hyvin lähellä. Noin 10 min sitten, olin pokerisaitilla, äärimmäisen lähellä retkahdusta. Siksi ajattelin selkeyttää omat ajatukset päässäni ennen kuin teen mitään niin vakavaa päätöstä elämässäni. Pelaamiseen pitää suhtautua todella suurella vakavuudella. Kysymys on elämästä, kysymys ei ole leikistä. Elämää voisi olla huomattavasti kivempi elää jos minulla olisi luottotiedot kunnossa eikä 30 000e velkaa ulosotossa. Nyt täytyy olla kiitollinen kaikesta, olen saanut enemmän kuin voin ikinä kuvitellakaan. Lupaan itselleni että lopetan tämän pelleilyn, muistelen niitä vakavia hetkiä elämässäni jotka olivat viedä itsemurhan partaalle. Ei saisi laskea tunteja, päiviä tai vuosia. Pitäisi ymmärtää syvällisesti että olen peliriippuvainen. Tämä on sairaus, jonka kanssa pitää oppia elämään koko lopun elämän. Ensimmäinen retkahdus vie minut samanlaiseen helvettiin. Sitä helvettiä en toivoisi edes pahimmalle vihamiehelleni, saati itselleni. Rakkaat ystävät ja kohtalon toverit, ehkä luette tämän viestin tai sitten ette. Joka tapauksessa haluan muistuttaa teille, ja ennen kaikkea itselleni että ole varovainen, hyväksy olevasi peliriippuvainen ja suhtaudu vakavasti tähän asiaan. Kysymys ei ole leikistä, kysymys on koko elämästä. Aurinkoista kevättä! :slight_smile:

Ite taas repsahellu joka kuukaus niin pahasti että nyt taas melkeen kolmen kuukauden vuokrat rästissä ja pelannu noin 4000 palkkatuloja tänä vuonna :frowning: tsemppiä älä ole yhtä heikko kun minä!!!

Hienosti kirjoitit. Kirjoituksestasi huokuu kunnon taistelutahtoa, mikä onkin tarpeen tässä projektissa. Elämä pelien kanssa ei ole elämää ollenkaan. Elämä velkojen kanssa on rankkaa, mutta elämisen arvoista kuitenkin. Mietin miten tämä sairaus ajaa ihmisen sellaiseen ahdinkoon, että itsemurhakin nousee vaihtoehdoksi, sitä itsekin olin miettinyt silloin kun vuosi sitten tänne tulin, ja aika moni muukin. Tämä palsta oli silloin minun pelastukseni ja edelleen iso tuki ja turva. Niin kauan kun olen pelaamatta, pystyn nauttimaan elämästä, vaikka rahaa ei olekaan yhtään ylimääräistä vielä vuosiin, nautin silti jokaisesta pelittömästä päivästä. Toivottavasti kirjoittelet jatkossakin tänne ja toivottavasti pelaamattomuudesta tulee sinulle uusi elämä:)

Mahtavaa nähdä kun tekstiä on luettu ja kommentoitu. ‘‘Kaikki men…’’ , tsemppiä kovasti sulle. Olet varmasti hieno ihminen, sinussa on lukuisia hienoja piirteitä. Kaikkein surullisinta on, että tuon sairauden, peliriippuvuuden, alle hautautuu kaikki ihmisen voimavarat. Isoin juttu minulle on ollut se, että olen lopettanut taistelemisen. Taistelemisen sijaan olen pyrkinyt realismiin, katsoa karua todellisuutta silmiin. Hyväksymällä tosiasiat on ollut ensimmäinen ja tärkein askel tämän sairauden kanssa elämiseen. Tärkein myöntämäni tosiasia itselleni on se, että minulla on sairaus nimeltänsä peliriippuvuus. Tämä peliriippuvuus sairautena merkitsee sitä, että en voi kontrolloida pelaamistani. Pelaaminen voi olla monelle ihmiselle eräänlaista ajanvietettä tai viihdettä. Sitä se ei voi olla minulle. Se on minulle erittäin vaarallista huumetta, ja se voi viedä minulta kaiken, yksinkertaisesti kaiken. Avaimena on astua kaikesta tuosta mielensisäisestä pelimaailmasta pois, katsoa edessä olevaa elämää päivä kerrallaan. Menneet ovat olleet vain opinrahoja, ja valitettavasti kyllä, jotkut opit ovat todella kalliita… Näin minä asiaa lähestyn, tsemppiä kaikille! Et voi uskoakaan kuinka vahva ihminen löytyy tuon sairauden takaa, ja siksi en sano että olet heikko. Huomaat oman vahvuutesi vain silloin kun hyväksyt olevasi sairas, ja ymmärrät että nuo päänsisäiset ‘‘pelikuviot’’ ovat vain oireita pelaamisesta. Silloin lopetat taistelemisen niitä vastaan, aloitat kohtaamaan elämän. Säästyy paljon voimavaroja, ja yhtäkkiä et huomaakaan kuinka vahva ihminen löytyy tuon sairauden takaa. Päivä kerrallaan… :slight_smile: