Onko kenellekään kokemuksia tästä yhdistelmästä? Mitään viihdekäyttöä en hae (eihän näillä sitä saisikaan). Ketipinoria mulla menee 400mg iltaisin, joskus olen pyörtynyt kun sängystä olen noussut. Johtuukos se sitten verenpaineen laskusta? SItten kun tuo Propral myös laskee verenpainetta, niin en tiedä uskallanko molempia syödä yhdessä. Propralia määrätty 40mg ahdistukseen ja jännitykseen. Mulla on myös Opamoxia määrätty, lääkäri hieman nihkeästi määräsi sitä (“max, 1-1 1/2 tabl päivässä!” 15mg…)
Yleisestikin saa kertoa Propralin käytöstä jännitykseen ja ahdistukseen.
Sulla on varmaan luonnostaan alhainen verenpaine, jota Ketipinor laskee entisestään. Alhainen verenpaine ei ole vaarallista, korkea sen sijaan lisää sydänsairauden (ja aivoinfarktin) riskiä. Propral ei alenna merkittävästi tai lainkaan verenpainetta pienellä annoksella (< 40 mg). 10 - 20 mg luulisi riittävän jännityksen oireita helpottamaan. Jos kovasti huimaa, voit kokeilla nousta hitaammin seisomaan, jolloin asennon vaihtumisesta aiheutuva verenpaineen lasku ei ole yhtä voimakas.
Niin tää Propral, mulle kanssa joskus nuorena sitä ekoina kertoina määrättiin jännitykseen ja sydämen tykyttelyyn ja mun oireet oli sitä luokkaa, ettei niitä millään pelkällä Beettasalpaajalla hoidettu. Sehän ei siis tee muuta kun helpottaa niitä fyysisiä oireita, tarkoita juuri sydämen tykyttelyä ja käsien tärinää. Mulla kuitenkin oirelu alkoi niin voimakkaina paniikkioireina, ettei tosta lääkkeestä ollut tehoa. Siis kun kaikki lähti sieltä pään sisältä. Siis oireilu oli niin voimakasta, että vaikka sitä olisi yrittänyt hoitaa noita fyysisiä oireita salpaamalla niin pään sisällä se mieli sekotti niin paljon pakkaa, ettei se pelkkä Propral riittänyt. Mutta siis mulla oli paniikkikohtauksia
Silti riippuu tosiaan aika vahvasti ihmisestä ja oireista miten hyvin se Propral tehoaa. Yksi tuttu pärjää ihan sillä.
Nykyään käytän sitä toisinaan rauhottavan yhteydessä. Tosin 10 mg annos riittää mulle hyvin.
Mä sain ropraalii sydänongelmiin 5-6 v sitten ja ne vain paheni ja ahdistus rinnassa vähintään tuplaantui.
Salpaajat ei taida kaikille sopia, mutta parempi kuin bentsot, jos on sitä psykologista jeesiä…
Propral on monelle hyvä lääke lievään esiintymisjännitykseen, ts. pitää käsien vapinan, punastelun yms. kurissa, jolloin jännittäminen ei lisäänny noiden oireiden vuoksi. Niin, ja toki se on hyvä verenpainelääke liian korkeasta verenpaineesta kärsiville. Varsinaiseen ahdistukseen, siis päässä pyöriviin ahdistaviin keloihin ja pelkotiloihin, Propral ei kuitenkaan oman kokemukseni mukaan auta yhtään mitään. Tietty noissakin tilanteissa Propral saattaa mainiosti hillitä ahdistukseen liittyviä fyysisiä oireita ja tätä kautta hieman helpottaa oloa, jolloin varsinaista ahdistuslääkettä, eli käytännössä sitä bentsodiatsepiinia, ei tarvitse niin paljoa.
Mulla ainakin neuroleptit ovat järjestäen aiheuttaneet sitä, että muutenkin alhainen verenpaineeni laskee entisestään, mutta sydän tykyttää ylikierroksilla, mikä on melko vittumainen tila, kun niitä tykytyksiä ei oikein huoli beetasalpaajilla silloin lääkitä . Olen tosin lääkinnyt myös liian alhaisesta pulssista johtuvia rytmihäiriötäni Propralilla, mikä nyt on aivan vitun ääliömäistä. Ääliömäisyyden huippu taisi joskus olla se, kun ryhdyin hoitamaan oppareiden ja alkon(ehkä benzojakin oli kehissä) yhteiskäytön aiheuttamaa hengityslamaa Propralilla :mrgreen: .
