Pysyviä vammoja juomisesta?

Täällä varmaankin on raitistuneita pitkän ja rankan ryyppyhistorian omaavia henkilöitä, joille on juomisajoilta jäänyt pysyviä fyysisiä vaurioita kehoon muistuttamaan juomisesta? Voisin kuvitella että varmaankin joillakin on esimerkiksi alkava kirroosi, rasvamaksa, tai muita sisäelinvaurioita jotka eivät parane juomattomuuden myötä.

Mua kiinnostaisi tietää vaikeuttaako sellaiset vammat elämää myös raittiina ja kuinka paljon? Oireilevako ne esimerkiksi kipuina tai voimattomuutena tai muilla tavoin? Rajoittaako juomisesta aiheutuneet pysyvät vammat elämää myös raittiina ja kuinka paljon?

Kaikista noista mainitsemistasi on olut jonkin asteinen diagnoosi,
mutta ei niistä mikään kyllä tämän päivän elämässä vaivaa.

Sen sijaa olen jäänyt kännissä toisen juopon yliajamaksi ja sen tapahtuman vaurioita on sitten korjailtu useilla operaatioilla vuosien varrella. Mutta ei nämäkään vammat enää elämää rajoita.

Ei kipuja, ei voimattomuutta. Pelkkää raitista energiaa! :wink:

Kysynkin tässä ketjussa sellaista, että loppuuko ne kolotukset koskaan? Siis jos oikeasti olisi juomatta, niin voiko elimet tulla vielä kuntoon?
Huomaan, että maksa kipuilee ja munuaisetkin välillä huomauttelee väärinkohtelusta.
Viimeksi kun kävin lääkärissä (vuosi sitten), oli maksa-arvot vähän koholla. Muista syistä sisäelimet myös ultrattiin, mutta silloin näyttivät normaaleilta. Tokihan tässä on ne vuoden päivät taas otettu ja terveys varmaan huononee suorassa suhteessa. Kiitos, jos joku osaa asiaan sanoa. Yksi syy olla taas ilman.

Minulla on sama kokemus kuin Vaeltajalla, eli ehdottomasti kaikki paranee. :wink:

Kuten jo aikaisemmin totesin: “Ei kipuja, ei voimattomuutta. Pelkkää raitista energiaa!” :wink:

Vuonna 2000 minulta löydettiin työterveystarkastuksessa eteisvärinä eli flimmeri. En tiennyt sen olemassa olosta aikaisemmin mitään. Sitten rytmi siirrettiin sähköiskun avulla oikeaan rytmiin. Mutta muutaman päivän ryyppyputken jälkeen rytmihäiriö tuli uudelleen. Kaksi kertaa rytminsiirto onnistui, mutta kolmannella kerralla se ei enää onnistunut. Lääkäri sanoi, että sydämessä on jotain vialla, eikä rytminsiirtoa enää kannata yrittää. Epäsäännöllinen rytmi tuli aina ryyppyputken jälkeen. Ja nyt minulla on sitten krooninen flimmeri, johon syön verenohennuslääkettä ja betasalpaajaa. Betasalpaajan tarkoitus on suojella sydäntä ja estää pulssin nousemisen kovin korkealle. Portaita ja ylämäkeä noustessa tuntuu kuin olisi käsijarru päällä ja on pakko välillä huilata. Minulla on se käsitys, että tuo flimmeri alunperinkin tuli minulle ryyppäämisen seurauksena. Maksa-arvot olivat myös korkeat korkeimmillaan 300-400. Nyt olen ollut puoli vuotta raittiina ja viime mittauksessa maksa-arvot olivat 20-30.

Vipeltäjä?! Jotain sukua Vaeltajalle?! :smiley:
Kohta tulee varmaan joku… hmm… Vauhdittaja…

Anteexi huono huumori. Olen hieman väsynyt.

Niin siis ei LUOJAN KIITOS ole mitään pysyviä vammoja tai vikoja päihteistä, mutta lukuisia tarinoita vois kertoo ‘läheltä piti’ tilanteista, jolloin ollut lähellä tapaturma, onnettomuus taikka jonkun rikoksen uhriksi joutuminen.
Ihan klassinen esimerkki tapaturman vaarasta vaikka tää monta kertaa tapahtunut: himaan aamuyöllä, pakastepizza uuniin, itse silläväliin vahingossa kellahdus sänkyyn (“huilaampa sekunnin että jaksan riisua kengät”) ja samantien nukahdus.
Herätys kämppä savua tulvillaan ja pizza mustana hiilenä.
Näitä on ollut vuosien mittaan monta. Mutta nää nyt oli off topik. Paljon eksoottisempia ja jännempiäkin “läheltä piti” tilanteita ois, mutta niitä lisää toiste.

