Moi. Niin mikä se kysymys oli…
Kertokaa kokemuksia millaisia juttuja teille tapahtunut raitistumisen varrella onko ratkeamisia ollut sun muuta?. Ja mitenkä lähipiiri suhtaunut yms. Miten millainen vointi on verrattuna siihen aikaan jona joit vielä? Onko tullut mielitekoja?
Johan tähän matkaan mahtuu monenlaista tunnelmaa ja ne alkuajan fiiliksetkin muistaa melkosen hyvin. Epävarmuus, häilyvä mieli ja vuosikymmeniä tulilla ollut himo päihtymiseen. Ei se hetkessä tai edes muutamassa vuodessa katoa totaalisesti minnekään. Joutuu ikäänkuin tekemään töitä. Luonne vaikuttaa paljon ja että pystyy nistimään ne vanhat densojengit kannoiltaan. Niin tein, enkä taakse oikeestaan kattonut. Sitten sujahtaminen tavisten, ei-päihdeongelmaisten maailmaan. Ihmettelin pitkään, miten sinisilmästä ja pumpulissa kasvanutta populaa. Aina kuitenkin ihan joka suvussa on ollut joku juoppo eno ja enenevissä määrin hjyymeongelmaisia. Käytin hyväkseni vahvuuttani ja olin avoin kadulla ja duunimestoissa. Sillä siitä enimmäkseen selvis ja että on sitkee luonne.
Mä jätin viunan 2013. Konkreettisesti hyviä asioita alkoi tapahtua seuraavana keväänä, vaikken sitä vielä tajunnutkaan. Siitä viisi vuotta ja liki kaikki oli pintapuolisesti ja elämänviettotavan suhteen kääntynyt parempaan ja ns. laadukaampaan suuntaukseen.
Retkahdukset about vuoden tienoilta on kamalia kokemuksia. Kolme kertaa piti sekin kokea, 2010-2013. Plinkin silloinen vakilopettamokaarti jeesas eniten. Niitä tyyppejä ei enää taida täällä olla.
Läheiset eli sukurasitteen takaa verivelvolliset ei ole kaikille niin merkittäviä ihmisiä ja toiset dallailee yksin, kuten minäkin tuohon aikaan. Olen ½erakkoluonne, joka ei ole taipuvainen läheisriippuvuuteen tai tarvitse valtavaa lössiä ja palvovaa hovia ympärilleen ja viihdyn yksin ollessani liki yhtä hyvin kuin daamini kanssa. Kaiken helvetin jälkeen tässä voimassa olevassa parisuhteessa on paljon etua siitä, ettei toinen, parempi osa½:ni ole mua nähnyt spurgupultsarina koskaan. Tarkemmin kun miettii, niin sen parempaa uudelleenaloitusta ei taida ollakaan. Iloitsen tästä ja saatan jopa tanssahdella ja keinua sivuttaisliikkeessä.
Monesta luonteenpiirteestä on etua, kun pyristellään eroon kemiallisesta sotkusta. Duunin joutuu kuitenkin paiskomaan ihan yksin.
Tänään olo on ehtaa, miltei ehjä. Tarkoitan, että olen fyysisesti kovassa tikissä. Aina tollaset hurjat rymyvuodet kuluttaa, mutta toisaalta sitä toipuu kummallisen hyvin vuosien aikana. Terapeuttisen hoidon avaimena puhuminen ja kirjoittaminen.
Ja kauhua erittävät muistot eivät onneksi katoa ja ne putkahtelee päänuppiin päivittäin.
Ei tätä kuitenkaan voi verrata mitenkään vanhaan elämään. En tunne tai ole tekemisissä vanhan alan tyyppien kanssa.
Mieliteot ikäänkin kuolivat. Koko prosessi on loppuelämän mittainen, mutta tietyn ajan jälkeen homma alkaa skulata.
Viiden vuoden jälkeen ? Ehkä. Eihän sitä siinä viiden vuoden tienoilla vielä tiennyt. Pitää elää ja kattoa sitten.
Muutenkin eläessä kulloistakin nykyhetkeä, ei vielä ole tietoinen sen merkittävyydestä. Tai merkityksettömyydestä, itselle. Ihan jokaisen kannattaa vaan hinkata sitä omaa polkua ja tehdä omat ratkaisunsa, muita vahingoittamatta ja syyttäsuotta heti tappamatta.
