Hello kaikille!
Ajattelin käydä vähän täällä kyselemässä, ehkä joku osaisi valaista tyhmää tai edes heittää muutaman idean. En tiedä myöskään olisiko tuo Sauna ollut enemmän oikea kyselypaikka mutta katsotaan.
En juuri nyt jaksa tämän syvällisemmin omaa tilannettani tilittää, ehkä joskus taas iskee sellainen olo, että täytyy avautua vähän enemmän. Mutta siis, tämän kertaiseen asiaan : Asun puolisoni kanssa, joka on aikaisemmin käyttänyt piriä ihan säännöllisesti. Myös suoneen. Olen kuvitellut huomaavani yhdessä asuessamme jos hän on käyttänyt, sillä joitakin kertoja olen hänet nähnyt niin tillin tallin että… Vasta viime kerran kärähdyksen jälkeen tajusin ihan todella, että hän on edelleen siis koko yhdessäolomme ajan mitä todennäköisemmin käyttänyt edelleen, ja ne kerrat kun olen käytön huomannut ovatkin siis vain niitä kertoja kun jostain syystä homma on mennyt överiksi. Näinkö?
Nyt häntä tarkemmin tarkkaileena en tiedä milloin olen vainoharhainen ja mikä on totta. Onko todennäköistä että piriä käyttävä voi käytettyäänkin käyttäytyä hyvinkin normaalisti? Tai kuinka pian käytön jälkeen ihminen voi tsempata ja vaikuttaa hyvinkin normaalilta? Olen jostakin syystä lähes varma, että käyttö jatkuu edelleen, jollakin tasolla. Osaisiko joku heittää jotain ideaa? Niinä kertoina kun jäänyt ns.rysänpäältä kiinni niin rännännyt, ja kyse ollut varmasti kyllä piristä. Käsivarsista päätellen ei kuitenkaan päivittäin piikitä. Mutta sellainen kutka kuitenkin, että joku edelleen mättää, lupauksista huolimatta.
Pupillit ovat aina ennemmin liian suuret kuin pienet. Pilveä hän polttelee kausittain enemmän ja vähemmän. Jossain vaiheessa ajattelin, että puolisoni silloin tällöinen unettomuus olisi johtunut polttelun vähentämisestä, johon häntä jossain vaiheessa painostin. Polttelun luulen kyllä tunnistavani vaikkei älypöllyissä olisikaan, tämä toinen “olotila” mietityttää. Vaikka onhan se kai mahdollista että tämä outo olotila onkin vain sitä, että hän on selvinpäin. Jotenkin vaan tuntuu,että lehmät lentävät yhtä todennäköisesti. Mutta, never know, ja totuutta hänen suustaan tuskin kuulen.
Huh, eiköhän siinä ollut tarpeeksi näin aluksi, väsyy silmät ja sormet Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista!
Kyllä tuo on normaalia, että juuri pitkäaikaiskäyttäjä vaikuttaa selvältä otettuaan amfea. Itse kun käytin aiemmin, pelkäsin jääväni kiinni. Huomasin kyllä nopeasti, että en (enää) siitä kiinni jäänyt. Kerran äiskä sanoi että mun silmät ovat oudon näköiset, oonko ottanut jotain… Sanoin että on piilarit ja kun poistin ne niin näytti normaalilta
, tai esim. yhden Joulun olen viettänyt aattona 3vrk:tta valvoen putkeen, ilman että sitä kukaan huomasi (paitsi avokki joka asian tiesi). Silloin (7-8v aiemmin, koska olen ottanut reilu 7v:n aikana ainetta 2krt) mä itse tiesin mihin aikaan ja minkä verran otan jotta en puhu liikaa, näytä väsyneeltä tms. Oli vain otettava tasoittavat vedot jotta pysyi hereillä… Enemmän varmaan ihmeteltiin mun pitkähihaisia pitsikäsineitä, mutta ne olivat “ystävältä saatu joululahja” joten…
Pakko mainita muuten, että on yleinen harhaluulo että kaikki piikitysjäljet ovat käsissä… Ne kenellä on menetettävää, vetävät paikkoihin josta vaikea huomata jälkiä. Mulla taas jos oli kädet huonossa kunnossa, niin kämmenselkään ja jos nekään eivät olleet kunnossa niin jaloissa on hyvät suonet… On monia muitakin paikkoja ja osalla kun on valmiiksi arvet, niin piikitystä ei edes näe… Multa ei oteta verikoetta “pääsuonesta”, koska se on turhan käytetty. Ottavat viereisestä suonesta ja mun on turha yrittää edes verikokeessa peittää menneisyyttä… Kuulostaa vain oikeasti niin oudolta; kun aina sanotaan (ja huomaa), että kun kerran pistää, niin ei ole enää muuta tapaa ottaa… Siitä kun saa ne parhaat nousut… Voihan olla että yrittänyt pitää olon tasaisena pommeina tai juomalla, mutta se käy kyllä mahan päälle; sama sniffaminen on inhottavaa… Eipä tuossa vaikuta olevan mitään epäselvää siitä, että ei koukussa olisi…
Nukkuuko mies? Mikäli tulee vedettyä useamman vrk:den putkia ja tietenkin päälle savua ja lääkkeitä että saa lopulta nukutuksi; voi nähdä halluja yms. “vainoilla” kyttiä tms. Käyttäjät tietävät kyllä kaikki temput jos tahtovat valvoa, “tuun hetken päästä”, “mennään nukkumaan” (lähdetään pois kun toinen nukahtaa ja takaisin sänkyyn ennenkuin herää), mikäli toinen herää keskellä yötä voi olla käymässä vessassa yms ys. Itseasiassa miehen on helpompi vetää kokoajan kuin lopettaa, psyykkiset (+fyysiset, mutta pirissä ne psyykkiset ovat todella pahat ja himot kestävät jopa vuosia; itse en maalannut yli 3v:teen ja mietin kuinka mä voin siivota ilman piriä) viekkarit ovat sitä luokkaa, että takuulla huomaisit käytöksestä että kamaa on saatava…
Mä en aikoinani edes piikittänyt ja käytin satunnaisesti, mutta melkein kk:den kävin töissä syöden vähintään lätkän (=10kpl) venatsepameja/pv + pirit + muut lääkkeet + pilvet yms yms. ja kukaan ei huomannut mitään. Itseasiassa mut valittiin töihin, kun olin pireissäni; ei jännittänyt niin paljon… Kun olin ollut 5pv käyttämättä ja palasin töihin hirveissä sekakäyttö-viekkareissa; putki kun oli kestänyt 1½v, niin samantien kysyttiin että “vedätkö sä jotain?”… Tuli 3vkon saitsu tuosta lopettamisesta, mutta kertoo hyvin, kuinka elimistö aineisiin tottuu…
Amfetamiininkäyttäjän persoona muuttuu ja jos sun miehes on käyttänyt ainetta; niin mikäli olisi edes valmis lopettamaan olisi silti kuukausien viekkarit ja retkahdukset sekä opetteleminen elämään normi-elämää. Pirinkäyttäjät kun ovat yleensä se kaikista omituisin väestö; valvovat yöllä, monet “tekevät yötöitä”, päivystetään 24/7 ja kämppä on aivan sekaisin vaikka kuinka siivoaisi… Sitä kun “säätää” tuntikausia. Toisaalta jos käyttää pysyäkseen terveenä, niin ei se aine enää edes toimi. Se pitää toimintakykyisenä…
Paljon voimia sulle! Muista huolehtia itsestäsi, koska miehen pitää itse tahtoa muutosta niin paljon, että on valmis vaikka hoitoon useammaksi kk:deksi! Piri ei ole kuitenkaan ilmaista ja mitä pidempään on käyttänyt, sen suurempia annoksia tarvitsee pysyäkseen edes normi-kunnossa… Mulle se viimeinen niitti oli lopulta, kun mietin että mä en todellakaan tahdo enää muuttua niin vittumaiseksi ihmiseksi ja samalla lähti frendi lataamoon kun oli jälleen psykoosissa; kiitos pirin… Eli useamman vuoden kuullen päässään ääniä ja meinasi menettää jalan ja hengen n½v sitten eikä koskaan pitänyt piikittää, mutta kuinkas kävikään; jälleen…
PS. Vetääkö mies kotona vai onko reissussa frendien kanssa? On ihmisiä ketkä vetävät yksinään kotona ja niitä ketkä istuvat pirikämpissä… Tosin monet kämpissä istuvat tekevät keikkaa yhdessä yöllä… Mulle se oli aluksi yleishuume, että sai siivottua ja biletettyä->käytettyä kaiken ajan hyödyksi. Sen jälkeen se oli ainoa asia jota odotti. Yllättäen kun jäi koukkuun niin itsevarmuutta löytyi, kaiken mitä halusi sai läpi; kun on vittumainen… Sen jälkeen olin taas viihdekäyttäjä, mutta lähinnä piirtelin yöt tms. Kotona vedin ja sen mitä ostin/sain; sen vedin aina putkena… Lopulta varmasti reilusti päältä sadan lopetuspäätöksen jälkeen (joka ikinen kerta ne kaatuivat ja alkoi olla 3kk piriä, 3kk oppareita+buusterit) mä sain psyykattua itseni siihen kondikseen, että mä pystyin sen aineen jättämään. Helppoa se ei ollut, mutta kokemusta oli taustalla. Mä myös loppuvaiheessa vedin pään sekaisin alkuun (se eka yö), sen jälkeen olo oli normaali ja tarvittaessa esim. koulun vessassa otin tasoittavia että pysyi hereillä; eihän normaalisti ihminen valvo 2-3vrk:tta putkeen… Osa nukkuu yöt, itse pidin nukkumista aina turhana. Nukuin silloin kun olin valvonut sen 3-5vrk:tta ja lopulta vedin överit jolloin nukuin sen muutaman tunnin ja hain lisää piriä…
Pirinkäyttäjän tunnistaa suurista pupilleista, ruokahaluttomuudesta, valvomisesta (jotkut säätävät eli tekevät jotain, osa keskittyy piirtämään tms.) ja valitettavasti myös tuon vessa-rituaalin oppii tuntemaan… Ensin kaivetaan jotain, hana auki, hetki hiljaisuutta, pari palaa paperia ja hana auki. Voi kuulua kun muovia napsuttaa kynsillä. Mä kuulen sen kavereiden oven läpikin, se on niin tuttu… YÖK… Ilmeisesti mies nukkuu näiden valmomisten välillä sitten pidempiä unia?? Nyt tunnet molemmat puolet miehestäsi… Eipä tuossa paljon epäilyjä jää…
Lisäksi koska pirinkäyttäjät valvovat yöllä, niin itse välillä hoidin kaman hankkimisen avokin nukkuessa; oli joskus vieraitakin kun hän nukkui… Ajoin ulos ennen kuin kello soi… Exälle laitoin jopa “uni-vetoihin” neuroleptejä, että tipahtaisi edes vartiksi jotta saan haettua lisää piriä… Että kyllä ihminen kieroutuu, tosin kun on sen “rakkausvaiheen” ohi päässyt niin jäljelle jää vain osatotuus sekä lievempi kieroilu & manipulointi… Mä en edes nähnyt tuossa elämäntyylissä mitään väärää, mutta nyt etoo jo kirjoittaa asiasta… Mä oon ollut karsea ihminen…
Sori jos teksti on sekavaa, olen ollut koko vkon töissä ja nukahdan tähän koneelle… Tää teksti saattaa kuulostaa julmalta, mutta mulle itselleni tuo piri on ollut se kaikista pahin aine jolloin mä olen saanut tehdä aivan mitä mä haluan ja jos joku tulee eteen niin se väistää kyllä; ennemmin tai myöhemmin. Mä vaikka karkasin toisen ollessa vessassa…
Heis taas ja kiitos Malibu vastauksesta. Mä tässä kanssa etukäteen varoitan että tekstistä voi tulla hieman epäselvää kun jonkun verran nukuttaisikin muttei siitä huolimatta oikein uni tule
Tämä asia selvästi kummittelee mielessä jaksoittain enemmän ja vähemmän, vaikka eihän sitä montaa minuuttia taida nykyään olla jollakin tasolla miettimättä. Paljon monilla tarinoilla onkin täällä Vilpolassa yhteistä, lohduttavaa on tietyllä tapaa ollut huomata sekin, etten mä ole mitenkään yliherkkä ja tunnevammainen, vaikka asia vaivaa hetkittäin todella raastavan paljon.
Niin, mistäköhän nyt taas aloittaisin. Kirjoituksesi selvensi kyllä asioita mutta jotenkin tilanne on edelleen sellainen etten oikein saa siitä kunnolla kiinni. Joku edelleen kieltäytyy uskomasta siihen jokapäiväiseen pirin käyttöön. Vetää välillä kyllä aivan varmasti edelleen. Ruokahalun vähenemisiä ja valvomisia on nimittäin silloin tällöin kyllä, vaikka muuten selväpäiseltä vaikuttaakin. Välillä lyhytpinnainen ja ilkeä. Niistä viime övereistä taitaa olla 1,5kk. Tällöin oli aivan vainoharhainen pipipää, ja seuraavat pari päivää vielä osittain harhainen. Vannoi tietenkin lopettavansa ja keskittyvänsä oikeasti tärkeisiin asioihin. Ei kertaakaan ollut näiden keskustelujen aikaan puhetta kuinka paljon on siis todellisuudessa käyttänyt, mutta koska ei vähätellyt käyttöään millään muotoa, niin mun logiikalla siis usein. Lupaukset unohtuivat hyvin äkkiä. En ylipäätänsä koe olevani yleisesti ottaen mitenkään sinisilmäinen ihminen mutta tässä asiassa en uskalla olla varma mistään. Käsittämätöntä, vaikka asutaan yhdessä niin en ole varma! Argh!
Olen itse ollut hyvin herkkäuninen jo pidemmän aikaa ja heräillyt öisin, joten salavalvominen ei onnistu. Ja mitä tahansa mahdollisesti säätääkin, se ei ainakaan ulotu virtuaalimailman ulkopuolelle. Harvoin konkreettisesti tekee himassa mitään, vaikka on näitäkin "alanpa puhdistaa mun näppäimistöä"kertoja joskus ollut. Jotenkin tässä ei vain ole sellaista selvää kaavaa. Tai ehkä sä huomaat sellaisen, mutta itse en. Tai ehkä se kaava on se, että hetken kausittain vetää enemmän piriä, vetää överit ja pelästyy, vähentää kunnes taas vetää enemmän ja lopulta taas menee sen verran yli että pelästyy ja hetkeksi vähentää. Nyt taas poltellut pilveä viikon aikana neljänä päivänä ja yhtenä vetänyt perskännit(+mitä lie muuta). Nukkunut siis hyvin ja syönyt helvetin hyvin. Koko polttelu touhukin alkanut jossain vaiheessa *ituttamaan ihan kympillä, vaikka pitkään olin tyytyväinen, että ei ainkaan muuta vedä kun saa välillä poltella. Ja onpa ainakin leppoisa ja hyvällä päällä. Tarvitsee sitäkin sitten vaan vetää joka toinen päivä ja maata perse homeessa sohvalla typerä virne naamalla syömässä kaikki mikä irti lähtee. Hitto kun välillä palaa käämit, ja siitäkin on sitten huono omatunto kun toinenhan on vaan ihan kiltisti. Kotona ei polta pilveä kun mä olen paikalla, poissaollessani kyllä. Piristä en osaa sanoa, väittäisin että lähinnä vetää muualla. Vajaan puolen vuoden yhdessäasumisen aikana en ole tainnut törmätä mihinkään piriin viittaavaan kotona.
Mies ei ole peitellyt omaa menneisyyttään tavatessamme, ja puhunut monista asioista hyvinkin avoimesti. Silloin joi enemmän, ja itseasiassa niin minäkin. Ehkä sillä, että on puhunut tosiaan monista asioista avoimesti on saanut mutkin pidettyä pitkään siinä uskossa että on kuitenkin omalla tavallaan mulle rehellinen. Eikä ikinä ole luvannutkaan kuuta taivaalta, mutta tietyt lupauksensa pettänyt kyllä useasti. Eli siis tavallaan ihan tietoisesti olen käteni tähän kasaan aikoinaan lyönyt, asiat eivät vain olekaan ihan niin mustavalkoisia. Pirin käytöstä on kyllä aina puhunut menneenä asiana vaikka on saattanut käyttää tavatessammekin. Täytyy hattua sinänsä nostaa, että on yhdessäolomme aikana paljon kyllä tsempannutkin. Omassa mittakaavassaan. Kai. Jotenkin vaan tämä parin kuukauden takainen kärähdys vei jotakin niin suurta etten oikein tiedä miten sen sanoa. Kaikki hyvät muistot vietiin samalla. Kaikesta tuli jotenkin kieroa ja likaista. Ihminen johon olet luottanut onkin koko ajan pelannut omaan pussiinsa, eikä meidän.
