^ Itselläni on kutakuinkin päinvastainen kokemus terapiasta: Menin aikoinaan(Viitisen vuotta sitten) terapiaan sillä meiningillä, että päihteiden käytön lopettamista en edes jaksa miettiä, vaan keskitytään nimenomaan niihin tärkeisiin asioihin, koska päihteiden käyttö oli/on vain seurausta päävioistani, joista olen jo lapsesta saakka kärsinyt, ei suinkaan niiden syy. Terapeutti kyllä tiesi, että mä käytän edelleen, mutta emme suinkaan keskustelleet siitä, mitä, koska, paljonko ja miksi olen vetänyt, ihan siksi, koska mulla oli muitakin asioita käsiteltävinä. No, kuinkas sitten kävikään; en siis lähtenyt terapiaan sillä asenteella, että lopettaisin ikinä mitään, mutta terapian ansiosta sain, ikään kuin varkain, pääni sellaiseen kuntoon, että päätin lopettaa pitkään jatkuneen oppareiden(lähinnä bupre) käytön, koska aloin voida niin paljon paremmin, että koin kyseisen mielipidelääkkeen käyneen mulla turhaksi. Se lopettamisen loppurutistus olikin sitten varsin helppo, ts. fyysiset reflat siinä vain piti lusia, kitkutuksia ei pahemmin ole ollut ja tällä tiellä olen edelleen. En todellakaan väitä olevani nykyäänkään päihteetön, saati muuten ongelmaton ihminen, eli alkoa menee kyllä reippaasti silloin, kun ottopäälle satun(Sellaista tuurijuoppoutta), mutta pääsinpä tuosta yhdestä rististä eroon ja esim. piriä, joka oli mulla aikoinaan suht pahakin ongelma, ei ole tehnyt lainkaan mieli pitkiin aikoihin .
Mulla tuo Kelan rahoitus terapiaan vaati hieman kikkailua, koska mut on muutenkin julistettu jo ns. toivottomaksi tapaukseksi(Pysyvällä eläkkeellä olen ollut 27-vuotiaasta saakka, nyt 36), mutta ehkä juuri siksi päihteiden käyttöni siinä ohella ei niin paljoa painanutkaan. Riippuu tosiaan, mitä terapialta hakee. Jos kokee päihteiden käytön ykkösongelmakseen, niin silloin on toki aika hyödytöntä vaieta siitä ja olla yrittämättäkään päihteettömyyttä. Tietty, jos säännöt ovat sellaiset, että terapiasta lentää pihalle välittömästi, mikäli on mitään ottanut, vaikka sinänsä kokisi terapiasta hyötyvänsä, niin parempi pitää suu supussa tietyistä asioista. Tämä on tosi valitettavaa, koska eihän sitä ihmistä saada koskaan kuntoon hoidettua, jollei ongelmiaan kokonaisvaltaisesti käsitellä . Ja siinä on aikamoinen ero, että retkahtaako kerran tai kaksi terapiansa aikana vai vetääkö kaiket päivät ihan työkseen ilman pienintäkään kiinnostusta lopettaa. Ensimmäisessä tapauksessa pitäisi ehdottomasti voida olla rehellinen ilman pelkoa mistään sanktioista, mutta jälkimmäisessä voidaankin jo miettiä, kannattaako terapiaa jatkaa lainkaan. Tapauskohtaista ja voi se kannattaakin, kuten omassa tilanteessani. Tietenkään terapiaan ei ole suotavaa mennä tyystin kuoseissa ihan senkin tähden, että eihän koko hommasta edes muista paljoa sillä menolla :mrgreen: .