Olen 32v nainen ja alkoholin käyttöni on lisääntynyt vuosien myötä hälyyttävästi.Nykyisin juon neljä kertaa viikossa kunnon kännit siihen on tarvittu korillinen kaljaa väkeviä en ole koskaan juonut.Miesystäväni käyttää vielä enemän viikossa kaljaa ja oma alkoholinkäyttöni on lisääntynyt siinä samalla.Olen ehdottanut miehelleni että ottaisimme antabukset käyttöön näin alkuvaiheessa koska itse pääsin aikoinani antabuksen voimalla raittiiseen elämään kiinni.Mutta mieheni ei suostu niitä ottamaan vaan haluaa jatkaa juomista.Nytkin hän on juonut niin paljon ettei pysy pystyssä ja haluaa riidellä kuten aina humalassa.Itse olen nyt selvinpäin ja erittäin ahdistunut tästä tilanteesta.Mulla on 5v poika jonka takia haluan raitistua koska näen häntä valvotusti ja olisi tavoitteena että ne valvotut tapaamiset loppuisivat ja saisin tavata ja olla hänen seurassaan kahdestaan.Luottamuksen saamiseen menee vielä aikaa ja täytyy tehdä töitä sen eteen että näkisin häntä enemän. Olen myöntänyt monta kertaa itselleni olevani alkoholisti ja apua olen ottanut vastaan ja yrittänyt olla rehellinen itselleni.Mutta joka kerta olen retkahtanut syitähän löytyi aina siihen miksi aloin taas juomaan.Nyt olen juonut enemmänkin tähän yksinäisyyteen.Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja kuntoutustuella olen ollut 7v.Työelämässä en ole ollut mukana enää ja tuntuu että aikaa jää liikaa itselleni ja sekin tuntuu niin pahalta että poikani ei ole luonani.Ystäviä ei ole ja mies käy töissä ja ei ole harrastuksiakaan enää.Jostakin pitäisi aloittaa.No ensimmäinen askel on se että aloitan antabuksen mikä on toiminut ennenkin kohdallani.Olen kyllä löytänyt oman pohjakosketuksen tuolla juomisella niin paljon olen menettänyt sen takia etten haluaisi enää menettää.Psyykkinen vointini ollut huono aina krapulassa ja lääkkeetkin jätän ottamatta kun juon ja mielialat heittelehtivät tämän psyykkisen sairauden takia.Myös kuolemanpelko on läsnä koko ajan että sairastun lopulta johonkin fyysiseen sairauteen joka vie mennessään. Haluaisin elää raittiina ja elää normaalia elämää mutta miksi tämä alkoholi pilaa aina kaiken.Unelmia ja haaveita on ja on elämänhalu elää tasapainoista elämää.Kohdata vaikeatkin asiat raittiina etten taas retkahtaisi.Mitä keinoja löytyisin että saan korkin lopullisesti kiinni?Tiedän että multa puuttuu tahdonlujuus.
Olettaisin, että tarkoituksenasi oli avata uusi keskustelu, koska tämä oli ensimmäinen viestisi. Seuraava linkki viewforum.php?f=42 vie sivulle, jossa on painike “Uusi aihe”, jota kautta saat avattua ihan oman ketjun, jossa varmasti tulee täsmällisempiä neuvoja ja kommentteja.
Kommentoisin itse juomistasi, että se on todella paljon naiselle, kun se olisi paljon jo isolle miehelle. Ennemmin tai myöhemmin tulee ne varsinaiset sairaudet. Olet niiltä välttynyt ikäsi takia eli ne ei tule hetkessä, vaan ajan kanssa.
Olisiko mahdollista päästä johonkin päihdeterapiaan ja alkaa ratkoa ammattilaisten avulla tilannetta? Varmasti myös se kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoito olisi todella tarpeen jo sen takia, että saat hoidettua lastasi kunnolla.
Minulla on ollut kuukausien juomataukoja antabuksen avulla ja voin puolestani suositella sitä.
Hyvä että kirjoitit, se on ainakin alku parempaan. Olet vakavissasi asian suhteen ja se on jo paljon.
Voimia tarvitset, ja apukeinoja.
Antabusta olit ajatellut, ja se on yksi keinoista. Jos mies ei suostukaan sitä ottamaan, niin entäs jos alkaisit raitistumaan yksin -etpä lopulta taida sitten hänen juomiselleen mitään mahtaa.
Eli, lopettaa juominen silti, vaikka se mies ei olisikaan valmis omaansa lopettamaan?
