Käykää kattomas traileri. Tai käykää ihan elokuvissakin, jos halajatte.
Vaikuttaa aika realistiselta… (??) Ilmeisesti siis on kuvattu 2004 (vuoden ajan).
Tekijä sanoo, että parasta mahdollista valistusta tää dokumenttielokuva… Ehkä voin olla toista mieltä. Ihmiset jotka ei mistään douppi jutuista tiedä mitään, kauhistuu ja saa inhon väreitä. Mut sitten ‘meidänlaiset’, jotka tietää jostain jotain, näkee tän realistisena & arkipäiväsenä (?).
Nuori kundihan tuo on, kuka on ns pääosassa, tää Jani, oliko 18 vai 19, en nyt muista, et aikalailla luulen et sillä on jonkinlainen kuherruskuukausi menossa tätä juttua kuvatessa. Ite olin ainakin aika kersa 18,19 vuotiaana… Voi olla nyt paljon henkisesti (ja muutenkin) kasvanut, et voi kundi tuntea pientä myötähäpeää katsoessaan 10-vuoden takaisiaan sekoilujaan…
Päihdenuoren Äitinä tuntuu että tuo on nähtävä,syytä ajatukselle en osaa sanoa. Olisiko ehkäpä niin että näkee edes vähän sitä missä se oma poikakin on ollut,enhän minä siitä maailmasta juurikaan mitään tiedä,ainoastaan sen mihin se voi johtaa nuoren kohdalla.
Kuvattu 2004, todellisuutta, sitä narkkarin todellisuutta. Te jotka suhtaudutte halveksivasti tähän elokuvaan: olen havaitsevinani pientä kateutta??? Kuinka voi tuntea alemmuutta siitä, ettei ole vetänyt itseään kamalla pohjan läpi???
Itse en ehkä käy katsomassa elokuvaa, voi kaipuu kentälle herätä—toisaalta voihan sieltä lähtee pois ja tulee liian kovat nikkikset. Siinä mielessä olisi kiva käydä katsoo toi leffa, miten se on kuvattu: herättääkö se himoa vai kertooko se mitä on oikeasti käyttää kamaa?
Joo tää mua kans pääosin kiinnostaa tuossa filmissä. Sen takia haluan sen nähdä. Että onko se enemmän sellanen ‘biletys’ juttu, vaiko sellanen Unelmien Sielunmessu ‘kaikki on perseestä’ juttu.
Voi olla että päihteiden käyttäjät ja varmaan entisetkin (?), voi saada tosta jonkinmoisia haluja… Itse ainakin olen sellanen, et provosoidun helposti.
Ethän oo nähny vielä koko leffaa, entäs jos se on ihan paska? On vedetty joskus pohjan läpi, nykyään noi elokuvat
ei aiheuta kateutta, ehkä vähän himoa tietyt kohdat. Mut jos elokuva ei ole erikoisen hyvin tehty, omaa hyviä
näyttelijöitä tai juonta, niin alkaa aika äkkiä haukotuttamaan. On niitä hyviäkin “kamanvetoelokuvia”, mutta
suurin osa on kyllä ollu ihan vitun surkeesti tehtyä puuduttavaa kuraa. Aika jännä ilmiö btw, ett monet kamaa
vetävät tyypit tuntuu hehkuttavan noita huonojakin elokuvia sen takia että…? Eiks ne hyvän elokuvan
kriteerit pitäs täyttyä näiski leffois o_o kai se sitten kiinnostaa jos elämässä ei oo mitää muutaku douppi. Elokuvat elokuvina, toivottavasti tuossa on jotain mielenkiintosta että jaksaa katsoa loppuun asti. Ei mua ainakaa kiinnosta kattoo keskinkertaista elokuvaa rovaniemeläisen subunistin sekoilusta eka lapissa ja sitten jsn euroopassa…
on näetty, eletty ja koettu.
Itse asiassa tuo dokkari voi kiinnostaa todella monia! Esim. omasta ei-käyttävästä lähipiiristä monet ovat tuosta puhuneet ja ovat kiinnostuneita näkemään. Yllättävän monia kiinnostaa päihderiippuvaisten arki, kun huomataan, ettei sitä välttämättä ole toinen jalka haudassa oleva varasteleva, valehteleva ja vaarallinen nisti, vaan ihminen siinä missä muutkin. Päihderiippuvaisten elämään liittyviä harhaluuloja on paljon, ja tuo dokkari toivottavasti ainakin osaltaan auttaa niiden harhaluulojen muuttumisessa.
Osa ihmisistä, etenkin nuorista, jollain oudolla tavalla ihailevat nistien elämää. on coolia vetää bileissä lainit tai olla se luokan/kaveripiirin kovis, joka uskaltaa vetää mitä haluaa. Monet ovat kateellisia, on se sitten rohkeus, vapaus tai mitä vain, mikä kiellettyihin aineisiin liittyy. Ei nähdä sitä, että siitä joutuu maksamaan myös kovan hinnan. Ja muistetaan kuitenkin, että dokkari parhaimmillaankin kuvaa vain yhdenlaista elämäntapaa. Näin ollen se ei ole koko totuus päihdekäytöstä.
Jos nyt viittaat osittain pikkasen vähäsen tähän kyseessä olevaan elokuvaan, niin saaaaatat tulla pettymään. Dokumentti kertoo nuorista, ketkä käyttää huumeita. Siinä juoni. Ei siis varmaan jänniä juonen käänteitä…
Tää on kyl niin totta! Vaikka aihe kiinnostaiskin, nii ei nyt ihan pässi saa olla.
Esim yks kaveri oli kyläs. Telkkarist tuli CSI. Tyypit keskusteli siinä et, ‘verestä löytyi midatsolaamia’. Tää meijän kaveri ihan innoissaan huutaa ‘Hei kuulittekste! midatsolaami!’.
Haluisin kyllä nähä leffan. Mitään saman tyylistä kuitenkaan suomessa varmaan kaiken kansan nähtäväks aikasemmin kuvattu…? Millon tän näkis leffateattereissa?
Aa, meitsi kelas ett se oli “dokumenttityyppinen” elokuva eikä ihan dokkari. Tainno… juonihan siinäkin on, eihän sitä tiedä miten se päättyy :mrgreen: Ja onhan siinä näytteliätkin Nojoo ei oo ihan sama asia kyllä
"Valtion elokuvatarkastamo määräsi Reindeerspotting-elokuvalle 18 vuoden ikärajan, sillä sen mukaan dokumentissa kuvataan huumeidenkäyttöä liian ihannoivasti. "
Toi pätkä on kiinnostava. Kohtalaisen harvassa ovat ne aiheet joiden esittämistä tietyssä valossa pidetään niin pahana että sisällön leviämistä yleiseen tietoon on hillittävä. Jos joskus eteen sattuu niin varmaankin katson tuon Reindeerspottingin koska haluan nähdä mikä on liian ihannoivaa heidän mielestään. Ymmärtääkseni dokkarissa ei kuitenkaan ole kyse mistään pelkästä “jeejee oon subuissa” -tarinasta vaan elämää on kuvattu ylä- ja alamäkineen. Noin muuten ei kyllä suuresti kiinnosta, jos haluan pikkurikollisia ja päihdeongelmaisia vierestä katsella niin etsin vain lähimmän rotanloukon tai paskabaarin. Riittäähän noita.
Joo kyllä mä käsitin että ihan niinkun Ups and Downs - huumeiden ilot ja laskut. Niinhän se menee ihan oikeastikkin… (vai meneekö… )
Nyt ‘pääosa’ Jani on päässyt vankilasta ja vankila-aikanaan lopettanut aktiivisen huumeiden käytön. Eli varmaan subun vedon lopettanut (?), sitä vissiin tiuhempaan käytti.
On mahtava leffa. 14v Jonnet saa vinkkiä mitä vetää ja miten kun kiinnostaa niitä tuo narkkarin ura ja on niin siistiä…(Sit tulee tokitännekkin kyseleen neuvoja et miten sitä Subuu vedetäänkään turvallisesti) Ei helvetti tätä yhteiskuntaa.
Siis minä, reality ohjelmien himo kuluttajana kyllä oikeen odotan et pääsen katsoon tän…
Näihin tämmösiin jää koukkuun, varsinkin jos aihe kertoo sellasseesta aiheesta, mistä ite on kiinnostunut; päihteistä.
Empä tiiä tästä, enkä Rovaniemen hamppimeiningeistä,
mutta kauhea älämölö tästä noussu ainakin. Mielenkiintoista, kai.
Kertokaa ihmeessä sitten jotkut kun ootte käyny kahtoon että mikä oli.
Ite köyhä hamppi, en ala maksamaan et pääsis kahtoon screeniltä
jotaki tämmöstä. Mutta ois se kiva tietää onko se sitten semmosta niinkö se
semmonen yleensä on tai tämmönen tommonen…