raskaana ja sumussa

Pelottaa ja hävettää… Ahdistaa. Puoleen väliin raskautta olin suht raitis. Erosin sekakäyttäjä vauvan isästä ja sen jälkeen otin savut että saan unta ja nyt kolmatta viikkoa sumussa. Enkä osaa lopettaa…

^ Parempi sitten hankkia apua ja äkkiä, ihan mistä vain ja mitä vain apua(tai ei nyt ihan mitä vain). Painu vaikka A-klinikalle siitä! Ei mitään päihteitä raskauden tai imetyksen aikana, ei edes tupakkaa, piste! Ei myöskään lasten läsnäollessa. Kantani on ehdoton, koska lapsen etu on tärkein.

Niin oli kullakin aikoinaan kouluikäisen lapseni kanssa. En tiedä mikä meni vikaan… Tää on hirveetä

^ Ai, sulla on siellä toinenkin lapsi, jota hoitelet aivan pilvessä?! No, sitä suuremmalla syyllä nyt heti se luuri käteen ja soitto A-klinelle, sossuun, MTT:hen, helvetti, ihan mihin vain!

Lapsi asuu isän luona ja ihan käytännön syistä. Siihen ei liity päihteet mitenkään.

En aina oo käyttänyt päihteitä mutta nyt en jaksa päivää ilman… Tai pakko se on jaksaa. Päästävä yli tuosta elämästä mihin vauvan isän kaa totuin… Tarviin voimia mutta suurin huoli niinkuin useilla … on vauva.

^^ No hyvä asia sentään se, mutta ota nyt silti yhteyttä vaikka sinne A-klinikalle sen syntymättömän lapsesi vuoksi. Nyt tarvitaan nopeaa ja konkreettista apua. En minä tai kukaan muukaan täällä voi lopettaa sun pössyttelyäsi, jos se noin vakava ongelma on, ja sille pitää tehdä jotakin heti, kuten tässä tapauksessa pitää. Voin mä sanoa, että lopeta se, mutta tuskin se mitään auttaa.

Apua on pyydettävä… aiheesta ei paljoa tarinoita löydä…

^ Kyllä löytää valitettavan paljon tarinoita aiheesta, ihan tuolta IRL :frowning: .

irl?

^ IRL=in real life, eli oikeassa elämässä tuolla netin ulkopuolella. Tarkoitin, että ihan liikaa löytyy tästäkin maasta lapsia, jotka kärsivät äitinsä raskauden aikaisesta päihteiden käytöstä tai vanhempiensa päihteiden käytöstä yleensä. Siksipä sanoinkin sulle, että hae apua NYT, ennen kuin on liian myöhäistä. Ihminen saa tuhota itsensä, jos haluaa, mutta ei viattomia lapsiaan, joiden hyvinvoinnista on vastuussa. Mä en itse ole todellakaan täydellinen ihminen, mulla on päihdeongelma, joka ei ole hoidossa yms., mutta lasten elämän sotkemista mä en voi hyväksyä. Siinä menee mun rajani.

Olen toki aiheuttanut päihde- ja muilla ongelmillani paljon tuskaa läheisilleni, mutta lapsia mulla ei ole, eikä niitä tulekaan, vaikka joskus tunnenkin joitakin vauvakuumeen pistoksia. Musta ei vain ole äidiksi kaikkien ongelmieni kanssa.

silloin tällöin polttelusta (kerran kuussa) ei nyt varmaan mitään älytöntä haittaa oo mut parempi ilman, ja jos et polta raakiksia nii vielä haitallisempaa. tuo kannabis kun on rasvapitoinen niin sen tötsyn vaikutus vauvalle jatkuu myös imettäessä ja tötsy säilyy runsaalla polttelulla tunnetusti aika pitkään rasvakudoksissa. luin jostain et raakikset on sikiölle parempi vaihtoehto ku rööki mut vanhempana ilmenevistä psykiatrisista sairauksista ei kai oo tutkittua tietoa. nii ja mitä kauemmin poltat sitä hankalampi päästä eroon, hommaa vaikka ilokaasua siitä kai ei oo haittaa paitsi hapen puute liika käytettynä.

Tämä nyt ei varmaankaan ollut se tärkein pointti tässä jutussa. En mäkään usko, että kerran kuussa poltetusta yhdestä jointista, sen enempää kuin kerran kuussa poltetusta yhdestä savukkeesta tai kerran kuussa juodusta yhdestä alkoholiannoksesta olisi mitään mittavaa haittaa sikiölle, mutta miksi riskeerata sitäkään vähää, kun ei ihminen noita aineita mihinkään todella tarvitse.

Kyllä joku on voinut saada täysin terveen lapsen, vaikka olisi koko raskausaikansa kaatanut 2 pulloa vodkaa päivässä, mutta en todellakaan suosittele kokeilemaan moista venäläistä rulettia.

Olennaista tässä lienee se, että aloittajaa ahdistaa niin pirusti, ettei pysty olemaan selvinpäin. Vaikka vauva ei saisikaan mitään vaurioita tuosta pössyttelystä, niin mitäs sitten, kun lapsi on jo syntynyt ja se hoitaminen ja huolehtiminen vasta todella alkaakin. Ei kovin hyvä juttu, jos äitiä vain ahdistaa niin helkkaristi kaikki ja koko ajan, paitsi ehkä silloin, kun on tarpeeksi päihtynyt. Vaikea uskoa, että lapsen hoidosta sellaisessa tilanteessa mitään kovin hyvää seuraisi :frowning: .