Puliukon/puliakan joulu?

Milaisia olivat teidän joulut kun vielä olitte puliukkoja/akkoja? Mitä oli tarjolla joulupöydässä ja ketä seurana? olitteko vähäosaisten joulussa Hki keskustassa vai omassa boksissa joulupöydän antimena vain makaroni ja kuivanut käntty? Olitteko joulut yksin? Itse olin aina (ja olentaas nytkin) hyväs joulupöydäs… Mulla aina dokaaminen alkoi vasta joulun jälkeen ja uusivuosi oli yleensä ja muutamas päivä putkea…Joskus taas uusivuosi oli hyvin pienellä viinamäärällä ja joskus meni selvinpäinkin (kun amatöörit ryyppää niin ammattilainen pitää taukoa)…

Ihana Göstä kertoo ekaksi → youtube.com/watch?v=8f9nXr-X8zk

Viimeinen puliakka-jouluni, siis joulu kun join alkohoolia, oli muistaakseni joulu 2007. En mä paljon edes ollut humalassa kun oli niin paha kaamos-väsymys etten oikein jaksanut juodakaan. Nukuin vaan ja kattelin telkkaa. (Siihen aikaan mulla oli vielä telkka). Joulupäivänä kävin exällä jouluaterialla, enkä muista mitä syötiin kun mä jännitin koko ajan että haistaakohan se että mä oon juonu. Päihteet oli siinä vaiheessa niinku bannissa meidän ystävyydestä, koska olin juuri kuluneena vuonna sekoillut aika pahasti ja frendit oli saaneet kärsiä siitä.

Oli sovittu että jään yöksi sen luokse, mutta mä lähinkin kesken illan kotiin nukkumaan, ja toisekseen mulla oli juomaa kotona. Exä vähän pettyi, eli ei ainakaan huomannu että olin taas vähän pöhnässä.

Mutta ikimuistosin puliakka-joulu oli mulla ehdottomasti Intiassa, Delhissä vuonna 2004 ! Istuin kaikki joulun päivät ja etenkin illat yhessä Paharganjin hotellin baarissa, jossa oli joulukuusi ja henkilökunnalla tonttulakit, ja josta sai alkoholia ja eurooppalaista safkaa. Länkkäreille tarkotettu kalliimpi hotelli, siksi moinen meininki keskellä hindujen ja muslimien hallitsemaa Delhiä.
Ryyppäsin siellä välillä saksalaisten, välillä brittien kanssa ja oli ihan muikea meno. Oli joulufiiliskin jossain vaiheessa ihan oikeesti. Se hotlan baari oli jouluna meille sellanen “joulun keidas”. Oli haikeekin fiilis, koska olin lähdössä tapaninpäivänä kotimatkalle eli goodbye India.
Mä en yöpyny siinä hotellissa kuitenkaan vaikka vietin siinä illat, vaan läheisessä halvassa guest housessa.

Kotimatkalla meni tsunami-uutisetkin ihan ohi. Kuulin koko tsunamista vasta kun palasin Suomeen, varhain aamuna 27.12.2004. Olin että ohhoh. =8/

Mulle ei juhlapyhät aiheuttaneet juomiseen ainakaan katkoja…tuli ehkä otettua keskimääräistä enemmän. Joulu oli ryyppyjuhla, siinä missä kaikki muutkin juhlat…arki… Aattona aina vierailtiin nyt jo edesmenneen mummoni luona ja siskon perheen luona ja sieltä oli jo kiire lähteä, kun autossa oli omat eväät mukana, tai sit lähdettiin kaupan kautta kotiin. Aattoaterialle…jolla join (tai itse asiassa joimme, mies joi vain sen yhden…) olutta “ruokajuomana”, ikinä en ole ymmärtänyt alkoholin juomista ruokajuomana, mut jouluna piti yrittää olla sen verran “hienompi”… :unamused: Joulupäivinä heräsin aina krapulassa, silloinkin kun äiti soitti että isäni on kuollut, minä nieleskelin puhelimessa itkua…ja oksennusta… Oli se hienoa elämää se! :mrgreen

Veneen alla majaillessa otettiin aattona tappi pois jotta joulutähti näkyisi.

