Olen melko uusi bentsojen käyttäjä. Minulle määrättiin ensimmäiseksi Opamox 15mg. Toimi melko huonosti, mutta yritin uusia reseptin, kun ajattelin, että vaikea saada neuvoteltua lääkärin kanssa parempia tilalle. Yritin uusia Kanta.fi sivustolla reseptiä muutamaan kertaan, mutta eipä onnistunut . Piti siis varata uutta aikaa lääkärille. No, nyt olen saanut Tenoxeja ja 10mg pameja. Nämä tuntuvat toimivan. Onko mitään mahdollisuutta uusia näitä reseptejä Kanta.fi. Jostain joskus kuulin, että Jyväskylän terkkarilla uusittaisiin helposti bentsoreseptit. Pitäisikö suunnata sinne Kanta.fi reseptien uusimis käsittelyt? Vinkkejä?
On mutta riippuu täysin lääkäristä. Vinkkinä suosittelen hakeutumaan yksityiselle psykiatrille niin ei tarvitse tapella ryyneistä ja jatkuvaan käyttöön en bentsoja suosittele koska äkkiä haitat ovat isommat kuin saatavat hyödyt. Poikkeuksia toki löytyy aina.
Jep, no oon nyt useamman kerran useampaan eri paikkaan laittanut reseptin uusimispyyntöjä kanta.fi kautta, mutta mikään ei läpi mene. Ainut tapa ilmeisesti bentsoreseptien uusimiseen on yksityisen lääkärin vastaanotolla käynti.
Ja siis bentsoja en ite vedä levykaupalla, vaan ihan lääkärin määräämät annokset on kyseessä vaikka 10mg pamejakin on mulle määrätty.
Kela alotti tossa syksyllä kampanjan jossa eivät edes korvaa enään normaalisti kaikkia bentsoja (+vähän muitakin lääkkeitä) ja tilannetta tarkkaillaan tiukemmin. Lisäksi julkisella puolella poikkeuksetta siellä on nyt yleisteemana ottaa ne bentsot miltei kaikilta pois ja ylilyöntejäkin on sattunut jossa potilas on enemmän kuin vähän kusessa jos löytyy pitkää käyttöhistoriaa tai todellista vaivaa johon lääke on juuri se oikea ja ainut toimiva. Itse olen saanut pari kertaa läpi julkisella mutta sattuu olemaan päihdelääketieteen erikoismies aika johtavassa asemassa joka on vanhojen aikojen tuttu ja sekin kitsastelee sekä kehoittaa olemaan yhteydessä hoitavaantahoon (joita onneksi riittää). Kertoo juuri siitä, että ohjeistukset tulee ylempää ja ovat tarkkana… Täällä taas tilauksessa seuraavalla kerralla varmaan diapameja, temestoja, dormicumeja, insomineja ja tenoxeja poikkeustilanteisiin enkä väärinkäytä ja tulevat vuosikymmenen todistettuun vain satunnaiseen tarpeeseen enkä saisi noita ikinä julkiselta vaikka olisin yliopistosairaalassa hoidossa.