Pompulan elämää ilman alkoholia

Moi!

Olen täällä tovin jo lukenut teidän muiden kirjoituksia ja saanut niistä hyviä oivalluksia ja voimaa omaan elämääni. Useasti on ollut mielessä, että voisin itsekin jotakin kirjoitella, joten tehdään se nyt.

Olen 39-vuotias nainen, ensi vuonna tulee täyteen 40. Vuosien saatossa alkoholi on näyttäytynyt elämässäni eri tavalla. On ollut aikoja, kun en ole sitä käyttänyt ja onko ollut aikoja, kun sen käyttö on ollut tosi runsasta. Oikeastaan viime syksynä havahduin tarkastelemaan omaa alkoholinkäyttöäni, kun sairastuin rajuun flunssaan. Pelkäsin, että lähteekö tässä henki. Tupakkaa olen myös polttanut aina alkoholinkäytön yhteydessä ja sen käytön lopetin viime syksynä juuri tuon rajun flunssan aikana.

Minulla on ollut jo vuosia tapana aloittaa viikonloppu kotona alkoholin kanssa, join pääasiassa olutta ja lonkeroa. Satunnaisesti myös kuohuviiniä ja viiniä, mutta ei edes joka kuukausi. Kerralla meni 6-7 isoa 0,5 l tölkkiä. Juomiseni on ollut siis humalahakuista. Pitkään join vain perjantaisin, mutta jossakin vaiheessa join myös lauantaina, suunnilleen saman määrän kuin perjantaina. Aloin huomata, että palautuminen ja uni kärsii alkoholinkäytön vuoksi. Huomasin myös olevani ahdistunut ja mieliala oli todella surkea, sain välillä selittämättömiä itkukohtauksia. Työasiat paisuivat mielessä kohtuuttoman suureksi. Stressin hallinta oli alentunut. Huomasin myös, että olin tosi turvonnut ja painoa oli kertynyt. Olotila oli kaikin puolin todella kurja ja paska.

Viime syksynä olin jonkin aikaa ilman, en edes tuolloin laskenut mitään päiviä, koska silloin ajatus oli, että olen vain hetken ilman, ikäänkuin tasaan tilanteen ja jatkan sitten kohtuukäyttöä ja ilman humalahakuisuutta. No eihän se onnistunut! Juomiskerrat kyllä vähenivät, etten juonut viikoittain, mutta ne kerrat kun join, niin tuli juotua niin paljon, että en muistanut illan kaikkia tapahtumia, oli riitoja puolison kanssa ja oli oksentelua jne. Saatikka siitä millainen olotila oli seuraavat päivät.

Heinäkuussa olin puolisoni kanssa viettämässä kesäistä (alkoholinhuuruista) päivää naapurikaupungissa, jonne matkasimme junalla ja tulimme junalla illalla pois.. Päivän aikana kävimme yhdessä tapahtumassa, ravintolassa syömässä, eri terasseilla.. ilta päättyi siihen, että minulle todella pahaolo ja en ennättänyt vessaan asti. Voi sitä sotkun määrää kotona. Muistikuvat illan tapahtumista ovat hämärät. Seuraavana aamuna minulla oli todella huono olo henkisesti, olin todella itkuinen ja ahdistunut. Tuona aamuna päätin, että nyt tämä alkoholilla läträäminen saa kyllä riittää.