Voisin kertoo oman työn (vanhustenhoito) tiimoilta surullisia kohtaloita viinan aiheuttaman aivoinfarktin yms. kohdanneista työikäisistä ihmisistä ja heidän tilastaan, mutta en kerro.

Maksan pitäisi toipua hyvinkin nopeesti kun on vaan dokaamatta, ellei se oo vaurioitunut jo kirroosin tms. asteelle.
Kohonneet maksa-arvot voi tietääkseni laskea normaaleiksi jo kuukaudenkin juomattomuuden jälkeen, ja samaten maksan mahdollinen turvotus laskee.

Hyvä kun oot raittiina. Toivon että jatkat samaan malliin, sillä se voi olla etenkin sinulle elinehto.

Tai sit Hyppyheikki. :unamused:

^

Vaeltaja

Ja kaikkeahan ei tarvitse ymmärtää ilkeilyksi. Sekään ikävä kyllä ei ole mitenkään rakentavaa. Tässä ei ole kenelläkään mitään showta ellet sinä siitä sellaista ala vääntämään. Kyse oli vain kolmesta humoristisesta SIVUlauseesta. Ne eivät mitenkään vieneet huomiota itse aiheelta, joten älä sinäkään ala kääntämään huomiota niihin.

Jatkakaamme itse aiheessa.

No siinä tapauksessa se sivulause on ollut jo niin humoristinen, että se on ansainnutkin tulla sanotuksi! :smiley:

Ja polveileehan nää jutut näissä topikeissa muutenkin suuntaan jos toiseen koko ajan. Mä en ainakaan nauranut Vipeltäjälle (tosi kiva nimimerkki muuten : ) vaan sille että se on niin lähellä Vaeltaja -nimimerkkiä. Ja Vaeltajahan ei vapaana ja iloisena ihmisenä moisesta möksähdä, eihän?

Takas aiheeseen. Onko kellään ollut ikinä viinakramppia ? Mulla ei ainakaan -Luojan kiitos- ja oonkin miettinyt usein että miten se tulee, missä vaiheessa (siis kännissä vai vierotusoireissa), ja mistä se johtuu? Oon kuullut juttuja ja legendoja siitä, mutta en oo edes ikinä nähnyt sellaista.
Sen tiedän, että katkolla syötetään bentsoja mm. siksi että ne ehkäsee noita kramppeja, mutte enempää en tiedäkään.
Onko se sama asia kuin ns. alkoholi-epileptinen kohtaus ?

Minulle on tullut joku kouristelukohtaus pari kertaa krapulassa, vain yhden illan rajun juomisen jälkeen. Alhainen verensokeri on varmaan edesauttanut. Sairaalaan päädyin molemmilla kerroilla mutta varma syy ei selvinnyt. Krapularyypyillä nuokin olis jäänyt kokematta… :unamused:

Eipä ole onneksi ollut. Pikku-ukkojakin olen tavannut vain kerran. Tällainen keskivertoalkkis siis. Nähnyt olen kerran ja tiedän monen kupsahtaneen - kuolleisuus taitaa hoitamattomana olla jossakin 10-20 % korvilla. Pameja on suorastaan pakko syöttää katkoilla - ellei hoitaja halua tuomiota kuolemantuottamuksesta. Viinakrampin IDC on F10.31 (taustalla oleva alkoholismi on puolestaan F10.2., alamuotoineen).

kahleeton

:bulb:

:open_mouth: :open_mouth: potks :smiley: :smiley:

Senkin rapajuoppo! Eikun ex-juoppo siis :slight_smile:

Suurin osa perusalkkiksista ei ole kuuna päivänä ollut edes putkassa saati nauttinut ihanasta hetkestä deliriumin parissa tahi takonut päätään betonilattiaan krampin kourissa.

kahleeton

:bulb:

Tuttua turinaa.

