Rapula

Kokeillaan nyt tätä paskan purkamiseksi vielä. Olen pikavauhtia tulossa kohti autuasta juoppoutta ja jotain tarvitsis tehdä mutta mitä ? Lueskelin AA kerhon sivuja mutta ei vakuuttanut oikein, kehutaan että ollaan uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumattomia ja kaikki 12 askelta sisältää jonkun viittauksen jumalaan.

Juopottelu on riistäytyny käsistä ja nykyään pidän “etäpäiviä” enemmän kun laki sallii että voin juoda kaljaa. Ongelma ehkä on se, että en halua koskaan lopettaa, ainoastaan saada homman hallintaan mutta onko se edes mahdollista.

VAikeaa se vähentäminen ainakin on, kokemusta on. Ensiksi täytyy varmaankin lopettaa joksikin aikaa. En usko, että vähentäminen onnistuu ihan suorilta, jos elämäntapa on ollut alkoholintäytteinen ja elämä rytmittynyt juomisella. Mutta toivon onnistumisia!

Lopeta! Ei ketään muuta kiinnosta sun ryyppääminen kun ne kaverit jotka tykkää ryypätä ja haluaa seuraa. Ei ryyppäämisessä oo mitään hienoa. Itse arvosta ihmisiä jotka pystyy selvinpäin olemaan kivoja eikä vaan kännissä sitten olla hienoja ihmisiä. Rupee vaikka kasvattamaan lihasta, paljon mukavampaa elää terveellisemmin. Mielen heikkoutta ruveta alkoholistiksi. Itseä harmittaa kaverit kun ne on niin kovia ottamaan. Itse hyvin harvoin… Aina vaan pyörii ne olut tölkit repussa… Ja tuosta jumalasta, itsehän en usko Jumalaan, vaan ITSE olet itsellesi jumala.

Laskujeni mukaan 5 askelta sisältää viittauksen Jumalaan.

Ps. Paras apu alkoholismiin ei ole AA tai ÖÖ, vaan se, että lopettaa juomisen.

^ Yep, ja niimpä onkin metkaa että yhdessäkään askeleessa ei kehoteta lopettamaan juomista. :smiley:

Jotkuthan (tai vissiin monetkin) on sitä mieltä että pelkkä alkoholinkäytön lopettaminenkaan ei riitä, jos käytös on muuten addiktiivista: esim. vaihtaa riippuvuudesta toiseen tms. tai jopa päihteestä toiseen.

Mitä sitten tulee siihen, pystyykö alkoholisti ikinä vähentämään juomista tai saamaan sitä hallintaan, niin sehän onkin ikiaikainen kuuma kysymys. Aika vahvasti kannatettu käsitys on, että ei pysty ja ainoat vaihtoehdot juopolle ovat tuhoutua juomiseensa tai raitistua.

Olen itse osittain samaa mieltä, mutta asia ei ole ihan niin yksioikoinen vaan enemmänkin yksilöllinen! Alkoholismissa saattaa olla erilaisia vaihtelevia kausia, jolloin ajoittain alkoholisti juo vähemmän tai pystyy jopa hieman pitämään homman lapasessa.
Joku alkoholisti puolestaan saattaa pystyä vähentämään juomista rajaamalla juomiskertojen määrää ja pitämällä niiden välissä “nenänvalkaisukausia”. Jos juomiskerrat on kuitenkin rajuja ja “putkimaisia”, tälläistä voi kutsua tuurijuoppoudeksi eli dipsomaniaksi.

Löysin erikoisen kirjan: Ferro Grahnin “Kippis!”, jossa kerrotaan sekä alkoholin ongelmakäytön lopettamisesta että vähentämisestä mm. ruokavaliota tukena käyttäen. :bulb:
Vanhan liiton asiantuntijat ja omakokemukselliset päihdetyöntekijät varmaankin pitävät kirjaa huuhaana, mutta ne onkin vain yhden totuuden asiantuntijoita. Respektiä toki heillekin. : )

PS. Harde-75, ei se AA:ssa käyminen tosiaan sido mihinkään eikä maksa mitään niinkuin sanottiinkin. Kannattaa siis käydä tsekkaamassa palaveri tai parikin ennenkuin muodostat siitä käsitystä. Saat kahviakin ja parhaassa tapauksessa pullaa.

En jaksa alkaa taas tuhannetta kertaa selittämään mistä on kyse. Käy itse ottamassa selvää. Se ei maksa mitään , eikä haittaa mitään. Eikä ehkä hyödytä mitään ja kun et voi menettää mitään niin miksi ei?