Ajattelin kirjoittaa asiasta jonka olen havainnut, ja jota olen kovasti miettinyt pitkän alkoholistin urani varrella. Nimittäin kannattaako todella aina olla rehellinen omasta alkoholismista ulkopuolisille. Itse olen kokenut sen, että jos kertoo ongelmasta puolitutuille tai työ- ja opiskelukavereille, niin siitä voi olla ikäviä seurauksia, ts. epäluotettavan juopon leiman voi saada vaikka olisi ollutkin pitkään raittiina juomattomana alkoholistina. Pari sellaista virhettä olen tehnyt, että olen myöntänyt olevani alkoholisti ja saanut karvaasti kokea sen, että näiden tuttavien (ei siis todella läheisten) suhtautuminen minuun on muuttunut.
Mielestäni alkoholiin ja alkoholismiin suhtaudutaan koko yhteiskunnassa kahtiajakoisesti ja ristiriitaisesti; juominen on sallittua ja se on jopa suositeltavaa sosiaalisissa kuvioissa, mutta ongelmaa siitä ei tietenkään saisi tulla. Jos myönnät että ongelmaa on viinan kanssa, niin voi käydä niin että saat siitä avautumisesta katua. Olenko oikeassa vai kuvittelenko vain? Olen joka tapauksessa tullut tosi varovaiseksi sen suhteen kenelle puhun ongelmastani rehellisesti. Toiselle alkoholistille ja AA-kerhossa voin aina puhua asiasta, koska tällainen ihminen ymmärtää mistä on kyse, ts. samassa veneessä ollaan.