propagandasta kyllikseen kertalaakista

Mä en oikeen tienny pitäskö tää kirjoittaa vähentämisen vai lopettamisen puolelle, joten menköön nyt tähän.
Mä olen saanu koko AA-alkuisista liikehdinnöistä tarpeekseni, uskomaton lahkolaisuus paistaa läpi jokaisesta aivopestystä kävijästä jotka pitelevät sarvillaan sädekehää päänsä päällä.
Olen ollut puolisen vuotta täysin ilman ryhmän tukea juomatta, enkä edelleenkään miellä itseäni alkoholistiksi, vaikka koettivat mulle tämän leiman istuttaa. Yksinkertaisuudessaan olen vähentänyt kun ei tehnyt mieli juoda.
Ei siihen mitään lahkoa tarvitse muuta kuin joidenkin kohdalla joilla homma karannut niin pahasti käsistä että elämään on jäänyt juomisen pois jättämisestä tyhjiö. Netistä löytyy tosi paljon muitakin samallalailla ajattelevia kuin minä,ja mua todenteolla yritettiin aivopestä luulemaan itseäni alkoholistiksi, kun olin ahdistunut ihan muista syistä. Edelleenkään alkoholismi ei mielestäni ole kuin oire jostain paljon suuremmasta ongelmasta, jokainen voi kyllä itse päättää avaako korkin vai ei.
Mä en vaan yksinkertaisesti tajua ihmisiä jotka kuvittelee että persausta penkkiin pistämällä ja korkin kiinni pitämällä on sitten vapaus sanoa toipuvansa alkoholismista kun vuosikausiin et mitään niille lopuille ongelmille tee.
Ja kaiken kukkuraksi eräs tälläinen aivopesty aa lainen sanoi silloisesta poikaystävästäni joka joi yhden siiderin ehkä noin kerran kuussa tai harvemminkin, että hän on alkoholisti vaikkei itse sitä tiedäkään.
Uskomatonta skeidaa ei voi muuta sanoa, ja sit kuulin siellä näitä ihme “raitistuneita” jotka on suoraan murrosiän kokeiluista jo etsineet tiensä ryhmään.
Huhhuh! Ei millään pahalla, mutta ei oikeen hyvälläkään, menisitte jokainen hetkeksi itseenne. :laughing:

Ja kun luin nuita muita viestejä ( huom.silkkaa ja ainoastaan silkkaa uteliaisuuttani, koska näen vieläkin punaista kun näihin aivopesijöihin törmään) niin anteeksi vaan agga, mutta kuulostat hyvin samanlaiselta kuin täällä päin on ryhmissä meininki. Pidetään omat asiat ominamme, ja juokoon ken tahtoo. Musta oli uskomatonta kun tämä aa tuttavuus tulkitsi kaikki muut ryhmän ulkopuolella olevat nk kenttäläisiksi, tai kanttiraittiiksi, et muka ainut oikea pysyvä raittius löytys ryhmistä. Se on valetta, enkä mä usko et täällä kukaan sääliä kerjää. Mä en todellakaan usko et niihin 34 mitä olen elänyt mahtus ainoastaan kentällä olijoita ja selviytyjiä. kyllä se ihan itestään lähtee…nimim. korkki pysynyt ja auennut, eikä oo jääny “putkea” päälle. :wink:

Joillakin lipsahtaa raittius fanaattiseksi. Uskonnollissävytteiseksi. Wanhan kansan “raivoraitis” on aika hieno termi. 80-luvulla oli muodissa hokea jo koulussa ihmisille “Te ette mahda mitään! Te ette ole mitään! Teillä ei ole tahtoa! Te olette TÄYSIN KYVYTTÖMIÄ”, kun joku raittius-sihteeri pääsi vauhtiin.
Ihan uskonnollisen liikkeen käännytystähän tuollainen on psykologisesti. Hajota ja hallitse. Ensin murskataan tahto, painetaan maanrakoon, että pelastus voi sitten saapua nöyrään sieluun. Ehkä joku voi tuollaistakin tarvita selviytyäkseen. Itse en edes ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi olla täysin 100% raitis.

Moi
Olen vähä samaa mieltä, se tuntuu suorastaan ärsyttävältä, tekisi niin monesti sanoa samat asiat mitä kirjoititte. Mutta arvaatte varmaan että ne kiihkoilijat suuttuu siitä niin, että linjoja pitkin tullaan huutaan :wink:
Tv. Tuppi, ÖÖ-läinen ei lopettanut, kiitos ko…pani, tästäkin tulee varmaan vielä meteli :imp:
Että varokaa vaan :wink:

Minusta tässä ketjussa kiihkoillaan jo nyt ihan tarpeeksi. :smiley:

Tiedoksi aloittajalle: En ole eläissäni käynyt AA-ryhmässä.

Käsitykseni alkoholismista olen omaksunut eräältä psykologilta ja ent. päihdealan ammattilaiselta. Mutta en rupea sitä tässä enää toistamaan kun vedätte herneen kumminkin nenään. Vähennelkää rauhassa vaan… :mrgreen:

Hyvä et saatiin keskustelua, se oli tarkoituskin. AA ryhmät toimivat uskonnolliselta pohjalta, ja minun puolestani saavat ollakkin mitä ovat, mut se miten jyrkästi kaikki " juovat" ryhmien ulkopuolella tuomitaan, kertoo mun mielestä enempi lahkolaisuudesta. Heidän mielestään kaikki ovat alkoholisteja, ennemmin tai myöhemmin. Mut kyllä ite ole sitä mieltä että kyllä ihan perinteikkäästi juomalla tullaan alkoholistiksi. Se siihen vaikuttaa kaikista eniten, ja jos nyt joskus sillon tällön juo vaikka perseet niin ei se vielä alkoholistiksi tee.
Turhaa syyllisyyttä yritetään vaan istuttaa meihin jotka alkoholia osaa käyttää, en tiiä sit ovatko katkeria tai kateellisia kun heiltä tämä ei onnistu.
Ja naurettavinta oli todella yhden kohdalla se ettei mitään käymisteitse valmistettua suostu juomaan ettei lähe homma lapasesta, teki mieli kieltää myös syömästä pullaa :unamused:
Eikä tämä agga ollu sulle tarkotettu kun vaan sillä että halusin itse jonnekkin päästä kirjoittamaan mielipiteeni mikä on muhinu jo ties kuinka kauan sisälläni.
Mut jokainen mun mielestä edelleen pystyy valitsemaan juoko vaio eikö, ei siihen mitään hemmetin lahkoa tarvita. Ja just esim joku terapia on huomattavasti turvallisempi tapa puida asioita, ku mennä sairaiden ihmisten keskuuteen nöyryytettäväksi niin kuin minä asian nään. Ja täällä pienellä paikkakunnalla puskaradio toimii moitteettomasti, valitettavasti myös tuon lahkon osuudelta.
:cry:

^ Eli ootko sä eniten kitkerä tuon puskaradion takia?

Puskaradio on kyllä vastoin kaikkia kirjoittamattomia ja kirjoitettuja sääntöjä, ja on erittäin haljua jos sellanen paikkakunnalla toimii peräti AA:ssa.

Rajatapa, sinun ei tarvitse mennä AA:han jos et itse halua. Pysy poissa sieltä. Sinun on kuitenkin hyväksyttävä että jotkut haluavat mennä sinne, ja se sinun on heille suotava. Ilman kiihkoilua.
AA kun nyt kuitenkin on olemassa ja toimii, halusit tai et.

Ja jos joku kokee turvallisemmaksi olla juomatta mitään käymisteitse valmistettua, senkään ei pitäisi olle sinun ongelmasi. Clear?
Itse saat juoda ja syödä ihan mitä huvittaa niin paljon kuin huvittaa.

Tee sie mitä tykkäät, niihä miekii teen. Ota iisisti. :smiley:

^ Juu näin teen,pysyn helvetin kaukana lahkoista, ja teen kaikkeni ettei minun ystävät sinne aivopestäväksi joudu. Ei ole kivaa kun kaupassa kyylätään ostoksia, ja selän takana nauretaan. Mä en todellakaan halua olla MISSÄÄN tekemisissä näiden nk. raittiiden alkoholistien kanssa, mitään muuta niiden toimista ei ole poistunut kun viina, muuten saavat sekoilla miten haluavat. Täällä pienellä paikkakunnalla asiat muutenki jaetaan halusit tai et, ja mä en kiihkoile edelleenkään halusin vain sanoa mielipiteeni asiasta niinkuin sen nään.
Ja musta tuo on naurettavaa et joku sima on vaarallista, huhhuh. Kyseessä kuitenkin ihminen joka on “raitistunut 17 vuotiaana” huhhahhei, onnittelut siitä,suoraan teinivuosien kännikokeiluista ryhmään. HEi haloo!
Ei ehkä ihan mene läpi.
Mä syön ja juon mitä huvittaa, ja vältän lahkolaisten propagandaa kiertämällä heidät mahdollisimman kaukaa.
Viinanjuonnin kun voi jokainen itse lopettaa silloin kuin haluaa. Korkki vaan kiinni, ja tutkimaan syitä.
Musta se on ihan naurettavaa et joku raittius muka antaisi oikeutuksen käyttäytyä miten sekopäisesti tahansa.
Hulluja on joka lähtöön ei millään pahalla.
Pidä sä aatteestas kiinni ja ole onnellinen.
:laughing:

Olet varmasti joutunut kokemaan ikäviä asioita, mutta tekstisi on kyllä melko raskasta ja kyllä: aika kiihkeää luettavaa näin ulkopuolisen silmin. Enpä kauheasti ihmettele, jos joku tuosta yleistysten tulvasta tuohtuu.

