Kumpikohan lienee pitkässä juoksussa haitallisempaa terveydelle ?. Noin viikon aamusta iltaan putki ja siihen kuukauden tauko sen jälkeen taas viikko juopottelua jne. Vai joka iltainen kaljan tissuttelu vaikka 12 pientä tölkkiä illassa. Molemmista löytyy kokemusta. Nämä seuraavat ovat henkilökohtaisia mielipiteitä eivätkä päde kaikkien kohdalla. Maksa, haima ym tuskin kovin helposti pettää näillä juomismäärillä ja tuskimpa tulee kramppeja tai deliriumia.
Putken haitat.
Sydänkohtaus
Onnettomuudet
Pää pehmenee
Syöminen tahtoo unohtua josta seuraa erilaisia puutostiloja
Putken jälkeen valvominen, Painajaiset, aistiharhat.
Tissuttelun haitat
Jatkuva krapula tai pöhnäinen olo
Elimistö käy koko ajan ylikierroksilla
Lihominen. Tästä voi kehittyä diabetes kun haimaakin kuormitetaan jatkuvasti.
Maksa ei ehdi missään vaiheessa palautua.
Ärtyisyys, levottomuus ja huonot yöunet.
Tuosta viikon putkesta pitäisi normaali ihmisen toipua viikossa tai kahdessa. Mitä minulla joskus on testattu noita maksa-arvoja niin kuukaudessa ne ovat palautuneet normaalitasolle.
Erään kerran kun olin kuukauden verran juonut aina iltaisin tuon määrän kaljaa (joskus enemmän joskus vähemmän). Menin työterveyslääkärille valittamaan heikkoa oloa. Kaljan juonnista en tietenkään puhunut mitään.
Verenpaineet oli 200/120. Sitten syötiinkin verenpaine lääkkeitä.
Toki näitä oireita esiintyy molemmilla juomis tavoilla ja ja terveys pettää ennen pitkää.
Väittäisin että nuo putket ovat ilman muuta pahempia, jos niitä on noinkin usein. Tissuttelu + muuten terveellinen ruokavalio, mm. paljon hyviä rasvoja maksalle ja vitamiineja (ainakin B ja C) kroppaan niin voit säilyä toimintakuntoisena suhteellisen pitkään.
Mielenkiintoinen akateeminen pohdinta joka tapauksessa. Tuurijuopoilla varmaan sydänkohtausten, aivoinfarktien, haimatulehduksen, loukkaantumisten yms. riskien määrä on huomattavasti suurempi kuin tissuttelijalla.
Koska tämä on “lopettajat”, niin joku varmaan kehottaa sua lopettamaan kokonaan. Itse tein niin, mutta minusta voisi ilman moralisointia pohtia tämmösiä kysymyksiä täällä(kin).
Kolmen alkoholiannoksen jälkeen aivosolukato kasvaa eksponentiaalisesti → 12 tölkkiä per ilta näkyy hyvin nopeasti pään magneettikuvissa - enemmän pikkuaivoissa keskittyen siellä vermikseen vaikka aivosolukato ei testeissä olisi mitattavissa. Jos tissuttelee 12 tölkkiä per ilta niin lopulta seinään katkaisu aiheuttaa lieviä tärinöitä vaikka ei deliriumia → riippuvuus kehittyy huommamatta.
Putken haitta:
Halvimman tarjouskeskarin/Kurkojen tms mausta tuskin kukaan pitää. Viinalaaduista löytyy niitä, joista jokin iskee myös alkoholistin makuhermoon [Xante eli konjakkilikööri, jääkylmä tilliakvaviitti rapujen kanssa tms]. Ihmisen makuaisti tottuu noin 15-20 kerran jälkeen jolloin tietyn alkoholistin makuhermoon iskevää juomaa tekee mieli myös maun takia. Eli kannattaa noudattaa wanhan kansan viisautta siitä, että viinan on oltava pahan makuista; lämpimällä halkopinoon piilotetulla Kossulla tai Tikkuviinalla (Pöytäviina) tilipäivänä on ollut ihan järkiperusteet.
Koska tämä on “lopettajat”, niin joku varmaan kehottaa sua lopettamaan kokonaan.
Joo yritellään lopettaa tuota alkon käyttöä kokonaan. Muuten varmaan kirjoittaisin tuonne vähentäjien puolelle.
Vähentynythän tämä on jo paljon jos muistelee muutaman vuoden takaisia aikoja.
Muistan lukeneeni jostain että krapulassa näitä aivosoluja tuhoutuu eniten. Putken aikana ei ehdi varsinaista
krapulaa ehdi tulla. Promillet kun laskee noin kahteen niin siinä vaiheessa ollaan jo hakemassa uutta juotavaa.
Vieroitusoireita alkaa jo näissä lukemissa tulla.
Viikon jälkeen fyysinen olotila paranee muutamassa päivässä. Henkisellä puolella vähintään sen putken kestoajan verran.
Mun mielelstä tissuttelusta ei pitäisi tulla krapulaa. Eli määrien pitäisi olla pienempiä. Itse pitäisin tissuttelun rajana sixpäkkiä per päivä. Tissuttelun idea kai lienee että saadaan stressi pois ja hyvä olo päälle, mutta ei varsinaista humalaa?
“Itse pitäisin tissuttelun rajana sixpäkkiä per päivä. Tissuttelun idea kai lienee että saadaan stressi pois ja hyvä olo päälle, mutta ei varsinaista humalaa?”
Tuohon kaljan tissutteluun six pack/päivä liittyy sitten myös lisääntynyt riski sairastua kihtiin. Tissuttelun vaarana on toleranssin kasvu; ensin six päck … vähitellen mäyräkoira rentoutuneen olon saamiseksi.
Itse pitäisin tissuttelun rajana sixpäkkiä per päivä.
Minä taas en pidä tuota sixpäkin juomista illassa juurikaan ongemana. Eihän tämä vastaa kuin neljän 0,5 l tuopin juomisena.
Tällä määrällä ei nyt saa aikaiseksi muuta kuin pientä turpoamista ja unenlaatu voi jonkin verran kärsiä.
Viikonloppuisin sitten enemmän kun harrastaa tuota arki tissuttelua. Jossain vaiheessa se menee siihen että kännissä ollaan perjantai illlasta sunnuntai iltaan. Ei niin kovin herkkua aina ollut maanantai aamuna töihin meno.
No töiden jälkeen aina helpotti kun sai muutaman kaljan juotua.
Mulla on semmoinen ymmärrys alkoholismista ja addiktiosta, etten tee mitään eroa noiden välille. Samaa riippuvuutta ja sairautta yhtä kaikki. Minä olin ite semmoinen viikonloppujuoppo + jotkut lomat meni sitten arkisinkin. Ihan yhden käden sormin oli laskettavissa selvät viikonloput vuodessa ja nekin johonkin ulkoiseen syyhyn vedoten, joka normisti oli se että oli tullut edellisellä kerralla töpättyä niin pahoin että piti antaa “pölyn laskeutua”. Raha ei koskaan ollut este, hidaste korkeintaan.
Mutta se mikä siinä oli se juttu, oli se että alkoholi hallitsi minua. Elin 24/7 sen pullon sisällä, vaikka isomman osan ajasta nollapromilleissa olinkin. Määrät itsessään oli ihan sivuseikka.