Pöljä lopetti 21.12.2013

Hei kaikille
Vajaa kolmekymppinen, perheellinen, työssä käyvä mies on saanut tarpeekseen viinan juonnista.
Asiaa on mietitty jo useamman vuoden ajan ja omat ongelmat alkoholin kanssa olen jollain tasolla tiennyt, mutta nyt tämä itsekeskeinen elämä saa riittää.

Viina on kuulunut tärkeimpänä elementtinä viikonloppuihin peruskouluajoista lähtien. Tuohon ikäänhän se taitaa nykyään kuulua, joten silloin en osannut sitä ihmeemmin ajatella. Jo tuolloin reissut päättyivät järjestään muistin menetykseen, tavaroiden hävittämiseen ja itsensä telomiseen. Koulut kuitenkin käytiin kunnialla ja viina pysyi viikonlopuissa.

Joskus parinkympin jälkeen muutin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Ryyppyseuraa ei juurikaan vieraalla paikkakunnalla ollut, joten piti opetella juomaan yksinään. Ja kun yksinään juo, niin voi ihan hyvin juodan myös viikolla. Jossain vaiheessa vaimo tuli mukaan kuvioihin ja toi taas jonkinlaisen tavoitteen elämälle.

Lasten synnyttyä viikonloppureissut ovat harventuneet huomattavasti, mutta välillä tulee jaksoja, että viikolla tulee juotua jonkin verran. Yksi saunaolut vaihtuu helposti sixpäkkiin, jonka päälle voi imaista jemmassa olleen viinipullon. Samalla viikon parin välein tehdyt ryyppyreissut ihmisten ilmoilla menevät edelleen samaa rataa kuin aina ennen. Kun ensimmäinen on avattu, en pysty lopettamaan ennen kuin se jonkun toimesta lopetetaan (putka, sammuminen, tappelu yms. )

Kärsin paniikkihäiriöstä, joka on ehkä tullut juomisen seurauksena. Tai sitten juominen on sen seurausta, kuka näistä tietää. Joka tapauksessa vaiva on tehnyt minusta aran ja pelokkaan jännittäjän ja syönyt itsetunnon pois. Humalassa nämä vaivat häviävät ja tunnen itseni maailman valtiaaksi. Tästähän syntyy mukava kierre.

Pahinta kaikessa on, että olen aivan täydellinen idiootti humalassa. Muutun muutaman kaljan jälkeen sellaiseksi ihmiseksi, jollaisia en voi sietää selvin päin. Haastan riitaa, kiusaan ihmisiä, aiheutan riitoja muille ja mitä nyt vaan keksin omaksi viihdykkeekseni. Olen pilannut monet ihmissuhteet juomisella. En tykkää hirveästi liikkua selvin päin ihmisten ilmoilla, koska takaraivossa on koko ajan pelko siitä, että kohtaan joknun jolle olen humalssa sanonut tai luvannut jotakin. Tämän vuoksi monet tuntevat minusta ainoastaan humalaisen puoleni, joka aiheuttaa lisää häpeää. Tässä on taas yksi hyvä syy juoda ja toinen mukava kierre.

Lopullinen kipinä päätökselle tuli kuitenkin näistä juomisen jälkeisistä masennuksista. Kun yhden juopottelun jälkeen kestää useita päiviä itkuista ahdistusta, niin viimeisetkin itsetunnon rippeet kuluvat pois. Joksus pahimpien mokailujen jälkeen on käynyt mielessä, että olisi olemassa helppo ratkaisu lopettaa kärsimys. Ihan tosissani en ehkä kuitenkaan ole itsetuhoisia ajatuksia miettinyt, kun olen tiedostanut, että masennus on kemiallista ja helpottaa taas muutaman päivän päästä.

Olen koittanut tässä joulun pyhinä pohtia omaa elämääni ja suhdettani viinaan. Kun mietin yksittäisiä elämän osa-alueita, niin kaikki niistä nitoutuvat tavalla tai toisella viinaan ja siihen humalaiseen itsevarmaan idiootti-itseeni. Olen aivan mielettömän epäluotettava ihminen ja vaimoni joutuu sietämään sitä. Olen pettänyt vaimoni luottamuksen jatkuvasti. Kun saan ensimmäisen pullon auki, kaikki muut vastuut unohtuvat. Selvälle minulle ei tulisi mieleenkään pettää vaimoani, mutta olen tehnyt sitä humalassa toistuvasti. Olen juonut meidän yhteisiä rahoja ja jättänyt lupaamiani asioita tekemättä. Uhkailen häntä jatkuvasti erolla ja syytän kaikista omista virheistä. Ja nyt tirahti itku tässä kirjoittaessa :slight_smile:

Miljoona muutakin ajatusta on mielessä, mutta pitää kirjoitella niitä uudestaan ajan kanssa. Tuli varmasti hyvin epäselvä ja vaikeasti luettava avaus, mutta kijoitin tämän nyt lähinnä omaksi pohjakseni.

