…
…
Espanjassa lääkäri määräsi tramadolia kaverille poskiontelontulehdukseen.
Täl kyseisel lekuril olin niin ryyneis etten edes muista käyneeni siellä, tiedä sitten mitä sekin ajatteli.
Ja tää mun kylki on oikeesti vitun kipee.
Miten niin tramaleita ei kirjoteta helposti? Jos on normaalin näkönen ja osaa vähän feidaa niin miksi ei? Varsinkin jos on ‘asiallinen’ lääkäri.
…
Toi onki vmäinstä kun tosissaan tarvii niitä lääkkeitä eikä saa taustansa takia, mutta osin ihan ymmärrettävissä sekin. Ei niillä mitään hajua oo ettet heti vedä koko pakettia naamariin.
Itse puhtailla papereilla ja 80% varmasti respat saanu.
Hitto ku antais niit kontteja tai edes 50kpl boxin tramaleita kun 500mg ei paljoa vaikuta.
Hitto mä kinuun samalla xanttuja siltä lekurilta, kaikki tai ei mitään.
Yleensä kun jossain lääkäritalossa asioi ekaa kertaa niin saa täyttää lomakkeen jossa yhden kohdan ruksittamalla suostuu, että talon sisällä lääkärit voivat lukea hoitokertomuksia yms. sinusta. Jos et ole 100% varma niin tuota, sitä voi varmasti myös muuttaa jos on aiemmin antanut suostumuksen.
Taisin onneks laittaa kieltävän ruksin, toivottavasti koska samasta talosta kymmenittäin respoja.
Miettikää alkoholiin tulis saman juttu että ei sais alkosta kun käyttää liikaa sitä ja väärin ois aika hupaisaa. Mut sulle “idontknow” jos et panacodeja saanu nii aika vaikee sun oksikodoniakaan saada. Vaihda lääkäriä!
Typerä kymysys mutta kysytään silti, eli mulla on respassa lyrica 150mg kapseli 3x56 1kapseli 2-3kertaa vrk. iter bis 50pv ja hain viimeviikolla yhden paketin, niin voinko hakea vaikka heti noi toiset kaksi pakettia vai laskeeko ne sen 18-19 pv,n välein että voin seuraavaksi hakea vai meneekö se vain yksinkertaisesti niin että voin hakea noi kaikki kolme pakettia 50pv sisällä ilman mitään välilaskelmia?
^ Et voi hakea kerralla. Tai voit toki yrittää, mutta veikkaan vahvasti, että sanomista tulee. Mä ymmärsin tuon iter bis 50 niin, että respalla saa hakea yhden pakkauksen 50 päivän välein, eli ensimmäisen paketin haettuasi saat seuraavan 50 päivän päästä ja viimeisen taas 50 päivän päästä, eli yhteensä 100:n päivän sisällä. MUTTA eihän tuossa ole mitään järkeä, koska eihän se 56 kpl paketti mitenkään riitä 50 päiväksi, jos lääkkeitä on määrätty otettavaksi 2-3 kpl/vrk. Oletan nyt, että lääkkeet on siis tarkoitettu ihan säännölliseen/päivittäiseen käyttöön, kuten Lyrica useimmiten. Ehkä olen taas ihan pihalla ja joku fiksumpi voinee korjata, mutta noin mä tuon käsitän . Kysy ihan suoraan apteekista tai kilauta lekurillesi. Onhan sillekin voinut sattua jokin kämmi respaa rustatessaan.
Mulla kävi apteekissa niin et kysyin mitä saan ulos, respat oli uusittu niin sain kaikkea 3kk satsin, nyt on lääkekaapissa ahdasta kun vanhojakin oli melko paljon. Laiskana miehenä otin kerralla kaikki ettei tarvi apteekissa ravata, farmaseutti kysyi otanko insuliinit vanhalla määräyksellä vai uudella, sanoi et ihan sama mulle kuhan saan… No pameja on nyt 5kk satsi ja kysyi vain pannaanko enkun kieliset laput ja joo koska heti kun mun vanha koiro heittää veivinsä lähden Kreikkaan lomalle. Onneksi ei ole mitään kieltoja lääkkeiden saannissa ja tulevana maanantaina saa lääkäri kirjoittaa lisää troppeja.
Se on niin että voin ostaa kaikki kolme pakettia kerralla 50pv.n välein ja yhden paketin olen hakenut ja sielä on jäljellä 8x56 pakettia eli kirjoitti puolenvuoden satsin, mutta niinkuin respassakin lukee 3x56 ja iter bis 50pv niin kaikki 3 pakettia saisi kerralla mutta nyt otin yhden ja kysyin yliopiston apoteekista niin se sanoi että voit hakea vaikka heti ne 2 pakettia koska 50pv.ää on se väli kun voi aina hakea 3x56kpl. En sitten tiedä ketä on oikeassa ja ketä väärässä koska jos respassa lukee 3x56kpl iter bis 50pv ja 1kapseli 2-3 ketaa päivässä ja yhden paketin otin koska ei ollut rahaa ostaa kaikkia kolmea pakettia kerralla niin laskeeko ne sen 18pv.n välein jos ottaa vaan yhden paketin kerralla en tiedä jos joku tieää niin valaiskaa tietämystäni koska toinen sanoo toista eli voin hakea ja toinen toista. Eli lyhyesti saisin aina 3x56kpl kerralla ja yhden paketin olen hakenut niin miten seuraavaksi, voinko hakea noi pari mitä en ostanut vaikka heti vai miten se menee?
