Raajojen lihakset ja juominen

Olen yrittänyt pitkään etsiä tietoa mutta sitä ei lääkäriltäkään saa, saatika googlaamalla. Olen yrittänyt selittää, että lihakset katoavat (alkanut alaraajoista) ja tunne on kuin vain poksahtelisivat pienesti pois. Vähän kuin elohiiri mutta paikka vaihtuu. Neurologi mainitsi jotain pikkuaivojen atrofiasta mutta en löydä tätä oireilua sen yhteydessä.
Olen käynyt päihdepolin soosiaaliterapeutilla, täällä päihdelääkäri ei vastaanota somaattisista oireista kärsiviä. Erinäisiä kuivia jaksoja on tässä pitkässä vuosien putkessa eli käyttö on pitkäaikaista viinin tissuttelua kotona. Antabuksella olen ollut max kuukauden juomatta ja sitten lyhyempiä jaksoja. Motivaatiota etsin kovasti myös. Jos tästä oireilusta saisi tietoa enemmän, se ehkä motivoisi lisää. Osaako joku kertoa, mihin tämä lihasten katoaminen ja “napsuilu” liittyy. EDit: Alkanut siis reisistä ja nyt pikkuhiljaa tuntuu muuallakin

Moi! En tiedä onko tuo samaa mitä itsellä oli, mutta jotain samantyyppistä kokenut. 1,5kk lääkkeiden ja alkoholin väärinkäytön jälkeen, kun lopetin, minulla alkoivat raajoissa, ihan jokapuolella käsissä ja jaloissa nytkähdellä ja elohiireillä. Tuo poksahtelu kuvaa omiakin tuntemuksia aika hyvin, tosin lihakseni eivät oikeasti kadonneet, se vain tuntui siltä. Itsellä tosin lopulta nämä nytkähtelyt/elohiiret pahenivat niin koviksi, että käsi tai jalka saattoi lennähtää puolisen metriä johonkin suuntaan. Ajattelin ensimmäisenä MS-tautia tai ALS-ia, mutta oireeni hävisivät parin viikon jälkeen kun sain tosiaan päihteilyn katki joten aika varmasti kyseessä oli päihteiden aiheuttama häiriö aivoissa.

Tällaisista nytkähtelyistä/elohiiristä löytyy kertomuksia netissä, joillakin se on jatkuvaa ja voi häiritä pahastikin elämää. Joillakin loppunut kun jätti kahvin/alkoholin pois. Itselläni tuota tapahtui vain levossa kun yritin nukkua ja pariin viikkoon en nukkunutkaan juuri lainkaan, niin kamalan voimakasta se oli. Itse googlasin sanoilla lihasten nytkähtely/nykiminen, ehkä sieltä voisi tulla vastaan samantyyppisiä kertomuksia kuin mitä sinulla ollut?

Tällaisen löysin kuin myoklonys epilepsia jos nytkähtelyä tapahtuu jatkuvasti ja liikkeelläkin.

Kiitos vastauksestasi. Työterveyden neurologi ja radiologi tutkineet niin onneksi ei sentään MS tai ALS. Minulla se ei näy ulospäin vaan on sellaista kuin poccorni poksahtaisi. Pitänee vielä yrittää googlailla.

Olet sen verran käynyt lääkäreillä, on tutkittu ja hutkittu ja ilmeisesti olet ollut ihan rehellinen alkoholin käytöstäsi, joten nämäkin on varmaan otettu huomioon, mutta pitkänlinjan reipas alkoholin käyttö voi aiheuttaa jalkoihin polyneuropatian. Se tosin käsittääkseni alkaa jalkojen ääriosista ja aiheuttaa tämän katkokävelyoireen. En ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitat lihasten katoamisella. Jos sinulla siis ihan konkreettisesti on lihasten surkastumista, se voi olla yksi maksakirroosin oire.

No joo, en enempää ala tehdä näitä nettidiagnooseja, kun ne harvoin johtavat mihinkään hyvään. Jos ja kun sinulla ilmeisesti on ihan hyvät lääkärikontaktit, lyö siellä vähän nyrkkiä pöytään(En tarkoita kirjaimellisesti) ja ota vain edelleen reippaasti noita oireitasi esiin, niin toivottavasti lähtevät selviämään. Lääkärissä nämä terveyshommat on kuitenkin aina parempi selvittää, kuin tohtori Googlella tai netin keskustelupalstoilla.

Vieroitusoireet voivat aiheuttaa kaikenlaisia parestesioita, kuten yllä jo mainittu.

Lääkärissä nämä terveyshommat on kuitenkin aina parempi selvittää, kuin tohtori Googlella tai netin keskustelupalstoilla.

Viestissä oli paljon asiaa, mutta tässä tuli huti. Kuitenkin suosittelen myös lääkärin kanssa jutustelua, joskushan ne tietää jotain myös.

Että mikähän huti? Ihan vakavissasiko meinaat, että sairaudet selviävät ja hoituvat paremmin Googlea selaamalla ja nettifoorumeilla ihmettelemällä, kuin lääkärin vastaanotolla? Toki joskus vastassa voi olla joku työhönsä ja elämäänsä kyllästynyt ja kommunikaatio-ongelmainen lääkäri, mutta oma ja monen muun tuntemani ihmisen kokemus on kyllä se, että useimmiten lekurissa otetaan vaivat ihan vakavasti ja tutkitaan ja hutkitaan. Näin lienee myös aloittajan tapauksessa, kun kerran oikein neurologilla on tutkittu ALS:it ja MS-taudit. Kovasti muodikastahan se on haukkua julkista terveydenhuoltoa, mutta jos se todella olisi niin huonolaatuista, kuin ihmisten jutuista usein saa ymmärtää, harva olisi selvinnyt hengissä edes synnytyslaitokselta.

3 tykkäystä

Kiitos Winston! Kyllä nyt nettipalsta laittoi paremmaksi kuin lukuisat lääkärikäynnit. Olen puoli vuotta puhunut lihasten katoamisesta työterveyden yleislääkärille, neurologille ja jopa gynegologille. Olen myös päihdepalveluiden sosiaaliterapeutilla käynyt 10 kertaa, päihdelääkärillehän ei pääse somaattisten oireiden kanssa. Kukaan näistä ei ole kertaakaan maininnut maksaani. Vaikka olen ollut avoin alkoholinkäytöstäni. Minua on katsottu kuin hullua kun olen selittänyt miltä lihaksissa tuntuu ja ne katoaa. Ei kertaakaan ajateltu, että nyt voi olla maksa posahtamista vaille.
Nyt sitten menin julkisten puolelta verikokeisiin ja odotan lääkäriaikaa. Hälyttävää on se, että GT ja ALAT on ekaa kertaa vuosiin normaalit. Ei niiden kuuluisi olla noin. Ferrittiini on todella korkea (alkoholistin maksa tuottaa virhearvion) ja kreatiinit on matalat. Mä kyllä allekirjoitan sinun huolen maksani kunnosta. Rasvamaksahan mulla on jo aiemmin todettu.