Teidän ajatuksia ja vinkkejä olisi mukava kuulla.

Tervetuloa mukaan Pöljä. Vaikka et kyllä millän lailla pöljältä vaikuta-päinvastoin. Pistän vain ihan pari heittoa ja kysymystä.
Mielestäni sinun ei sen kummemmin kannata pohtia suhdettasi viinaan. Jos koet juomisesi ongelmalliseksi, on korkein aika ryhtyä toimenpiteisiin. Niinhän teitkin pomppaamalla tänne. Hyvä. :smiley:
Kysyisin, oletko harkinnut tai jo toteuttanut muita apukeinoja? Yksin on vaikeaa jos ei jopa mahdotonta päästä kierteestä irti. Onhan tällaisiakin tapauksia, mutta miksi vaikeuttaa omaa oloa jos vertais- ja ammattitukea on tarjolla?
Tsemppiä ja pysy linjoilla!

Kovin tuntuisi viestistäsi(joka ei ole ollenkaan epäselvä) tulevan ilmi
se, että asiaan on yksi ainoa järkevä vaihtoehto ja se on pyrkiä lopettanaam
viinan kittaus kokonaan.
Lopettaminen onkin sitten usein ihan hele…n vaikeaa monistä syistä, joita
viestissäsi luettelitkin.
alkuum voi kokeilla omin voimin ja toimin, mutta jos ei noin onnaa, kannattaa
hakea tukea.
tsemppiä

Avun hakeminen vaatii pienellä paikkakunnalla vähän kanttia. Leimautumisen pelko asettaa rajat nyt näille toimille, joita asian eteen olen valmis tekemään. Toivotaan, että oma kova tahto ja riskien tiedostaminen auttaa selviämään tästä omin voimin.

Jotenkin sitä on aina ajatellut, että kun ei ole pohjalle asti päässyt, niin ei ole mitään hätää. Toisaalta myös näkee lähellä ihmisiä, joilla menee vielä lujempaa, jolloin ajattelee oman tilanteen olevan ihan hanskassa. Ehkä sitä pohjalta saisi parhaat pomput ylös päin, mutta yritetään nyt lähteä kiipeämään kesken pudotuksen.

Joulun aikaan olen tosiaan pysähtynyt istumaan ja ajattelemaan omaa elämää ja ongelmia. Olen niin täydellisen väsynyt olemaan vihainen ja katkera, valehtelemaan rakkaille ja häpeämään itseäni ja omaa humalaista käyttäytymistäni. Kaikki humalaisen epärehellisyys jotenkin vahingossa siirtyy myös selväpäiseen elämään. Minä näen ihmisistä, etteivät he luota minuun. Olen syyttänyt siitä heitä, vaikka olen tasan itse aiheuttanut sen.

Minua vaivaa jatkuva ahdistus ja pelko asioiden pieleen menemisestä. Piilottelen ongelmia ja esitän jotakin muuta mitä olen. Olen rikkinäinen ihminen, joka roikuttelee elämäänsä ohuissa langoissa.

Mutta nyt tähän tulee muutos!!

Olen nyt kokenut pari päivää ihanaa hyvänolon tunnetta siitä, että tiedän mikä minua vaivaa ja minä voin itse sen vaivan korjata. Nyt vain keräämään itsekuria ja odottamaan vaikeita aikoja. :slight_smile:

Ihan oikean aidosti: Oletko sitä mieltä, että nimenomaan pienellä paikkakunnalla ongelmasi ei olisi jo tiedossa? Jos on kanttia töppäillä niin pitäisi olla kanttia myös kääntää kelkka toiseen suuntaan. Tässä yhteydessä tulet ehkä (uskallan sanoa, että melko varmasti) huomamaan, että suunnanmuutos koetaan positiivisena. Ainakin ne kokevat jotka sinulle vielä jotain merkitsevät. Oma kokemukseni. :smiley:

Kovin tuttuja kuvioita minullekkin nuo kirjoittamasi jutut ja tunteet. Minä tein ekan lopettamis päätöksen jälkeen vielä lukuisia lopettamispäätöksiä vuosien varrela, mutta ne ei vaan ottanut onnistuakseen vaan palasin aina mukamas kohtuuyrityksitä samoihin juomiskuvioihin kuin mistä olin tehnyt lopettamispäätökset.

Viimein minä sitten annoin alkoholille periksi ja hyväksyin sen tosiasian, että olen alkoholisti enkä kertakaikkiaan voi ottaa yhtään, siinävaiheessa hyväksyin myös AA:n avukseni vaikka olin sitä täälläkin vuosia lähes pilkannut. AA:han meneminen oli kannaltani ylivoimaisesti parasta mitä itselleni olen tehnyt ja uskallan kyllä tällä kokemuksella suositella sitä lämpimästi. Kyllähän minäkin aluksi vähän pelkäsin, että näkeeköhän joku, mutta nykyään ei vois vähempää kiinnostaa vaikka joku näkeekin :slight_smile:.

Niin ja tervetuloa, olet oikealla tiellä.

T. Prossa

Tervetuloa palstalle minunkin puolesta!
Oma kokemukseni raittiudesta on vielä joihinkin verrattuna lyhyt, hiukan yli 5 kk. Voin silti muutamia asioita omasta puolestani sanoa.
Päivä kerrallaan, yhden päivän pystyy aina olemaan selvinpäin.
Älä ota ensimmäistä.
Olet tunnustanut, että sulla on ongelma. Se on kaiken alku.
Kenenkään muun takia kuin itsesi et pysy raittiina.
Ota kaikki apu vastaan mitä saat.
Lue Kotikanava keskustelualuetta, sieltä saat toisen näkökulman ongelmaasi.
Retkahduksen petaamisesta myös löytyy materiaalia, johon kannattaa tutustua.
Eikä noista AA kirjallisuudestakaan varmaan ole mitään haittaa.
Sinun ketjusi ensimmäinen kirjoitus oli hyvä ja avoin. Kannattaa lukea se jos tekee mieli viinaa.
Kannattaa muistaa, että meitä on monta tällä palstalla jotka ovat kokeneet samaa.
Raitista päivää sinulle!

Terve!

Minä tartun sen verran tuohon pieneen paikkakuntaan ja siihen liittyvään leimautumiseen.

Mä olen joskus kuullut sanonnan, että kyllä sitä silloin kännipäissään sopi olla, vaikka kaupungin vilkkaimmassa liikenneympyrässä alasti toikkaloimassa ja se oli ihan ok, mutta apua omaan alkoholiongelmaansa ei sovi hakea koska se on muka niin häpeällistä. Kumpakohan tuossa nyt sitten oikeasti on häpeällisempää? Kyllä minä nyt ainakin voin ihan kirkkaasti listata ne omat lähes samankaltaiset koheloinnit huomattavasti häpeällisemmäksi, kuin sen että olen hakenut apua itselleni.

Vaikka ei sillä, ei sitä auta puhua pois, jos/kun se avunhakeminen hävettää, niin sehän kanssa hävettää. On se hävettänyt varmasti ihan jokaista, joka sitä on hakenut. Mutta se häpeä on vain itse kyettävä ylittämään. Sitä ei valitettavasti kukaan toisen puolesta voi tehdä.

Mulla noita häpeään liittyviä tunteita on ollut, ei siitä mihinkään pääse. Mutta ajan kanssa käy jotenkin, niin että sen häpeänsä alkaa unohtamaan. Itse uskon, että se on jotenkin otettu minusta pois.

Tsemppiä!

Heippa vaan ja tervetuloa mukaan meidän Lopettajien sakkiin! :slight_smile:

Tätä kirjoittaessani sinullakin on jo takanasi toista viikkoa raitista elämää ja toivottavasti fiilikset ovat vähitellen parantuneet.

Haluaisin hiukan kommentoida tuota paniikkihäiriötäsi. Minäkin kärsin joskus kauan sitten nuorena opiskelijani lyhyehkön ajan paniikkioireista, jotka liittyivät silloiseen vaikeaan elämäntilanteeseeni (ei alkoholiin). Elämän tasaantuessa oireet katosivat yli 20 vuodeksi, kunnes ne jälleen palasivat, mutta tällä kertaa selvästi liiallisen alkoholinkäytön laukaisemina. Ne ilmaantuivat nimittäin aina juomisen jälkeisen ahdistuksen myötä ja liittyivät pelkooni arjesta suoriutumisesta (lähinnä työstä). Fyysiset krapulaoireet ja henkisen puolen aiheuttamat paniikkioireet vahvistivat toinen toisiaan (aiheuttaen esim. hyperventilaatiota), ja lopulta olin siinä pisteessä, että päätin hakea apua lääkäriltä. Alkoholinkäytöstäni en tosin puhunut mitään. En tainnut silloin olla vielä valmis myöntämään tosiasioita edes itsellenikään… :frowning:

Tarinan pointti on se, että paniikkioireisiin on olemassa lääkkeitä ja olipa niiden aiheuttaja mikä tahansa, niin niistä ei ole pakko kärsiä. Itselleni riitti avuksi pelkät betasalpaajat, jotka rauhoittivat pulssin tehokkaasti (ja sitä kautta myös mielen). Ne eivät aiheuta riippuvuutta ja ovat kai muutenkin melko vaaraton (ja edullinen) lääke. Usein jo pelkkä tietoisuus siitä, että lääkkeet olivat tarvittaessa mukana kassin pohjalla riitti rauhoittamaan olon, eikä niitä tarvinnutkaan käyttää.

Jos pelkäät leimautumista pienellä paikkakunnalla, niin käväise vaikka jonkin isomman kaupungin yksityislääkärin vastaanotolla kertomassa ongelmastasi ja hakemassa lääkkeet. Ja onhan sekin tietysti mahdollista, että raitistumisesi myötä myös nämä vaivat helpottavat itsestään. Niin kävi minullekin.

Tsemppiä yrityksellesi ja kohti parempaa uutta vuotta! :slight_smile:
t.syystuuli

PS: Tiedän että oma paniikkihäiriöni oli sieltä lievemmästä päästä, eikä tarkoitukseni ole mitenkään vähätellä sitä tosiasiaa, että monilla ihmisillä sama vaiva rajoittaa elämää monin tavoin (lääkkeistä huolimatta). Halusin vain kertoa miten itse sain riittävän avun tähän ongelmaan.

Suuri kiitos kaikille tsempeistä

Häpeä on kumma kaveri. Sehän on kaiketi kuitenkin ihan luonnollinen tapa ihmismielelle muistuttaa, että ruumis on töppäillyt. Samalla se kuitenkin estää korjaamasta omia töppäilyjään.

Minulla on kova usko siihen, että pystyn hoitamaan tämän homman omin voimin. Motivaatio on korkealla ja tahto kova. Tiedän myös yhden juopottelevan ystäväni taistelevan samanlaisten ajatusten kanssa ja meinaan ehdottaa tästä yhteistä haastetta, mikäli hänellä vaan on tahto siihen juuri nyt samalla tasolla.

Paniikkihäiriöön olen apua hakenut jo vuosia sitten. Samoin lääkitys on tällä hetkellä kunnossa. Mielenkiintoista, että keräsin silloin ensimmäiselle lääkärireissulle itseni ja sanoin lääkärille, että luulen häiriön johtuvan runsaasta ryyppäämisestä. Lääkäri nyökytteli ja antoi ssri-lääkkeet mukaan. Söin noita aikani. Kyllähän ne yleistä ahdistusta helpottivat ja vähentivät kohtauksia, mutta aiheuittivat samalla sellaisia sivuvaikutuksia (mm. genitaalialueiden tunnottomuutta), että päätin lopettaa ne. Kävin vaihtamassa beta-salpaajiin, jotka ovat nykyään riittäneet. Osaan hallita vaivaa melko hyvin ja tiedän suurin piirtein, milloin se iskee. Tällöin on hyvä olla Propral taskussa.

Toivottavasti pysyt kuitenkin täällä plinkissä kertomassa ja lukemassa kokemuksistasi. Olet samalla tukemassa meidän täällä lukevien raittiutta.

Olet hyvässä asemassa asemassa, kun voit ystäväsi kanssa olla toistenne vertaistukena. Suosittelen yhdessä luettavaksenne alkoholismia ja siitä toipumista käsittelevää kirjallisuutta. Jos mahdollista, sopikaa myös säännöllisistä tapaamisista raittiuden merkeissä. Palstan alkupäässä on luetteloitu hyviä kirjoja.
Hyvää eli Raitista Uutta Vuotta!

