Tämä ei ole varsinaisesti varmasti kaikkein tärkein asia foorumilla mutta haluan kertoa tapauksen varoituksena muille.
Minulla ei ole pelien kanssa ongelmaa mutta pelaan silloin tällöin kaupassa Pottia tms. Olen pelannut lähinnä pankkikortilla maksaen. Peleihin menee kuukaudessa noin 15-euroa , tiliotteista laskettuna.
Hain joku kuukausi sitten lainaa ja kaikki oli aivan normaalia kunnes virkailija sanoi että valitettavasti ei onnistu, kun kysyin syytä niin sitä ei ensin voinut kertoa. Mutta myöhemmin sain syyn sähköpostiin ja siinä kerrottiin että uusien ohjeiden mukaan tilini maksut joissa saajana RAY tai Raha-automaattiyhdistys luetaan riskeiksi ja luoton myöntäminen ei ole mahdollista. Yritin tietysti selittää että summat ovat vain joitain euroja mutta päätös piti.
Sain kyllä lainani toisesta pankista mutta haluan varoittaa asiasta myös muita. Eli kortilla maksaminen voi aiheuttaa tälläisen yllättävän sivuvaikutuksen. Mielestäni RAY voisi informoida tälläisesta vaarasta kun tiliä avataan. Varsinkin nuorelle tällä voi olla rankatkin vaikutukset jos lainan saanti estyy tämän syyn takia.
Laita ihmeessä tuosta viestiä iltapäivälehdille, taatusti joku toimittaja kiinnostuu.
Periaatteessa tämä voisi kiinnostaa jotain lehteä mutta ei anna oikein luonto periksi lähteä julkisesti avautumaan…
Ongelma on mielestäni siinä että tälläistä ei moni tule ajatelleeksi kun pelaa marketissa jotain peliä pankkikortilla. Itselle ei ainakaan tullut edes mieleen että voisi vaikuttaa pankkien toimintaan.
RAY:n olisi kerrottava selvästi tälläisesta riskistä mutta luulen että ei tule ikinä varoittamaan koska pelaajien määrä laskisi oletettavasti aika reilusti ja samalla tietysti RAY:n tulot.
No ei siitä julkisesti tarvitse avautua omalla nimellä. Juttuvinkkiä vaan lehdille. Olisi kiva tietää onko kaikilla pankeilla yhtä tiukat rajat ja paljonko muut tekijät vaikuttaa asiaan. Se että pelkkä kortilla pelaaminen yksin olisi lainan saannin kannalta ratkaiseva tekijä tuntuu aika tiukkapipoiselta. Toisaalta pointsit pankeille siitä, että ne ottaa tälläisenkin huomioon ja tarkkailee asiakkaan rahankäyttöä näinkin tarkasti. En nyt ketjun aloittajan pelikäyttäymisestä tiedä, mutta noin yleisesti henk.koht. oon sitä mieltä, että jos usein käyttää pankkikorttia pelatakseen automaatteja, niin on aina olemassa riski että homma lähtee lapasesta vaikka kyseessä olisi kuinka fiksu ihminen kyseessä. Ylipäätänsä toi pankkikortti maksaminen automaateissa on mun mielestä erittäin perseestä vaikkakin se on ihan ymmärretävää kun ihmiset ei enää käteistä käytä samallailla kuin ennen. Käteistä käytettäessä jää enemmän aikaa tulla järkiinsä. Käteisen käyttäjän pitää lähteä rikkomaan rahaa, jos haluaa pelata yli varojensa, mutta kortilla se on aivan liian helppoa ja raha on vaan numeroita jossain bittiavaruudessa. Toki vissiin kaikkiin automaatteihin voi jo seteleitäkin tunkea, että siinä mielessä tolta pointilta menee pohja ainakin tuon helppouden suhteen. Mut juu, ei enempää offtopic juttua.
Minusta alert-2013:n kertomus on vähän pelottava: vaikka asian ymmärtää pankin kannalta, ei minusta lainan saamista esim. asuntoon tai autoon pitäisi estää asiakkaan kulutuskäyttäytyminen, eli se mihin rahaa tililtä on maksettu, vaan vain se onko hänellä ongelmia rahankäytön ja elämänhallinnan kanssa yleisesti. Eli sen pitäisi olla merkitsevä tekijä jos maksut ovat jatkuvasti myöhässä ja tulee maksuhäiriömerkintöjä, ei sen missä rahansa käyttää. Ihmisillä on monenlaisia rahankäyttöongelmia ja riippuvuuksia: olisi kummallista jos vaikka 50-100 e kuussa RAY:lle tuhlaava ei saa lainaa, mutta laina sen sijaan myönnetään sille joka kuluttaa koko palkkansa vaate- ja rihkamaostoksiin parissa päivässä…
Toisin sanoen: jos lainaa myönnettäessä korttimaksujen kohteet ovat tarkemmin syynissä kuin maksujen määrät, kyse on pankin taholta pikemminkin moralistisesta kuin realistisesta luotonhallinnasta.
Minulle pelaaminen on ongelma (joka on tällä hetkellä hanskassa - 27. pelaamaton päivä menossa ), mutta raha-asioitani en ole vielä onnistunut sotkemaan niin pahasti ettenkö olisi saanut vuokria, laskuja, lainanlyhennyksiä jne. aina maksettua ajallaan. Vaikka tunnustankin rahapelit heikkoudekseni, minä tuntisin oloni loukatuksi jos mennessäni hankkimaan vaikka asuntolainaa pelkästään korttimaksujeni kohteet estäisivät lainan myöntämisen - pitkän ja (toistaiseksi) ongelmattoman pankkiasiakkuuden jälkeen.
TÄMÄ JUTTU EI KYLLÄ PIDÄ PAIKKAANSA!
siinä meni uus auto tulevaisuudessa sitten
Joo en kyl usko minäkään tota juttua. Mulle ainakin laina irtos…
Hei! Tulin vastaamaan viestiin tarkennuksena(hyvä ystäväni on rahoitusalalla töissä). Kun asiakas menee pankista hakemaan lainaa, niin virkailija näkee mitä tapahtumia käyttötilillä on(eli mihin korttia on käytetty).
RAY-pelit rinnastetaan ns. harrastuksiin siinä missä muutkin. Milloin pelaamisesta tulee luotonmyöntöä haittaava tekijä on jos RAY-nostoja on usein(monta kertaa viikossa.)
On tietysti asiakkaan oma asiansa mihin rahansa lykkää(punainen risti, zalando.com vai uhkapelit) mutta miettikää myös omalta kohdaltanne; jos näkisitte kauppareissujenne yhteydessä että ystävänne pelaisi lähikaupan pelikonetta harva se päivä niin lainaisitteko hänelle rahaa jos hän sitä tulisi kysymään?
Vastauksena ketjun avaajalle; pankilta järkyttävää ylilyöntiä jos sinulla oikeasti menee vain kerran pari kuussa 15e pelikoneeseen ja tämä oli syynä hylkäämiseen. Mutta pankki tekee liikeyrityksenä päätöksensä ja that´s it.