Psyyke ja olotila

Mikä ihme saa olon tuntumaan aivan veemäiseltä kun on ottanut edellisenä päivänä. Olo ei ja lähinnä tunnetila ei tunnu korjaantuvan millään ilman loiventavaa?
Tilanne henkisesti aivan paska. Eilen otin aivan sivistyneesti ja nyt sitten piti tämä “henkinen” krapula korjata parilla… Vittu miten tyhmää. Olo kyllä vaan paranee sata nolla siitä. Tämä on kuin joku noidankehä ja odotan iltaa että voi korjata kunnolla. Tänään kun täytyy vielä olla skarppina päivällä (vaikka nyt loippailin).

Mikä tähän auttaisi? Ei vaan pysty jatkaa näin. Että aina ottamisen jälkeisenä päivänä joutuu loiventaa. Jättää koko alko pois?

Tunnistan että tässä on ongelma ja se saa minut pettyneeksi itseäni kohtaan.

1 tykkäys

Väsymys painaa lisäksi päälle, vaan ei pysty edes nukkumaan. Mahdollisuuksuus olisi, mutta aivosumu ja morkkis pitää hereillä… :thinking:

Ajattelin että pari loiventavaa auttaisi nukkumaan edes hetken. Ei vaan niin käynyt.

Ahdistaa ja uuvuttaa…

Hei. Et ole todellakaan ensimmäinen, joka joutuu tämän asian kanssa ongelmiin.
Etanoli on valitettavasti hermomyrkky, joka sekoittaa aivokemiat perinpohjaisesti niin päivien kuin kuukausien ja vuosienkin mittakaavassa, ja olotilat vain pahenee, mitä enemmän juomavuosia kertyy.
Monet päätyvät tuossa tilanteessa heivaamaan alkon elämästään kokonaan, koska silloin ongelma poistuu ja tilalle tulee muita asioita.
Jotkut harvat onnistuvat juomaan sitten enää silloin tällöin, mutta itse en pidemmässä juoksussa koskaan onnistunut juomista hallitsemaan. Mutta oletkin jo nostanut ongelman pöydälle, nyt vain alat repimään rakoa alkoholin ja itsesi väliin, ja yrität päästä paremmin selville siitä, että mitä sinä elämästäsi oikein haluat.

3 tykkäystä

Kiitoksia!

Aina olen pystynyt laittamaan korkin kiinni kun tilanne on sitä vaatinut. Mutta kun on aikaa ja mahdollisuutta niin loiventamalla ja iltaa odottamalla homma lähtee käsistä. Olen ollut pidenpiäkin aikoja juomatta ja se on tehnyt hyvää. Silloin ei ole mitää noidankehää jatkamassa kierrettä.

Sitä kuvittelee olevansa tilanteen herra ja pystyvän pitämään juomisen kohtuudessa. Kuten eilen illalla pystyin. Mutta kun aamu ja päivä koitti niin ei se ollut enää sama mieli.

Voisi kuvitella että helppoahan se olisi olla ottamatta, mutta tämä henkinen paska on jotenkin pakko korjata. Ei osaa olla yhtään läsnä eikä paikalla siinä mentaalisessa krapulassa. Lisäksi sitä vaatii itseltään liikaa. Pitää pystyä siihen tähän ja tuohon.

Oon joskus joutunut ottamaan joitain lääkkeitä ahdistukseen ja paniikkihäiriöön. Esim. Alprazolaamia ja opamoxia.

Nehän tietty auttaa myös krapulan morkkiiksiin, mutta olen pysytellyt erossa sellaisesta seka käytöstä. Eli en ole yhtäaikaa niitä ottanut. Järki päässä sen verran.

Taas on huoleton olo huomisesta. Muutamat drinksut ja olo on kuin ei ois mitään hätää. Olen pysytellyt pelkän alkon puolella. Mikäpä sekään ei ole hyvä ratkaisu. :thinking:

Tämä kierre vaan jatkuu. Se pitäisi saada poikki.

Tartun tähän kommenttiisi ahdistuksen tunteesta ja sen lääkitsemisestä. Minulla on kokemusta alkoholin aiheuttamasta ahdistuksesta. Kärsin vuosia ahdistuksesta, joka tuli ja meni, enkä oikein saanut kiinni miksi ahdistun.
Nyt tiedän. Selittämättömät ahdistuskohtaukset loppuivat, kun alkoholin käyttö loppui. Olin viikonloppu tissuttelija. Riskirajoja alittava käyttö aiheutti ahdistuksen. Rohkaisen sinua lopettamaan alkoholin käytön kokonaan vaikka puoleksi vuodeksi. Kokeile millaisia vaikutuksia sillä on sinuun !

2 tykkäystä

Se ahdistus varmasti kohtuu Alkosta. Pitäisi laittaa korkki kokonaan kiinni. Vaan ei se ole helppoa.

Olen aika maassa. Ahdistaa nytkin. Ja kun olen alkoholisti ja tyhmä, niin menin ottamaan taas tasoittava aamulla… :thinking: Kaduin heti sitä.

Vittu että voi ihmistä näin vituttaa… Nyt pitäisi keksiä miten saan hoidettua päivän duunit, niin etten vaikuttaisi humalaiselta…

Pistin korkin toistaiseksi. Tuli sellainen krapula ja morkkis sekä ahdistus. Ei oikein tiedä miten päin olisi. Tuntuu että psyyke romahtaa. Ja itse myös. Mikään ei kiinnosta… Arrrhh.

Kyllähän tämä varmaan joskus helpottaa. Nyt on vaan niin paha. Itse fyysinen olo on suht ok. Syömäänkin pystyy, mutta ruokahalu nollissa…

Taitaa pitää laittaa korkki kiinni pidemmäksi aikaa tai pysyvästi.

2 tykkäystä

Tietyssä vaiheessa päihderiippuvuuden kehittymistä on varmasti helpompaa olla juomatta kuin yrittää hillitä käyttöä. Ehkä sinulla on nyt se vaihe omalla kohdalla?

Jos aidosti haluat lopettaa, suosittelen uuden ketjun aloittamista Lopettajien puolelle ja sen jälkeen pyrkiä hetki ja päivä kerrallaan olemaan juomatta.

Avun hakeminen on varmasti myös hyvä idea. Plinkin vertaistuen lisäksi suosittelen päihdehuoltoa, työterveyttä tai AA-ryhmää.

1 tykkäys

Sitä koettaa hillitä, mutta kävi taas mokailua. Vedin itseni sammuksiin ja muisti pois. En muista mitä riitelin, enkä kehtaa kysyä. Nolottaa ja ahdistaa.

9/10 onnistuu juoda hillitysti. Se yksi kertaa on liikaa ja silloin tulee vielä näitä morkkiksia.

Saisin vaan tämän olon ja riita tilanteen korjattu. Ei taida olla kun aika joka tähän auttaa.

Pitää nyt vaan pitää pitää korkki kiinni.

Liikaa ongelmia… Henkisesti oon ihan loppu. Psyyke ei kestä.

Tsemppiä paljon @Nyttulistoppi :heavy_heart_exclamation: Yritä tehdä kaikkea pientä kivaa, mistä saat mielihyvää. Hetki kerrallaan. Kyllä se tosiaan vielä helpottaa. Riidan saanee sovittua ottamalla asian sovinnollisesti puheeksi. Toivottavasti asia selviää.

1 tykkäys

Kiitoksia :blush:
täytyy keskittyä hetkeen ja löytää jotain mielihyvää. Kaikki vaan näyttää niin synkältä nyt. Jaksettava vaan on. Uuvuttaa.

Kuten sanottua. Ei voinut vielä lopettaa… Tosin jostain kumman syystä sain nukuttua viime yön aivan uskomattoman hyvin ja olo oli aamulla mitä loistavin.

Morkkis hiipi päälle iltapäivästä ja olin jo ottaa tasoittavaa, mutta maltoin mileni.

Tosin kun ilta tuli ja loma porukka alkoi ottaa, niin se sit meni… Kunhan tämä loma loppuisi jo…

Yritän valtavalla suorittamisella pysyä järjissäni. Heti kun pysähtyy, niin ahdistukset iskee päälle. Koko ajan kun tekee jotain, niin ei tule mietittyä liikaa. Voimat ihan loppu. Pakko stopara tekeminen välillä. Silloin tulee korjattua ahdistusta oluella, helpottaa tai oikeastaan siirtää ongelmaa…

Ehdin jo pitää muutaman päivän ilman alkoa ja olo koheni. Ehkä liikaakin kun aattelin ottaa taas. Nyt taas samassa suossa.

Juominen karkaa taas käsistä. Vaan aina ottaa vielä illalla uudestaan, vaikka aamulla päätti että nyt riittää. Päivälläkin salaa loipparia.

Onneksi morkkikset ovat vähentyneet. Mutta silti tähän pitäis saada kohtuus. En halua ainakaan vielä lopettaa tai jättää alkoa, mutta tarvin apua… En uskalla puhua lääkärille suoraan ja käykö siinä niinettä se juominen olisi lopetettava kokonaan? Ja leimaudunko työnantajan ja kaikkien mielestä alkoholistiksi? Olen jo kyllä varmaan ja tarvitsen apua. Pelottaa mihin kaikkeen lääkärin apu johtaa. Pelottaa jatkaa näinkin. Haluaisin pystyä kohtuullisen juomiseen. Sekin onnistuu välillä tai useinkin. Se vaan karkaa siitä kun useampaan iltaan juo peräkkäin.

Juomisen pystyn kyllä lopettaa koska vaan. Se vaan kun sitten viikon päästä tai vaikka kuukauden ottaa uudestaan. Niin se vauhti lähtee taas päälle ja karkaa.

Siis jos alkosta kyse niin alko syö aivoissa nonadrenaliinin ja dopamiinin ja serotoniinin pitoisuudet (eli hyvänolonhormonit) tosi alas ja ne palautuu pikkuhiljaa eikä niihin ole mitään vippaskonstia siitä johtunee