Kyllä sun miehesi varmasti yrittää olla ilman piriä. Jos on kk:den vetänyt pilveä ja alkoa, niin korvaa aineen toisella. Mulla aikoinani kun yritin tehdä tuota, alkoi jossakin vaiheessa *ituttaa että ei saanut mitään aikaiseksi. Sen jälkeen taas piriputki. Tuo henkinen riippuvuus kun on niin voimakas ja sitä ei toista tahtoisi satuttaa kertomalla…
Yleensä käyttö menee putkissa jolloin loppuvaiheessa putkea ihminen on vainoharhainen ja psykoottinen jopa. Vuorokausien valvominen ja pelko viekkareista/ei halua lopettaa putkea aiheuttaa lopulta putken loppumisen kun on pakko nukkua ja syödä. Toisaalta herätessä on taas halu vetää piriä…
Monet istuvat koneella, pitkään käyttäneet kun eivät saa enää mitään suurempia “säätöjä”. Tuo näppäimistön puhdistaminen yms. “säätäminen” ovat varmasti juuri aivan alussa kun piriä otetaan. Silloin ekana päivänä se vielä kolahtaa, toisena ja sen jälkeen lähinnä valvotaan ja päästä riippuen kolmantena päivänä useat alkavat olla jo melko huonossa kunnossa… Monet voivat vetää kuitenkin viikon putkeen nukkumatta, jolloin tulos on (viimeistään yleensä silloin) se, minkä olet jo nähnytkin… Mulla itselläni onneksi ilm. adhd aiheutti aikoinaan, että lopulta vedin överit jolloin nukahdin… Eli pitkiä putkia en pystynyt vetämään, toisaalta en kyllä pitkiä aikoja nukkunutkaan…
Myös pirin lopettaminen aiheuttaa masennusta, ärtyneisyyttä, univaikeuksia ja kaman himoa. Tällöin tietää että käyttäjä tahtoisi kamaa, mutta sitä ei ole. Mä itse välillä aiheutin tarkoituksella riidan, jotta pääsin vetämään… Itselläni myös selvien päivien laskeminen aiheutti retkahduksia, kun kk:den jälkeen pystyi vetämään; joten lopetin koko laskemisen. Lopettaminen oli kuitenkin todella pitkä henkinen prosessi jossa lopulta sain lähes paniikkikohtauksia mikäli käytin piriä. 2 kertaa olen ottanut tuota ainetta yli 7 vuoden aikana ja kummallakin kerralla todennut että en sitä todellakaan tule käyttämään koskaan enää. Tosin sekakäyttäjänä opiaatit jäivät joten olen vielä korvaushoidossa melko pienellä annoksella. Itse pystyn myös pilveä polttamaan ilman koukkua (siihenkin meni vuosia että asian tajusin), mutta se on aine jota ei suuremmin tule käytettyä ja jos tulee, kyllästyn todella nopeasti. Mulla siis mieskin saattaa polttaa savut (on polttanut aiemmin melkein 2v jonka jälkeen oli 6v kokonaan ilman; mä en hänelle sitä tyrkyttänyt ja hän ei siitä välitä, mutta kerran kännissä otti oman ystävänsä yllyttämänä mun aikana ja joskus polttaa savut, toisinaan ei), mutta mä en oikeastaan ainetta hommaa ja jos sitä saa esim. sukulaisilta liikaa, niin annan pois viimeistään 2vkon jälkeen… Se tylsistyttää niin nopeasti. Nyt esim. ollut pari-kolme kk:tta 2 iltaa luk. ott. polttamatta…
Tuo saattaa kestää pitkään tuo aineen korvaaminen toisella. Mulla meni useampi vuosi ennenkuin tajusin asian. Tai kyllä mä sen tajusin, mutta lopulta suostuin laitoshoitoon jossa huomasin että en tarvi iltaisin mitään. Meni pitkään kyllä jos siinä, että sai tuon aineiden oton pelkkään iltaan… Mielestäni sun kannattaisi hommata varmuuden vuoksi oma kämppä… Mulla oli exän kanssa oma kämppä, vaikka siellä lähinnä hengailin. Kun oli tarpeeksi pitkään hakannut mua, niin oli ainakin paikka johon mennä jos vielä jatkaisi sitä… See teki lopulta myös eroamisesta helpompaa… Voimia sulle ja yritä nähdä kokonaistilanne… En näe ekaa viestiäsi, mutta jos sulla on lapsi, niin joku voi asiasta ilmoittaa lastensuojeluun. Avopuolison on oltava raitis myös ja hänet laitetaan testeihin mikäli taloudessa on lapsi…
PS: Et sä täällä kirjoittelisi ellet asiaa tarpeeksi pohtisi… Täältä saat hyvää vertaistukea ja kannattaa miettiä tahdotko oikeasti odottaa että tahtooko mies raitistua vai ei kun päihteet menevät kaiken edelle tässä vaiheessa?? Jaksamisia sulle!
Ajattelehan ittees. Jos elät huumemiehen kanssa, siitä on pitkä matka turvattuun perhe-elämään. Huumehemmo voi olla väkivaltainen, harhainen, psykoottinen. Miten sä hallitset tilannetta, jos toinen psykoosissa,kun se voi nähä sut vaikka minkalaisena uhkana. Oman poikani jouduin tuommosessa tilanteessa laittamaan pakkohoitoon. Ja sieltä edelleen muualle asumaan. Psykoosit uusiutuvat ja elämästä häviää kokonaan luotto tulevaisuuteen ja siihen,että elämä kantaa. Tsemiä sulle. Pidä itestäs huolta. Se sun huumeita himoitseva siippas ei susta huolta pidä, kun ei pidä itestäänkään.