pulssisuoni

Monessa yhteydessä varoitellaan tööttäämästä suoneen jossa tuntuu pulssi. Miksi? Mitä jos kaikista varoitteluista huolimatta tööttäisi esim tuohon käden “pääsuoneen” eli tuohon isoimpaan suoneen keskellä taivetta ja jatkaisi siihen piikittämistä?

Tökkäämällä suoneen, jossa tuntuu pulssi, osuu mitä todennäköisimmin valtimoon. Tällöin suoneen tungettava shitti lähtee ensin kierrokselle raajaan, jonka suoneen tökkäsit ts. yhä pienempiin ja pienempiin suoniin ennen kuin sitten palaa laskimossa sydäntä kohti. Valtimoon pistämällä aiheuttaa helposti suonitukoksen (joku suoneen tunkemasi kökkäre juuttuu kiinni johonkin pienempään verisuoneen) ja siten kuolion. Seurauksena saattaa olla pakko amputoida raaja. Valtimoon pistäminen on siis huono_idea, vielä laskimoon pistämistä huomattavasti huonompi.

Lisäksi vetäessään neulan ulos saa pistäjä huomata, että valtimossa todellakin on reilusti painetta - todnäk. tulee koristelleeksi paikan, jossa pistää ympäriinsä roiskuvalla verellä.

Valtimoon pistämisessä saattaa olla joitakin muitakin riskejä, paremmin tietävät lisätkööt (tai korjatkoon edellä olevaa). Tiivistettynä kuitenkin siihen suoneen tökkääminen on helvetin huono idea.

-SpeedHawk

Eiks maha olla aikalailla niin, et ne valtimot kulkee syvemmällä, eikä noi pinnal kulkevat normisti oo ku laskimoit? Kyl mulla tos yhestä voi taipees pulssin tuntee, mut ei nii hyvi ku noista käsivarres ja vähä syvemmäl olevist joihi en töki…

Eiks jos menis valtimoon tökkää ni se paine työntää männä ulos? Lihaksee pistämisest sano joku et kandee vetäst pakit et tietää ettei oo valtimos, mut kai se huomais!?

Kyllä sen tietää kun valtimoon osuu, nimittäin se veren paine työntää männän ulos, jopa itsekseen mikäli kyse on vaikkapa reisivaltimoista, mihin ei ole todellakaan järkevää tökätä sillä tuloksena on huone joka on enemmän tai vähemmän verta täynnä.

:question:

Ei prkl pitää lopettaa plinki lukemine, ei uskalla enää tööttäilläkää kohta ku joka asiasta on kauheet kauhujutut :astonished:

Oli pakko nostella tätä, uuden tiedon valossa. [Poistettu haitallisen käyttötavan suosittelua -Päihdelinkin moderaattori]

Jahass tulipahan sitten postailtua ensimmäinen tekstiki… vuosien satunnaisen lukemisen seurauksena kylläkin :slight_smile:.
Jotta terve vaan kaikille!

^ No ei helvetissä ole mitään ihan huoletonta hommaa mennä valtimoitaan neulomaan, vaikka nuo mäntä lentää naapurin puolelle asti -jutut nyt vähän liioiteltuja ovatkin. Eipä se laskimoidensa kaivelukaan niin kovin riskitöntä puuhaa ole, joten jos tavara lähtee vielä väärään suuntaan kaikkien muiden vaarojen lisäksi, niin en ihan hirveästi vähättelisi. Ja vaikka kuinka hemmetin hyvin fimailisi, niin ihan kaikkia sidosaineita ei saa pois parhaillakaan filttereillä, jos sinne suoneen on tunkemassa tavaraa, joka ei ole sinne tarkoitettu, ja mitään muita lääkkeitä/huumeita ei ole tarkoitettu suonensisäisesti käytettäväksi, kuin nimenomaan I.V. -käyttöön suunnitellut liuokset :wink: .

Itse ketjun otsikkoon: Mikä hemmetin pulssisuoni :laughing: ? Kyllä mä tunnen aina pulssini vallankin hyvin ihan tuosta kyynärtaipeestani(Jos en tuntisi, tuskin tarvitsisi enää huolia siitä(kään), menevätkö vedot väärään osoitteeseen :mrgreen: ), mutta jos mä valtimooni tahtoisin päästä käsiksi, niin mun tarvitsisi jo enemmänkin kaivella, eli siinä pinnassa ne laskimot kulkevat, vaikka kuinka sydän tykyttäisi. No, toivottavasti mun ei tarvitse enää koskaan miettiä näitä juttuja edes mitenkään laskimokeskeisesti :mrgreen: .

Edit: Kyllä mun se iso suoni tuossa taipeessa ihan laskimo on. Sen verran ahkerasti sitä on tullut käytettyä, että ehkä olisin jo huomannut, jos se valtimo olisi :mrgreen: . Toki sieltä taipeestani löytyisi syvemmältä isompiakin suonia, jos niihin tahtoisin kaivautua, mutta sitä selkeästi näkyvää isoa suonta nyt tarkoitin. Ja tämä ei sitten ollut mitään haittojen vähättelyä, eli älkääpäs tunkeko mitään niihin pinnassa kulkeviin ja selvästi näkyviin suoniinnekaan, kun ette tiedä, mitä teette. Ne, jotka tietävät, mitä tekevät, osaavat homman vallan hyvin ilman tällaisten tekstien lukemistakin.

En ole koskaan pistänyt itseäni. lihakseen kylläkin mutta sekin ilo loppui kun se lääkäri muutti Helsinkiin jolta sain kipu piikkejä. Mutta jotain outoa on mun vasemmassa taipeessa, kun se kiristys lenkki on laitettu niin kaksi kertaa ei nuori hoitaja ole ottanut verinäytettä vaan pyytänyt vanhemman hoitajan pistämään, kiristys side löysättiin ja sit vaihdettiin kättä. Siittä suonesta näki sykkeen ihan silmin, missä nuo valtimot kulkee eri ihmisillä. Nyt otetaan aina oikean käden taipeesta, kait ne on kirjoittanut potilas tietoihin ? lisäksi vasen on rustottunut kun multa on nuo vamppyyrit ottaneet toosi usein verta.