Hei kaikille.
Olen lukenut aktiivisesti palstan keskusteluja marraskuusta lähtien, jolloin toivon mukaan vedin elämäni viimeiset perseet. Muisti meni ja hävettää muilta kuultu toilailuni julkisilla paikoilla. Kyseisen kännikeikan jälkeen päätin vähentää alkoholinkäyttöäni radikaalisti, mutta itsenäisyyspäivänä itselleni sallimat ruokajuomat tekivät tepposet ja huomasinkin pyhien jälkeisenä lauantaina juoneeni yksin päivän aikana tasaiseen tahtiin n. 1,5 litraa viiniä ja viskipaukun. Oltiin siis muutaman järkevän viikon jälkeen palattu taas vanhoihin kaavoihin. Kyseisen illan päätteeksi kirjauduin ensimmäistä kertaa tänne.
Suurin ongelmani on yksin juominen, jolloin en pysty selkästikään kontrolloimaan itseäni. Juon kaiken mitä saatavilla on, ja määrät ovatkin usein suuria koska pelkään “janojuomieni” loppuvan kesken ja varaudun jo etukäteen runsailla ostoksilla tissutteluiltoihini. Olen harrastanut sellaisia yksikseni muistaakseni jo alle 20-vuotiaana. Juomiseni loppuu usein siihen että totean näkeväni kahtena ja menen nukkumaan. Viimeisen puolen vuoden aikana olen alkanut myös soveltamaan tuota binge-drinking-tyyliä myös sosiaalisissa tilanteissa, jonka koen erittäin ongelmalliseksi ja harmilliseksi. Olen nolannut käytökselläni aviomieheni, haastanut riitaa ja muun muassa kolhinut itseäni kännipäissäni.
Olen vielä melko nuori, ja päällisin puolin terve. Henkinen hyvinvointini on kuitenkin kärsinyt jo pitkän aikaa juomisesta. Mikäli juon lauantaina, koen oloni tavanomaisen virkeäksi ehkä vasta keskiviikon tienoilla. Muitakin havaintoja käyttöni haitallisuudesta toki löytyy, ja olen tiedostanut ne jo tovin. Varsinaiseksi ongelmaksi olen mieltänyt alkoholinkäyttöni kuitenkin vasta tämän vuoden loppupuolella, ja nyt tuntuu että on aika tapahtua jotakin konkreettista. Alkoholi tuntuu liittyvän läheisesti liian moneen asiaan elämässäni. Saunaolut, ruoanlaittoviini, ruokaviini, perjantaipullo ja monet muut oikeutukset ja tekosyyt miksi alkoholia pitää ja “kuuluu” nauttia. Olen glamorosoinut päässäni alkoholia myös monin tavoin jolla olen peitellyt itselleni juomisen aiheuttamaa häpeää. Alkoholin kiskominen on paljon upeampaa kun samaan aikaan katsoo trendikästä tv-sarjaa ja lakkaa kynsiään. Yeah right. Olisi ihana nauttia elämästä ilman ylimääräistä, itseaiheutettua kemiallista mielentilaa.
Olen pohtinut erityisesti kunnon tirmoolien jälkeen täysraittiutta, mutta siihen sitoutuminen tuntuu melko rajulta vaihtoehdolta ainakin tällä haavaa. Haluaisinkin asettaa itselleni sellaisen tavoitteen, että voin nauttia 1-2 alkoholiannosta kerralla jos siltä suinkin tuntuu. Esimerkiksi punaviinilasi illallisen kanssa, ja saunan jälkeen yksi olut. Tavallisina arkipäivinä en juo, enkä oikeastaan olekaan ikinä juonut. Katsoa sitten, mihin tällainen elämäntapa johtaa vai johtaako mihinkään. Alkaako saunaoluen jälkeen tekemään pakottavasti mieli sitä kuuluisaa seuraavaa?
Totesin eilen karun faktan, että en edes muista milloin olisin ollut kokonaista 7 päiväistä viikkoa täysin ilman alkoholia. Nyt sitä ensimmäistä viikkoa sitten viedään miesmuistiin, vaikkakin alkoholitonta vaihtoehtoa olen tässä muutaman mukillisen himoissani juonut.
Kiitos, jos joku viitsi näinkin pitkän sepustukseni lukea. ![]()
Elija89