On myös paljon kiinni siitä, mitä muuta tapahtuu. Mitä aivan lähellä tapahtuu, tapahtuuko mitään. Kuka tulee eteen. Hyppääkö heti seuraavana maanantaiaamuna mallisisko syliin. Tuleeko limusiini hakemaan maailmanympärysmatkalle. Ja uskaltaako sitä sitten lähteä uuteen suuntaan. Se on se olennainen kohta tyypille, joka on lojunut kaljakomerossa ja pysytellyt poissa elävien kirjoista. Ei ainakaan kannata itse miehenä heti kiivetä ekan isoryntäisen hunajapupun ja missisutturan selkään. Nykyäänhän sellanen ei käytösstandardin mukaan ole luvallistakaan, paitsi jos on brädpitti, mutten ole varma onko enää hällekään taivaspaikka auki 24/7.
Ja mitä päättää tehdä ja muuttaa. Muuttaako osan vai muuttaako mitään. Jatkaako murjottamista ja muiden nälvimistä. Minä ainakin muutin kaiken, mielipiteitä myöten. Asennoitumiseni on nykyään erilaista. Ei tässä ole mitään samaa menneeseen, joka kasvaa koirankakkaa ja -putkea.
Yksilöllistä on silti tämäkin laji. Raittiuden ritilällä joutuu selvinpäin ihan ensiksi tutustumaan itseensä. Kunnolla.
Osalle se on ensimmäinen kerta, kuten itsellenikin oli 2010-luvun alussa. Ja itestään kannattaa pitää huolta, kaikin puolin.
Kukaan muu ei sitä sittenkään tee, vaikka jeesiä voi tullakin monelta suunnalta ja some-elämä on niin jänskää.
Kun katson jotain päihdekuvausta leffassa tai näen tuhoutumista vaille olevan ihmisreppanen kadulla, en säälittele tai koe olevani parempi. Olen ollut samanlainen hylkiö, johon kukaan ei luottanut ja uskonut. Elämä vaan menee niin, että toiset tokenee. Toiset ei tokene. Päihdemaailma on täysin säälimätön ja humaanisuudesta vapaa vyöhyke, ei mitään armoa. Jengiä kuolee jatkuvalla tahdilla, vammautuu ja joutuu hullujenhuoneelle. Perheet hajoaa, isin ja äiskän pikkumussukat tuhoutuvat ja kauniit naamat rumentuvat. Psyyke murenee, psykoosit ajavat ennen niin tasapainoisen antin perse eellä puuhun. Hullut koirat helvetistä purevat. Ja on perheiden sisäistä hyssyttelyä ja teeskentelyä. Asioiden salaamista ja toisen mokien peittelyä. Paras ratkaisu on katkaista suhteet addiktiin, kunnes muuttaa käytöstään.
Missä menee se raja, että yhteiskunnan tai jonkun toisen pitää pelastaa joku toinen. Pitääkö mun nyt pelastaa kaikki muut. Tai muusikkokaverini ajalta, kun oltiin Vipusen katkolla 2005. Vapaa tahto edellä mennään ja itse ainakin halusin kuolla niin monta kertaa, kuin se on mahdollista ja vedin itteni hirteen ja odotin junaa jne. ja niin paha voi olo olla, kun “juhlitaan” ammattimaisesti.
Kylse se ilo oli kauan poissa ja psyyke solmussa ja edes vähäinen ymmärrys ja diippi tajuaminen siitä, miten paljon hyvää voi tässä Maailmassa ollakaan ja aika hirmuinen savotta on päästä ojasta elämään, mutta mä en tehnyt tätä muille, vaan ittelleni. Se on hyvä muistaa. Ja jossain kohtaa, melko varhaisessa vaiheessa, on vain pakko haistattaa pitkät ja tappaa ne vanhat “kaverit”, ennenkuin ne tappaa sinut. Kylse todella lähellä olikin. On järkyttävää muistaa päänsä sisällä kaikki se vanha ja ne karmeat tapahtumat, jotka ylittävät moninkerroin kestokyvyn ja sovinnaisuuden. Ei ne silti omista minua tai estä elämästä, olenhan periaatteessa peloton petteri.
Kontrasti on niin julmetun suuri, eikä sitä voi näyttää kellekään, kun kukaan siitä vanhasta elämästä ei ole paikalla tai hengissä, eikä kukaan tästä uudesta elämästä ymmärrä tai ole nähnyt sitä vanhaa. Jää alati yksin asian kokemisen kanssa.
Voiko sen helvetin näyttämättömyyttä jotenkin kummallisesti surra. No, ihminen on laumapelle ja
ihan lähimmille ihmisille haluaa ajan saatossa kääntää esille myös nurjan nukkapuolenkin.
Se vanha holisti ja sekakäyttäjä potkii minussa vieläkin, mutta tauti on rauhoitettu
ja remissiossa suurin piirtein maksan seutuvilla. Takaisin ei ole haluja palata, nein
Yksi lohtu on vanhalle addiktille.
Tulee vielä unohdus.
Ja vaikkei kaikkea pahaa unohtaisikaan,
varsinkaan kerralla, niin vä-hi-tel-len.
→