Kävin hakemassa käräjäoikeudesta ikävän kirjekuoren. Minulle on tulossa rangaistus useasta huumausaineiden käyttörikoksesta ja yhdestä huumausainerikoksesta. Yleinen syyttäjä vaatii minulle ehdollista tuomiota. Onko mahdollista, että tuomari määräisi ehdotonta, vaikka syyttäjä vaatii vain ehdollista?
Lain oikeudenkäynnistä rikosasioissa (11.7.1997/689) 11 luvun 3 §:n mukaan:
“Tuomioistuin saa tuomita vain siitä teosta, josta rangaistusta on vaadittu tai josta tuomioistuin voi omasta aloitteestaan lain mukaan määrätä rangaistuksen. Tuomioistuin ei ole sidottu rikosnimikkeeseen eikä lainkohtaan, jonka nojalla rangaistusta on vaadittu.”
Täsätä siis seuraa loogisesti, ettei tuomioistuin ole sidottu myöskään vaadittuun rangaistukseen/rangaistuslajiin. Teoriassa tuomioistuin voi siis tuomita ehdotonta vankeutta, vaikka syyttäjä vaatisikin ehdollista. Käytännössä tämä on kuitenkin hyvin poikkeuksellista. Huumausaineiden käyttörikokset ovat useimmiten sakoilla rangaistavia juttuja, ehdotonta on sitten odotettavissa vasta, kun mennään törkeän huumausainerikoksen puolelle.
Tuolta voi käydä katsomassa, millaisia tuomioita on odotettavissa millaisistakin määristä: oikeus.fi/uploads/2pactae.pdf
Alle 2 vuoden vankeustuomio voidaan tuomita (ja useimmiten tuomitaankin) ehdollisena.
Eniten minua ihmetyttää se, että minulle on kaksi eri juttu laitettu samalle päivälle ja ne käsitellään yhdessä ja kummassakin on kuitenkin saman tyyppisiä väärenyksiä ja käyttörikoksia. Kummastakin rötös kokonaisuudesta haetaan minulle ehdollista tuomiota. Toivottavasti toinen ei muuta toista ehdottomaksi??? Sitten kun olen selvinnyt jutusta kerron mitkä seuraamukset minulle tuli. Juttuni on noin 10 kpl reseptiväärennöksiä ja niistä seuranneita käyttörikoksia ja ilmeisesti jopa yksi huumausainerikos (vähän usempi nappi saatu apteekista ulos tällä kertaa). Hiisi, että kiukuttaa nämä 2 vuotta vanhat jutut jotka tulee nyt oikeuteen…
Kannattaako hakea asianajaja vai mennä yksin raastupaan?
Kannattaa. Se voi auttaa pienentään tuomioo jollain perusteilla. Oikeusaputoimistosta saa ilmasen lakiavustajan jos ei oo tuloja tai tulot on tosi pienet.