Jos otat kelakorvauksen noista lääkkeistä, niin eivät välttämättä anna niitä ennen kuin edellinen satsi on laskennallisesti loppumassa. Jos taas et ota kelakorvauksia, niiden pitäisi ne antaa (ja haet jälkikäteen kelalta). Toi on tosin hyvin farmaseuttikohtaista: olin vuosia ottanut aina vaikka 6kk:n lääkkeet kerralla ja sitten en eräänä kertana yhdestä apteekista ottanut kuin yhden paketin. Vaikka en ottanut kelakorvausta, eivät antaneet sitä ulos aiemmin ennen kuin lääkäri soitti apteekkiin ja antoi luvan luovuttaa ne. Eikä siis ollut apteekkisopimusta edes, mutta PKV-lääkkeestä oli kyse. Ja myös yliopiston apteekissa törmännyt siihen, että yksi farmaseutti sanoo yhtä ja toinen toista, ja piti vain toivoa, että joku järkevä sattui kohdalla, kun siellä aikoinaan asioin. Tosin tuntuu, että jokaisessa apteekissa on niitä takakireitä nipoja ja toisaalta reiluja tyyppejä. Ei ole tullut vastaan apteekkia, jossa ei nipottajia olisi - ikävä kyllä. Itsekin kun pienen omaisuuden lääkkeisiin laitan joka vuosi
Eli kandee kysyä apteekista ts. mennä vaan hakemaan ne esim selittämällä, ettei ollut varastossa viimeksi tms. Ja jos ei anna, niin toisesta paikasta/toiselta farmaseutilta kysymään vaikka seuraavana päivänä.
Ymmärrän hyvin ton, että PKV-lääkkeitä ei saa hakea (varsinkin jos iteroitu), kun vasta sitten, kun pitäisi edelliset olla lopussa, mutta mun lähiapteekissa on yks farmaseutti, joka ei antanut MIRTAZAPIINIA, koska oli pieni paketti haettu edellisellä viikolla mussutti, että “pitäisi olla vielä paljon jäljellä”. Kovaa kamaa :mrgreen: Menin sitten kauemmas apteekkiin ne hakemaan, kun ei hälle raha kelvannut
^ Jos hakee lääkettä Kela-korvauksella, niin ymmärrän kyllä tuon apteekin nihkeilyn, koska Kelalta saattaa tulla mussutusta liian usein haetuista lääkkeistä, olipa kyse PKV-lääkkeistä tai niinkin kovasta kamasta, kuin atooppisen ihon hoitoon tarkoitetusta voiteesta. Jotkut farmaseutit ovat sitten tarkempia tuon asian kanssa, kuin toiset, jos toki niitäkin on, jotka vain ihan periaatteesta ja vittumaisuuttaan kieltäytyvät luovuttamasta lääkettä, kun suorastaan kellon kanssa vahtaavat, että nyt ei ole kulunut juuri ja juuri tiettyä aikaa edellisen satsin hakemisesta. Ilman Kela-korvausta nyt pitäisi IMO saada hakea lääkkeitä niin usein/niin suurina satseina, kuin tahtoo, ellei mitään iterointeja ole päällä, koska se nyt on ihan ihmisen oma asia, jos käyttää lääkkeitään liikaa ja itkeköön sitten tyhmyyttään, jos loppuvat kesken, eivätkä riitä oikeaan tarpeeseen. Niin, ja lähes kaikki lääkkeet myydään sen verran suurissa pakkauksissa, ihan ne pienimmätkin pakkauskoot, että niillä saa kyllä kertaöverit vedettyä, olipa kyse kuosaamisesta tai itsetuhoisuudesta. Onhan käsikauppalääkkeidenkin myynnissä rajoituksia ja tavallaan ymmärrän homman, koska esim. Burana saattaa olla hiton vaarallista vähänkin liikaa käytettynä. Käytännössä tuo ei kuitenkaan toimi, koska a) siitä yhdestäkin Burana-paketista saa vedettyä hengenvaarallisen yliannoksen, jos sillä itsensä tappaa tahtoo ja b) aina voi mennä viereiseen apteekkiin hakemaan lisää, lähettää kaverin asialle tai mennä seuraavana päivänä ihan samasta apteekista noutamaan lisää, jos nyt haluaa kaapit täyteen Buranaa hamstrata. Parempi olisi, että kertoisivat apteekissa, että tällä ja tuolla käsikauppalääkkeellä on sitten sellaisia ja tällaisia sivareita, että älä ota liikaa. Noinhan niiden pitäisi toimiakin ja väliin toimivatkin, mutta ymmärrän kyllä senkin, ettei aika yksinkertaisesti aina riitä antaa jokaikiselle asiakkaalle yksityiskohtaista valistusta, jos niitä asiakkaita on jonossa ulos asti.
Muistaakseni Yliopiston apteekkiin oli tullut nyt lappu, että myyvät Imodiumia nykyään vain yhden paketin asiakasta kohti.