Raittiuspäätös pohjakosketuksen jälkeen

Tervehdys kaikille. Löysin tämän palstan omatoimisesti vertaistukea etsiessäni, ja olenkin useamman aiheen täältä jo lueskellut. On ollut paljon kullanarvoista sanomaa ja kiitos kaikille alkuun siitä.

Ajattelin, että voisi omiakin ajatuksia tänne kirjoitella. Olen varhaista keski-ikää elävä mies, jolla on paperilla ns. Kaikki hyvin, mutta taistelua alkoholin kanssa olen enempivähempi käynyt aina, sen jälkeen kun käytön aloitin teininä aikanaan.

Omat ongelmani eivät ole sellaisia, että putki jäisi päälle, vaan pikemmin kyse on liian reiluista kerta-annoksista ja kontrollin menettämisestä, joka on usein johtanut erinäisiin ongelmiin.
Työni olen hoitanut aina, mutta on sielläkin niitä synkkiä darrapäiviä ollut.
Lisäksi iän myötä alkoi olla myös sitä, että sitä oli jotenkin ehdollistunut siihen morkkikseen, vaikkei mitään pahaa olisi tapahtunutkaan. Ihan vaan siksi, että tuli juotua enemmän kuin piti.

Jokunen viikko sitten tuli sit isoin pohjakosketus ikinä, jossa oli kyse siitä, että erästä tärkeää ja usean ihmisen panosta vaatinutta tapahtumaa edeltävänä iltana huijasin taas itseäni, että muutamalla oluella voi käydä ja tilanne riistäytyi pahasti hanskasta. En pystynyt osallistumaan. Tilanne kävi sekä talouden että ystävyyssuhteiden päälle. Ei asiasta tarkempia tietoja yksityisyydensuojan pitämiseksi.

Tuossa meni muutama hetki selvitellä ajatuksia kaiken jälkeen, mutta tulin tuolloin päätökseen lopettaa Alkon käyttö kokonaan.

Vaikka vastaavia ylilyöntejä on tapahtunut ennenkin ja niistä on aina selvitty jollain ihmeen tuurilla, niin olen aina jotenkin kuitannut asian toteamalla: “nyt ei tarvii taas hetkeen ottaa”. Siltikin, tuon sanottuani, on hetken kuluttua päässäni alkanut ajanlasku, että milloin olisi ok ottaa seuraavan kerran. Ja toki, olen myös tietoisesti puheissani jättänyt sen varauksen: ei nyt hetkeen, mutta joskus varmasti vielä.

Nyt on jotenkin eri fiilis, olen useille läheisilleni kertonut hyvin aikaisessa vaiheessa laittaneeni korkin kokonaan kiinni, ja tämä on ollut kai itselle jonkinsortin motivaattori myös, ajatuksella; kun se heikko hetki tulee, niin muistan että miehen täytyy pitää sanansa. Vaikka tiedostan toki senkin, että töppäilyjen jälkeen hyvin moni meistä sen saman sanoo, ja vain aika on se, joka lopulta näyttää että pitääkö päätös.

En ole asettanut tulevaisuuteen nyt sitä päivämäärää, että milloin on taas ok tarttua pulloon. Koska ajatus on, ettei koskaan. Tunne on sen suhteen ollut jopa vapauttava, ja näen toistaiseksi raittiuden mahdollisuutena kaikelle uudelle.

Silti, olen realisti, ja ajattelen että ei tämä nyt näin helpolla aina varmasti mene. Toistaiseksi mennään vielä omien virheiden aiheuttamassa tuskassa ja vähän selviytymismoodissa. Kaikki kun aikanaan tasaantuu, olen varma, että se himo tulee iskemään vielä, ja niihin hetkiin koitan kovasti keksiä lisää mahdollisia työkaluja, tuon edellämainitun sanansa pitämisen lisäksi.

Mutta näin on tultu päätöksen jälkeiset ensimmäiset hetket. Sinänsä aikaa ei ole kulunut vielä paljon, olen elämässäni tipattomia usean kuukauden mittaisia vaiheita kyllä pitänyt, mutta eri ajatuksella.

Tulkaa ihmeessä heittämään kommenttia tai kysymyksiä. Ja toki myös vinkit on tervetulleita, nuita heikompia hetkiä varten.

Kuten nimimerkki kertoo, alko on tehnyt aina ajoittain minusta matkustajan omassa elämässäni. Nyt olen ensimmäistä kertaa myöntänyt sen itselleni, että olen ollut alkoholisti, kaikki nämä vuodet. Enkä halua enää kertaakaan menettää hallintaa omasta itsestäni.

6 tykkäystä

Hei @Entinenmatkustaja , lämpimästi tervetuloa uuden elämäsi kyytiin ja tänne meidän muiden seuraan!

Kirjoituksesi on hieno. Olet oivaltanut niin monta tärkeää asiaa, että sinulla on tosi hyvät edellytykset muuttaa sen minkä haluat.

Tämä. Tästä se kaikki uusi lähtee. Tämän myöntäminen ei ole kenellekään helppoa, se vaatii rohkeutta ja peiliin katsomista. Tosi hienoa että olet pystynyt siihen!

Vapauttavaa se onkin. Lopetuspäätös voi olla paljon helpompi kuin päätös rajoittaa juomistaan. Ja raittius mahdollisuutena kaikelle uudelle - se on mitä suurimmassa määrin totta.

Meillä kaikilla täällä on ollut omat pohjakosketuksemme ja niihin liittyvä häpeä. Täällä tiedetään hyvin mistä puhut, vaikket yksityiskohtiin menisikään. Myöhemmin niistä voi jopa olla kiitollinen - ajan myötä häpeä hälvenee, ja pohjakosketus on lopulta vain välietappi matkalla takaisin pintaan. Siitä voi ponnistaa vauhtia.

Päivä kerrallaan, ja jos on vaikea päivä, kerrallaan vartti.

Sietämättömän juomishimon tullen odota vartti. Se saattaa riittää. Juomishimo on välähdys, se menee ohi kun korkkaamista lykkää jonkin verran eteenpäin.

Myös vatsan syöminen tosi täyteen voi auttaa, aluksi. Ja alkoholittomien nesteiden juominen. Monet täällä ovat sen huomanneet.

Vältä siis nälkää ja janoa. Ja tule tänne kirjoittamaan vaikeiden hetkien tullen - täällä on useimmiten joku paikalla - ja muutenkin. Omien ajatusten kirjaaminen ylös auttaa. Annat siinä myös muille mahdollisuuden tukea sinua.

Tsemppiä uuteen alkuusi! Tulit oikeaan paikkaan.

3 tykkäystä

Ai niin ja tämä - tämäkin voi auttaa alkuun. Voit halutessasi kokeilla, toimisiko tämä sinulle.

@Räpistelijä Kiitos vastauksista ja hyvistä kommenteista! Tuli tervetullut olo. :slight_smile:

Täytyy pistää muistiin tuo, että odota vartti. Jossain muuallakin täällä olen lueskellut kokemuksia, että se on sen vartti - puoli tuntia, kun pahin menee ohi.

Tilanteeni on vähän omintakeinen, tavallaan tässä viime aikojen normiarjessa sitä sellaista houkutusta ei ole ollut, ottaa edes sitä yhtä.

Mutta hankalia tilanteita on olleet nimenomaan sellaiset, missä on seuraa mukana, ja seurasta muut ihmiset osaa kohtuukäytön. Ja minä tosiaankin, vaihtelevalla menestyksellä joskus siinä pysyin, usein sit taas en.

Ja tässä pohjakosketuksen tapauksessa seuraavan päivän ohjelma pysyi vielä aika pitkälle iltaan mielessä kunnes se unohtui täysin ja ylilyönti oli valmis.

Joten on ennakoitava vahvasti tilanteita, mitkä tulee olemaan vaikeita. Ja seurassa ollessa, todennäköisesti tässä “äijäkulttuurissa” on vielä ns. Yllyttäjiä joukossa, vaikka kertoisi avoimesti ongelmasta ja päätöksestään.

Hyvin yleinen piirre lopettajille tuntuisi olevan myös se, että huomaa kaveripiirissä olevan enimmäkseen sellaisia ihmisiä, joiden kanssa se yhteinen tekeminen on lähinnä juomista. Tää on ehkä isoin harkinnan paikka. Miten osallistun jatkossa, mitä nyt tehdään? Vai onko ne ihmiset sittenkään oikeesta syystä elämässä mukana.

Sipe Santapukki aikanaan kertoikin absolutismistaan suurinpiirtein sanoilla: On omituista, kun pitää jatkuvasti perustella ihmisille sitä, että haluaa pysytellä normaalissa olotilassa.

1 tykkäys

Tämä on hankalinta vain alussa. Jatkossa keksit jotain kyllä.

Sitten kun juomattomuus alkaa olla sen verran hyvällä pohjalla, ettei omaa retkahtamista enää tarvitse koko ajan pelätä, jotkut meistä voivat käydä baarissakin kavereiden kanssa ja juoda vaan alkoholitonta kun muut juovat sitä muuta. Sitä ei kukaan edes huomaa, kun juoma näyttää lasissa ihan samalta.

Ei edes tarvitse olla juomatta hirveän kauaa, kun se alkoholiton itse asiassa alkaa maistuakin paremmalta. Se on korvike vain aluksi, sitten siitä tulee se juoma jonka haluaakin oikeasti ottaa.

Minulle on käynyt niin. Kaikilla tämä tietysti menee omalla ladullaan ja joillekin on enää mahdotonta mennä baariin ilman että käy huonosti. Silloin kavereiden kanssa täytyy joko keksiä jotain uutta tai hankkia uudet kaverit,

mutta jos ainoa tapa pitää ystävänsä on tehdä itselleen pahaa ja saada siitä hirveä olo ja kauhea morkkis, silloin tosiaan se kaveruus ehkä ei ole ihan tämän kaiken arvoista.

Älä pelkää. Kyllä nämä asiat aikanaan sutviutuvat. Löydät oman tapasi olla.

3 tykkäystä

Ja yllyttäjistä sen verran vielä, että heihin törmäät kyllä aika varmasti, olivat he omia kavereita tai eivät. Monilla heistä kuitenkin saattaa itselläänkin olla ihan oikea alkoholiongelma, jota he vaan eivät itse ole tajunneet. Ainakaan vielä.

Muita täytyy pyytää juomaan, jotta oma juominen ei olisi kenellekään se porukan ongelma.

Minä olen nyt sanonut parhaille ystävilleni, että yritän olla kokonaan juomatta, koska minun on pakko, koska olen alkoholisti.

Trust me, ei kukaan oikea ystävä sen jälkeen enää yllytä korkkaamaan.

1 tykkäys

Kiitos. Kyllä tämä varmasti oman uomansa hakee, yksilöllisiä tapauksia ollaan kaikki tietysti.

Mukava kuulla että nollaolut vaihtoi rooliaan korvikkeesta siksi vaihtoehdoksi jonka oikeastikin ottaisi.

En ole aiemmin alkoholitonta olutta juuri kokeillut, mutta pitänee sillekin antaa mahdollisuus, koska noin yleisesti, alkoholeista se juttu mulle on ollut keskiolut, ja sitä olisi voinut juoda mielinmäärin.

Se onkin sinänsä jännä piirre, että näin normitilanteessa sitä ei näe edes itseään lähdössä baariin. Himo lähteä lähteä baariin syttyy hiljalleen kun on kotona/illanistujaisissa kumonnut tarpeeksi monta olutta.

En koskaan ostanut Alkosta itselleni mitään väkevämpiä kotona käytettäväksi. Mutta kummasti paukkuihin usein päätyi sit siellä ravintolassa, kunhan oli juonut ensin tarpeeksi että oli saanut idean lähteä edes sinne.

Aikamoinen lumipalloilmiö. Ja kertoo myös siitä, miten vietävissä sitä onkaan ollut. Liekö aivot vaan nousuhumalan dopamiineissa huutaa: Enemmän kaikkea! Ja sitten sitä tekeekin jo asioita mistä oikeasti ei edes juuri välitä.

1 tykkäys

Tämä on hyvin kirjoitettu kyllä. Mutta kaikessa yksinkertaisuudessaan, hyvin sanottu myös ystäville.

Jotain samankaltaistahan se tulee olemaan itselläkin, kun aikanaan ensimmäinen tällainen tilanne tulee. Ja nyt se onkin helppo sanoa suoraan, kun asiat on myöntänyt ensin itselleen.

1 tykkäys

Nyt sulla on käynyt tuuri. Juuri oluista löytyy ne ihan parhaat alkoholittomat versiot.

Itse viimeksi sellaista ostaessani maistatin sitä tutulla baarimikolla, ja jopa hän hämmästyi siitä miten hyvää se oli, ei erottanut alkoholillisesta. Se taisi olla joku alkoholiton IPA.

Baarien valikoima riippuu baarista, ja ehkä vähän myös siitä minkä kokoisessa pitäjässä asut, mutta kaupat ainakin ovat väärällään hyvää valikoimaa. Varsinkin kun ottaa asiakseen etsiä.

Tästä on tietysti sitten kaksi koulukuntaa. Toisille alkoholittomien ottaminen ei ole ongelma ja toimii, toiset se saattaa kuitenkin triggeröidä takaisin holillisten pariin. Tämä täytyy vaan tutkailla itse että miten omalla kohdalla on ja mitä haluaa/ei halua kokeilla.

Joo. Ja omaan tahtiin, siten miten parhaalta tuntuu. Monet meistä pelkäävät alkoholistin leimaa, ei sitä kiva ole kaikille sanoa ääneen. En minäkään kaikille ole sanonut. Tosin kaikille, jotka joskus ovat olleet kanssani juomassa, on ennen pitkään käynyt selväksi etten minä kyllä mikään kohtuukäyttäjä ole osannut olla.

Monet aloittavatkin varovasti, tekosyillä, lääkekuureilla, tänään-ei-vaan-huvita tai mä-pidän-nyt-vähän-taukoa. Sekin on erittäin ok. Kaikki mikä vaan auttaa olemaan ottamatta sitä ensimmäistäkään on ok.

Mutta monista ketjuista täällä voi kuitenkin lukea, että yksi ihan parhaista tavoista saada itsensä retkahtamaan on mennä joihinkin juhliin, joissa kaikki juovat, ja esittää siellä (edes hetken) itselleen ja/tai muille ettei mitään ongelmaa ole.

Sen jälkeen on harvemmin kiva herätä aamulla.

Joka tapauksessa: näin alkuun ei ehkä kannatakaan miettiä tulevaisuutta turhan paljon. Joitain päätös loppuelämän raittiudesta voi alkaa ahdistaa. Silti he pysyvät selvin päin, kun ajattelevat vaan että tänään en juo.

Oman kokemukseni mukaan ihan hirveän hyvä tapa saada itsensä pitämään korkkia kiinni on olla ensin juomatta sen verran kauan (omalla kohdallani siihen kai meni pari-kolme kuukautta) että ehtii itse nähdä, mitä hyvää juomattomuus itselle alkaa tuoda.

Siinä voi sitten hyvinkin käydä niin, että se hyvä alkaa vetää vertoja sille juomiselle. Ja sitten se oma hyvä olo onkin jotain, mistä ei haluakaan enää minkään nopean humalan takia luopua.

Anna siis itsellesi aikaa.

1 tykkäys

Itseasiassa tähän jälkimmäiseen on hyvin helppo samaistua, ja se varmasti aikanaan tekeekin tuon sanomisesta helpompaa.

1 tykkäys

Kyllä, se varmasti on viisainta ettei mene ajatuksissa liian pitkälle, onneksi omalla kohdalla ajattelutyyli on monessa muussakin asiassa aikalailla sellainen tähän hetkeen tarttuva.

Tuohonkin koitan valmistaa itseni, että tämä ehdoton päätös tulee vielä ahdistamaan, vaikka nyt se tuntuukin mahdollisuudelta ja vapauttavalta. Mut samalla muistuttaa itselle, kuinka paljon helpompaa se mulle silti on kuin kohtuukäyttöön pyrkiminen. Sitä olen koittanut jo tarpeeksi usein.

1 tykkäys

Eikä välttämättä edes tule! Ketjusi aloituksesta välittyy niin kova motivaatio ja rehellisyys oman ongelmasi edessä, että ne kantavat sinua ihan varmasti.

1 tykkäys

Uusi päivä. Sinänsä ajatus on edelleen yhtä kirkas, eikä mieli ole horjunut päätökseen liittyvissä asioissa. Mutta mieliala on huono, eniten kalvaa mieltä ehkä kysymys: milloin saan luottamuksen takaisin ihmisiltä jotka ovat minuun ja alkoholin käyttööni pettyneitä. Etenkin nämä pohjakosketukseen liittyvät, joiden kanssa olen vuosia yhdessä harrastanut.

Ja oma mieli suoltaa sitä, että kaikki muutkin läheiseni mahtavat pitää lopettamispuheitani ihan vaan sanahelinänä.

Muutoksen on varmasti hankala näkyä ulospäin, ennenkuin aikaa kuluu määrä x. Voihan olla, että se tapauksessani on muutama kuukausi, noita muutaman kuukauden tipattomia kun on ollut ennenkin.

Täytyy toisaalta ajatella, että vaikka nyt tahtoisi ajan kiitävän sinne pisteeseen että luottamus ympärilläni syntyy, niin tää on sellaista oppiraha-aikaa mikä täytyy vain kärsiä, vaikka se tuntuisi kuinka pitkältä.

Ja keskittyä tähän päivään, ja omaan tekemiseen vaikka mieli koittaa välillä painaa alas.

4 tykkäystä

Kiitos, on kyllä ilahduttavaa kuulla jos näin on!

1 tykkäys

Olen miettinyt tätä paljon, enkä ole päässyt kivaan lopputulokseen ja siksi sanon nyt heti alkuun johtopäätökseni. Älä odota mitään palautetta, koska petyt ja pettymys vaarantaa raittiuden. Keskity raittiuteen ja mitä hyvää siitä seuraa yksin sinulle. Muiden positiiviset reaktiot ovat plussaa, reagoimattomuus normaalia.

Läheisten ja tuttujen suhtautumisessa raittiuteen on paljon enemmän muuttujia kuin se, että luottaako raittiuden pitävyyteen vaiko ei.

Ensinnäkin erilaisia suhtautumisia on yhtä paljon kuin on suhtautujia ja jokaisen pää on loputtoman monimutkainen himmeli, joka sisältää enemmän tunteita ja ajatuskulkuja mitä suomen kielessä on sanoja niitä kuvaamaan. Näitä voi yrittää niputtaa tai yksinkertaistaa keskustelupalstan viesteissä, mutta sillä pääsee yhtä lähelle oikeaa lopputulosta kuin puimalla vastaavilla keskustelualustoilla Lähi-Idän valtioiden, uskontojen, kansojen ja heimojen suhteita.

Narut eivät ole yksin raitistujan käsissä. Muut kommunikoivat myös keskenään. Lopussa tästä esimerkki. Näiden kanssakäymisten johtopäätökset ja reaktiot johtopäätöksistä ovat korkeammassa kädessä.

Kommunikaatiot, johtopäätökset ja näkyvät reaktiot eivät ole kronologisesti synkassa raittiuden keston kanssa. Kun korkki on ollut kiinni jonkin tasaluvun, niin tuolla tasaluvulla ei ole muille mitään merkitystä. He kokevat ajan omaan tahtiinsa, eivätkä seuraa tilannetta kello kädessä. Heillä on oma kokemuksensa siitä missä ajassa ja tilanteissa juominen on näkynyt ja jokin määrittelemätön, mutta heille ainoa merkityksellinen luonnollinen mittarinsa suhteessa noihin tilanteisiin. Todennäköisesti he eivät määrittele suhtautumistaan kalenterilla ja excelillä, vaan mutulla ja heillä on siihen oikeus. Itsellä on nyt kolmen vuoden kohdalla enemmän tai vähemmän läheisiä ihmisiä, jotka ovat seuranneet touhujani pari vuosikymmentä sekä niitä, jotka eivät ole nähneet minua koskaan kännissä. Paljon tältä väliltä. Yhden lapsen elämästä olen ollut kolmanneksen raitis, toisen kohdalla neljänneksen.

Edellisestä jatkoa. Jos puhutaan vain ajasta (joka on vielä helppoa), niin voi suhteuttaa raitista aikaa aikaan, jonka muut ovat kokeneet juomista. Sitten voi miettiä vastausta kysymykseen, että onko tällä suhteellisuudella väliä? Hyvittääkö viiden vuoden raittius viiden vuoden juomisen? Onko kohtuullista edellyttää edes tällaista “tasapeliä”? Vastaus on kyllä ja ei. Jos on tavalla tai toisella vienyt 5 vuotta toiselta, niin ei sitä voi korvata millään ajalla. Siksi kysymys on kohtuuton, eikä asiaa voi näin asetella. Kannattaa kuitenkin huomioida, että joku arvottaa luottamustaan tällä tavalla. Tämä tapa on helppoa, eikä heillä ole velvollisuutta velloa ja myötäelää asiaa sen monimutkaisemmin kuin on tarpeen.

Kuten huomaat, niin raittiusaika on suhteellista ja mahdoton määritellä. Tätäkin merkityksellisempi on se kokemus mitä muille tuli jätettyä humalassa ja mitä se kokemus on nyt. Toisille se tarkoittaa sitä, että taas yksi nukkuu krapulaansa sunnuntaina, joillekin talouden sössimistä, jollekin turvattomuutta, jollekin väkivaltaa. Suhteuta siinä sitten jotain x-ajan merkkipaalua. Kotikanavalla on muistaakseni pari esimerkkiä tilanteista, joissa korkki on ollut pidempään kiinni, mutta luottamusta ei synny.

Raittius ei ole muille niin tärkeää kuin raittiuteen pyrkivälle. Samalla tavalla kuin me korkin kiinni laittaneet saatamme kyseenalaistaa muutosta itsessämme ja olla pettyneitäkin siihen, että meistä ei tullutkaan superihmisiä, niin uusi normaali on muillekin vain normaalia. Itse saan ikävää palautetta kun en tartu imuriin tai tiskikoneeseen, mutta en saa kehuja kun sen teen. Korkeintaan tulee kettuilua, että mistäs nyt tuulee. Hippo-hiihdoista saa osallistumismitalin, aikuisten elämässä ei. On hyvin tyypillistä, että me aikuiset olemme muutenkin kotona ja töissä huonoja antamaan hyvää palautetta. Jonkun muun raitistuminen on vain asia muiden joukossa.

Me emme myöskään ole kohvin hyviä vastaanottamaan hyvää palautetta ja tämä ei ole mikään salaisuus. Palautteen antamista harkitseva odottaa reaktiota ja harkitsee millainen reaktio mahtaa olla. Hän ei ole välttämättä kovin taitava tässä harkinnassaan. Nurinkurisesti hyvä palaute saattaa jäädä antamatta siksi, että antaja pelkää sen olevan vapaudu vankilasta-kortti, joka päättää raittiuden. Toinen esimerkki. Jos palautteen antamista harkitseva ei ole koskaan antanut palautetta juomisesta, niin antamalla palautetta raittiudesta hän samalla antaisi palautetta juomisesta, jota hän siis ei ole tehnyt. Monimutkaista? Kyllä.

Jotkut eivät siis parhaimmillaan ole lainkaan kiinnostuneita jonkun muun raittiudesta, mutta osa voi myös toivoa epäonnistumista. Syitä voi olla uskomattoman paljon. Klassinen kateus tai kilpailutilanne. Kuka saa perintömökin? Kumpi saa huoltajuuden? Ehkä lanko on sanonut selän takana 1000 kertaa, että tuosta juoposta ei tule mitään ja sitten kun se raitistuukin, niin hän onkin väärässä, eli hänellä on itsekäs syy toimia ikävästi + 1000 muuta esimerkkiä.

Tällaisten ajatusten myötä olen itse päätynyt lopputulemaan, että en varsinaisesti odota muiden reaktioista yhtään mitään. Odottaminen tekee minusta heikon. Normaali käytös on riittävän hyvä ja riittävän hyvä riittää.

7 tykkäystä

Joko joskus tai sitten et ikinä. Ei voi tietää etukäteen.

Jos on pettänyt jonkun luottamuksen, on pettänyt hänet. Menneitä ei kuitenkaan saa tekemättömäksi joten ainoa, mihin voi vaikuttaa, on elämä tästä eteenpäin.

Se on joka tapauksessa parempaa selvin päin kuin jos jatkaa omien ja toisten asioiden sössimistä. Ja eivätköhän ne muutkin ihmiset jossain vaiheessa ala nähdä, että ehkä tähän kaveriin nyt voi luottaa hieman paremmin kuin ennen.

Heidän täytyy vain ensin saada siitä jokin todiste ja mieluiten monta. Ja se voi kyllä viedä kauankin.

Siksi en nyt lähtisi miettimään, koska minuun taas luotetaan. Sitä on mahdoton tietää tai kenenkään luvata. Mutta tätä ei silti kannata ottaa itselleen syyksi jatkaa juomista.

Omien sekoilujen läpikäyminen, apeat tunnelmat, syyllisyys, häpeä ja epävarmuus siitä, mitä kaikkea vielä pystyy korjaamaan, kuuluvat juomisen lopettamisen jälkeiseen aikaan. Niiden kanssa ei ole aina hauskaa seurustella mutta kun selviä päiviä alkaa kertyä riittävästi, ne alkavat kyllä hälvetä.

Tulee uutta mietittävää tilalle. Mukavampia asioita, uusia suunnitelmia. Ja menneitäkin voi pyytää toisilta anteeksi kun on sen aika. Jos ei siis vielä ole pystynyt.

Tsemppiä siis. Kaikkea tulee mieleen kun pitää korkkia kiinni eikä pakene tunteitaan pulloon. Mutta kaikesta selviää kyllä, tunteet ja ajatukset tulevat ja menevät. Hyvää alkavaa viikonloppua!

1 tykkäys

Niin ja piti vielä sanoa, että apeimpina hetkinään, joina joutuu miettimään omia tunarointejaan ja katumaan sitä mitä on tärvellyt, voi myös välillä olla itseään kohtaan armollinen.

Alkoholismi on sairaus, jota kukaan ei itse ole valinnut, ja alkoholisti useimmiten tunaroi. Me kaikki olemme tehneet niin. Mutta se minkä voi itse valita, on katsoa omaa sairauttaan silmiin ja todeta: haluaisin parantua tästä.

Toisin kuin monien muiden sairauksien kohdalla, tästä paranemiseen voi todella vaikuttaa itse.

Joku sanoi minulle jossain ketjussa, kun itse räpistelin täällä ihan alussa, suurin piirtein niin että ole itsellesi samalla lailla kiltti kuin jos olisit, jos olisit toipumassa isosta leikkauksesta. Että älä vaadi itseltäsi liikoja. Vointi paranee pikkuhiljaa.

Jätän tämän ohjeen nyt sinulle eteenpäin tähän.

2 tykkäystä

Kiitos @Apnea keskusteluun osallistumisesta! Olit kyllä pilkkonut tuon ajatuksen niin komeesti, että harva tuohon pystyy.

Ja kyllähän teidän kummankin vastaukset palautteli minua ja juoksevaa mieltäni aisoihin, eihän näin naiivisti ja yksinkertaisesti voi tällaista asiaa ajatellakaan.

Koska näinhän se todella on. Asiat ei tule tapahtumaan mitenkään lineaarisesti, ja kulunutta raittiusaikaa on määreenä huono lähteä vertailemaan mihinkään. Ihmiset ovat erilaisia, ja käsittelevät asioita eri tavalla.

Mulla on veikkaus, että tämän päiväinen “kauanko tätä vaihetta pitää kestää” -tuskailu on lopulta opittu käytösmalli kuitenkin. Kuten mainittua, joskus aiemmin, ylilyöntien jälkeisen pölyn laskettua alkoi ajatukseni hiljalleen suunnitella päivämäärää, milloin olisi sopivaa nautiskella alkoa seuraavan kerran. Nyt sen tilalle hiipi tämä pohdiskelu.

Mutta, sekin on syytä koittaa työntää pois mielestä, ja korvata juurikin tuolla ajatuksella: on merkityksellisempää minkä kokemuksen jätän ympärilleni juoneena vs raittiina. Ja keskittyä tähän nykyhetkeen.

Kiitos @räpistelijä viimeisestä viestistäsi, tästä eteenpäin välitetystä ohjeesta!

1 tykkäys

Kirjoitin edellä turhan yksipuolisesti. Tekstihän on suorastaan julma. Olisin voinut pehmentää toteamalla myös, että voihan sitä luottamusta ja hyvää palautetta tulla milloin tahansa ja yllättävistä suunnista. Joku saattaa myös osoittaa luottamuksen lisäämistä sanattomasti. Ei kysele menemisistä, ei tarkista piiloja, ei kuitteja, uskoo lapset toisen vastuulle jne. Se voi olla mitä tahansa.

Pointtini siis siinä, että luottamuksen palautumiselle ei kannata asettaa odotuksia. Voi tämän näköjään lyhyemminkin sanoa ja ampumatta joka suuntaan.

3 tykkäystä

Noo, julmana en suinkaan tekstiä pitänyt. :slight_smile: Mun mielestä osoitti sen, että olet perinpohjin tuota asiaa joskus pyöritellyt itsekin!