RC piirtää ja kertoo

Tänään Uudenmaan Alueuutisissa tuli pätkä Kalliolan ongelmista.(Ilmeisesti sama on tullut Suomessa jo eilen.)
Sanoivat hoitotulospysyvyyden olevan 20%.
Satsaavat tänään ongelmaperheisiin, kun maksusitoumuksia alkoholismiin ei enää Uudellamaalla kunnista tule.
Onko niin, että 20% ei ole riittävä tulos maksumiehille?

Voipi olla. Satsaavat nyt Raamattuun? sanaskoti.fi/henkilokunta.htm

Pyyhin kengät ja laitoin smokin naulaan - sinun pitäisi nähdä minun upea leijonakuningasliivini sävy sävyyn rusetin kanssa. Aivan mieleistäsi asua minulta tuskin kaapista löytyy. Lähinnä siihen suuntaan on bondage-partyjen masteri puku, mutta se taitaa olla jo liiankin “rokkaava”. Tulin kiittämään hellyttävästä kommentistasi toisella palstalla.

Aijaa!

Nyt menee loppuilta miettiessä, missä olen muka kommentoinut hellyttävästi.

Ja joo, kyllä se master-asu on varmasti liian rokkaava jopa minun makuuni. :smiley:

Hellyttävää oli tietenkin se, kun kutsuit minua hellyttäväksi.

6.3.2009

Onnittelut pikkukissalle 9 raittiista kuukaudesta. :smiley:

^ No voi että… kehrätä vois. :sunglasses:

Mulla teki tänään muuten ihan hirveesti mieli kaljaa! Ihan tajuttomasti. Käytiin kaverien kanssa luomassa hieman muziikkia ja kaveri joi treenikämpällä kaksi pulloa kaljaa ja löyhytteli maltaista tuoksua pitkin kämppää.
Mä olin ihan kuola valuen. koska mulla sattu olemaan ihan oikee jano eikä mulla ollut vettäkään mukana.
Lisäks oon väsynyt unen vähyydestä johtuen ja sixi hermot vähän pinnassa ja pingottunut…ja sekin voi vaikuttaa.

Kestin kuitenkin hyvin, ja ostin äsken Lildilstä kahden litran pullon kivennäisvettä. Nam nam! : )

t. nimim. “Laski laulellen wesiä”

Pitäisiköhän sinunkin vähitellen alkaa harkita raitistumista, jos nuo viinahimot ei muuten ala helpottamaan. Olet sinä aika sitkeä, kun pelkällä omavoimaisuudella selviät retkahtamatta… :smiley:

^ Eikun kaljaa mulla tänään teki mieli eikä mitään viinaa! Janotti nääs. näsä :smiley: :blush:

No joo jos mä sanosin, että mä en luultavasti ole varsinaisesti alkoholisti vaan ainoastaan ongelmajuoja, niin saisin varmaan taas jonkin verran kuraa ja sormenherityksiä ehkä muutamaltakin henkilöltä. :slight_smile:

Mutta ehkä se on silti se syy, miksi mä pärjään ihan ookoo pelkällä omavoimaisuudella (plus tietysti Plinkissä räyhäämällä : ). Enkä mä retkahduksia sillä lailla pelkää, koska alkoholilla ei enää nykyisin ole mulle kovin suurta merkitystä henk.kohtasesti vaikka joskus sitä voi mieli tehdäkin. Ennen muinoin sillä kyllä oli suurempi merkitys. Paljon suurempi.

Elämänhallinta on mun lempparisana, vaikka yllättävän monet ihmiset inhoaa koko sanaa “muotiterminä”.

AA:ta suosittelen ehdottomasti alkoholisteille, itse käyn vain harvoin satunnaisesti avoryhmässä kuuntelemassa ns. scenen kuulumisia. AAL:ssa voisin kyllä alkaa käydä ihan vakituiseen.

Tämä nyt on niin paljon kiinni määrittelyistä. Luulisin (saat tietenkin itse määritellä), että sinulla on varsit hyvät taipumukset alkoholismiin. Sinun pitäis vain juoda hieman enemmän :smiley: , että oireet tulisivat paremmin näkyville. Ongelmajuojana sinua ei oikein voi pitää (paitsi ehkä jos joisit). Joka tapauksessa toivon, että et elämäsi aikana koskaan saisikaan omakohtaisesti selville alkoholismin syvintä olemusta. Jos diagnoosi sattuu olemaan väärä, niin juomattomuuden sivuoireet eivät ilemisestikään ole aivan kauheita.

