Rentoutuminen - mitä alkoholin tilalle?

Hei!
Olisiko kellään vinkkiä, mikä auttaisi rentoutumiseen alkoholin sijasta?

Taustaa: olen 40-vuotias yksin asuva nainen ja huolissani omasta alkoholin käytöstäni. Olen kärsinyt huonounisuudesta lukioikäisestä lähtien. Huonounisuuden takana taas on stressaava luonne ja vilkas mielikuvitus. Minulle alkoholi on unilääke. Oli kyse sitten jostain ahdistavasta asiasta tai jotain positiivisestakin (hyvä ja jännittävä elokuva, matkan odotus, uusi ihmissuhde, jne) ajatukseni pyörivät päässä, enkä saa niitä “kytkettyä pois”. Siispä pyörin sängyssä ja odotan unta turhaan. Alkoholi rentouttaa ja väsyttää ja saan pyörivät ajatukseni katkaistua ja nukahdettua.

Saan työpaikkalääkäriltä nukahtamislääkkeitä, mutta niihinkin voi muodostua riippuvuus ja yritän pitää syödyn määrän kohtuullisena. Myös alkoholin kulutuksen annosmääräni ovat kohtuulliset (n. 10 viikossa), mutta olen huomannut suuren henkisen riippuvuuden alkoholista. Illalla kaipaan niin rentoutumisen tunnetta, että jos jääkapissa on olut, juon sen :frowning: En voisi kuvitella olevani kuukautta ilman alkoholia. Siispä riippuvuus on olemassa :frowning:

Olen ajatellut, että jos keksisin jonkun muun tavan katkaista ajatukset riippuvuuteni alkoholista vähenisi. Mikä neuvoksi? Jooga ei kelpaa - en taivu mihinkään.

^ Joogassa ei käsittääkseni ole suinkaan tärkeintä se, että taipuisi kovin kummoisiin asentoihin, ainakaan alkuun, ja siinäkin harrastuksessa voi edetä ajan kuluessa :wink: , mutta onhan noita muitakin meditaatiojuttuja olemassa, joissa ei tarvitse itseään pahemmin taivutella, jos se on se kynnyskysymys.

Sä et tosiaankaan juo paljoa, mutta ymmärrän kyllä, ettet tahdo käyttää alkoholia unilääkkeenä, ja paska unilääke se onkin, pieninäkin määrinä. Huonontaa siis unenlaatua, vaikka sillä saisikin itsensä tipahtamaan. Oletko ajatellut MT-palveluiden piiriin hakeutumista vai oletko jo peräti ollutkin jonkintyyppisessä hoidossa? En tarkoita, että olisit ns. hullu, mutta ehkä sulla on jotakin käsittelemätöntä häikkää mielessäsi, joka aiheuttaa tuota pirunmoista stressaamista ja ajatuksenrientoa, ja sen käsittely jonkun ammattilaisen kanssa voisi auttaa. Julkisella MT-puolella tosin mahdollisuudet saada kunnollista keskusteluapua ovat yleensä varsin rajalliset ja ne lykkäävät sulle äkkiä vain Ketipinor-respan, jos valittelet unettomuuttasi :imp: :mrgreen: . Jos kuitenkin onnistuisit saamaan jonkinlaisen terapiakontaktin, jossa ihan oikeasti voisit puhua stresseistäsi jollekin sellaiselle ihmiselle, joka on erikoistunut juuri tuonkaltaisiin ongelmiin, niin siitä voisi olla apua siihen, että löytäsit keinoja skipata niitä häiritseviä ajatuksia. Mä aina hehkutan terapiaa, kun mua se on auttanut, siis sen jälkeen, kun vihdoin löysin itselleni sopivan terapeutin. No, mä olen kyllä kroonisesti uniongelmainen, eikä se terapia varsinaisesti mun univaikeuksiani, jotka johtuvat milloin mistäkin, ole ratkaissut, mutta ajatuskelojen ja vaikeiden tunteiden käsittelyyn se on auttanut.

Luonnonkonsteja rentoutumiseen ja unettomuuteen ovat sitten mm. liikunta, jonka kanssa tosin kannattaa olla tarkkana, ettei sitä vedä överiksi, sillä silloin se ei rentouta, vaan päinvastoin. Oikea ruokavalio saattaa auttaa, mutta mikä kenellekin on oikea ruokavalio, riippuu tyystin ihmisestä. Makuuhuoneen tuuletus ja varsinkin näin kesäaikana pimennys, sekä puhtaat lakanat. Rauhoittuminen ennen nukkumaan menoa, eli ei TV:tä, nettiä, rankkaa fyysistä rasitusta tms. pariin tuntiin ennen nukkumaan menoa. Sänky vain nukkumista varten, eli ei mitään ylimääräistä makoilua ja oleskelua siellä. Joillakin voi auttaa hiilihydraattipitoinen iltapala. Nuo nyt ovat ne peruskonstit, mitä äkkiseltään muistin, mutta eivätpä ne todella pahoihin univaikeuksiin auta. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jollet ole jo kokeillut :wink: .