Tänään olen ollut alkoholista erossa 63 päivää. Ensimmäiset viikot menivät tosi helposti. Nautin siitä hyvästä olosta ja huomasin kehossa positiivisia merkkejä, jotka antoivat voimaa. Luin myös paljon kirjallisuutta aiheeseen liittyen. 5 viikon kohdalla minulla oli tosi vaikeaa. Varasin lokakuulle minulle ja puolisolleni viikonloppu reissun. Tämä sai minut kyseenalaistamaan tätä raittiutta. Kävin jo pääni sisälläni keskustelua, että eihän sinne reissuun ole mitään järkeä lähteä, jos ei voi juoda kuohuviiniä jne. Samaan hetkeeen mietin kaikki joulut, uudet vuodet, tulevat nelikymppiset, että ei olisi mitään järkeä olla selvinpäin. Joitakin päiviä kävin asian suhteen tiukkaa keskustelua omien ajatuksien kanssa ja lopulta totesin, että miten typerää ajatella, että reissu tai nuo muuta asiat eivät olisi mitään, jos en käytä alkoholia. Aloin pohtia, että sekö sitten olis mukavaa, joisi itsensä taas niin humalaan, että oksentelisi, sotkisi vieraan paikan ja aamulla ei kykenisi nauttimaan ihanasta aamupalasta tai ei muistaisi asioita, mitä on tehty. Nyt minulla on todellakin kirkkaana se ajatus, että todellakin se reissu tulee olemaan vielä ihanempi, vaikken juo alkoholia. Ja kaikki nuo muutkin tulevat hetket tulee olemaan parhaimpia hetkiä elämässäni. Minulla on vihkossa pitkä lista niistä negatiivisista asioista, joita alkoholi on minulle aiheuttanut, ei tarvitse kuin vilkaista sitä..Lisäksin olen listannut ihan faktatietoa alkoholinkäytön vaaroista. On minulla myös lista, mitä hyvää elämääni on tullut alkoholinkäytön lopettamisen myötä.

Nyt on siis ollut helppoa olla ilman alkoholia. Olen huomannut, että turvotus on vähentynyt, kasvot on kapeammat, iho kirkkaampi, ihohuokoset pienentyneet ja silmätkin näyttää suuremmilta (ehkä kun kasvojen pöhötys on laskenut). Mieliala on tasainen, siedän stressiä paremmin, kaikki selittämättömät itkukohtaukset on poissa. Nukun paremmin ja palaudun. Treenaaminen ja liikunta sujuu paljon paremmin, tuntuu, että kunto on kohentunut. Olen joka aamu kiitollinen siitä, että saan herätä suht hyvinvoivana. Ei ole ollut yhtään ikävä niitä tuntemuksia, joita alkoholista tuli.

Puolisoni käyttää edelleen alkoholia viikonloppuisin, mutta se ei ole ainakaan toistaiseksi häirinnyt. Ei ole mitenkään humalassa siis. En ole hänelle vielä puhunut mitään muuta kuin että olisipa kiva kokeilla olla kokonainen vuosi ilman alkoholia. Ja näin minä alussa ajattelin, mutta nyt ajattelen, että olisiko kuitenkin kokonaan ilman.. Päivä kerrallaan tässä mennään ja en lähesty asiaa kieltämisen kautta vaan mitä hyvää saan, kun olen ilman. Kyllä minua kuitenkin välillä pelottaa, että jos palaakin vanhaan. En kyllä haluaisi. Ajattelin, että täällä voisin saada tukea ja tsemppiä omalla matkallani ilman alkoholia.

Tästä taisi tulla aika pitkä kirjoitus. Ihana, jos jaksoit lukea. :heart:

Täällä on sateinen lauantai, toisaalta ihana kun sadepisarat ropisee kattoon ja voi laittaa kotiin tunnelmaa erilaisilla valoilla ja kynttilöillä.

Raitista ja hyvää lauantaita! :heart:

14 tykkäystä

Kyllä vain! Hieno kirjoitus, tervetuloa palstalle @Pompula !

63 päivää on mahtava saavutus ja kaikki ylle kirjaamasi oivallukset todella tärkeitä. Hienoa kuulla että voit paremmin nyt, monille meistä täällä on käynyt juuri noin - ja juuri siinä parin kuukauden kohdalla alkaa sitten käydä mielessä, että mitenkähän jatkon kanssa. Että mitähän sitä oikeasti haluaisi - ja mihin pystyy.

Jossain kohtaa monille meistä onneksi tulee myös mieleen, ettei siinä välttämättä ole yhtään sen enempää järkeä kännissä.

