Mikä rentouttaa? Muu kuin päihde? Etsin tässä rentoutuskeinoja itselleni eikä ole helppoa.
Tee ja sen valmistaminen hitaasti ja nauttiminen kiireettä on yksi, josta olen hyötynyt. Jos on aikaa. Sitäkään ei voi killittää holtittomasti, pissittää, menee unet ja käy isoina määrinä vatsaan.
Muita keinoja? Kiitos vinkeistä.
Onhan noita vaikka ja mitä. Mikä sitten kenellekin sopii.
Itselleni toimivat hyvin venyttely ja hengitys- ja rentoutumisharjoitukset. Netistä löytyy ohjeita, jos ei ole ketään ammattilaista neuvomassa. Noista voi edetä meditaatioon ja joogahommiin, mutta niistä minä en tiedä mitään.
Hieronta, jos on joku, joka hieroo. Jos haluaa ja rahaa riittää, voi tietenkin maksaa oikealle hierojalle.
Lämmin suihku. Joillekin toimii paremmin kylmä . Kylpy ja/tai sauna, jos näihin on mahdollisuus, eikä kärsi tästä nk. saunakaljasyndroomasta :mrgreen: .
Seksi. Sitä voi harrastaa itsekseenkin.
Johonkin sellaiseen keskittyminen, mikä ei vaadi kummoistakaan aivotyötä. Esim. jonkin hömpän lukeminen, helpon sanaristikon täyttäminen tai vaikka sukan kutominen, jos on käsityöihmisiä. Näyttöjen ylenmääräistä tuijottelua kannattaa tosin välttää.
Yleensä jokin itselle mieluisa rutiini, jossa saa niin sanotusti laitettua aivot narikkaan.
Näitä binaural beats-/binaural sounds -juttuja voi kokeilla. Löytyy YouTubesta ja Spotifysta ja kuulokkeet tarvitsee. Omasta mielestäni se on lähinnä outoa, mutta kai niissä jotakin taikaa on, kun moni tykkää.
Liikunta oman maun mukaan on tietenkin aina hyväksi, mutta sitä ei kannata kovin lähelle nukkumaanmenoaikaa ajoittaa. Menee helposti vain ylikierroksille. Jotkut tosin sanovat, että rauhallinen iltakävely auttaa rentoutumaan ja rauhoittumaan.
Kirjat. Huomasin vanhan hyvän rentoutumiskeinon: lukemisen, tässä pitkän ajan jälkeen. Liikkuminen luonnossa ja kiikaroiminen lintutornissa.
Tutkin myös muotia ja mikä siinä sopii minulle. Se on aika rentouttavaa. On kivaa olla vähän hömppä.
Marjastaminen, kirjoittaminen ja neulominen. Nyt olen keksinyt, pikku hiljaa tulee mieleen.
Rentoutuminen on tärkeää. Jos joku vielä keksii niin kiitos. Kiitos Winstonille hyvistä vinkeistä. En tiiä rentouttaako seksi, olenko vanha vai mitä, mutta eikös siinä pidä ensin olla rentoutunut… ?
Toivottavasti kaikenlaisia ideoita tulee, pitää kokeilla. Myös edellä mainittua, kun ollaan reilusti yli 18 ja naimisissa. Ja lomalla.
Mutta kävin kirjastossa, löysin proosaa ja yhden tietokirjan… Huomenna reissuun pieneen ja romantiikkaa, erotiikkaa ehkä. Selvinpäin. ?
Hyviä konsteja mainittu.
Minulla on pääharrastuksena lukeminen joka rentouttaa hyvin. Myös rankahko liikunta tekee hyvää ja jooga ja tietysti luonnossa liikkuminen.
Emmä enään tiedä. Paras napata tuhti annos rauhoittavia, vetää kaihtimet kiinni mennä omaan lämpimään sänkyyn ja unohtaa maailman meno. USA on jo valmiiksi päättänyt meidän ihmisten kohtalon.