Täällä kirjoittelee keski-ikäinen, lapseton, koirakas nainen.
Pian parikymmentä vuotta takana juomista iloihin, suruihin, tylsyyteen ja tunteiden nostatukseen/vaimennukseen, mihin milloinkin. Takana myös vuosien syömishäiriöt, pakkoliikuntaan pakeneminen, yksi todellinen itsemurhayrityskin aikuisiällä silloisen ahdistavan elämäntilanteen katkaisemiseksi. Takana vaativa lapsuudenkoti, mieleltään jollain tapaa häiriintynyt äiti (mukana myös fyysistä kuritusta), avioliitto itseäni vanhemman miehen kanssa pakoreittinä lapsuudenkodista. Kympin tyttö koulussa ja työelämässä pärjääjä, suorittaja edelleen. Alkuun lapsuudenkodista “karkuun” päästyä ensi tutustuminen alkoholiin silloisen tulevan aviomiehen kanssa. Olipa mahtava kokemus! Siitä eteenpäin viini ja viina kuuluivat lähes jokaiseen viikonloppuun, ja myöhemmin lähes jokaiseen iltaan. Reippaana töihin ja iltaisin taas pullon pariin. Eihän tuota jaksanut pidemmän päälle, ei itse eikä silloinen mieskään. Paska tarina päättyi yrittäessäni itsemurhaa, loppuun henkisesti ja fyysisesti ajettuna. Mies ei välittänyt henkisestä hädästäni, vaan hylkäsi henkisesti. Jostain sain ihme kumma voimaa tuolloin n. 15 vuotta sitten raitistua. Otin koiran ja muutin elämäni. Illat pullon kanssa vaihtuivat iltoihin koiraharrastuksissa. Pakkoliikunta vaihtui mukaviin lenkkihetkiin koirakaverin kanssa ja niiltä reissuilta löytyi pari mukavaa ystävyyssuhdettakin. Kaksi vuotta vielä kuitenkin meni, ennen kuin pääsin eroon tuolloisesta liitosta ja erosin.
Kaksi vuotta raittiutta ei kuinkaan riittänyt takaamaan kestävää sellaista, vaan eron jälkeen löysin taas tieni pullon pariin. Löytyi uusi mies, jolle myös viina maistui. Nopeasti muutimme yhteen ja illat alkoivat jälleen kulua väliin “sivistyneesti” viinitellen ja väliin tolkuttomasti juoden. Hirvittäviä riitoja riitti, ja aina sitten kuitenkin sovittiin. Koira kulki rinnalla ja koiria tuli myös lisää, ne antoivat elämään sitä tervettä näkökulmaa. Piti lenkkeillä ja harrastaa, olla ajokunnossa myös viikonloppuisin. No, harrastuksista ja kisoista palattua se pullo auki, joko menestyksen juhlistukseen tai vitutuksen lievennykseen. Tätä rumbaa jatkui reilut 10 vuotta. Mies oli välillä todella syvissä vesissä juomisensa kanssa. Monta kertaa eroa tein, mutta aina päädyin jäämään. Sitten vain joki naksahti. Tänä kesänä, reilut 5 kk sitten tuli tunne, että nyt riittää. Mitään draamaa tähän ei liittynyt, ei ylilyöntejä, ei sitä “pohjakosketusta” tai muutakaan. Tuli vain tunne, että tätä en halua enää jatkaa. Ja raittius on siitä saakka pitänyt. Mies juo edelleen, vähentänyt on, muttei lopettanut. Ihmeekseni tuokaan ei minua houkuta takaisin juomisen pariin.
Apuna tässä vuosien varrella olen käynyt terapiassa parisen vuotta. A- klinikka on tuttu, samoin antabustakin kokeilin ensimmäisen 2- vuoden raittiuden alulle saamiseksi. Tätä Päihdelinkkiä olen lukenut ahkerasti vuosikaudet, niin vähentäjiä, lopettajia kuin Kotikanavaa. Monet teistä kirjoitelijoista olette minulle “tuttuja” ja paljon olen saanut vertaistukea tekstejänne lukemalla. Kiitokset siitä! Miksi nyt sitten vihdoin kirjauduin. En tiedä, tuli vain tunne että haluan jakaa tarinani ja olla ehkäpä tukena (vertaisena) jollekin vielä kamppailevalle. Odotan kiitollisena pian alkavaa uutta ja tavoitteenani pitkästä aikaa ensimmäistä täysin raitista vuotta ![]()