Olen mietttinyt alkoholistin häpeää ja morkkista aika paljonkin. Ja tullut siihen tulokseen, että kun näitä ilmenee niin normimaailma on vielä kunnossa. Jollain on jotain väliä. Eikä tämä millään lailla korjailua estä. Miten niin? Päinvastoin. On vain pidettävä huolta siitä ettei aja itseään häpeää aiheuttaviin tilanteisiin. Vähättely ja mitätöinti on paljon vaarallisempaa.
Hyvä jos tunnet itsesi vahvaksi yksin. Vielä parempi jos saisit tuon kaverisi komppaamaan. Voitte tsempata yhdessä ja vaihtaa ajatuksia. Kenties myös soittaa toisillenne tiukassa paikassa.

Näin olen itseänikin koittanut lohduttaa. Homma on vielä hyvin hanskassa, kun tajuan itse katua ja hävetä touhuani. Ja kyllähän se on jo pitkän aikaa tullut mieleen aina ensimmäinen pullo kädessä: “Tästä ei hyvää seuraa”

Juuri nyt on ihan tajuttoman hyvä mieli tästä päätöksestä. Pelkästään ajatus siitä, että voin ampua huomenna raketteja ja valaa tinaa lasten kanssa, eikä tarvitse tiputtaa mummolle hoitoon kun isi käy juhlimassa. Eikä mummon tarvitse odottaa seuraavaan iltaan asti, että pyydän tuomaan lapset kotiin kun en tasoittelun takia pysty ajamaan.

Kun nyt häpeästä puhuttiin, niin voi että miten olen kehdannut juoda kotona lasten kanssa. Mitä jos jotain olisi sattunut?

Oma äiti on ensimmäisen kerran hakenut minut sairaalasta sammuttuani hankeen 13-vuotiaana. Tämän jälkeen monta kertaa milloin mistäkin on nuorisotyöntekijät, poliisi tai kaverit pyytäneet äitiä hakemaan, kun iltani on loppunut kesken väärässä paikassa. Jossain vaiheessa hän on lopettanut huomauttelun, kun varmasti tietää että saan siitä vaan raivarin. Kyllähän minä näen huolen siitä katseesta joka kerta kun jätän lapset hoitoon. On ihan pirun itsekästä, että vanha ihminen joutuu huolehtimaan aikuisesta miehestä ja hänen lapsistaan.

Moikkis Pöljä (tökkii nimitellä näin). Sullakin näkyy olevan aika rankka historia takanasi. Siihen on varmastikin kuulunut paljon nousuja ja laskuja. Eli tajuat tilanteen hyvin.
Minua ilahduttaa aina kun saan kuvan vastuuntuntoisista ihmisistä. Joskus sanotaan, että alkoholistin tulisi lopettaa ainoastaan itsensä takia. Pätee toteutukseen, muttei mielestäni täysin motivaatioon. Mikäs sen parempi kun arvostaa vielä olemassa olevaa ja tehdä todellakin kaikkensa säilyttääkseen sen.
Ettei kävisi niinkuin minulle jonka “karriääri” taaksepäin alkoi juuri sinun ikäisenäsi. Olen muutama päivä sitten täyttänyt 56 ja ollut viimeiset 5,5 vuotta raittiina. Lukuunottamatta parin päivän retkahdusta 2,5 vuotta sitten.
Aikanani mulla ei ollut minkäänlaista tietoa alkoholismista. Toki kuulin sitä ja tätä ja huomasin, että asiat menevät takamuksilleen. Sääli vain, että annoin mennä. Tai oikeastaan mulla oli se piste jo ylitetty jossa olisin saanut kelkan raiteilleen. Hälläväliä-mentaliteetti ja mieltymys juopon elämään. Ei ollut läheisiäkään enää varoittelemassa. Tai vaikka olikin, en pystynyt enää ottamaan heitä vakavasti.
Avioliitto ja avoliitto hukkuivat pulloon. Jäljelle jäi muualla asuva lapsuuden perheeni. Toki nämäkin huolestuneita olivat. Mutta valitettavasti eivät asiaa tippaakaan tuntevia. Sain todellisen shokin terapiassa v.2008 kun suomut pudotettiin silmiltäni. Henkilöt joiden kuvittelin olevan puolellani, olivatkin pahimpia vihollisiani. Traagista, ettei kumpikaan osapuoli tajunnut tätä. Eihän oma perhe tahallaan mitään pahaa tee. Vasta terapiassa opin näkemään kokonaiskuvion ja heitin sikakovan linjan päälle. Käytännössä vuoden mykkäkoulu ja kontakti minimiin. Vakuutan, ettei ole helppoa. Kuitenkin eloonjäämisen kannalta ratkaiseva askel. Tiettyä lähentymistä tapahtui ajan mittaan. Nykyisin mulla on hyvät välit veljiini. Vanhempani erosivat kauan sitten. Äitini johon mulla oli erittäin läheinen suhde, on jo siirtynyt dementian ja vakavan sairauden kautta unholaan. Vieraillessani hänen luonaan tunnisti osittain. Poissa pelistä. Isääni mulla on puhevälit, mutta vielä myös paljon auki. Olenkin päättänyt selvittää asiat ennenkuin pääsee karkaamaan rajan toiselle puolelle. En myötätunnosta tai säälistä iäkästä ihmistä kohtaan vaan itseni takia. Ainoastaan!
Tulipas pitkä tilitys vieraaseen ketjuun, sorry. Pelkästään sen takia, että tarkistaisit nykyisen sosiaalisen verkostosi sairautesi valossa.
Sekä valitsisit oikeat henkilöt tukemaan jos tulet näkemään ulkopuolisen avun tarpeelliseksi.
Tsemppiä!