Ihanaa kuulla että olet edennyt ajatuksissasi noin pitkälle jo! Olet tuossa varmasti aivan oikeassa.

Hyvin ajateltu tämäkin. Tämä on siihen mitä mainioin paikka. Mukavaa sunnuntai-iltaa ja kiva kun olet täällä! :heart:

1 tykkäys

Kiitos viestistäsi @Räpistelijä ja kiitos paljon! :heart: Olen lukenut sinunkin aloittamasi ketjun, vaikken mitään vielä olekaan kommentoinut, mutta aluksi tosiaan luin vain ja vasta nyt sain rekisteröidyttyä tänne.

Viikonloppu on ollut ihan hyvä. Aika paljon on täällä sadellut vettä. Eilen pääsin pitkälle kävelylle, mutta tänään en viitsinyt lähteä. Kokkailin tänään kaalilaatikkoa. Teinille se ei kelpaa, mutta onneksi kaapissa toista ruokaa hänelle.

Tänään olen ollut jostakin syystä paljon omissa ajatuksissani, vähän syvissä vesissä. Olen paljon pohtinut aikaa taaksepäin ja sitä millaista alkoholinkäyttöni on ollut esim. 10 vuotta sitten. Muistan, kun tyttäreni oli 5-vuotias. Olin sinä syksynä taas pitänyt jonkinlaisen nollauksen alkoholinkäytöstä, taisin olla yli 100 päivää ilman. Mutta olin jo päättänyt, että jouluaattona voi ottaa viiniä ruuan kanssa jne. Ajattelin tuolloin, että jos voi olla juomatta, niin ei voi olla ongelmaa. Ilta ei päättynyt hyvin, join ihan liikaa ja olin pahoinvoiva. Ja toisaalta pitkä raittiuskausi aiheutti sen, että humalluin pienemmästäkin helposti. Muistan, kun itkin silloin illalla tyttärelleni ja pyysin anteeksi. Tytär sanoi, eihän sun äiti tarvii pyytää sitä anteeksi, kun tulit kipeeks. :sleepy_face: Kun ajattelen tuota hetkeä, niin tulee palakurkkuun ja itkettää ihan hitosti. Hävettää ja surettaa. Sen jälkeen kyllä en ole koskaan enää toistunut joulunaikaan tuollaisia tapahtumia. Mutta vielä pari vuotta sitten muistan, että perjantai-iltana tai jo hyvissä ajoin iltapäivällä piti saada korkata aina eka juoma. Tyttären juna lähti vasta illalla, kun meni isänsä luo kerran kuussa. Minua nyt harmittaa tuokin, että miten itsekäs sitä on ollut, että eikö noina harvoina kertoina olisi voinut olla juomatta tai aloittaa vasta myöhemmin illalla, kun olisi mennyt junalle, että olisin vienyt. Meiltä kulkee paikallisbussi, niin ohjeistin menemään aina sillä asemalle, että itse sain siemailla juomia. Mennyttä ei voi enää muuttaa, vaikka se kuinka harmittaisi. Ei auta kuin keskittyä tähän hetkeen.

Nyt haluan olla esimerkkinä myös teini-ikäiselle tyttärelleni ja haluan olla aina ajokunnossa.

Hyvää sunnuntai-iltaa! :heart_hands: Huomenna kohti uutta työviikkoa.

2 tykkäystä

Menneiden katuminen ja sureminen taitavat kuulua asiaan. Sitä joutuu tekemään aikansa eikä se hauskaa ole, mutta tärkeintähän on se, ettei halua elämäänsä enää lisätaakaksi enempiä katumisen aiheita. Ne kun ovat niin raskaita kantaa. Mutta kyllä se jo tapahtuneen katumus tuosta vielä kevenee, kun sitä on aikansa ehtinyt miettiä ja surra! Loputtomiin ei onneksi tarvitse.

No näitähän me kaikki täällä olemme joutuneet miettimään. Että miksi piti. Että miksi ei tehnyt toisin.

No siksi kun alkoholi on riippuvuutta aiheuttava aine, joka alkaa hallita ihmisen elämää ihan vaivihkaa niin ettei sitä itse monesti ollenkaan huomaa eikä tajua. Se on ihan tosi tosi tavallista, aloittaa rentoutumalla ihan vaan pikkuisen jonkin lasin kanssa ja huomata sitten jälkeen päin jonkin lähteneen käsistä.

Ole lempeä itsellesi. Onhan ihan tosi hienoa että olet havahtunut omaan tilanteeseesi jo noinkin varhaisessa vaiheessa - monet meistä ehtivät vetää paljon pahemmin överiksi - ja jaksat tehdä sille jotain. Se on rohkeaa ja hatunnoston arvoinen asia. Mikäänhän ei varmaankaan vielä ole peruuttamattomasti pielessä ja juuri tuo mainitsemasi esimerkki omalle teinille on yksi ihan parhaista syistä pysytellä selvin päin.

Eikun häntä pystyssä uuteen viikkoon siis. Ja omien ajatusten - murheidenkin, ja katumisen - kirjaaminen tänne voi helpottaa oloa kummasti. Täällä kun kaikki tietävät, miltä se murehtiminen tuntuu. :heart:

1 tykkäys

Tämän päivän jälkeen on täynnä 70 päivää elämää ilman alkoholia. :tada:

Loppuviikkoa kohden töissä tuli vähän ikäviä tilanteita eteen, joissa jouduin olemaan oman asemani vuoksi puheeksiottajana ja sovittelijana. Koin tuon tilanteen jotenkin epämukavana. Heti, kun tilanne oli ohi, koko kehoon valtasi jonkinlainen helpotus, onnistumisen tunne ja samaan hetkeen mietin, miten ihana olisi palkita itsensä kylmällä kaljalla. No en palkinnut tai aio palkita. Mutta ei ole tullut noin voimakasta tunnetta eteen tässä aikaisemmin.. no se alkoholi usein itselle palkinto siitä, että oli selvinnyt kunnialla raskaasta työviikosta. Ehkä tässä tuli alitajunnasta tuo vanha opittu tapa..

Hyvää syksyistä ja raitista viikonloppua! :maple_leaf::fallen_leaf::maple_leaf::brown_heart:

4 tykkäystä

Hienosti vedetty! Tosta palkitsemisesta täällä onkin puhuttu joissain ketjuissa. Että miksi täytyy kokea, että tavalliseen elämään kuuluvista asioista täytyy saada itseltään jokin palkinto. Joku muistaakseni omassa ketjussani pohti juuri tätä palkitsemisen ongelmallisuutta: sen alle voi jäädä se tosiasia, että oma arki on jollain lailla liian raskasta.

Ja kun “palkitsee” itsensä alkoholilla, palkinnoksi lopulta jääkin vain krapula, eikä oman arjen raskaudelle jaksa lopulta itse tehdä mitään. Eli niille syille, joiden vuoksi sitä palkintoa kokee tarvitsevansa.

Juu, ja sen tilalle saa kyllä uudet säädöt, pikku hiljaa. Hyvää viikonloppua ja lämpimät onnittelut 70 päivästä!

2 tykkäystä

Onnea 70 päivästä raittiina. !

1 tykkäys

Kiitos @Fincoco :blush: 70 päivää täynnä ja tänään tulee myös 10. viikkoa. :tada:

Olen jostakin syystä viimeisen viikon aikana nähnyt paljon unia alkoholista. Viime yönä näin unta, että ostin kuohuviiniä ja vasta kotona tajusin, että enhän aio juoda sitä. Unissa olen myös tilanteissa, joissa minulle kaadetaan lasiin alkoholia, mutten ole kuitenkaan juonut..

Voihan se olla, että olen nähnyt noita unia tässä aiemminkin, mutten vaan ole aamulla niitä muistanut. Mielenkiintoista vain, että nyt olen monen yönä nähnyt noita unia ja se on aiheuttanut sen, että alkoholi on myös pyörinyt paljon mielessä. En tiedä tuleeko se siitä sitten ne unetkin, että päivällä miettii enemmän asiaa.. No katsotaan tasoittuuko unet tästä pikku hiljaa.

Hyvää lauantai päivää jokaiselle! :brown_heart:

3 tykkäystä

Eilen oli töissä ihan kamala päivä. Minun tekemisillä meinasi tulla ”seurauksia” toiselle työntekijälle. Onneksi kaikki päättyi lopulta hyvin ja sain vakuutettua, että olisi kohtuutonta toista kohtaan toimia näin, kun minä olen tietämättömyyttäni toiminut vasten uusia ohjeita. Mutta ärsytti suunnattomasti, ettei aina tiedoteta avoimesti asioista, ettei tulisi toimittua tietämättään vasten ohjeita ja aiheutettua tämän takia sotkua.

Huomasin taas eilen stressin, ahdistuksen, surun ja paniikin vallassa, että ajattelin alkoholia ja että se olisi pakokeino hetkeksi. Tuo tunne meni sitten ohi. Ei olisi yhtään huvittanut, mutta tein kotitreenin, söin ja kävin vielä tunnin lenkillä koiran kanssa. Oli paljon parempi mieli. Söin myös omarmunkin ja dumlemunkin. :face_with_hand_over_mouth:

Entinen minä olisi vielä varmasti jatkanut tänään asian märehtimistä ja vakuuttelua siitä, että viikonloppuna viimeistään on ansaittua ottaa alkoholia. Mutta nyt mieli on kirkkaana, asia on käsitelty, se ei enää vaivaa minua ja ei ole mitään mielihaluja turvautua alkoholiin.

Kaunis, aurinkoinen, syksyinen keskiviikko päivä ainakin täällä. Hyvää keskiviikon jatkoa. :brown_heart:

6 tykkäystä

80 päivää täynnä raitista elämää täällä. :smiling_face_with_three_hearts:

Nyt on ollut tasainen ja hyvä mieli. Tuo viime viikon tunnemylläkkä töihin liittyen meni ohi sen päivän aikana. En edes enää illalla nukkumaam mennessä vatvonut asiaa mielessäni. Huomaan selkeän eron nyt, aikaisemmin kuin join, niin nuo työasiat ahdisti useita päiviä ja usein viikonloppuisinkin pyöri mielessä heti lauantai aamuna, kun edellisenä iltana oli olevinaan alkoholilla helpottanut oloaan. Sain muuten luettua Darravapaa kirjan viikonloppuna ja eilen aloitin Selvin päin kirjan lukua.

Tuleva viikonloppu menee ihan kotosalla, mutta seuraavalla viikolla on viikonloppuna se minun varaama yllätys viikonloppureissu. Tähän liittyi siis reissua varatessa ajatus, tai usein päivien mittainen kamppailu omassa pääkopassa, ettei reissu olisi mitään, jos siihen ei kuuluisi alkoholi! Mutta nyt on selvää, etten aio juoda ja reissu tulee olemaan paljon ikimuistoisempi, kun en juo. On mahdollista, että siellä määränpäässä on tervetulolahjana kuohuviiniä, mutta olen varautunut, että otan mukaani alkoholittoman version, mies voi ottaa holillista. Minusta on ihanaa rakentaa uusia kokemuksia ja muistoja herkistä, joihin on ennen kuulunut vahvasti alkoholi ja nyt ei kuulu.

Mukavaa tiistai-illan jatkoa. :pink_heart: Kovin pilvinen ja harmaa ilma täällä. :cloud:

6 tykkäystä

Loma ja viikonlopun reissu lähestyy. :smiling_face_with_three_hearts: Odotan kovasti viikonlopun reissua ja ensi viikon lomaakin. Hetken irtiotto töistä tekee hyvää tässä kohtaa. Viikonlopun reissu on minulle ensimmäinen isompi ”koetus”, koska aikaisemmin tämänkaltaisiin reissuihin liittyi aina vahvasti alkoholi. Nyt se ei tule kuulumaan. :relieved_face:Varaudun omilla juomilla ja herkuilla. Jaffa Teneriffa on yksi uusi lemppari limppari. :heart_eyes:Sunnuntaina tulee 3 kk elämää ilman alkoholia. Sitä ennen torstaina 90 päivää.

Sain luettua Selvin päin kirjan viikonloppuna loppuun. Se sai aikaan paljon ajatuksia. Yksi päivä ajattelin taas, että onko minulla mitään ongelmaa alkoholin kanssa ja voisinko kuitenkin vielä joskus juoda. Katsoin jotakin YouTube videota, jossa nainen osti kaverilleen viinipullon 40 vuotislahjaksi ja se sai minussa aikaan haikeuden, kateuden ja katseen kohti omia 40 vuotisjuhlia sekä erilaisia ajatuksia.

Minulla oli jokunen vuosi sitten parisuhde, jossa kumppani käytti alkoholia runsaasti. Rupesin juomaan tuolloin myös itse runsaasti, kun kumppani oli ostanut minullekin juomia. En syytä häntä mistään, itsehän ne juomat kumosin kurkusta alas. Lähemmäs vuoden ajan join joka päivä arkena 1 -2 puolen litran tölkkiä vahvaa lonkeroa tai olutta ja viikonloppuisin sitten runsaammin 7 isoa tölkkiä ja satunnaisesti lisänä viiniä tai kuohuvaa, sunnuntaisin usein vielä 3-4 isoa tölkkiä. Minulle tuli jossakin kohtaa mitta täyteen, olotila oli niin kurja henkisesti ja fyysisesti. Huomasin tuolloin usein myös, ettei tehnyt mieli juoda oikeasti, mutta join tavan vuoksi ja kun toinen oli ostanut. Olin tuolloin hetken ilman alkoholia sitten palasin siihen, että join perjantaisin ja lauantaisin. Olin taas hetken ilman, jonka jälkeen join aina perjantaisin. Olin taas hetken juomatta, jonka jälkeen join harvakseltaan, ikäänkuin jos asiaan liittyi jokin juhla, mutta aina join humalahakuisesti ja meni överiksi..:pensive_face:

Viime sunnuntaina siivosin meidän kaappia. Siellä oli tyhjä pahvilaatikko, jossa oli ollut alkoholia. Miehen vanhemmat toivat sen meille lahjaksi. Olin jo tuolloin päättänyt olla ilman alkoholia, joten tiesin, että juomat jää miehelle. Huomasin, että laatikko lojui tyhjänä viikko tolkulla, kunnes viime sunnuntaina raivasin sen pois ja totesin, että tyhjä laatikko on vain jätetty. Mies totesi siihen, että niin on, kun ei ne sinulle kelvanneet. Tuo kommentti sai minussa aikaan tunnemyrskyn, mutta osasin käyttäytyä. Ja kysyin mieheltä, että miten se liittyy asiaa millään tavalla, kun totean, että on jätetty tyhjä pahvilaatikko lojumaan viikkokausiksi lattialle.. Havahduin miettimään, että miehelle tämä minun alkoholittomuus on jotenkin ongelma. Tai ehkä hän peilaa minun alkoholittomuutta omaan juomiseen. Pohdin, että jos nyt tulevan viikonloppuna on vastassa joku kuohuviinipullo ja hän kommentoi ikävään sanaan minun juomattomuutta, niin aion tehdä selväksi, että toivoisin häneltä tukea ja ymmärrystä siihen, että haluan elää elämää ilman alkoholia. Välillä tuntuu kuin hän yrittäisi provosoida, että joisin. Voi olla, että olen väärässä.. Minua myös ärsyttää miehen vanhemmat, kun heillä on aina alkoholia mukana, kun tulevat meille tai näemme heitä jossakin. Määrät ovat vielä tolkuttomia. Ei siinä mitään, jos osaisivat käyttäytyä, mutta aina on myös hirveät riidat ja tappelut käynnissä. Minä en enää halua olla näissä mukana, saatikka että teini-ikäinen tyttäreni joutuisi näitä todistamaan.

Tuli tarve näistä asioista tänne kirjoittaa. Helpotti. :heart_hands:

Hyvää ja raitista tiistaita jokaiselle. :heart:

4 tykkäystä

Syysloma aloitettu ja määränpäähän saavuttu. Eka loman aloitus, johon ei kuulu alkoholi. Ilta on sujunut hyvin ja ilman alkoholia. Huomasin tänään olevani vähän herkillä aikaisemmin päivällä. Reissu selvästi jännitti, ehkä vähän stressasi. Luovutanko, ratkeanko.. Mielessä syvällä niin pinttyneet ajatukset edelleen vanhoista toimintamalleista. Mutta nyt luodaan uusia toimintamalleja ja kohta ei osaa enää edes ikävöidä vanhaa.

Täällä on ollut niin rento ja hyvä ilta. Saunomista ja paljuilua. Upeita maisemia ihasteltu. Herkkuja unohtamatta. Nyt on onnellinen ja hyvä olo. :smiling_face_with_three_hearts:Tiedän, että kun tämän ekan illan ”selvisin” niin huominen ei ole enää yhtään niin ”haastavaa”. Mieskin on osannut käyttäytyä, ei ole kommentoinut ikävään sävyyn juomattomuuttani.

Hyvää ja raitista viikonloppua! :heart:

5 tykkäystä

Kuulostaa ihanalta, paljut ja kaikki hyvää, mukavaa ja rentouttavaa Lomaa Sinulle :heart_exclamation:

1 tykkäys

Kiitos paljon @Metsanpoika. :heart: Mukavaa, kaunista syksyistä lauantai päivää sinne.:fallen_leaf::maple_leaf::sun: Kohta mennään aamupalalle valmiiseen pöytään, täällä kuuluu aamupala majoitukseen. :blush: Aamulla, kun heräsin, niin oli järvelle upea usva, mutta kun yritin kuvaa ottaa, niin eihän se kameraan välittynyt laisinkaan samalla tavalla.

1 tykkäys

Ihanaa lomaa @Pompula ja onnittelut ensimmäisestä uudenlaisesta heräämisestä reissun päällä! Tallenna kuva usvasta järven yllä mieleesi. Jos joskus vielä tulee mielitekoja juoda, voit katsella sitä ja muistaa, miten hyvä sitä oli katsoa ilman krapulaa. :heart:

1 tykkäys

Kiitos paljon @Räpistelijä . :heart:

Tänään tulee 3 kk täyteen elämää ilman alkoholia. :smiling_face_with_three_hearts:

Tämä loman aloitus ja pieni lomareissu tulivat nyt hyvään kohtaan. Itselle on tärkeää saada uusia kokemuksia ilman alkoholia tilanteisiin, joissa ennen alkoholi on ollut vahvasti läsnä. Tämän viikonlopun myötä koen olevani entistä vahvempi ja olen saanut kokea, miten paljon enemmän ”ihania” nämä loman alut ja reissut voivat olla ilman alkoholia. En ole menettänyt mitään vaan saanut tilalle hetkiä, jotka muistan kirkkaasti ja joissa olen ollut aidosti läsnä. Kokemusta vahvempana tulevaisuuden tilanteisiin. Ehkä tässä pikku hiljaa ikävä vanhoja tapoja kohtaan hälvenee, kun tekee uusia muistoja uudella tavalla. :relieved_face:

Nyt vielä aamupäivän saunaan ja paljuun nauttimaan. Iltapäivästä sitten ajelemaan kotia kohti.

Mukavaa ja raitista sunnuntaita! :brown_heart:

5 tykkäystä