RAY:n pelikoneista pääsee irti.

Heippa pelikone ongelmaiset!
Mullahan on tuo kova RAY:n pelikone ongelma, ja myöskin toimiva ehdotus miten niistä pääsee eroon varmasti.
Meidän on saatava ajettua asia niin, että ne laitetaan toimimaan niin että ne saa vain avattua tuolla RAY:n myöntämällä “pelikortilla” jonka on helppo pyytää sulkea tai kieltää RAY:tä myöntämästä sitä itselleen.
Tätä korttiahan ei myönnettäisiin ollenkaan alaikäisille henkilöille.
Tämä vaatii tuolla eduskunnassa tehdyn rahapelilainsäädännön muuttamisen niin, että tuo RAY vaaditaan laittaman nuo kaikki pelikoneensa toimimaan niin, että ne toimivat vain tuollaisella kortilla.
Nythän lähestyvät vaalit ja nuo edustajat mielellään lupavat toteuttaa kansalaisten toivomia asioita.
Minusta tämä peliongelma on juuri mihin heidän olisi puututtava ehdottomasti.
Lehdissäkin on viime aikoina puhuttu kovasti varsinkin tuosta nuorison peliongelmista, mutta kyllä se on yhtä kova meillä eläkeläisillä. Niin menee helposti tuo eläke alas siitä pienestä kolikkoreästä, ja sitten kuukauden lopussa kurkistelee pussiinsa, että onko varaa kunnon ruokaan.
Kysynkin nyt teiltä ystävät löytyykö porukastamme niin arvovaltaista henkilöä, tai sitten joltain sellaista tuttua henkilöä joka saisi ajettua asiaa niin, että tuo idea menisi todella läpi tuolla eduskunnassa ja RAY joutuisi ottamaan lusikan kauniseen käteen, ja ajatella meitä peliongelmaisiakin vähän?
Terveisin; Kokki Pena

Loistava idea!! Kannatetaan! :slight_smile:
Jäis kyllä hankkimatta moinen läpyskä, säästäisin pitkän pennin…:slight_smile:

tämähän on suorastaan loistava idea!!!

lähden ajmaan itsekkin asiaa eteenpäin :smiling_imp:

Noissa RAY:n koneissahan on kai jo asiakastunnistus, vai mitä tarkoittaa se “Etuasiakas”-nappula joissakin peliautomaateissa. Etuasiakkaana pääset osalliseksi jonkin 1000 euron arvontaan, or whatever. Taas yksi tapa koukuttaa lisää ihmisiä pelaamaan noita automaatteja. Kaikki RAY:n automaatit alkavat olla linkitettynä reaaliaikaisesti Espoon pääkonttoriin internetin välityksellä. Asiakastunnistus on siis maailman helpoin asia toteuttaa, onnistuu nimittäin Electron tai debit-kortilla, kustannus 0 euroa, koska suurinta osaa automaateista voi pelata jo pankkikortilla.
Paikallinen baarinomistaja kertoi, että RAY:ssa tiedetään tasan tarkkaan Espoossa paljon baarin automaateissa on rahaa. Omistajalle jää vain tehtäväksi tilittää rahat ajoittain RAY:lle.

Totta turiset, dokogambler…!
Eikä tuo olisi isokaan duuni, tarvitsisi yhdeltä asiaan perehtyneeltä tietoliikenneasiantuntijalta pikku hetkosen koodaamista…
…On sitten ihan toinen juttu, että lähtiskö ray tekemään sellaista…me ongelmapelaajat kuulutaan kuitenkin parhaaseen asiakaskuntaan…

kaikkiin automaatteihin tulee kortti pääte, tämä on faktaa. automaattikortti on jokaisella jo olemassa.

automaattikortilla siis tunnistus ennenkuin pääsee pelaamaan edes kolikoilla ja omiille henkkareille saa jäädytyksen!!!

hitto kun vain keksisi keinot millä ajaa asia läpi. heittäkää ihmeessä kommenttia,ehdotuksia, tai jotn :bulb:

Haluaisin nyt jälleen muistuttaa, että jo nyt voi estää kokonaan kortilla pelaamisen asettamalla pelivaraksi 0 euroa. Tätä pelivaraa ei siis voi mun käsittääkseni enää edes muuttaa vaan koko kortin voimassaoloaikana et voi enää pelata kortilla.
Itse laitoin jo pari vuotta sitten pelivaraksi 0 euroa kun sain uuden sirullisen debit-kortin. Kortti on jo kerran vaihdettukin mutta peliesto pysyy päällä.

harmi vaan että kolikkopuoli toimii silti. olen siis aika hyvällä mallilla pelaamattomuuden suhteen mutta mutta…

kaikkien hyödyksi pankkikortti tunnistus.

vaikka en kantaisi kolikoita niin saan puhumalla nostettua tiskiltä rahaa. visa electronilla siis aina juoman yhteydessä. näin kiersin nostorajat sun muut kätevästi.

en enää siis aja omia etujani tässä taistossa vaan kaikille pelinarkomaaneille helpotusta.

lisäksi kannattaa ottaa prepaid kortti niin ei pääse kikkailemaan pikavipeillä

se pelihulluus eli se euforinen pelihuuma kun et ajattele häviön jälkeen mitää muuta kun että lisää rahaa niin itselläni se kestää puolesta tunnista tuntiin. melkein mahdoton siinä vaiheessa luovuttaa pelaamista mutta jos siis JOS ja kun pääsee hetkeksi irti ja syö edes vähänkin ja yrittää hengittää hetken syvään niin menee ohi, mutta pirun vaikeaa
on siinä vaiheessa saada kontrollia takaisin, mahdotonta itselläni jos olen humalassa.

Miksi noita pelejä on joka Herran paikassa tekemässä kansasta pelisairasta???

Tässä tulisi huomioida sellainen seikka, ettei riippuvuussairaudet ole kiinni pelkästään riippuvuutta aiheuttavista kohteista. Eli jos peliongelmaiselta poistetaan mahdollisuus pelata, hänellä on edelleen yhtä paha olla. Mikä hyvin todennäköisesti aiheuttaa sen, että ihminen alkaa hakea jostain toisesta asiasta helpotusta pahaan oloonsa.

Omalla kohdallani olen kuluneen kuuden vuoden aikana prosessoinut elämäni atomeiksi, vertaistuen, terapian jne. avulla, päästen itseni kanssa sellaiseen tasapainoon, ettei minua alkoholistina tee vaikeaa katsoa vieressä jos joku toinen juo. Ei ole hankala seurata, jos joku ei peliongelmainen ystäväni pelaa esim. kolikkoautomaattia. Saati vaikeaa käydä läääkeriippuvaisena samassa apteekissa, jossa jäin vuosia sitten kiinni reseptiväärennöksestä, yrittäessäni saada vieroitusoireisiini rauhottavia sekä kipulääkkeitä. Niin kauan kuin olen rehellinen itselleni, tiedostaen olevani alkoholisti, lääke- ja peliriippuvainen, niin kauan minulla ei ole ongelmaa. Ongelma tulee vasta silloin, mikäli alan kusettaa itseäni: “No josko minä nyt jo voisin vähän pelata, juoda yhden oluen…” Sen jälkeen minut valtaa vanha kiero ajatusmaailma, joka kohdallani ajaa minut itseni tuhoavaan käyttäytymiseen. Niin kauan kuin olen rehellinen, saan elää päivän kerrallaan.

Ongelma meillä on siis syvemmällä, kuin noissa “helvetinkoneissa”. Niin kauan, kuin ulkoistamme ongelmamme johonkin toiseen asiaan, henkilöön tai siirrymme seuraavaan riippuvuuteen, meillä on edelleen paha olla.

Aivan helvetin masentava viesti, puhut niinkuin ongelmasta ei ole mahdollista päästä eroon. Tiedät varmaan että päihderiippuvuus on eri asia kuin peliriippuvuus? päihderiippuvuudessa sulla on paha olo ja vedät viinaa/lääkkeitä ja saat hyvän olon, mutta vieroitusoireiden iskiessä tulee paha olo takaisin ja se johtaa kierteeseen. Kun taas peliriippuvaisella yleensä on tylsää joka johtaa pelaamaan mutta tässä vaiheessa ei ole hyvää oloa eikä missään muussakaan, tulee häviö ja vitutus ja syyllisyyden tunne ja mielessä on vain että haluaa rahat takaisin, missään vaiheessa peliä en oo pelannut että sais hyvän olon, voitotkaan ei tuo iloa koska tietää kuitenkin hävinneensä tuon voiton jo aikaisemmin satoja kertoja. Eli siis kyse ei ole hyvän olon tavoittelusta vaan pakkomielteestä, ja sairaasta fantasiasta että rikastuu jokupäivä. Itsehän vertaisin peliriippuvuutta pyromaniaan ja kleptomaniaan, sillä molemmat on pakkomielteitä ja tietys mieles riippuvuuksia. Jos tavoittelisin hyvää oloa niin vetäisin opiaatteja, viinalla kun hyvää oloa ei saa.

Minä kyllä haen pelaamalla hyväoloa vaikka se onkin hyvin hetkellinen. Varsinkin kun riippuvuus on kehittynyt siitä on syntyy kyllä enimmäkseen haitta ja masennusta. mutta aivot ovat siihen jo oppineet. Alkoholin ja huumeiten kanssa on sama tilanne- aluksi niistä saa paljon mielihyvää mutta pikkuhilja ilo alkaa olla aika kaukaana.

Olet väärässä siinä ettei pelaamisesta tule hyvää oloa. Dopamiinitasot nousee vaikka häviäisitkin. Kaikki riippuvuudet ovat siinä suhteessa samanlaisia että ihminen hakee hetkellistä helpotusta, pakoa emotionaalisesta kivusta, rakkauden tunnetta tai jotain puuttuvaa tunnetta yms.

Kaaleppinen on oikeassa siinä ettei ne ongelmat katoa, vaikka pelaaminen loppuu. Tärkeää on päästä riippuvuuesta eroon ennen kun voi alkaa käsitellä omia ongelmiaan.

Siinä mielessä olen kuitenkin eri mieltä että Veikkauksen peleistä raha-automaateista pitäisi tehdä vastuullisempia.

Unohtui mainita että kaikista riippuvuuksista on mahdollista päästä eroon. Se vaatii kovaa duunia, mutta on mahdollista. Pitää olla myötätuntoinen itseä kohtaan, vaikka kuinka tekisi mieli haukkua itsensä. Riippuvuus ei johdu sinusta, se on vain sinun yritys ratkaista muu(t) ongelma(t).

Tsemppiä! :slight_smile:

Itseasiassa riippuvuuksista ei pääse eroon, vaan pystyy estämään käytöksen, joka johtaa ikäviin lopputuloksiin. Eli, jos on riippuvainen luonne, niin todennäköisesti on sitä lopun elämäänsä, mutta voi oppia keinot, jolla vastustaa näitä kielteisiä viettejä. Peluri on peluri loppuun asti, aivan kuten alkoholisti. Sillä on kuitenkin suuri ero, että pelaako/ryyppääkö siihen elämän laatuun. Jotkut pelurit ja juopot pystyvät pitämään riippuvuuden suhteellisen hyvässä kohtrollissa ja heillä haitat ovat minimaalisia, kun taas toiset eivät ja heille yleensä totaalikielto on paras, joskin sen toteuttaminen on myös hankalaa ja repsahduksia on luvassa.

Olen samaa mieltä ettei riippuvuuksista kokonaan eroon pääse vaan ne aktivoituvat erittäin helposti uudelleen ja usein seuraukset ovat entistä pahempia, tarkoitan silloin henkilöitä joilla on todelline riippuvuus. Onko todellinen riippuvuus vai ei sen henkilö jolla riippuvuus on tulee varmasti jossain vaiheessa tietämään ja valitettavan usein lähipiirikin. Riippuvuuksien kanssa kyllä voi elää ihan hyvää elämää mutta silloin ihminen on jo löytänyt tavan elää riippuvuuden kanssa, monesti vertais- tai ammattitukea tähän tarvitaan.