Perustyytymättömyys, kuten RR asian ilmaisi, on ehkä vain kääntöpuoli sille, että meidän kulttuurissamme kovasti opetetaan niin kilpailemaan, kuluttamaan kuin pyrkimään aina enempään.
Paikallaanolo tuntuu väärältä, paitsi silloin kun se on jonkun opastavan gurun johdolla harjoitettavaa retriittiä tai terapiaa jossa märehditään menneitä tai muuten tuotteistettua toimintaa ja tasatahtista -kuitenkin johonkin tähtäävää- ohjesäänön mukaista kulkua.
Olen tässä opetellut jättämään pois elämästäni monia asioita, mutta en katso niistä mistään luoipuneeni, pikemmin olen valinnut toisin, valinnut yksinkertaisemman ja käytännönlä’heisemmän elämän josa olen itse oman elämäni pääosassa. Kun minulla on vain tämä yksi elettävänä niin näin nyt sitten olen ajatellut sen kanssa menetellä.
Suurimmat kiusaukset kaikenlaisiin hurahtamisiin ja koukuttumisiin ovat kohdallani usein liittyneet liian helppoon elämään, eikä niinkään jonkun puutteeseen. Alkoholi, joo, luku sinänsä, mutta sen lisäksi on ollut monenlaista muuta erikoisuuden, jonkin “enemmän” ja “paremman” kaipuuta kun en ole huomannut että onhan tää elämä ihan yksinkertaisuudessaan ja omalaatuisuudessaan jo tarpeeksi monimuotoista ja antavaa.
On siinä ollut rahan perässä juoksua, tavaran, vallankin, aseman, verkostoitumisen, nuorempana piti etsiä jopa henkimaailman puolelta -ja lujaa meni, siinäkin, huh huh… ja kovin helposti on tullut tartuttua milloin mihinkin joka on antanut jotain epämääräistä viitettä siitä että täällä. täällä on jotain mielenkiintoisempaa kuin tavallinen elämä… ja lujasti uskoen se on siltä voinut tuntuakin. Kunnes sitten taas, jokin järjen hiven on laittanut epäilemään onko tälläkään keisarilla todellisuudessa vaatteita vai menenkö taas muiden villitsemänä.
Joukossa kun tyhmyys ei välttämättä tiivisty, joskus se jopa jalostuu, mitä merkillisimmiksi oppirakennelmiksi ja ideologioiksi, pyhiksi kirjoituksiksi ja dogmeiksi… ja niihin ei auta muu kuin maalaisjärki.
Nyt ja tässä, tällä kertaa ihan yksin iltaa viettäen, ilman edes viihde-elektroniikan tuottaa ääni- tai kuvamaailmaa, ihan vaan oleillen melko alkeellisissa oloissani, toki sateensuojassa, lämpimässäkin ja vatsa ravittuna, olen tähän maailmaan ihan tykästynyt… ei minulla ole enää hinkua sen kummemmin kapakkaan kuin muutenkaan ihmisjoukkoon. Tiedän, että nyt olen itseni seurassa (ihan hyvää seuraa) ja huomenna taas jo tapaan ihan luontevasti ilman sovittuja teemoja tai sääntöjä niitä minulle tärkeitä ihmisiä, ja elän heidän kanssaan tätä arkista elämää. Jonkun kanssa työtä tehden, jonkun kanssa mudostaen jonkinlaista huonekuntaa yhteisine asioineen ja jonkun kanssa jotain harrastaenkin… eikä tunnu lainkaan tarpeelliselta monimutkaistaa tätä millään tavalla.
Ja kun tämä hyvältä tuntuu, niin eipä tule mieleen sekään että tajuntaa pitäisi “laajentaa” tai etsiä kokemuksia ja tuntemuksia päihteistä - niinpä vaan on “aeka hoetanna” senkin asian.
Mukavaa lauantai-iltaa täältä metsänreunasta muillekin plinkkiläisille.