Winston jo antoikin paljon hyviä ohjeita. En kuitenkaan usko, että kovinkaan suuri vaara liiallinen liikunta on.

Mielestäni yksi toimiva keino poistaa mielestään stressaavia ajatuksia on kirjoittaa. Tällöin ne eivät pyöri päässä ja usein saavat selkeämmän muodon ja jopa ratkaisun. Päiväkirjan kirjoittaminen illalla on tällainen asia jota itse harrastan ja tiedän aika monen muunkin rankoissa tehtävissä olevien harrastavan.

Komppaan Winstonia ja Davea. Itsekin lähes koko aikuisikäni eriasteisista uniongelmista kärsineenä oon testannut suurin piirtein kaikkia mahdollisia konsteja; lääkkeitä, liikuntaa, rentoutusmetodeja, liikuntaa, joogaa yms. Nukahtamislääkkeet toimivat aikansa, mutta pidemmän päälle nekin huonontavat unen laatua eivätkä sitten enää jossain vaiheessa toimi, ainakin jos bentsoista tai niiden johdannaisista puhutaan. Koukkuunjäämisen riski on myös olemassa. Jooga ei myöskään välttämättä rentouta, ainakaan pidemmälle mentäessä - itselläni on siitä aika päinvastaisia kokemuksia, siinä kun mennään aika syvälle omaan itseen ja kaikki se mitä sieltä paljastuu ei välttämättä sitten olekaan järin miellyttävää. Oma kokemukseni on siis tällainen, joillain muilla varmasti hyvin erilainen. Eikä se tosiaan vaadi mitään erityistä notkeutta, sitä tulee sitten ajan kanssa jos on tullakseen. Kokeilemalla ei varmaan menetä mitään :slight_smile:

Luontaistuotevalmisteista 5-htp toimi mulla aikoinaan parhaiten iltaisin, sekä melatoniini myös välillä. Mulla on tapana nykyisin venytellä kevyesti ennen nukkumaan menoa, kuunnella jotain rauhoittavaa musiikkia ja syödä jotain kevyttä tunti pari ennen nukkumaan menoa.

Oletko kokeillut melatoniinia?

Minä en tiedä mikä auttaisi rentoutumiseen mutta nukahtamiseen ja unen laatuun auttaa ainakin epäterveellinen roskaruoka. Pizzaa, hamppareita, jo tulee uni! Liiallinen liikunta ja energisoiva ravinto vie minulta unet. Juuri siksi koska ne tuovat juuri sitä energiaa joka ei katoa iltaisinkaan.

Ja jos juot kahvia, kokeile kahvilakkoa. Muutaman päivän kahvilakko takaa päänsäryn ja voimattomuuden, mutta kunhan pari päivää olet ilman kahvia voin melkein taata että joku aamu heräät kuin nuijanukutuksen jälkeen heränneenä.

Minulla on kroonisesti ollut nukahtamisvaikeuksia.

On olemassa “Joogaa jäykille” niminen kirja. Siinä on paljon helppoja liikkeitä ja siinä selitetään joogaan kuuluva liikkeen ja hengityksen rytmitys.

Muistan nukahtaneeni ja nukkuneeni hyvin kerran (ehkä kertoja on useampiakin mutta tämä tuli mieleen). Tarkoittamallani kerralla toinen henkilö hieroi niskaani illalla huomattavan voimakkaasti.

Hei!
Kiitos kaikille vastaajille. Olen samaa mieltä, että alkoholi, vaikkakin auttaa nukahtamisessa, huonontaa unen laatua. Jos juon useamman kuin yhden oluen herään myös yöllä alkoholin haihtuessa. Ja sitten tietysti herään vessahätään :angry: Yksi olut siis on ollut minulle se nukuttava juttu.

Nukahtamislääkkeet toimivat kyllä, kun käytän niitä säästeliääst (5 tablettia kuukaudessa). Olen kuitenkin ollut havaitsevinani sivuvaikutuksia, siis ennen kaikkea mielialavaihtelua. Ja niillä saatu uni ei jotenkin vastaa luonnolista unta.

Liikuntaa olen myös kokeillut, mutta se taas nostaa minulla vierystilaa. Venyttely tuntuisi tässä toimivan paremmin. Ja kyllä, melatoniini on käytössä ja siitä on mielestäni ainakin hieman apua. Valeriaanaa (Herbival) kokeilin aikani, mutta se nosti maksa-arvoja, jotka muuten ovat hyvät.

Paras luomukonsti minulla on sähkötyyny, jonka laitan selän alle. Kun lämpö ryömii lihaksiin, se rentouttaa ja nukuttaa. Lainasin tänään naapurilta rentoutus CD:n, jota aion kokeilla.

Yleensä kaikki sanovat, että nukkuu, kun on riittävän väsynyt. Minä taas ollessani riittävän väsynyt kehitän pienistä asioista suuria ongelmia ja sitten stressaan entistä pahemmin. Jotenkin koen, että pitää olla riittävän voimissaan jaksaakseen nukahtaa.