Ei se ole helpoin tapa, paljon paremmat edellytykset olisi jos molemmat pyrkisivät samaan -joskus vaan on niin, että halut ja tarpeet eivät samanlaiset ole. Eikä sille sitten mitään voi.
Pienenä haaveena voi tietysti pitää sitä että esimerkki sitten aikaa myöten vaikuttaisi kaveriinkin -sellaista on tapahtunut!
Ei minullakaan ole ihmekeinoja esitettävänä, lienet jo tietoinenkin siitä että A-klinikka auttaa, ainakin keskusteluapua ja tukea löytyy. Tämä plinkki on kanava jossa voi keskustella selvin päin olevien ihmisten kanssa, miten paljon se sitten pystyy korvaamaan niitä ihan elävässä elämässä, erilaisissa kuvioissa olevia ihmissuhteita, se varmasti vaihtelee.
Toivotaan, että joku muu pystyy antamaan kysymyksiisi heti alkuun enemmän vastauksia.
Samaa mieltä kuin mies metsänreunasta. Pääasia, että kirjoitit. Minä aloin heti höpistä ketjuista, jotka oppii sitten ajan kanssa. Jatka vaan ajatustesi jakoa. Tsemppiä.
Tahdonlujuutta sulla on, nyt on vaan niin, että alkoholisti pystyy vain erittäin harvoin pitämään korkin kiinni pelkällä tahdonvoimalla. Kirjoituksestasi ei käy ilmi, millaista muuta apua olet ottanut vastaan antabuksen lisäksi.
Oman raittiuteni olen saanut AA:n avulla. Se perustuu siihen, että alkoholistina olen myöntänyt olevani voimaton alkoholiin nähden. AA:n toiminta ja teho perustuu vertaistukeen eli alkoholistit tukevat toinen toistaan. Mukaan pääsee jos on halu lopettaa juominen.
Googlesta voit katsoa ryhmien kokoontumiset ja auttavat puhelimet.
Muitakin tapoja saada pysyvä raittius on, mutta kertokoot niistä ne, joilla on niistä kokemusta tai tietoa.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Se edellinen vastaukseni oli huono, kun olen itse myös toipuva alkoholisti ja juuri tänään kävin hoidossa viimeksi. Yritän hiukan paremmin ottaa kantaa nyt, mutta nämä ei ole missään nimessä oikeaa ammattiapua, vaan yritystä empatiaan.
Ottakaa toki antabukset. Se auttaa alkuun. Olisi hyvä, kun miehesi haluaisi sitä myös.
Tuohon ahdistukseesi en osaa sanoa, mistä voisi nyt saada apua. Toivottavasti joku muu osaa kertoa, jos tarvitset sitä apua juuri nyt heti.
Mies metsänreunasta kyseli sitä, että minkälaista apua olet jo saanut?
Yksinäisyys on paha juttu, jos sille ei voi mitään. Esim. jokin harrastus, jossa on mukana muita? Lämmittää vanhoja ystävyyssuhteita? Vaikea asia.
Nuo lääkkeet ei varmasti ole turhaan, kun olet jo poissa työelämästä. Jos saisit sitä juomista edes sen verran vähemmäksi, että voit ottaa lääkkeet. Tässä saatat nyt tarvita ammattiapua meidän vertaistukijoiden sijaan. Tässä voisi auttaa se mainitsemasi antabus?
Suurilla juomamäärillä ei oikein voi kuin toivoa, että terveys säilyy. Yhtään parempaa lohdutusta en osaa sanoa. Se antabus tässäkin alkuun?
Toivottavasti asiat eivät menneet yöllä enää pahemmiksi Katjuliini83? Esim. sen ahdistuksen tai riidan kanssa.
Mulla on monen vuoden uniongelma ja sain nukuttua melatoniinin avulla hiukan yli viisi tuntia, joka on mulle jo hyvin. Olen nyt yrittämässä raitistua kaikin osin eli jopa noista päihdyttävistä lääkkeistä, mutta en minä niitä lääkkeitä vastusta. Mulle ne ei vaan taida sopia, kun uniongelmia on ollut vuosia.
Huomenta Katjuliini ja tervetuloa mukaan palstalle. Kysyit avauksessasi miten pysyisit paremmin raittiina. Oman reittisi löydät ajan mittaan, mitään yleispätevää poppakonstia ei valitettavasti ole. Heitän aamuvoimisteluna pari vinkkiä joista itse sain virikkeitä.
Katjuliini, toivottavasti vielä lueskelet näitä, kun Lomapuisto ja Andante on myös kommentoineet.