^ :smiley:

Mutta jos oli Vinettoa eväänä, siinä oli sentään se jouluinen kaneli-aromi.

terveisin: “Se naapuriveneen kassi-alma”

Mulla ei ole joulu kyllä aiheuttanut koskaan mitään erityistä piikkiä alkoholin kulutuksessa, kun join. Ihan kuitenkin normaalia perhejoulua ja kyläilyä.

Ketostix,

olet näemmä aikamoinen maailmanmatkailija? Tai olit?

Itse myös aina matkustellut ja asunutkin ulkomailla monia vuosia. Ja vieläkin veri vetää seikkailuihin ulkomaille, ainoastaan alkoholismin takia jäänyt moiset nyt kun seikkaillut olen vain kotona kännissä viimeisen vuoden…
Oikeastaan kiva ettei minulla kauheasti ole kännimuistoja ulkomailta.

Kalevi_kalsari,
Eikä jouluaatoista myöskään. Viime vuonna oli ainoa jouluaatto kun edes muistan olleeni vähän humalassa, tai siis silleen sopivasti, jos niin voi edes ollakaan… :confused:

Hyvää raitista joulua kaikille!

Juuuhh, voipi kai sanoa että reissunainen olen edelleen. :sunglasses: Viimeksi tämän vuoden alussa olin tammi-helmikuussa Intiassa, lähinnä Goalla kuusi viikkoa. Tänä talvena en pääse mihinkään kauaksi rahatilanteesta johtuen, vaikka kaipuu on kova.
Sitä ennen olikin taukoa reissuissa yli 4 vuotta, osin siitä syystä että viimesin reissu samaan mestaan syksyllä 2007 oli niin sekava ja ravisteleva.

Lisäks oon Kauko-Idässä käynyt Thaimaassa ja lyhyemmin piipahtanu Kiinassa, ja sitten käyny Lattareissa Argentiinassa ja Eurooppa kierrellyt ristiin rastiin etenkin inter raileilla 2000 -luvun alussa.

Päihteidenkäyttö ei missään nimessä hidastanut tai estänyt reissaamista, mutta molempien harrastusten ansiosta minulla onkin tänä päivänä velkaa ulosotossa noin 30 000 euroa. :blush: :smiley:

Noh, se on maallista mammonaa vaan. Mutta toi 2004 Delhi on tosiaan ainua joulu jonka oon viettänyt Suomesta poissa.

Missä päin sä Tinky reissanut tai asunut maailmalla?

Ohops, 30.000 on aika paljon, vaikka pelkkää maallista mammonaa onkin! :slight_smile:

Onneksi minulla ei mitään velkoja ole, talous-asiat aika mallillaan mutta juominen on viime aikoina estänyt ei vain matkustelemasta vaan elämästä oikeastaan. Eihän se aluksi mutta mulla meni aika nopeasti överiksi, tai siis yksinäiseksi touhuksi se juominen.

Reissaillut olen viimevuosina enimmäkseen Afrikassa ja siellä asunutkin. Intiassa myös, ja jenkeissä aika paljon. Joo, ja Euroopassa of course. Jouluja olen kolme luulen viettänyt ulkomailla, yksi meksikolaisten kanssa Arizonassa, toinen lastenkodissa Kenian kylässä ja kolmas ihanalla maatilalla Sambiassa.
Todella kova ikävä Afrikkaan on mutta ennen sitä on elämä saatava vähän enemmän mallilleen. No, tässä on vielä askelia otettavana ennenkuin takaisin lähden mutta se olisi ihanaa joskus taas.
Seikkailunhalu on aina ollut minulle ominaista ja muista huolehtiminen. Olen huoleton ja vähän rempseä välillä mutta aina sydämellä mukana. Nyt sitä elämänhallintaa harjoittelemaan niin eikähän tästäkin elämästä hyvä tule.

Raittiina! :slight_smile:

*tinky

Oi, Afrikka! <3 Sinne haluaisin minäkin. Olen käynyt vain joskus pikaisesti Marokossa, inter rail reissulla.

Intia on mulle tosiaan rakas, ja yleensä nyt kun oon jotenkin rauhottunut tms., viihdyn yleensä vain chillaamassa Goalla. Etenkin Arambolissa, joka on viimesiä sellasia “hippi-mestoja” siellä. :sunglasses:

Sillon 2004 kiertelin Intiassa laajemminkin, kävin mm. Delhi, ja sitten Himalajalla Dharamsalassa (siinä Dalai Laman entisessä kylässä), pohjosessa Kashmirissa asti, ja Aggrassa ja Mumbaissa tietysti, josta on nykysin tullut kallis ja jotenkin “moderni” metropoli. Ainakin kun jossain Colabassa hengailee.

Mä en osaa yhtään aatella millon pääsisin Afrikkaa tutkimaan. Lattareihin en ehkä enää palaa, osin siitäkin syystä etten enää jaksa opiskella espanjaa tarpeeksi. Muinaisella Argentiinan reissulla mulla oli eväänä pari lukion kurssia espanjaa, ja perillä huomasin että se ei ihan riitä.
Yllättäen mulla on käymättä Pohjois-Amerikka kokonaan, ja kyllä joskus korjaan sen puutteen piipahtamalla vaikka N.Y.C:issä pikaseen.

Mutta nyt yks eka suunnitelma on lähteä opiskeluihini kuuluvaan kansainväliseen työharjotteluun Nepaliin; kolmeksi kuukaudeksi keväällä 2014. :slight_smile: Oon jo nyt tosi innoissani siitä!
Katmandu, Katmanduuu… jo kaupungin nimi on kuin hyvä mantra. <3

Oih, ihanalta kuulostaa Nepali ensi vuonna! Ehkä minäkin kun raittiina pysyn, voisin ensi vuonna lähteä taas jonnekin!

Minun Intia-matkani oli pelkkää Kalkuttaa, olin työharjoittelussa Äiti Teresan eri kodeissa siellä. Toki tuli vähän hippeiltyäkin siinä sivussa mutta tekisi mieli mennä kiertämään Intiaa… Viimeksi ei oikein ehtinyt ja Kalkuttaahan sanotaan Intian pahimmaksi paikaksi. Eikä Kalkutta mikään ihanuuksien ihanuus ollutkaan. Ehkä siihen kokemukseen vaikutti myös työ “home for the sick and dying” kodissa…En ehkä nähnyt niitä kaikkein puhtaimpia ja hienoimpia paikkoja.

Kiva, että täällä plinkissä on muitakin reissunaisia!

*tinky

Niiihh ja viitaten muuten noihin muihin ketjuihin: mä oon käynyt AA:ssakin Intiassa! :smiley:

Juu, syksyllä 2007 oli ekaks aika paha päihderänni Goalla, ja sitten kun tokenin ja selvisin siitä, kävin AA-palavereissa Arporassa, Mapusassa, ja Calangutessa. Kaikki ryhmät oli vähän erilaisia mutta etenkin Arpora jonne menin ekana oli ihana: sellasen autioituneen nunnakoulun tms. villiintyneessä puutarhassa istuttiin ja juotiin teetä ja puhuttiin muistaakseni 5. askeleesta. Vaikka oikeestaan ois minusta johtuen pitäny olla 1. askel.
En mä nyt pitkäksi aikaa kyllä raitistunut niiden palaverien ansiosta, mutta sentään Suomeen paluuseen asti. Ja kokemuksena ikimuistosia! : )

Yks mun kaveri on ollu kans Kalkutassa pitkiä aikoja duunissa, vissiin ihan samantyylisessä paikassa kuin sä. Mä en oo ikinä edes Kalkutassa käyny, enkä myöskään Varanasissa enkä Keralassa. Nuo on nimittäin ne kolme paikkaa Intiassa jonne niissä käyneet ihan pakosti suosittelee menemään. Mutta oon mä silti aika monessa paikkaa Intiassa käyny. : ))

AA:ssa Intiassa, varmaan kokemus. Kuulostaa mahtavalta!
Niin, sehän on AA:n hyvä puoli, voi mennä kokouksiin ympäri maailmaa.

Oi että, iskee valtava matkakuume kun sun kanssa viesteilee!!