Hei!
Olisiko kellään vinkkiä, mikä auttaisi rentoutumiseen alkoholin sijasta?
Taustaa: olen 40-vuotias yksin asuva nainen ja huolissani omasta alkoholin käytöstäni. Olen kärsinyt huonounisuudesta lukioikäisestä lähtien. Huonounisuuden takana taas on stressaava luonne ja vilkas mielikuvitus. Minulle alkoholi on unilääke. Oli kyse sitten jostain ahdistavasta asiasta tai jotain positiivisestakin (hyvä ja jännittävä elokuva, matkan odotus, uusi ihmissuhde, jne) ajatukseni pyörivät päässä, enkä saa niitä “kytkettyä pois”. Siispä pyörin sängyssä ja odotan unta turhaan. Alkoholi rentouttaa ja väsyttää ja saan pyörivät ajatukseni katkaistua ja nukahdettua.
Saan työpaikkalääkäriltä nukahtamislääkkeitä, mutta niihinkin voi muodostua riippuvuus ja yritän pitää syödyn määrän kohtuullisena. Myös alkoholin kulutuksen annosmääräni ovat kohtuulliset (n. 10 viikossa), mutta olen huomannut suuren henkisen riippuvuuden alkoholista. Illalla kaipaan niin rentoutumisen tunnetta, että jos jääkapissa on olut, juon sen En voisi kuvitella olevani kuukautta ilman alkoholia. Siispä riippuvuus on olemassa
Olen ajatellut, että jos keksisin jonkun muun tavan katkaista ajatukset riippuvuuteni alkoholista vähenisi. Mikä neuvoksi? Jooga ei kelpaa - en taivu mihinkään.