Pystynkö lopettamaan

Olen 5-kymppinen nainen ja olen juonut viimeisen vuoden säännöllisesti 5 tölkkiä siideriä/päivä. Tuntuu ettei sillä edes enää ole päihdyttävää vaikutusta, mutta jotenkin vaan en ole pystynyt lopettamaan.

Olin 10 vuotta sitten todellinen ongelmajuoppo: menetin perheeni ja työpaikkani ja olin useita kertoja kuntoutuksessa eri paikoissa, mm. myllyhoito on tuttu. Ajattelisin mielelläni, että kaikista hoidoista jäi jotain käteen vaikka onnistuinkin raitistumaan niistä huolimatta, noin parin vuoden kuluttua viimeisestä hoitokerrasta. Silloin kävin kylläkin AA:ssa.

Vuosi sitten kävi se klassinen moka: ajattelin pystyväni juomaan sillointällöin pari siideriä ja sillä tiellä ollaan nyt, jumissa päivittäiseen juopotteluun. Häpeän omaa kykenemättömyyttäni lopettaa.

Pystyn kyllä hoitamaan asiani, en ole tuntuvasti juovuksissa, mutta kaikki kohtuukäytön rajat ym. paukkuvat pahasti. Olen ajatellut katkolle menoa, tai paluuta AA:han, mutta häpeä on liian suuri ainakin toistaiseksi. Minulla pitäisi olla joku pakottava syy lopettaa.

Mistähän saisin sen syyn? En tiedä mitä tällä kirjoituksellani haen, mutta tuntuu hyvältä lukea lopettajien palstaa, kaipaan kai vertaistukea.

Tule Lopettajien puolelle kirjoittelemaan? Asia ja syy voi joskus selkiytyä siellä kirjoittelemalla ja “keskustelemalla” virtuaalisesti muiden kanssa :slight_smile:. Tsemppiä, olet pystynyt jo kerran ja ilmeisesti olit juomatta vuosia, varmasti pystyt uudestaankin!

Tuollaisesta siiderimäärästä ei kannata säikähtää vielä. Tiedän erään tyypin joka lopetti 10 kaljan vetämisen iltaan ihan seinään kun löysi muuta tekemistä. :laughing: Kannattaa miettiä, että jos sinäkin voisit jotain muuta puuhaa keksiä itsellesi? Ei se pahitteeksikaan olisi! :wink:

Juomismääristä huolestuminen riippuu niin paljon sukupuolesta ja iästä, että kai täällä saa aina syystäkin huolestua. :unamused:

Täällä rölöttää kolmekymppinen alle 70-kiloinen mieshenkilö, jonka kitusista on valunut päivittäin alas kitusista jo kolmen kuukauden ajan 20-22 alkoholiannosta. :laughing:

^ Mikäs sulle tuli, kun et vain hehkuttele kaikille, kuinka hyvä harrastus ryyppääminen on ja vähättele sen haittoja :open_mouth: ? Painaako alla mahdollisesti huoli jo siitä omastakin tinailustasi :wink: :confused: ?

No mutta asiaan: Vaikka tämä onkin Me Vähättelijät :mrgreen: , niin on tuo minusta aika perseestä mennä vähättelemään toisen alkoholiongelmaa, kun sellainen kerran selkeästi on, vain juotujen määrien perusteella :unamused: . Viittaan nyt Läträäjä-Ääliön viestiin, en sinuun, armas Korkkis. Eihän viidestä siideristä mihinkään järkyttävään känniin tule kukaan, jolla on vähänkin toleranssia alkoholiin, mutta olennaisia asioita lienevät myös mm. fyysinen riippuvuus, joka pääsee syntymään kyllä noillakin määrillä, kun sitä pöhnää pitää tasaisesti yllä ja vieroitusoireet voivat olla hyvinkin hankalat, sekä toki se psyykkinen riippuvuus, johon ei todellakaan yksinään auta se, että keksii jotakin muuta tekemistä. Eivätköhän kaikki ihmiset, vaikka kuinka juoppoja olisivat, tiedä jotakin muutakin tekemistä, kuin etanolin lipityksen, mutta eipä siihen muuhun tekemiseen niin vain lennosta vaihdeta, koska se vitun riippuvuus :smiling_imp: . Sitä paitsi, vaikka mitä voi tehdä ja touhuta myös pienessä siideripöhnässä, joten nopeastikos ne siiderit siihen “muuhun” tulevat voimajuomaksi, jollei sille riippuvuusongelmalle tee mitään. En minä epäile, etteikö joku olisi onnistunut lopettamaan kertaheitolla kymmenen kaljan päiväkulutusta vain menemällä lenkille, mutta ei se tarkoita sitä, että se toimii automaattisesti helpommin kaikille, jotka juovat tuota vähemmän :unamused: .

Edittiä vielä tähän väliin, että rassaahan se alkoholi sisuskaluja, aiheuttaa/pahentaa masennusta, univaikeuksia ym. terveyshaittoja jo kevyemmilläkin annoksilla, jos käyttö on tosiaan jokapäiväistä ja pitkään jatkuvaa. Yksilöllistä toki, kuinka herkästi kukakin mitäkin terveyshaittoja saa, jotkut ovat suorastaan järkyttävän vankkaa tekoa sietämään alkoholia :open_mouth: , mutta millään muotoa terveellistä tuollainenkaan tissuttelu ei voi olla.

Kaislakerttu: A-klinikka auttaa tosiaan pahimpiin vieroitusoireisiin ja mahdollisesti pidemmällekin, jollet itse saa hommaa katkaistua ja AA:hankin kannattaa mennä, jos se on sua aiemminkin auttanut. Jos nyt kuitenkaan et millään (vielä) kehtaa noihin hakeutua ja kuitenkin tahdot juomisen lopettaa, niin mäkin suosittelen ehdottomasti siirtymään tuonne Lopettamon puolelle, jossa saa anonyymisti vertaistukea lopettamiseen.

^ No omasta mielestä on pahempaa se, että alkaa jeesustella toisen alkoholiongelmaa vaikka se ei ole lähellekään vielä paha. Siinä vaiheessa ihmistä on vielä paljon helpompi tukea raittiiseen elämäntapaan kuin rapajuoppojen kohdalla. 5 siideriä iltaan voi huoletta lopettaa ilman mitään vakavia seurauksia. En tosiaankaan osaa sitten sanoa jos aletaan käyttämään näitä muita aineita mitä tällä palstalla vilisee. Huumeita, lääkkeitä ja viinaa sekaisin. Minusta törkeää, että tällä palstalla huumeiden ja lääkkeiden käyttö suvaitaan niin hyvämielisesti. Ihmiset säikähtää kirjoitella tälle palstalle kun täällä perkele kaikki diapamit ja muut huumausaineet ja lääkkeet on niin hyväksyttyjä. Jumalauta kun luulisi, että täällä vain etanolia käytetään niin ei. :imp:

Mulla on kokemusta tuosta, että juomisongelmaa vähätellään kun kyllä minä alkoholistin tunnistan kun näen, et sinä ole tai aivan normaalia juoda joka ilta tai kaikilla meillä on noita jaksoja jne. Hae siinä sitten apua, keho huutaa koko ajan lisää juomaa ja toisaalta halu lopettaa on kova eikä kukaan ota ongelmaa vakavasti (paitsi itse).

Lopulta päätin että jos minä koen juomiseni ongelmaksi, se on sitä - viis siitä mitä naapurin Rane tekee. Ja etenkin kun tiesin, etten voi olla juomatta ja jos jouduin olemaan illan ilman, olin pahalla tuulella. Siitä se sitten lähti, ensin päätin että mulla on ongelma, sitten lakkasin häpeämästä sitä (pelkkää energiantuhlausta moinen) ja jaoin asian läheisen ystävän ja puolison kanssa. Aikaa tästä nyt alle kuukausi mutta tuntuu kovin erilaiselta tämä lopettaminen verrattuna niihin yksin yritettyihin.

Mun neuvoni on että unohda häpeä ja ryhdy toimeen, siitä se lähtee hyvä kierre taas ja olo muuttuu paremmaksi. Sulla ei ole mitään hävettävää jos juomisesi häiritsee sinua, tarvitset vain apua että saat muutettua asian. :slight_smile:

^no onhan tuo nyt ihan naurettavaa lähteä kyllästämään a-klinikalle itseään jollain diapamilla 5 päiväannoksen takia. Huhhuh oottehan te ihan naurettavaa sakkia ei voi muuta sanoa. Eihän tänne ihminen voi kirjoitella kun tällasta tämä meininki täällä. Joo jatkakaa vaan… Ei tätä pysty enää katselemaan.

^ Eipä ole mikään pakko katsella, jos noin koville ottaa :unamused: . Taidat kyllä olla todellakin nickisi veroinen. Kuka tässä on käskenyt mennä Diapam-kyllästykseen? Tiesitkös, että A-klinikalta saa paljon muutakin apua, esim. ihan silkkaa keskustelua ja neuvontaa? Vaikka kait sellaisenkin avun hakeminen on sinusta väärin, jos juo vain 5 bisseä päivässä ja se pitää ihan jokaisen pystyä itse lopettamaan, kun se kaverisikin pystyi lopettamaan 10 bisseä päivässä -tahdin ilman mitään ongelmia.

Että huhhuh vain itsellesi :unamused: .