Läheiseni raitistui neljää kuukautta sitten. Takana alkoholismia hänellä lähes 20 vuotta. Hän käy AA-kerhossa ja saa muunlaistakin tukea.
Hänelle on tullut valtava halu auttaa kaikkia ihmisiä pääsemään ongelmista. Myös minä olen tällä listalla. Minulla on omat ongelmani ja niiden kanssa tehnyt vuosia töitä. Olen päässyt pitkälle, mutta nyt läheiseni uuden auttamishalunsa vimmassa on alkanut mitätöidä etenemistäni. Hänestä en ole parantunut tarpeeksi nopeasti ja, että kiellän ongelmani niin kuin alkoholisti. (Alkoholi ei koskaan ole ollut minulle ongelma. En juo, koska en pidä alkoholin tuomasta olotilasta.)
Hän kutsuu minua itsekkääksi ja haluttomaksi parantumaan. Jos loukkaannun hänen sanomisistaan, ongelma on minussa.
Onko tämä normaalia raitistuneen alkoholistin käytöstä ja kuinka siihen tulisi suhtautua? Onko raitistumisen jälkeinen “hurmostila” osa paranemisprosessia?
Raitistunut alkoholisti on minulle niin uutta, etten oikein osaa määritellä miten suhtautua ja toimia. Juova alkoholisti on tuttua juttua.
kuulostaa tutulta Noin minäkin yritin raitistaa kaikki läheiset ja kaikkien ongelmat kun itse pääsin irti ongelmistani ja alkoholista. Se on ihan normaalia, eikä kannata suuttua eikä yrittää oikoa hänen käsityksiään, ne joko laantuu tai sitten voit ehkä kuunnella hänen kommenttiaan, jospa siinä onkin jotain perää ja hän huomaa läheisenä sen minkä itse et kykene katsomaan itsessäsi.
useinhan on että alkoholisti on nöyrä ja kilttiä kun juo, mutta sitten kun raitistuu uskaltaakin sanoa niitä asioita mitä olisi pitänyt sanoa jo aikoja sitten.
Joskus ajan päästä ehkä olet kiitollinenkin hänen sanoistaan, jos ne ei ole loukkaavia ja alistavia tietenkään sitten ei.
Raitistuneena alkoholistina sanon, että 4 kk on vasta alku loppuelämän pituisella tiellä. “Hurmos” on varmaankin kyseessä olevalla läheiselläsi onnea siitä, ettei tarvitse nyt juoda. AA kyllä korjaa sen kun aikaa kuluu. Ensin näkee “vikoja” vain toisissa, lopulta osaa nähdä niitä itsessäänkin. Ja kukaanhan meistä ei virheetön ole, oli juoppo tai ei. Kaikille asioille voi myös aina tehdä jotakin. Me alkoholistitkin olemme kuitenkin vain ihmisiä omine luonteenvikoinemme ja -piirteinemme. Olemme yksilöitä kuten sinäkin. Lähisuhteissa on aina mukana omat kommervenkkinsä myös. Kaikilla omanlaisensa. Juopon raitistuminen voi johtaa eroonkin tai ei (mikäli puhut puolisosta). Riippuu varmasti sekin siitä mikä on lopulta yhdessä nuo kosteat vuodet yhdessä pitänyt.
Kirjoitit, että olet hoitanut ja hoidat myös itseäsi. Kun perheessä juodaan niin koko perhe sairastuu. AlAnonit ja Alateenit ovatkin tulleet omaisille ja läheisille tavaksi saada oikeanlainen alkoholistin läheiselle suunnattu apu itselleenkin. Eihän mikään hetkessä muuttua voi mikäli 20 vuotta on viinan kanssa elänyt.
Hyvää kesän jatkoa Sinulle!