Minulla itsellä on repsahdus juuri aivan liian lähellä, että olen hiukan tai oikeastaan paljon ahdistunut itsekkin. Mieliala heittelee koko ajan. Eilen olin jo hetken iloisempi, mutta nyt taas ahdistaa niin, että hankala hengittää. Silti minua enemmän mietityttää, että sinä vielä lukisit lomapuiston ja andanten kommentit myös ja kirjoittaisit myös itse.
Se minun eilinen ketjuhöpinä uudelle kirjoittajalle sai niin suuret häpeän tunteet pintaan, että vieläkin myös ne ahdistaa. Toivottavasti sinulla on tänään parempi mieli kuin eilen.
En minäkään aio juoda ahdistukseen Juhani. Itse asiassa se meni ohi, kun olin juuri opintoihin liittyvällä verkkokurssilla. Erikoisista asioista sitä ihminen voi rentoutua kuin opiskelemisesta :mrgreen:
No, jos jokin kiinnostaa, niin se yleensä myös rentouttaa. Onhan niitä työnarkomaanejakin.
Nukkuminen sen kuin paranee. Jo 6 tuntia pelkällä melatoniinilla. Vaikka takana yksi pahimmista omalla kohdalla olevista sekoiluista (2 vk), niin sinä aikana taisin lopulta selättää sen ketiapiinin nukkumisessa, jota ilman en vielä jokin aika sitten saanut nukuttua lainkaan. Tuon kahden viikon aikana en siis ketiapiinia käyttänyt.
Klikkaamalla sinistä näppylää, pääset lukemaan tai kuuntelemaan Big Book -kirjaa tai 12 Askelta ja perinnettä englanniksi. Samalla tulee verryteltyä kielitaitoa!
En käynyt tänään AA:ssa, vaikka ensin meinasin. Onneksi itsellä on ollut ihan hyvä ryhmä ja siellä ei sitä ryhmää palvota, vaan vertaistukea, mutta en siitä enempää jaksa kirjoittaa, kun ei se ole minun asia puolustaa mitään ryhmää tai raitistumisen muotoa. Tuli vaan mieleen, kun luin muita viestejä toisissa ketjuissa ja joillakin toisilla olleita kokemuksia.
Minulla tuppasi aiemmin helposti unohtumaan, että ei passaa juoda, kun aina menee muisti ja tulee viikon morkkis ja melkein aina menee useampi päivä juoden (tuurijuoppo). Kohtuukäyttö on lähinnä onnistunut, jos on mennyt baariin niin myöhään, ettei ehdi juoda liikaa ja kotona ei ole juomia tai ei ole jatkoja tiedossa. Sellaista se on mulla ollut viimeisinä juomakertoina vimeisinä vuosina. Juomakertoja on ollut harvoin, mutta aina tuollaisia. (1-3 kk välein)
Valitsin perheillan naisystävän kanssa sen ryhmän sijaan, kun just ja just on morkkiksesta parantunut, niin ei tässä ole minkäänlaisia pelkoja alkaa juoda. Ryhmässä ennättää käydä toisena iltana.
En kyllä ole mikään tiukkapipo eli en ole yhtään juovaa ystävääni jättänyt omien uusien juomattomuuksieni vuoksi. Tänään jätin alebubin reissun väliin, vaikka sinne kaveri pyysi. Ei vaan nyt tee mieli juoda ja kun juomatavat ovat olleet, mitä ovat, niin parempi jättää baarireissut väliin jatkossakin.
Yksi poikkeus minulla on ollut juomisen kohtuuttomuuteni kanssa. Jos olen kylässä, niin siellä ihme ja kumma hallitsen kohtuuden. Otin pari saunakaljaa, jos muutkin otti. En siis mennyt ikinä toisten kotiin pilaamaan fiiliksiä omilla kohtuuttomuuksillani. Varmaan näin olisi jatkossakin, jos joisin, mutta nyt ainakin tänään ja toivon mukaan jatkossakaan ei tarvitse taas alkaa dokailla.
En minä silti mitään varmaksi sano. Se on niin hölmöä luvata asioita lopuksi elämäksi, kun ei se ole realistista. (Tavoittelen kuitenkin raittiutta, joka kestää.)
äh, mitä aaltoliikettä tämä unitilanteen “korjaantuminen”. Just heräsin, mutta uutta yritystä peliin. Onneksi on vielä pieni hätävarasto Tenoxia, kun nyt on niin huonoo painajaisten unta koko ajan. Ei tähän aikaan vielä viitsi herätä, kun yökyöpelit vasta kohta palailee baareistaan.
Tekstini toistavat itseään. Tällä hetkellä motivaatio loppui kirjoitteluun, vaikka kaikkia kolmea eri ketjua tässä aamuyöstä vielä päivitän.