AAL voisi olla sinulle todella hyödyllinen tutustumiskohde. Saisit omakohtaisen kokemuksen AA ohjelman luonteesta. Varsinaisen AA:n suhteen sinulla tuntuu ymmärrettävästä syystä olevan hieman epäluuloa. Neljännen askeleen työstäminen AAL:ssä voisi jopa olla hyödyllistä noin elämänhallinnan näkökulmasta - vaikka mitä ilmeisimmin et isoa apua tarvitsisikaan.

^ Niin no, kyllähän mä AA:ssakin olen aikoinaan käynyt ihan lähes puolen vuoden ajan säännöllisesti (mulla oli kotiryhmäkin) ja joitain satunnaisia kertoja sen jälkeenkin. Viimeks nyt tänä syksynä, kun avoryhmässä käynti kuului koulutehtäviin. : )

Sitten lisäks oon osallistunut yksille kevätpäiville ja yhteen toiseen tapahtumaan joskus joka oli Kalliolassa enkä edes muista mikä tapahtuma se oikeestaan oli. :blush:
(olin kyllä selvinpäin sielläkin, vannon, mutta blondi mikä blondi)

Lisäksi oon lukenut paljon AA:takin sivuavaa kirjallisuutta päihderiippuvuuksista, tunnen AA:n historian Nan Robertsonin teoksen ansiosta yms.
Kirjotin muuten koulussa esseen AA:sta, ja sain siitä arvosanaksi hikisen “hyvän”. Odotin kiitettävää. Blah! :slight_smile:

Hassua kylla kaiken tämän haalitun tiedon ja kokemuksen jälkeen, että AA:n pääteoksia en ole lukenut lainkaan! Olen kyllä kuullut niiden tekstiä ääneen luettuna palavereissa paljonkin sekä lukenut pätkiä netissä, mutta itse kirjoja en ole avannut. Ainut lukemani varsinainen AA-kirja on “Eläminen raittiina”, joka muistaakseni oli ihan kiva tms.

Njoo ehkä… Silloin voisin olla 1. tyypin alkoholisti, joka onkin yleisempi kuin 2. tyypin vaikeampi laatu, jossa synnynnäinen riippuvuus, aggressiivisuus ja taipumus syrjäytymiseen ovat paljon voimakkaampia.

Naisten alkoholismi kehittyy yleisesesti ottaen ìhan pikkuisen eri tavoin kuin miesten. Naiset ovat taipuvaisempia kaappijuoppouteen ja kotona “piilossa” juomiseen kuin miehet jotka rälläävät avoimemmin ulkosalla.
Naiset myös yrittävät yleisemmin käyttää alkoholia lääkkeen tavoin hoitamaan eri tunnetiloja, ja riippuvuuskäytökseen kuuluu usein rinnalla myös syömishäiriöitä yms.
Alkoholistinaisten taustalta löytyy useammin myös turvaton lapsuus ja insesti-kokemus kuin terveillä naisilla.

Kaikki ylläoleva on tietysti melko yleistävää, ja yksilöiden väliset erot voi olla suurempia alkoholismin kulussa kuin sukupuolten väliset erot.

Anywayskis; oman alkoholismini diagnosointiin tai siis oikeestaan negatiiviseen diagnoosiin olen käyttänyt Euroopassa käytössä olevaa ICD-10 tautiluokituksen kriteerejä alkoholiriippuvuuden diagnosointiin.
Ameriikassa käytössä oleva DSM-IV järjestelmä on hieman avarampi, eli riippuvuus-diagnoosi lankeaa hieman helpommin.

:slight_smile: “Eikö olekin mieeelenkiintoista?” (- Heikki Kinnunen)

Jeps. Yleensä yleistykset tuppaavat menemään metsään. Siksi kannattaakin käyttää harkiten - joskus jopa tulee mieleen, ettei lainkaan. Mutta kunnollinen keskustelu vaatii välttämättä tiettyä “yleistämistä”, siis melkoisen abstrakteja ilmaisuja. Ilman abstrahointia jutustelu tuppaa jäämään siihen sataako vaiko paistaako ulkona.

Yleistäessä pitäisi sekin sopia, että yleistääkö toinen oikeasti vaiko leikisti. Esimerkiksi väite “lihavat ovat leppoisia”. Tai hieman jo vaikeampi: “naiset ovat miehiä pienempiä”. Entäs: “köyhät ovat rikkaita sairaampia”. Eli yleistäessä voipi olla hyvä lisätä mukaan vaikkapa prosentuaalinen taulukko lähdeviitteineen - onko 51 % jo “kaikki”, vai onko 99 % jo “kaikki” - vaiko ilmaisu “kaikki” täyttyy vasta kun 100,00 % on täynnä…

Käsitteellistäen keskustelu vaatii kuitenkin tietyn sopimuksen keskustelijoiden kesken. Jos jostakin käsitteestä tai vaikka ilmiöstä on kaksi erilaista käsitystä, joutuu debatin aloittamaan sopimalla mitä mikin asia tarkoittaa. Näin vaikkapa juuri alkoholismista eli viinan kanssa “ihan mahottoman tolkuttomasti läträämisestä” puhuttaessa :slight_smile:

Itse olen ollut havaitsevinani aika monta sataa tai tuhatta holistia nähtyäni ja kuultuani, että hyvin harva kuuluu alkoholistityyppiin 1 tai 2. Lähes kaikissa on piirteitä sekä tyypistä 1 että tyypistä 2. Alkoholismitutkijoita tämä sekasotku tietty sapettaa aika vietävästi, mutta minkäs teet…

kahleeton

“Tavallaan kaikki linnut ovat samanlaisia ja tavallaan kaikki linnut ovat erialisia. Vain viisaimat pystyvät näkemään yhtäaikaa sekä samanlalisuuden, että erilaisuden” - täysin asiayhteydestä irroitettu lainaus. :smiley:

Alkoholitutkijoita voi alkoholismin monimuotoisuus sapettaakkin, mutta eivät he sille ole ainakaan sokeita. Itse näen AA:ssa selkeästi sekä tissuttelijoita, että putkenottajia. Jollakin tavalla tässä ykkös ja kakkostyypin jaottelussa on siis mielekkyttäkin. Tissuttelijat tuntuvat purkavan juomapainetta tasaiseen tahtiin ja putkenottajat, kun painetta on kertynyt tarpeeksi.

Juups. Tuossa hieman vanhemmassa karkeassa tyyppijaottelussa tissutus-tuurijuoppous onkin minusta vähän enemmän perää kuin nykyluokituksessa. Itse en ole koskaan kyennyt täydellisesti samastumaan tuurijuoppoihin, kun en ole kyennyt säätelemään juomista millään tavalla 15 vuoteen. Mutta enpä ole koskaan myöskään juonut putkeen, siis yli viikkoa yhtä soittoa.

Varsinkin tuossa dopamiini-serotoniini -perustelussa on jotakin hämärää; minusta kun nuo menevät yleensä aika ristiin rastiin sekä I:llä että II:lla. Luultavasti ovat hiirillä tutkineet, vaikka “ihmishiiriä” olisi valmiiksi alkoholisteina vaikka kuinka paljon syynättäviksi.

Luulenpa, että taitaa olla parempi tuupata perinteiseen Gaussin mäkeen nuo juomatavat. Reunoilla ovat “puhtaimmat tyypit”, mutta perusmassa on aika sekalaista seurakuntaa.

Mutta mikäpä siinä. Tutkijoiden perusriippuvuutena näyttää olevan loogisessa empirismissä pahasti piintynyt laatikointi, joten laatikoikoon vaan :slight_smile: Ei siitä juuri haittaakaan ole, ja voihan siitä vielä koitua jotakin… ööö… siunaustakin… :smiley:

kahleeton

Riippuu siitä tarjoaako RC Fernetille pullakahveet. :slight_smile:

Voisitko sinä kertoa mitä sinulla on minua vastaan RC? Miksi sinä häiriköit Fernettimetsässä? :slight_smile:

Sitä että sä oot vittuillu ja vinoillut mulle jo vuoden ajan sanomatta kertaakaan suoraan, mitä sinulla on minua vastaan.
Erityisesti sulla on riittänyt vinoiltavaa mun koulunkäynnistä ja työstä, oletpa peräti tekeytyn… öhöm, siis antanut ymmärtää omaavasi itse sen verran laajan asiantuntemuksen minun ammatistani, että olet sen perusteella toistuvasti nälvinyt minun soveltuvuuttani edes koko alalle.

Lisäksi olet haukkunut ja solvannut perusteettomasti minun asennoitumistani johonkin ihmisryhmään (esim. rappioalkoholisteihin) vaikka oma isäni oli rappioalkoholisti ja olen nyttemmin tehnyt työtä heidän parissaan; tunnen heitä paitsi nimelta, myös peräti lempinimiltä.

Tuollaisista minuun ja minun ammattitaitooni (näin voi jo perustutkinnon osat suorittaneena sanoa) ja etiikan tajuuni kohdistamistasi herjauksista oikeassa elämässä IRL kasvotusten voisi tulla aika ikäviä sanktioita. :slight_smile:

Ja kun tuota nyppimistä on jatkunut siis kausiluontoisesti viime syksystä lähtien. Kaikkein kiivaimmillaan se oli joskus viime keväänä, jolloin sinä ja Vaeltaja harrastitte sitä yhtä aikaa! :smiley: Ja meillä kaikilla oli niin mukavaa…

Mulla on eräitä sen ajan ketjuja tallella, jos sua kiinnostaa tsekata mistä juteltiin.

Mutta siis siksi mä kirjotan sulle sun ketjussa, että haluan selvittää mistä tuo yllämainitun kaltainen nokkiminen jo VUODEN ajan on johtunut. :slight_smile:

Alunperin tarkotus ei ollut kinata eikä häiriköidä, vaan puhua asiat selviksi ja sen jälkeen antaa koko asian olla.

Ope käski. :laughing:

Niin ja nythän noita tyyppejä eli laatikoita on kuulemma löytynyt lisääkin, eli alkoholismin lajeja onkin peräti neljä!
Yksi noista lisää tulleista lajeista on muistaakseni ainakin jonkin mielenterveyshäiriön kautta alkoholisoituneet, eli sellanenkin tyyppi on nyt eritelty erikseen.

Mä oon elämässäni tuntenut muutaman melko tyypillisen 2. tyypin alkoholistin. Kaikki miehiä, tai oikeestaan poikia, sillä tunsin heidät ihan teininä. He olivat alkoholisoituneet ja täysin syrjäytyneet jo alle 20 -vuotiaina.
Yksi noista tyypeistä tunnettaneen lempinimellään edelleen kaikissa Stadin huume- ja spurguporukoissa. Ihan kiva poika olisi ollut muuten aikoinaan… ellei

Mutta se siitä. Mä lähen nyt urheilemaan. : )

Jokaikinen väitteesi on kieroon väännetty ja valheellinen. Yksikään noista väitteistä ei pidä sinällään paikkaansa. Jokainen joka tahtoo ja viitsii ja jaksaa vanhoja juttuja kaivella, kaivelkoot ja katsokoot mistä oli kysymys. Se että alennuin tasollesi kinaamaan ja menemään henkilökohtaisuuksiin, sekä esimerkiksi kyseenalaistamaan sinun soveltuvuutesi alalle jolle luet ja jota itse jatkuvasti jaksat rummuttaa, ei syntynyt tyhjästä. Sinä olit se joka sai tuolloin bannin koko foorumille, en minä - eikö sekin jo kerro jotain?

Ei sitä kato pidä ihmetellä, että joku saattaa kommentoida jotakin sinun hoitoalalle soveltuvuudestasi, jos siviilielämässäsi [size=85](johon myös virtuaalielämä sisältyy)[/size] toivottelet “kepeitä multia” ja vittuilet minkä kerkeät toisten kuolleille ystäville, ja esimerkiksi kannustat ihmisiä itsemurhaan hirttoköyden kuvien kanssa, ja osoitat näin äärimmäisen suurta empatiakyvyttömyyttä ja suoranaista henkistä sadismia.
:slight_smile:

“Mulla on eräitä sen ajan ketjuja tallella, jos sua kiinnostaa tsekata mistä juteltiin.”

Tallennatko sinä nettitappeluitasi koneellesi? :open_mouth: :laughing:

Pitää ottaa kantaa, vaikka asia ei minulle sinällään kuulu, mutta aika irvokasta touhua, jos tätä foorumia käytetään vähän niin kuin ammatinharjoittamiseen ja sehän onkin todella arveluttavaa toimintaa. Irtopisteitäkö sillä haetaan, vai onko todellakin opetus ja oppilaiden taso noin köyhää.