Krapulasta johtuviin sydämentykytyksiin nuo napit ovat mulle ihan hyviä lääkkeitä, mutta muuten niistä taitaa olla enemmän haittaa, kuin hyötyä. En ihan komppaile tuota muumilaakson tekstiä Propralin pienten annosten harmittomuudesta, jos kärsii muutoinkin alhaisesta verenpaineesta. Itselleni kun Propral aiheuttaa jo pieninäkin annoksina myös ääreisverenkierron heikkenemistä, mikä ei järin mukavaa ole. Propral pistää pieninäkin annoksina mua huimaamaan, siis muulloinkin, kuin vain ylösnoustessa(Se tilannehan olisi helppo hoitaa, kun muistaa ottaa sen ylösnousemuksensa vain tarpeeksi rauhallisesti), eikä mun ahdistustani kyllä vähennä lainkaan se tieto, että saatan pyörtyä vaikkapa keskelle katua .
Jos verenpaineet ovat suht normaalit, sydämen kanssa ei ole mitään isompaa häikkää ja kyse on pienestä jännittämisestä ihmisten kanssa sosialisoidessa, niin Propral lienee hyvä troppi, mutta mikään ahdistuslääke se ei ole.
Itselläni käytössä nämä molemmat. Ketipinoria mennyt suurimmillaan 600mg illalla. Kyllähän se on ihan totta, että ketiapiini saattaa joillain laskea verenpainetta. Se lienee kuitenkin aika marginaalista ja enimmäkseen siitä kärsii vain normaalin-, tai alhaisen verenpaineen omaavat. Itse olen kyllä oppinut esim. vessa-tarpeen yöllä herättäessä istumaan tovin sängynlaidalla, ennen liikkeellelähtöä. Tosin aika vankka käsitys on kuitenkin se, että itse lääkkeen aiheuttama unenpöpperöinen huimaus on syynä enemmänkin, kuin alhainen verenpaine ?
Kuten tuossa todettiinkin Propralista, niin ahdistusta tai paniikin psyykistä olemusta se ei muuta muutenkuin siten, että kun fyysiset oireet helpottavat, niin psyykisten vaikutusten pelkokynnys nousee ja oirehtiminen vähentyy sitä kautta. tottakai beetasalpaajan vaikutukset vaikuttavat ihan hienosti jo päällä olevaan paniikkiin tai ahdistukohtaukseen. Minulla auttaa jo 10mg, jolla ei ole verenpaineeseen mitään vaikutusta. Verenpaineen hoidossa, jossa sitä enää hyvin vähän käytetään; annokset ovat todellakin ihan toista luokkaa. Monin kertaisia. Itselläni menee Xanor depot 1mg aamulla ja illalla, joten Propral on vain tukilääkkeenä mahdollisissa läpilyövissä paniikeissa. Xanoria en suosittele kenellekään muuta, kun pakon edessä. Pirullisin bentso jota maa päällään kantaa.
En osaa valitettavasti noiden kahden yhteisvaikutuksesta mitään tuumata, mutta yleisesti Propralista kyllä. Olen syönyt liki 7 vuotta kyseistä lääkettä nyt päivittäin ja on mulle henk.koht paras apu ja jeesi paniikkikohtauksiin. Voi olla että on sieltä miedommasta päästä kuinka lääkitä ahdistusta/pelkotiloja mutta mulla on auttanut suurempiinkin. Tosin niitä ei ole montaa tullut vuosien aikana kopkop. Oon lähinnä torikammoinen, ihmismassa kammoinen, ja entisestä erittäin sosiaalisesta mimmistä vähän erakommaksi muuttunut ja tuo auttaa esim jos tarvitsee esiintyä isomman porukan edessä tms. Sydän tykyttelee ja alkaa pään ja käsien ja koko kropan tärinä tietyissä tilanteissa ilman tätä. Ajatukset menee myös ihan puuroksi ilman. Uskon olevani vähemmistöä kelle auttaa näinkin hyvin mutta uskallan liputtaa ja nostaa hattua tälle lääkkeelle just siksi koska saan apua siitä Toivottavasti auttaisi muillakin.