Samat aatelmat pörräsivät mielessä aikoinaan, siis jo paljon ennen Suuria Tihkusateita. Jotenkin ihmeesti se tuttu ja totuttu kiero ajattelutapa yrittää viekoittaa horjuvaa riippuvaista egoa siten, että korva valikoi kuulemaan vaan tenu-ukkojen/akkojen juttuja…

“Mutta enhän minä ole asunut kaatiksella… tuohan on ollut linnassakin… vai että kahden viikon putki… No, ehkä minä en sittenkäänjospa siis kuitenkin…taisinpa vaan kuvitella heikkona hetkenäni… heh…” jne jne…

Kaikki tätä lukevat juopot tietävät tuon kusetusmekanismin…

Itse olen tässä pitkän ajan vieriessä aina vaan selvemmin tajunnut oman alkoholismini luonteen ja vakavuuden… ja samalla keskiverron…

kahleeton

Höh. Onneks ei tartte dokata. :smiley:

Kramppiloista sen verran, että muutama o itelle vuosien varrella tullu ja molemmilla haettu saaraalasta vauhtii kuntoutukseen!
Kerta ensimmäinen tuli ku olin ollu 2 päivää juomatta(n.1kk putken jälkeen) ja kotosalla olin. Sen aikanen naisystäväni järkkäs sairaalaan.
Toinen kerta tuli 4 päivän päästa juomisen(1,5-2kuukauden putken lopetuksesta) kun olin saunassa. Jäin vielä ite sinne kun kaverini lähti suihkuun ja silloin lähti taju ja palasi sairaalassa kun olin pää paketissa ja puoli naamaa palaneena kun olin vatkannut itten lauteilta alas ja kikaaseen naama tirisemään!

Silloin päätin että nyt perkele loppuu, ku muutenkin juon(join!) noin 1-3kuukautta putkeen ja välissä saatto olla 1viikko-1kuukaus selvin päin!!

Nyt olen ollu reilu 6kuukautta ilman ja henkinen(morkkis)olo on aika hyvin korjaantunu ja fyysisesti jaksaa jo käyä kaupassakin kilsan päässä!

Pysyviä vammoja juomisesta ei oo jäänyt ku perheen/suvun sisäisiä ja nekin henkisiä. korjattavissa kait, aika näyttää(ja mun uskottavuus)!!

Tollanen kramppi-taipumus kyllä kertoo, että elimistösi on ikävästi sopeutunut olemaan alkohlissa. Mutta äkkiähän se oppii olemaan ilmankin. :slight_smile:

Nuita kramppeja voipi tulla kun on just lopettanut dokaamisen, tai sitten lopettanut ja äkisti alottanut uudestaan.?
Tai kramppihan on vähättelevä nimi, kun kyseessä on alkoholi-epileptinen kohtaus.

Ooppas raittiina! :slight_smile:

On pysyvät vammat - pikkuaivojen vermikseen keskittyvä aivoatrofia, joka on noin joka kolmannella kroonisella alkoholistilla. Lisäksi isojen aivojen atrofiaa, enkä tiedä olenko dementoitunut (joka toisella kroonisella alkoholistilla on jonkin asteinen dementia). Aivoatrofiasta olen saanut yhden kerran käytännön muistutuksen - istuin bussipysäkillä selvänä viinanhakureissulla ja yht’äkkiä seisomaan noustessani seisomaan jalat pettivät alta!

Viinakramppeja olen kokenut neljä kertaa:

1. Vanhempien luona kylässä viidentenä päivänä päivällä ensin kuristamassa koiraa sitten tajuttomuus-kouristuskohtaus-> ambulanssilla sairaalaan, kallokuvaan ja viideksi päiväksi mielisairaalaan kun olin sairaalassa repinyt irti invaasiokanyylit ja olin matkalla lisää ryyppäämään.
  2. Toisena päivänä kotona päivällä kun isä oli kylässä niin lattiaa lakaistaessa tuli tajuttomuus-kouristuskohtaus.
  3. Toisena päivänä selvänä aamulla kun olin hakenut S-marketista lavan kepardia ja olin lähes kotirappusilla-> ambulanssilla Marian sairaalaan, josta Diapam-kyllästyksen jälkeen pääsin kotiin illaksi ja sain vielä kepardit mukaani.
  4. Toisena ryyppäyspäivänä - ei ole muistikuvia - vietiin ambulanssilla Haartmanin sairaalaan Konalasta (en tiedä miten sinne olin joutunut) ja pääsin yötä vasten kotiini. [Tällä perusteella muuten ajokortti voitaisiin hyllyttää].

Lisäksi olen kokenut sellaisen juoppohulluuskohtauksen, jota en muista. (Juoksin alasti kotitaloni sisäpihalla).
Sitten varoituksen sana kaikille: em. on tullut juomalla pääsääntöisesti olutta - sekä vv. 1998 ja 2000-2002 ajoittain Lasolia - ja maksa-arvojen ennätys GT on ollut vain 195 eli aivovauriot voivat tulla ja mielenterveys mennä ennen mitään sisäelinvauriota. Lasolin juomisen sai loppumaan eräs tuttavani - ns. muutosagenttipuliukko - joka kertoi useiden kaveriensa kuolleen Lasoliin.