Hei! Olen juuri rekisteröitynyt tänne ja saanut lähetteen A-klinikalle. Toivoisin vastauksia ihmisiltä, joilla samanlainen tilanne. En ennen ymmärtänyt mitä juomisellani olen saanut aikaan, kunnes tapahtui lähes kohtalokas virhe. Olin juhlimassa kavereideni kanssa ja illan mittaan muutuin agressiiviseksi, olin käyttäytynyt väkivaltaisesti avopuolisoani kohtaan, enkä edes muistanut asiaa. Tein myös pahaa itselleni jolloin virkavalta jouduttiin hälyttämään apuun. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia psyykkeen kanssa luonnostaan, olen miettinytkin että olisiko alkoholi voinut aiheuttaa agressiot yms, kun etenkin humalassa kaikki tuollainen nousee esiin, eikä sitä pysty kontrolloimaan. Olen vaarassa tämän vuoksi menettää monen vuoden parisuhteenkin hukkaan, millä saisin mieheni ymmärtämään ja yrittämään antamaan anteeksi kaiken. Toivottavasti muilla olisi jonkinlaista mielipidettä tähän asiaan ![]()
^ Moi
.
Tuosta sun kirjoituksestasi ei hirveästi selvinnyt, kuinka paljon yleensä käytät alkoholia. Jos tuolla kerralla ryyppäsit rankemmin, kuin tavallisesti, niin sekin saattaisi jo yksistään selittää asiaa. Oliko sulla mahdollisesti nyt päällä jokin lääkitys, joka ei sovi yhteen alkon kanssa? Sekin voisi olla selittävä tekijä, jos noin vain yhtäkkiä sekosit. Monilla lääkkeillä on yllättäviäkin yhteisvaikutuksia alkoholin kanssa.
Oliko tämä siis täysin ensimmäinen kerta, kun tuollaista kilahtamista tapahtui? Alkoholi on yksi pahimpia, ellei pahin, rähinää aiheuttavia huumeita. Sen ovat valitettavan monet huomanneet, myös allekirjoittanut
. Pidemmällä ja rankemmalla käytöllä alkoholi myös aiheuttaa psyykkisiä ongelmia useimmille, vaikkei niitä aiemmin olisi ollutkaan, kenelle lievempiä, kenelle vakavampia. Jospa sulle on nyt käynyt niin, että olet juonut itsesi siihen pisteeseen, että pääkoppa alkaa ilmoitella, ettei kaikki olekaan enää okei sen asian kanssa.
Mä olen vähän huono tässä auttamaan sen vuoksi, että mulla noita psyyken ongelmia riittää kyllä ihan ilman päihteitäkin, mutta mustakin siis tulee usein aggressiivinen kännissä. En välttämättä käy kenenkään kimppuun(näinkin on kyllä käynyt liian monta kertaa
), mutta ainakin alan herkästi vittumaiseksi riidanhaastajaksi ja rähjään niin, että se kyllä kuuluu
.
Hyvä, että sulla on aika sinne A-klinikalle. Ei siitä välttämättä apua ole, mutta tuskinpa nyt hirveästi haittaakaan. Korkki kiinni olisi se paras neuvo nyt tässä tilanteessa, mutta tiedän itsekin, ettei se välttämättä niin helposti käy, vaikka tiedostaisikin hyvin alkoholin haitat itselleen.
Ei ole minkäänlaista lääkitystä päällä. Juon yleensä joka viikonloppu, enkä osaa lopettaa sitä ajoissa. Myös viikoilla, jos vähänkin menee huonosti tartun samantien pulloon…Vähäisistäkin määristä alan muuttua agressiiviseksi, eikä tämä todellakaan ollut ensimmäinen kerta
Olen itsekin samaa mieltä, että paras vaihtoehto taitaa olla tuo korkki kiinni, pystyn ainakin ehkäisemään sen, ettei tällaisia tilanteita enään syntyisi…
Eipä tuo kovin hyvältä näytä. Minä tietysti suosittelen lopettamista. Ei siinä oikeasti mitään mentä.
Lainaan tässä Roy F Baumaisteria, joka johtaa sosiaalipsykologian tutkimusohjelmaa Floridan valtionyliopistossa.
Toisin kuin yleinen stereotypia uskottelee, alkoholi ei kasvata ihmisen impulsiivisuutta tehdä typeriä tai tuhoisia tekoja; sen sijaan se yksinkertaisesti poistaa hänen estonsa. Se vähentää itsehillintää kahdella tavalla alentamalla veren glugoosia ja vähentämällä tietoisuutta itsestä. Siksi se vaikuttaa enimmäkseen sellaiseen käyttäytymiseen, jolle on tunnusomaista sisäinen ristiriita.
mun mielestä alkoholi todellakin aiheuttaa psyykkisiä ongelmia - ainakin mun kohdalla alkon käyttö on aiheuttanut masennusta , ahdistusta jne …enkä usko että se johtuu vaan siitä, että alko poistaa estoja - verensokerin lasku tosin tietenkin aiheuttaa ärtyneisyyttä jne paskaa , mutta kyllä alko ihan aineena aiheuttaa ainakin mulle erittäin huonoa psyyken kannalta nimenomaan negatiivisia ajatuksia ja ahdistusta ja masentuneisuutta- olen käynyt terapiassa A -klinikalla ja kyllä mulle oli siitä hyötyä- se ei tehnyt munsta absolutistia koska en ole koskaan siihen edes pyrkinyt kuten en edelleenkään mutta sain sieltä kuitenkin paljon ajatuksia ja tukea …olen lisäksi ollut kerran kuntoutuksessa alkon takia ja siitäkin oli hyötyä …kaikesta on munsta hyötyä alkoholismissa mikä saa olemaan juomatta edes muutaman kuukauden ja sittenkin kaikesta avusta jää itselleen ajatuksia , toimintatapoja jne sitten kun taas haluaa / pystyy olemaan juomatta - edes jonkin aikaa - sekin on hyvä koska sinä aikana saa takasin normaaleja ajatuksia , näkee vähän sitä miten pitkällä oma ongelma on , saa vahvistusta siihen ettei alko ainakaan kokonaan vielä hallitse minua - sellainen elämä jossa en enää välittäisi kuin juomisesta on elämä jota vältän kaikin keinoin - ajoittain on sellaista elämää ollut että tärkeintä on se mistä sen päivän kaljat saa mutta niin kauan kuin sen elämäntavan voi katkaista ihan itse ja omalla tahdonvoimalla edes hetkeksi - silloin uskon , että on vielä toivoa - sitten jos minusta joskus tulee sellainen etten enää halua / pysty / välitä lopettaa lainkaan juomista - silloin minä olen menettänyt elämäni alkoholille ja toivon , ettei sitä päivää koskaan tule -silloin olen luovuttanut jos näin käy ja onneksi - onneksi - olen erittäin huono luovuttamaan ![]()
Puhutaan eri asioista. Lainauksessani todetaan, että alkoholi ei sinällään lisää ihmiseen jotain älyttömiä tekoja vaan vain vapauttaa hänet tekemään niitä estojen poistuessa.
On aivan tunnettu ja tutkittu tosiasia, että alkoholi sotkee aivokemiaa ja aiheuttaa masennusta.