^ Voi helvetti, mä joskus niin vihaan tuollaisia ihmisiä, jotka sanovat, että uni tulee kyllä, kunhan on riittävän väsynyt :imp: . Sellaiset ihmiset eivät tiedä todellisista univaikeuksista mitään. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että silloin, kun uni ei kerta kaikkiaan tule, niin se johtaa ennemmin sellaiseen ns. kauhun ja juuri ylikierroksilla käymisen kierteeseen, joka vain ylläpitää unettomuutta. Olen muutaman kerran mennyt psykoosiin, kun en ole saanut nukutuksi silmänräpäystäkään muutamaan vuorokauteen. Mulla tosin on taustalla melko pahoja psyyken ongelmia, enkä lopulta sitten tiedä, kumpi oli ensin: muna vai kana, eli meninkö psykoosiin, koska en saanut unta vai enkö saanut unta, koska olin menossa psykoosiin :confused: .

Juu, se liikunta saattaa tosiaan pitää yllä untahaittavaa ylivireystilaa, mikäli se on liian rankkaa sun omaan jaksamiseesi nähden, enkä tarkoita tuolla nyt varsinaista fyysistä kuntoasi, vaan ihan kokonaisvaltaista stressi- ym. tilaasi. Liikunta pitäisikin tuossa tilanteessa ajoittaa aamuun/aamupäivään ja rauhoittua iltaa kohden IMO. Myöskin voisit kokeilla rankan fyysisen rasituksen sijasta ihan vain ulkoilua rauhallisesti kävellen jossakin rauhallisissa ja kauniissa maisemissa. Se voi auttaa paljon paremmin, kuin raskas fyysinen rääkki. Raittiista ilmasta ei ainakaan pitäisi olla mitään haittaa unensaantiin :wink: .

Hyvä, ettet käytä tuon enempää nukahtamislääkkeitä, vaikka joskus nekin ovat paikallaan, jollei uni muuten tule ja ovathan ne yleensä terveellisempi vaihtoehto, kuin alkoholi, vaikket tosiaan paljoa juokaan. No, kuten jo sanottu, nukahtamislääkkeet menettävät herkästi tehonsa liian tiuhaan käytettyinä ja niistä saattaa saada itselleen pahan riippuvuuden(en tosin tiedä, mitä lääkkeitä sulla on, mutta veikkaan, että tarkoitat ns. Z-lääkkeitä :confused: ), mutta sun käyttömäärilläsi tuota riskiä ei pitäisi olla, joten nappaa unipilleri joskus, jos sitä tunnut tarvitsevan ja se jotenkin sua hyödyttää.

Tsemppiä unettomuuden selättämiseen ja toivottavasti siitä CD:stä olisi edes jotakin apua :slight_smile: .

Jep, Kama Sutra… :wink:

Olen itse kärsinyt viimeiset 20 vuotta yöllisistä heräämisistä ja muista univaikeuksista (nyt 41 vuotta)ja kokeillut kaikkia keinoja unen laadun parantamiseksi. Niistä monikaan ei ole auttanut kuin hetkeksi (meditointi, unilääkkeet, akupunktio) tai heikentänyt tilannetta (alkoholi unilääkkeenä), kunnes keksin syödä useasti, 5-6 annosta päivässä. Tämä ilmeisemminkin pitää verensokerit tasaisina ja puolestaan alkoholi (pienikin määrä) sekoittaa pakan kokonaan. Toisekseen, kärsin myös juoksevista ajatuksista illalla. Tähän minua on auttanut Yleareena! Katson sängyssä yöpöydällä olevalta IPadilta (ei toimi, jos katson isolta näytöltä tv:stä!?) jotain sarjaa (Midsommerin murhat tms. mikä ei ole “liian” mielenkiintoinen) noin 10 minuuttia ja uni tulee silmään…zzzz : ). Jos en koske alkoholiin lainkaan, nukun koko yön katkemattomasti, ellei lapset herätä yöllä. Tässä yksi keskeisimmistä syistä miksi haluan jättää alkoholin kokonaan tai ainakin suurelta osin.

Katoppa youtubesta rentoutus videoita, laita semmonen soimaan ja kuulokkeet korville. Itelläni toimii sateen ääni…

Tässä on joku… Kone vaan pitää säätää, ettei mee liian nopeasti lepotilaan. Kännykässä on monella netti…

youtube.com/watch?v=E19MFHRAJB8

Mulla ainakin häviää ajatuksen juoksu yöllä kun kuuntelen tällaisiä. Jotenkin tuo ääni pakottaa keskittymään vain tuohon sateen ääneen. On niitä muitakin mistä itse pitää (luonnon äänet, panhuilut, valaan äänet, laineiden liplatus, kosken pauhu, puron solina…) Mulla sateen ääni toimii… Kannattaa kokeilla… :wink: