Raittiin elämän aloitus

Olen kolmekymppinen nainen, ja olen huomannut alkoholin käyttöni pahenevan parin vuoden aikana jatkuen. Jo teinistä asti juominen on ollut aina humalahakuista. Nuoruudessa join hyvinkin paljon, mutta olin välissä useamman vuoden niin, että kävin juomassa baareissa muutamia kertoja vuodessa, tosin humalahakuisesti tuolloinkin. Viimeisen kahden vuoden aikana juominen on siirtynyt jo kotiin. Viikot olen juomatta, mutta viikonloppuisin menee pe ja la tai edes toisena päivänä keskimäärin 6 pulloa olutta. Tästä seuraa jo hienoinen krapula, ja viikonloppu kuluukin toimettomana pöhnässä. Juhlimassa baarissa käyn keskimäärin kerran kuukaudessa, tuolloin lähes aina juon niin paljon kuin viinaa riittää. Muisti menee lähes joka kerta. Olen kahden vuoden aikana joutunut kerran selviämisasemalle, kerran putkaan ja kerran sairaalaan otettuani lääkkeitä alkoholin kanssa. Taustalla on alkoholistiäiti, ja ei kovinkaan rakentava lapsuus. Masennusta ja ahdistuneisuutta minulla on ollut nuoresta asti, mutta oireet alkoivat ilmetä samaan aikaan kun alkoholin käyttö alkoi kasvaa. Jos olen useamman viikon juomatta (hyvin harvoin), oloni on energinen ja hyvä, masennukset ja ahdistukset lievittyvät, jopa häviävät. Koen alkoholin vaikuttavan mielenterveyteeni todella rajusti. Kännäämiskerran jälkeen on aina morkkis. Baareissa käyttäydyn hölmösti, ja hallitsemattomasti, olen tehnyt tuhoisia asioita parisuhteelleni, mitä häpeän aina useita viikkoja jälkikäteen. Ihmissuhteeni ja työni ovat alkaneet jo kärsiä, mutta eivät lopullisesti. Kevään aikana masennukseni on pahentunut, ja välillä on voimakkaita itsetuhoajatuksia. Olen käynyt psykoterapiassa, mutta en saa siihen enää kelan apua. Enimmäkseen koenkin alkoholin aiheuttavan masennusta, en niinkään toisinpäin, vaikkakin ne ruokivat toisiaan. Olen yrittänyt vähentämistä jo usein, mutta nyt totean ettei se tule onnistumaan. Juon niin paljon kuin on tarjolla, persoonallisuuteni muuttuu, ja aivoni huutavat lisää viinaa. Koen vahvasti, että edessä on joko täysi raittius, tai syöksykierre alas. Yleisesti asiat ovat ok, raha-asiat, mielekäs työ, hyvä puoliso jne. ovat kunnossa. Alkoholi ja mielenterveysongelmat vaivaavat ja haittaavat normaalielämää suuresti. Nyt tilasin kasan alkoholismia käsitteleviä kirjoja, ja aion aloittaa niillä. Ajattelin myös kirjoittaa tänne jonkinmuotoista päiväkirjaa, jotta pystyn seuraamaan tilannettani. Katselin myös mahdollisia AA kokouksia, ja voisin käydä ainakin kokeilemassa, vaikkakin pieni epäilys tuota kohtaan on. Sen vain tiedän että enää pelkkä oma tahdonvoimani ei riitä. Aloitan nyt kirjallisuudella ja tänne kirjoittamisella. Tänään on krapula. Voi kuinka toivoisin sen olevan viimeinen…

Tervetuloa oikeaan osoitteeseen.

Alkoholi vaikuttaa ainakin minulla suuresti masennusoireisiin.

Olen sairastanut masennusta jossain muodossa luultavasti koko aikuisikäni ja ainoat jaksot, jolloin minulla on ollut parempi olla, ovat olleet raittiit jaksot.

Nyt olen ollut pari kuukautta raittiina ja voin henkisesti ja fyysisesti paremmin kuin aikoihin. Muutos mielialassa ei kuitenkaan tapahdu heti, joten sinun pitäisi malttaa odottaa ja olla raittiina ainakin kuukausi. Tiedän kuinka helppoa on ottaa nopea helpotus pullosta, mutta se ei kannata.

Tsemppiä!

Minulla samanlaisia oireita alkoholista. Kunnon ryyppäämisen jälkeen olo on aivan hirveä. Olen todennut että en vain ole yhteensopiva viinan kanssa. Juon niin kauan kuin viinaa riittää tai sammun.

Päätin lopettaa.

Ei jumaliste tuota hanskia!! JUMALIAKO ne vanhat Aa-ukot on??? siis piträäkö mun alkaa kumartaa ja palvoa AA-ukkoja!!??? siis KAIKKI mikä on eri mieltä AA-ukkojen kanssa on saatanasta!! AA = Korkein Totuus ja AA On JUMALA!!!

Antaisit olla. Yltyy vain askelten töminä ja rautakorkoiset saappaat polkee.
Eikä parane jos yhtä huutamalla yrittää hillitä, on kuin pensaa liekkiin heittäisit. Se on kuin alkuasukkaiden amokjuoksu ei näe ei kuule eteenpäin mennään ja kaikki pois tieltä. Parempi olisi pysyä pois täältä ja jättää AA.lle koko plinkki.

Ei käy… Mä etsin ja houkuttelen tälle palstalle kovimmat fundis-uskovat! ne kyllä jyrää nuo aa-pellet samantien takaisin sinne amerikkaansa mistä ovat tulleetkin

Sattuipa sinulle ikäviä vastaanottajia raittiin elämän aloitukselle täällä päihdeplinkin puolella, sulkasato. On näköjään joku räyhähenki hetkisesti vallalla, mutta älä masennu. On täällä ihan oikeita kannustajiakin. Vedä syvään henkeä, mutta älä ota alkoholia mihinkään ketutuksiin! Päätä, että nyt se alkaa, se raitis elämä. Ja jos ei kerralla onnistu, niin toisella sitten. Tsemppiä!

Itse myös olen ihan alussa, toinen päivä menossa. Plinkki ja kirjallisuus mullakin on apukeinoina. Pärjäillään!

Näin on!
Voitko Kalevi todellakin kuvitella että ihminen voisi pitää itseään Jumalana? Vain mielisairas voi ajatella niin. Ihmisen kumartaminen Jumalana on vastenmielinen ajatus, eikä sellaista ehdoteta AA-ssa, se on sairaan mielen kuvitelmaa!
Häpeäisit!

Tervetuloa sulkasato, ja voimia uudelle tielle!

Muista, että ojaan ei jäädä makaamaan, vaikka kuinka monta kertaa sinne kaatuisi!

Raittiina on iloisempi ote elämästä!

Hienoa Sulkasato, että ensimmäinen askel on otettu. Eli tarkoitan sitä, että on parempi yrittää porukalla kuin yksin. Oli se porukalla olo sitten vain kirjoittelua tänne. Minä en ainakaan yksin pärjää tämän alkoholismin kanssa.

Lähes kaikkihan aina täällä hehkuttavat tuon AA:n puolesta, ja minä olen ehdottomasti yksi heistä. Eka kerta oli minulle ainakin tosi vaikea. Hävetti ja nolotti niin hirmuisasti. Vastaanotto oli lämmin ja nopeasti tajusin, että ainakaan täällä on turha nolostella asioita. Ja asioista sai puhua asioiden oikeilla nimillä.

Eli ei muuta kuin reippaasti ryhmissä käymään :smiley: Uskallan väittää, että et kadu.

Tsemppiä, ja mukavaa ja raitista kesänodotusta sinulle!

Niinhän kyllä. Lähes kaikki, ja aina.

Minä nyt kuitenkin toivotan tervetulleeksi kertomalla että jos kaikesta kaikkien aina hehkluttamasta huolimatta ongelma ei tuolla ratkea niin peli ei ole menetetty!

Selviytyminen nimittäin tapahtuu usein myös voimattomuuden myöntämisen vastakohdalla, voimaantumisella, johon sitten löytyy myös vertaistukea… ehkä täällä joutuu hiukan valikoimaan kun tuo “kaikkien aina” esittämä on äänekkäimmin pinnalla.

Itse selviydyin , ja melko nopeastikin, ottamalla asian omiin käsiini ja hetken irrottauduttuani lähdin alkoikin löytyä paljon ja monimuotoista vinkkiä voimaantumiseen. Ja parasta oli se, että nyt ei enää tarvitse asiaa murehtia vaan saan rauhassa opetella elämän muita puolia. Ei ole paineita juomisesta eikä raittiudesta, kummastakaan ei tarvitse enää huolehtia, elämässä on niin paljon muuta, mukavampaa.

Nioin, että mitä se voimaantuminen sitten on?
Laitan vaikka wikipedian määritelmän asiasta, sieltä löydetyt määrittelyt vain harvoin ovat kaikkien mielestä just oikein, mutta ei tämä varmaan kaukana ole…

[i]"Voimaantumisella (valtaistuminen, empowerment) tarkoitetaan ihmisten ja ihmisyhteisöjen kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen (sivistys.net) ja se, että ihminen kokee olevansa sisäisesti vahva sekä tasapainossa itsensä ja ympäristönsä kanssa. Voimaantumisen seurauksena hän kykenee asettamaan ja saavuttamaan päämääriä, tuntee oman elämänsä olevan hallinnassa sekä itsetuntonsa parantuneen.[1] Lisäksi hänen toiveikkuutensa tulevaisuutta kohtaan kasvaa. Voimaantuminen voidaan määritellä yksilön valintojen ja sosiaalisen ympäristön väliseksi ihannetilaksi.[2]

Voimaantuminen on henkilökohtainen prosessi, joka on yhteydessä yksilön omaan haluun ja päämäärien asettamiseen, omiin mahdollisuuksiin luottamiseen sekä näkemykseen itsestään ja tehokkuudestaan. (Siitonen 117.) Siihen liittyy vahva vastuullisuus omasta kehittymisestä sekä halu ja kyky toimia tavalla, jonka itse tietää ja katsoo oikeaksi."[/i]

Kapulakieltä, joo… mutta kun asia pitää jokseenkin täsmällisesti ilman korulauseita ja mainosmielessä tehtyjä fraaseja kertoa niin tämäntapaista se on. Miten tuohon sitten… siihen löytyy vaihtoehtoja ja työkaluja paljon, ja jos tämä reitti selviytymiseen alkaa kiinnostamaan niin täällä plinkissä’kin on myös tällaisella ajattelulla selviytyneitä vaikka saattavat välillä seurailla hiljempaa keskustelua.

Ei siis ole , minun mielestäni vain sitä yhtä “kaikkien aina” hehkuttamaa vaihtoehtoa, joten jos ei natsaa niin sitten vaan uudella tavalla liikkeelle! Jokaiselle löytyy keinot kun tavoite on selvä.

Huomenta vaan Hannullekin, ja kenties näistä meidän keskusteluistamme myös ketjun avaajalle kuten muillekin on se hyöty että ainakin näkee mitä kaikkea ajateltavaa näistä löytyy.

Se pieni huomautus taas Hannulle, etten tarvitse mitään “tapaa pysyäkseni raittiina”.
Ei minulla nyt just olisi aikaakaan mihinkään “raittiuden hoitoon” tai muuhun sellaiseen, tässä elämässä on niin monenlaista kivaa… ja hetki aina menee näihin keskusteluihinkin, jotka edelleen miellän vuorovaikutuksen ja keskustelun harrastamiseksi, ja nimenomaan päihdeongelman tavalla tai toisella lopettaneen näkökulmasta.

Elelen nyt selvin päin, mutta en koko raittiutta juuri muista muualla kuin täällä, täällä se iskee silmille joka keskustelussa.

Haaveilen toki koko ajan sellaisesta keskusteluketjusta joka olisi todella lopettaneille, niille joiden ei enää tarvitse jauhaa ongelmasta ja raittiudesta vaan voisivat keskustella elämästä lopettamisen jälkeen.

Alotellaan taasen ja 3.pv starttaa aurinkoisena ja antabuksen voimalla :slight_smile:
On taas pari viikkoa turvattu ettei voi juoda.
Harrastuksien pariin ja ikkunoiden pesuun :sunglasses:

Heips! Tervetuloa joukkoon! Meitä on täällä kaikenikäisiä ja- näköisiä ja kaikki tiedämme, mistä puhut. Ongelma on sama. Et ole tehnyt mitään, mitä ei joku meistä, tai useampikin. Samat tunteet, morkkikset, vapinat ja tärinät on kärsitty. Alemmuuden tunteet ja huonoudet on todettu. Mutta. Usko, että on monta tapaa ja tietä raitistua. Itse olen vasta heiveröisellä alulla tällä polulla, kompuroitu on useampikin kerta. Kaikki ne on tarvittu, jotta on päästy tähänkin asti. Elämä on loistavaa ilman alkoholia, päivät kirkkaita ja täynnä elämää. Runsas vuosi sitten luulin, että ilman viinaa ei pysty elämään. Joka päivä oli saatava jotain, mieluummin paljon.Elämä olikin ahdistavaa ja tuskaista, täynnä itseinhoa.
Olet hyvällä tiellä, olet saanut aikaiseksi jo todella paljon, kun olet tehnyt päätöksen! Muista, että riittää, kun olet juomatta tänään, nyt, tämän hetken kerrallaan. Älä liikaa sure huomista.
Omat ratkaisuni olen tehnyt pääni sisällä, tämä plinkki ja jotkut kirjat( esim. Lilli Loiri-Sepän Selviämistarinoita) tukenani. Voimaantuminen on hyvä sana.AA on toisille hyvä juttu, mutta kaikki eivät halua tai tarvi sitä.
Tsemppiä, kirjoittele, täällä kaikki ymmärtävät.

Kivinen ja pitkä tie on mutta tässä sitä ollaan ja 4.raitis päivä starttaa,
aamuinen toti on nakattu naamariin elikkäs antabus :laughing: Raakana :laughing:
Eilen oli ihana olo kun kävin salilla ja sisäpyöräilyssä, lämmitin saunan ja relasin ilman siidereitä,
paljon parempaa saunajuomaa oli vissy ja yks pullo riitti vallan mainiosti :slight_smile:
Tänään ajattelin lähtee pyöräileen kuntosalille ja jos kävis kirjastossa samalla reissulla,
upea aurinkoinen tiistai ja mielikin on aurinkoinen :slight_smile:
Voimia ja kivaa tiistaita meille kaikille=)