Rakas ihminen juo, mitä teen? - 8 neuvoa läheiselle

Erittäin hyvin tiivistettyjä neuvoja (ja ihan linjassa niiden neuvojen kanssa, joita täälläkin vakiona jaetaan!)

kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ … laheiselle

[i]"Viekö huoli päihderiippuvaisesta voimiasi? Lopeta hyödytön huolehtiminen, kannustaa Janne Takala A-klinikkasäätiöstä.
Janne Takala toimii A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -hankkeen koordinaattorina ja tietää, miten läheisen päihderiippuvuuteen tulisi suhtautua. Tässä hänen vinkkinsä.

1. Ota asia puheeksi heti
    Muisti pätkii, puoliso juo joka päivä ja hänestä tulee ärtynyt. On vaikeaa sanoa juomisesta heti, kun huomaat ensimmäiset huolestuttavat merkit. Tee silti niin.

Avauksesi voi saada vihamielisen vastaanoton. Myös se on huolestuttava merkki. Jos ihminen arvottaa alkoholin tuoman mielihyvän tärkeämmäksi kuin rakkaidensa huolen, päihdeongelma on todennäköisesti kehittymässä.

Päihteidenkäytöstä on hyvä keskustella läheisten kanssa silloinkin, kun ongelmaa ei ole.

1. Luovu syyllisyydestä
    Muista, ettei sinun pidä kokea syyllisyyttä päihderiippuvaisen tilanteesta. Et voi hänen juomiselleen mitään. Motivaation pitää lähteä ihmisestä itsestään: jos läheiset voisivat päättää, ei maailmassa olisi juoppoja tai narkomaaneja lainkaan.

Et ole vastuussa aikuisen alkoholistin valinnoista. Jos läheisesi päihteidenkäyttö on vaurioittanut suhdettanne, asian korjaaminen ei ole sinun vastuullasi, vaan riippuvaisen. Hoitoon et voi pakottaa.

1. Ole rehellinen
    Sinun tehtäväsi ei ole valehdella päihderiippuvaisen puolesta. Älä selittele hänen tekemisiään ystäville, suvulle tai työnantajalle. Joudut helposti peittelyn ja puolitotuuksien maailmaan etkä enää muista, mitä olet kenellekin kertonut. Se heijastuu väistämättä omiin ihmissuhteisiisi.

2. Älä anna rahaa
    Älä anna alkoholistille rahaa, vaikka hän pyytäisi sitä ruokaan tai sähkölaskuun. Rahasi menee riippuvuuden rahoittamiseen.

Jos haluat auttaa, lämmin sukkapari tai ruokakassi on parempi vaihtoehto kuin käteinen.

Älä vastaa jankkaaviin puheluihin tai syyllistäviin viesteihin mitään.

1. Älä häpeä hänen puolestaan
    Vaikka puolisosi konttaisi kadulla sammaltaen, ongelma ei ole sinun. Se on seurausta hänen omista valinnoistaan. Älä anna häpeän tai salailun vaurioittaa itseäsi tai siirtyä eteenpäin sukupolvien ketjussa.

2. Luovuta vastuu viranomaisille
    Et ole juridisesti vastuussa päihdeongelmaisen elämästä. Ota reippaasti yhteyttä hänen kotipaikkakuntansa viranomaisiin kuten vastaavaan sosiaalityöntekijään tai kotisairaanhoitoon. Heillä on velvollisuus neuvoa ja auttaa. Akuutissa tilanteessa myös ambulanssin tai poliisin hälyttämisestä paikalle voi olla apua.

Sinulla on oma elämä. Pidä siitä huolta.

1. Ole itsellesi armollinen
    Ajattele muita asioita kuin läheisesi pulmia. Tee juttuja, joista sinulle tulee hyvä mieli: liiku, matkusta, harrasta, tapaa ihmisiä, joista pidät.

Jos stressi jäytää silti, hakeudu päihderiippuvaisten omaisille tarkoitettuihin vertaisryhmiin. Ammattiavun piiriin pääsee terveydenhuollon kautta.

Jos edes mietit, tarvitsetko keskusteluapua, tarvitset sitä.

1. Nauti hyvistä hetkistä
    Muista inhimillisyys. Jos läheisesi tosissaan päättää yrittää irti alkoholista, ole voimiesi mukaan valmis keskusteluun ja kannustamiseen. Yritä nähdä hyvän hetken arvo. Mukava muisto ei katoa, vaikka riippuvuus lopulta osoittautuisikin vahvemmaksi kuin halu toipua."[/i]

Painaisin TYKKÄÄ-nappulaa, jos olisi FACE.
Näinhän se on, hyvä todeta nyt perästäpäin. Nyt en uskoisi liian pitkään, vaan jo pienemmästä. Oli vaikea ymmärtää, että lupauksilla ja hoidon aloittamisilla haettiin tilanteeseen rauhoittamista ja peliaikaa.
Täytyypä näitä kohtia tutkia pidempään.

Valinnasta voi olla montaa mieltä.
Minä ajattelen ettei pohjimmiltaan kukaan valitse juopon osaa.
Se on sairaus.
Jotkut tänne kirjoittavista naisista on niin kylmiä että oisin suonut heidän sairastuvan enemmän kuin miehensä.
Siis jotkut, itteensä täynnä olevat " itse itsensä pelastajat" !

Ei kukaan varmaan halua keuhkosyöpääkään, mutta silti rööki maistuu. Alkoholismi on itseaiheutettu sairaus. Juoppo ottaa siitä paranemisestakin itse vastuun, turha sitä on toisten niskaan kaataa.

Olen samaa mieltä siitä, että kyseessä on sairaus. Tuossa ylläolevassa ei kylläkään otettu missään kohtaa kantaa siihen, että näin ei olisi. Yllä puhuttiin siitä, että läheinen ei ole vastuussa aikuisen alkoholistin valinnoista. Jos alkoholisti ei halua hakea apua, niin tästä valinnasta ei läheinen voi olla vastuussa (vai väitätkö toista?) Jos alkoholisti haluaa juoda, ei läheinen voi olla vastuussa tästä valinnasta. Ainoastaan alkoholisti voi päättää sen, että hakee sairauteensa apua. Ei kukaan muu.

Ja vaikka alkoholismi onkin sairaus, niin se on myös samalla itseaiheutettu sairaus. Kenestäkään ei tule alkoholisti ilman, että ihan itse omasta vapaasta tahdostaan kaataa kurkkuunsa alkoholia.

Ai? Aika mielenkiintoinen ajatus. Minä (alkoholistin ex-puolisona) toivon, että kukaan ei ikinä sairastuisi alkoholismiin.

Jos et ole kulkenut meidän “tänne kirjoittavien kylmien, itseään täynnä olevien itsensä pelastajien” kengissä, niin kannattaa olla aika varovainen tuollaisissa heitoissa. Monella meistä on erittäin kipeitä vuosia alkoholistin rinnalla ja sitä taustaa vasten tuollaiset ilkeämieliset heitot eivät ole erityisen rakentavia. Toivottavasti edes sinun paha olosi tuolla ilkeilyllä helpotti, että ei mene tuollaiset ilkeät toiveet ihan hukkaan kuitenkaan :laughing:

Ja kaikille “tänne kirjoittaville kylmille, itseään täynnä oleville itsensä pelastajille” haluan sanoa, että kaikista näistä ilkeistä kommenteista huolimatta itsensä kannattaa pelastaa. Ketään muuta ei voi pelastaa, pelasta siis edes itsesi.

Diapetes on sairaus.
Pitäisikö ottaa kantaa että näin ei olisi ?
Kysyppä sairastuneilta kuinka itseaiheutettu se on ?
Pilkkaa sitten, jos haluat :frowning:

1. Me emme puhu nyt diabeteksesta, vaan alkoholismista. Näillä on aika iso ero. Vaikka etenkin kakkostyypin diabetekseen voivat vaikuttaa myös elintavat, voi diabetes puhjeta ilman omaa vaikutusta. Alkoholismiin ei kukaan sairastu, jos ei juo alkoholia.
  2. Diabeteksen, alkoholismin tai minkä tahansa muunkin sairauden omaavalla aikuisella on vastuu hoitaa sairauttaan. Jos hän ei sitä halua tehdä, on valinta ja vastuu hänellä itsellään (poislukien sellaiset mielenterveyden ongelmat, joiden vuoksi henkilö ei ole enää kykeneväinen vastaamaan teoistaan). Tämä oli tuon alkuperäisen tekstin pointti, jonka sinä nyt jostain syystä väkisin haluat ymmärtää väärin. Sillä onko sairaus itseaiheutettu vai ei, ei ole mitään väliä tämän asian kannalta. Vielä kerran siis: riippumatta onko sairaus itse aiheutettu vai ei, niin vastuu avun hakemista ja sairauden hoitamisesta on ihmisellä itsellään. Jos ihminen ei halua hakea/ottaa apua vastaan, niin vastuu on yksin hänen.
  3. Minä en pilkkaa, joten älä yritä laittaa sanoja suuhuni. Ymmärrän todellakin millainen helvetillinen sairaus alkoholisimi on (olen sitä ihan liian läheltä seurannut). Pyydän samoin, että sinä et nimittele tänne kirjoittavia läheisiä, jotka ovat läheisen alkoholisimista joutuneet kärsimään.
  4. Pointtini (ja myös tuon alkuperäisen tekstin pointti on se) että alkoholisti itse on ainut, joka voi ottaa vastuun juomisestaan ja hakea apua pirulliseen sairauteensa. Et kai ihan tosissasi yritä väittää, että vastuu alkoholismista olisi läheisellä??? Kummallisesti tällainen olo kuitenkin noita kirjoituksiasi lukiessa tulee…

Toisessa vieraassa tuoksahtaa vahvasti juova alkoholisti, joka yrittää sysätä vastuutaan omasta juomisestaan toisille. :unamused:

Mä olen absolutisti, sairastan, tarkkaa itsensä hoitamista joka ainut hetki.
Tiedän mitä on olla sairas, siksi en halveksi millään lailla sairaita.
Joku täällä tuntuu pitävän kaikkia sairauksia itseaiheutettuna, pitäköön niin kauan kun itse sairastuu, mieli muuttuu.

Alkoholismi ei ole kaikki sairaudet. Jotkut sairaudet vain tulevat, mutta elämäntavat vaikuttavat moneenkin vaivaan. Joihinkin herkemmin, joihinkin huonommin. Kyllä se ihan itse kurkkuun kaatamalla se viina on sinullakin mennyt.

Olet siis alkoholisti?

Mä en nyt ymmärrä miksi haluat jankata tästä itseaiheutettu versus muu-sairaus jutusta, kun se ei ollut ollenkaan nyt tuon alkuperäisen tekstin pointti? Ei sillä ole väliä onko sairaus itseaiheutettu vai ei, jokatapauksessa sairastuneella on vastuu ottaa apua ja hoitoa vastaan. Vai oletko tästä muka eri mieltä?

Kukaan ei ole halveksinut sairaita, kukaan ei ole pitänyt kaikkia sairauksia itseaiheutettuna. Sinua itseäsi lukuunottamatta kukaan muu ei ole toivonut muille sairastumista tai halveksinut muita. Luepa teksti nyt vielä kerran ajatuksella ja yritä lopettaa tuo tahallinen väärinymmärrys, jota nyt tunnut harrastavan.

Oot kumma tyyppi ! Taidatkin olla alkoholisti !

Olen sivusta seurannut “vieraiden” ym. keskusteluja.

Ei kannata pahoittaa mieltään, jos jotkut eivät ymmärrä perusasioita.

Tässä tapauksessa perusasia on se että hän joka omatoimisesti kaataa alkoholia kurkkuunsa on sairas. Terve ihminen ei juo itseään sairaaksi.

Alkoholismi on sairaus.

Jos jaottelemme sairauksia itseaiheutettuihin, niin silloin niitä on aika paljon.

Aikuisiän diabetes joskus johtuu vääristä ruokailutottumuksista, samoin useat tukielinsairaudet liiallisesta painosta jne.

Mutta toisaalta, jos kirjoittajalla ei ole muuta ongelmaa kuin jaotella sairauksia eri aiheuttajien perusteella, niin hänen asiansa on hyvin, annetaan hänen jatkaa pohdintaansa.