Puhalsin helmikuussa ratsiassa 0,24mg/l ja veivät verikokeisiin. Kortti otettiin heti pois ja määrättiin väliaikainen ajokielto. Verikoetuloksia piti odottaa 5 viikkoa. Ja tuloksena tasan 0,50 promillea.
Nyt en sitten tiedä kuinka ja millä tahdilla asia etenee, eli jälleen pitänee vaan odottaa… puhelin on kulkenut koko ajan mukana jopa suihkuun mennessä otan kylppäriin, postilaatikon käyn katsomassa ainakin kahdesti päivässä. Ajatukset pyörii vaan tässä asiassa koko ajan. Jos tulis jotain tietoa.
Jostain luin, että ajokieltoasian käsittelyä voisi hakemuksella nopeuttaa? Siis jos uhkaa venyä pidemmäksi mitä rangaistus todennäköisesti olisi. Noilla promilleillahan ensikertalainen saa yleensä 2kk ajokiellon, mutta liukumaa on niin että minimi 1kk. Ja nythän olen “lusinut” tästä ajasta pian 1,5kk eli yli tuon minimin nyt ainakin… minne voi olla yhteydessä esim. sähköpostitse? Poliisiin, vai käräjäoikeuteen? Ja onkohan siitä edes mitään hyötyä?
Hitto että ottaa koville olla näin “liikuntakyvytön” ja elää epätietoisuudessa. Julkisia ei tuppukylässä ole, 2km:n päässä kyläkauppa josta joutuu raahaamaan ostokset kävellen. Mihinkään muualle en pääse (eikä tällä kylällä muita palveluita olekaan). Haluaisin edes vaikka kirjastoon! En voi nähdä muualla opiskelevia lapsiani, koska heillä ei kummallakaan autoa ja juna-asemalle liian pitkä matka jotta voisi kävellä. En voi nähdä vanhempiani samasta syystä. Kavereita ei täällä ole keneltä pyytää kyytiä. Töitä ei pysty nyt edes hakemaan. Auto vaan seisoo, niin pelkään ettei se kohta edes käynnisty kun akku tyhjenee ym.
Olen tottakai rangaistuksen ansainnut ja tehnyt virheen jota kadun ja häpeän suunnattomasti. Mutta on kyllä ollut aikamoinen opetus elää 1,5kk täysin ilman autoa lähes “metsässä”. Ikinä enää en päästä tämmöistä tapahtumaan. V*tuttaa vaan niin että tekis mieli hakea muutama kalja, mitä väliä silläkään nyt kun ei tartte rattiin tarttua lainkaan.
Ja tosiaan jos tulos olisi ollut yhden sadasosan vähemmän eli 0,49 niin ei tarvitsisi tälläkään hetkellä tänne ajatuksiaan purkaa… kenellekään en oo tästä sanonut mitään, lapset luulee että autossa on vikaa. Naapurit varmaan ihmettelee miksi ramppaan kävellen ja kai ne sitten osaa yhdistää asiat kun paikallislehdessä ilmestyy uutinen. Hävettää ihan sikana.
Onko kellään kokemusta kauankohan tätä piinaa vielä kestää, ennenkuin saa tietoa ja että kannattaako johonkin jo tässä vaiheessa itse olla yhteydessä? Kirjallista käsittelyä olen pyytänyt kun sen pitäisi olla nopeampi prosessi.
“Lieventäviä” asianhaaroja siis lukema tasan 0,5. Päiväsaika, valoisa keli (ei baarista rattiin vaan ns. aamuhuuruja), erittäin hiljainen liikenne (pikkukylä), ei matkustajia, ensikertalainen, ei ylinopeutta tms. Kuljettu matka noin puoli kilsaa (ratsia käytännössä heti ekassa risteyksessä kotoa).
Poliisin sivuilla lukee, että “Ajokielto tulee määrätä suhteessa teon vaarallisuuteen ja vahingollisuuteen”. Jos tuo 1kk minimi on kuitenkin olemassa, niin käytetäänkö sitä oikeastaan koskaan? Vai pitäisikö siinä olla esim. supervahvat perusteet kortin tarpeesta työhön ja toimeentuloon?
Kiitos jos joku viitsii laittaa kokemuksia. Netistä oon löytänyt keskusteluja toki, mutta monet aika vanhoja ketjuja. Mitenköhän nää tapaukset etenee nykyään?