Mua itseäni ei AA vedä puoleensa, mutta jos sinne menen niin osaan takuulla itse erotella “epäterveet lahkolaispiirteet” ja raittiuspyrkimyksiäni edistävän vertaistuen toisistaan.

Jos tää simakaveri haluaa olla raitis ja on raittiina pysynyt, niin mitä väliä vaikka olis mennyt ryhmään 9-vuotiaana? Käydään sitä taitoluistelussa ja viulutunneilla pienempänäkin.

Just just, alkoholistiksi tullaan viime kädessä juomalla viinaa, se tuskin 9 vuotiaassa vielä näkyy?!
Eikä tän ketjun tarkotus oo jakaa porukkaa kahtaalle, kai täällä(kin) saa olla mitä mieltä haluaa.
Musta tuo joidenkin raittius vaan saa niin naurettavia piirteitä, et hei haloo, sima ja kotikalja on kyllä TODELLA Pahasta. Ja pulla kanssa, ja ylipäänsä kaikki mitkä on valmistettu käymisteitse :unamused: :laughing:
Mut hyvä vaan jos nostattaa tunteita esim blue trane, älä ota ihtees.
Eikä raittius ole mikään harrastus, en ainakaan itse sitä siksi miellä.
Mua vaan sapettaa ja naurattaa yhtä aikaa nuo hemmetin aivopesijät.
Mut läpeensä naurettava koko nk 12 askeleen ohjelma. Sillä minä tänne eksyin kun etsin googlesta propagandasta tietoa AA liikkeessä. Mielenkiintosia yhtäläisyyksiä mm. HItlerin harjoittamaan Big Lie-konseptiin.
Lukekaa ite jos ette usko, mut kyse on ihan samasta ilmiöstä ja voi melkeen näistä ketjun vastauksistakin päätellä, ketkä tätä lahkolaisuutta harjoittaa näistä kirjoittajista. ei tosin koske kaikkia.
:wink:

Eli sun mielestä tämän 17-vuotiaan tyypin olis ehdottomasti pitänyt ryypätä vaikkapa vielä kymmenisen vuotta? Väärin raitistuttu?

Siihen en ota kantaa, oliko kaveri alkoholisti vai ei. Mutta väkisinkö se sinne AA:han on raahattu, kai tyypistä itsestään tuntui että jotain pitää juomiselle tehdä.

Pahoittelen, jos olen lukenut huolimattomasti.

Mun mielestä se ikäänkuin sullottiin sinne, ja saman tarinan tyngän tiedän toisestakin tyypistä, et laitetaan kaks vaihtoehtoa ero tai ryhmä ja ikää jotakuinkin 18 vuotta.
En tarkota et juomista pitää jatkaa, mut nähdäkseni ihmisen joka on ryvettyny ryhmissä jo 10 vuotta, niin on asiat aikalailla samalla tolalla kuin ennen ryhmää, ainut ero on ettei juo. Et kyllä luulis tuolla ajalla jotain muutosta tapahtuvan, kun niin hehkutettua 12 askelta toteuttaa, eikö? Kyse on vain siitä, ettei viitsi katsoa peiliin, ja olevinaan ongelmat on sillä ratkastu ettei juo, vaikka jo melkein toivoisin et jois niin ois ainakin mitä syyttää.
Tiedän myös ihmisiä joita on väkisten paikkakuntani kerhoon raahattu. eivät ole kyllä siellä pysyneet, hyvä niin.

Mä ymmärrän jos joku tarvii tälläsen lässyttely hihhulaisuuden tueksi raittiudelleen, mut en vaan ymmärrä mikä siinä sit oikeuttaa tuomitsemaan muita, jotka eivät todellakaan ole ongelmajuojia?!
Kuten sanottu, olen raitistunut ilman ryhmää, ja teen kaikkeni että ihmiset lähellä saavat mahdollisiin ongelmiinsa jotain muuta apua kuin lahkolaisuutta.

AA. aivopesun aatelisto
Mut sulle bluetrane, en tahtonut mitään riitaa alottaa, edelleenkin vain ilmaista mielipiteeni.

Joo en minä sillä lailla kirjoituksiasi ottanut. Itselläni ei ole AA:sta mitään mielipidettä, kun en ole koskaan kokouksessa käynyt.

Moikka
Osallistun vähä tähänkin, koska menin sitä vähä “provosoimaankin”.
Mutta otetaan tähän esimerkisi “Henkilö” joka ei tee muuta kuin kittaa kaiket päivät, niin onhan siinä aika pienet
ympyrät. Ja varmasti moni muukin sen tietää että he jaksavat kännissä kertoa sitä samaa asiaa/tarinaa joka on jo miljoona kertaa kuultu. Siis se sama “jankkaaminen” vaikka en ole AA:ssa käynyt voin vaan kuvitella mitä se voi olla, ainakin yhden jankkaajan tiedän lopettajien puolelta että en tosiaankaan jaksa, onneksi ei ole pakko lukea :slight_smile:. Onko AA:sta jankaaminen muka kummenpaa kuin kuunnella kännisen vanhaa tarinaa :wink: .
Kertomuksia muiden kokemuksista on hienoa lukea, mutta jos se menee liikaa vanhan jauhamiseksi niin ketä se kiinnostaa. Höh… No tulipa tekstiä, Sorry. Mutta en nyt viitsi pyyhkiä kun kerran tuli naputeltua :open_mouth:
Tv. Tuppi
Meidän tarkoistushan kumminkin antaa esim. vinkkejä, kokemusta tai muuta vastaavaa, jos on annettavaa. En ole AA-vastainen sinänsä mutta kuten edellä mainitsin ei tarvi suuttua jos joku on siitä erimieltä. Keskustella voi muustakin virikkeistä kuten esim. Mirtillo, Särö, Askelkerrallaan, Rauhakaipuu jne… on muitakin, mutten jaksa luetella.
Mutta nohh… . se siitä

Se on sentään hienoa, että itse olet jaksanut olla suvaitsevainen ja tuomitsematta muita. :laughing: :laughing:

Hyvä juttu, ja ei siinä jos on eri mieltä, sehän kai näiden palstojen tarkoitus on, jakaa kokemuksia.
:smiley: raitista tai vähemmän raitista joulun odotusta.

Oon ollu kohta kaksi vuotta raittiina antabuksilla ja nyt harkitsen niiden lopettamista. Juomahimoja ei ole, mutta tavallaan jännittää kun sitten raittius on vaan “itsestä kiinni”. Olen itse asiassa ajatellut että kun antabukset lopetan, voisin käydä katsomassa mitä se niin paljon parjattu ja ylistetty AA-touhu on. :wink:

Mä luulen et annan vaan takasin. Mä en todellakaan tuomitse jos mua ei ensin tuomita. Jokainen mielestäni saa olla mitä mieltä tahtoo, ja sen kun vaan meette ryhmiin, siitähän se selviää. Voi olla et ootte sen jälkeen samaa tai sit eri mieltä. Ihmisillä hyvä tahto, ei päde AA piireissä. Ne vaan haluaa aivopestä.
Ja kävin just vkonloppuna kahtomassa yöelämää, olihan melkoista nähä ihmisiä joista AAlaiset ois varmaan ryhmittelemässä kaikkia. Mua ei suoraan sanoen kiinnosta se miten ja miksi joku juo, eihän kukaan enää puutu minunkaan juomiseen / juomattomuuteen. Tämä palsta on erittäin hyvä ihmisille jotka haluavat vähentää, en usko että kaikki alkoholisteja ovat. Huonosta tavasta vaan voi pitkällä tähtäimellä siirtyä suoraan riippuvuuteen.
Mut edelleen ei mun mielestä tarvitse ryhmää siihen että korki pysyy kiinni, sen voi jokainen itse päättää.
Mua suututtaa ainoastaan semmonen suppeakatseisuus, et kerrotaan ihmisille ryhmähengessä asioita jotka ei edes pidä paikkaansa, mun mielestä AA jos joku tuomitsee ihmiset kertalinttuulla, näin ainakin mulle käyny.

Ja on otantaa, kävin mielenkiinnosta muissakin kun vain yhdessä ryhmässä, ja kyllä ne mun mielestä harjoittaa propagandaa ihan järjestään kaikissa ryhmissä. Suuttuvat jos et ryhmiin jää, ja väliajalla iskostavat päähän ajatuksia millä ei ole mitään totuuspohjaa. Tästäkin kirjoituksesta joku AAlainen ois sitä mieltä et kiellän ongelmani mut so what yhtä kaikki, pidän korkin kiinni tai aukasen sen, ei juominen ole mulle ongelma. Mä oon iloinen siitä et tässäkin ketjussa on muita kyseenalaistajia. Kyseenalaistamisessa tuskin mitään pahaa on, saati omissa mielipiteissä.
Ja pyrin olemaan tuomitsematta, mutta tässä tapauksessa toimin toisin.

Joulu rauhaa siitäkin huolimatta, älkää juoko liikaa alkollista glögiä, hyvää se on se alkotonkin. :stuck_out_tongue: