Ei ehkä ole tuohonkaan yhtä ja ainoaa kaikkien kohdalla pätevää totuutta.
Olen kaikista elämässäni nyt meneillään olevista murheellisista asioista huolimatta omasta mielestäni onnellinen.
Minulla on kuitenkin moni asia ihan hyvin.
Yhtäkkiä ajateltuna tuntuisi siltä että suuri osa onnellisuudestani, rauhallisesta olostani, tyytyväisyydestä elämääni johtuisi juuri siitä että aivoihin vaikuttavat kemialliset aineet, niin alkoholi kuin lääkkeetkin, ovat merkityksettömiä.
Listaan voisi lisätä myös psykologiset manipuloinnit, henkimaailman uskomuksiin ja taikoihin pakenemisen todellisuudesta, erilaiset “ohjelmat” ja muut aatteet joilla osa omaa ajattelua turtuisi .
Olen siis aivan selvin päin.
Mutta, olenko asian suhteen ehdottoman, sataprosenttisen varma että näin tulee aina olemaan?
En ole.
Nyt tämä toimii näin, ja tuntuu siltä että mitä vähemmän maalaan piruja seinille, kaivelen mieleni syövereistä ennusteita vaanivista perkeleistä jotka jonkun nurkan takaa tempaisevat vaijerilenkin kurkkuni ympärille sen leppoisammin tämä elämä menee.
Mutta, sittenkin, entäs jos…
Ihmisen psyykessä voi tapahtua muutoksia joko elämäntilanteen ja tapahtumien seurauksena, joko yksityiselämän tai laajemmin isompien joukkojen elämään vaikuttavien tapahtumien seurauksena. Joskus voi aivan selkeä fyysinen sairaus aiheuttaa muutoksia aivotoiminnoissa. Joskus voi vain alkaa päässä fiiraamaan, johonkin suuntaan, ilman että selkeää syytä löytyisi milloinkaan.
Ja silloin voi elämästä olla onnellisuus kaukana.
Oilisinko pelkän “periaatteen” vuoksi lieventämättä pahaa oloa jollain aineella? Ehkä jonkin aikaa. Katselisin josko se menisi ohi ihan kotikonsteilla, palautuisi levolla tai elämäntapoja muuttamalla. Mutta luultavasti minulle kyllä sitten lääkityskin kelpaisi. Ainakin jos uskoisin että sen hyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset haittavaikutukset.
Tämänhetkiseen onnellisuuteeni kuuluu se, että tuollaista ei tarvitse omalla kohdalla miettiä. Ne turrutukset alkoholin (ja myös nuorempana kovin joukon kuljetettavissa olleena myös erilaisten ohjelmien ja aatteiden joiden nimiin tuli vannottua) ovat takana, olen niistä vapaa. Ja näin olo on …sanoisin että nimenomaan vapautunut.
Mutta että aina ja iankaikkisesti? Sitä en tiedä. Mutta tätä päivää ja tätä kesää en aio pilata sillä että etukäteen alan murehtimaan mahdollisesti tulevaisuudessa koittavaa “huonompaa aikaa”.