Minä tuohon andanten rajanvetoihin tulen itsekin sen verran vielä viisastelemaan, että ainakin omalta kohdaltani niiden on pitänyt olla ihan ehdottomia. Minä olin myös pamahtanut sellaiseen paikkaan, että ympärilläni oli ihmisiä, joista ei oikein ottanut tolkkua että mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä. Tunsin, että eihän mulle perhana vieköön jää enää ketään ystäviä itselleni jos nämä ihmiset jätän ja minusta tulee yksinäinen. Oli syyllisyyttä ja ties mitä kaikenlaista, kun siinä oli niin paljon ainakin olevinaan kaikenlaista sekasotkua ja draamaa kylkiäisinä. Toisaalta olin ihan suunnattoman loukkaantunut, kun he minut sillä tavalla jättivät oman onneni nojaan, kuin tekivät.

Noh, olenkin siitä täällä sanonut sitten jälkeenpäin, että tuo minun yksinjättämiseni oli tapa jolla ensinnäkin mielenterveyteni ja sitä myötä myös henkeni pelastui. Raakaa peliä ja tuntui silloin niinä aikoina ihan kaikkea muuta, kuin kivalta, mutta lienee kuitenkin ollut ihan välttämätöntä. En päätä silittämällä olisi oppinut.

Mutta se mikä siinä oli kummallista, oli se että tuon tapahtuneen jälkeen nämä samat ihmiset alkoivatkin yht’äkkiä houkuttelemaan minua juomaan. Siis mitä helkkaria, ensimmäiseksi nämä kertovat, että juon liikaa ja kun sitten saan korkin kiinni, niin he alkavatkin houkuttelemaan takaisin sinne kentälle? Ei siinä kaiken sen kaaoksen keskellä uskaltanut luottaa kehenkään, joten päätin että vitut, minä en teidän apuanne kaipaa, jos se on tällaista.

Siinä meni myös minulla varmaan se vuoden päivät etten ollut juurikaan missään tekemisissä noiden ihmisten kanssa ja oli todella rankkaa aikaa. Kun ihmiseltä viedään kertaheitolla käytännössä katsoen koko entinen sosiaalinen elämä pois, niin se ei tosiaankaan ole ihan helppoa opetella siinä elelemään. Sittemmin olen kyllä heitä tavannut ja ollaan mm. monissa lätkäpeleissä käyty ja jonkun yönkin olen siinä heidän juhlahumussaan viettänyt mukana.

Ei niistä mitään sydänystäviä edelleenkään kenestäkään ole tullut, mutta eipähän ole ainakaan enää mitään kaivelevia asioita. Ennen nähtiin käytännössä joka päivä ja oltiin todella tiivis porukka ja itselleni ainakin se jengi oli silloin ihan kaikki kaikessa ja kirpaisi tosiaan, kun se siitä yks kaks häipyi ympäriltä. Nykyään nähdään ehkä max. 5 kertaa vuodessa. Itse soppani silloin keitin, enkö tietenkään heitä tai ketään muitakaan syytä mistään. Olin silloin ennen pikemminkin täysin riippuvainen noista ihmisistä ja se välittäminen perustui juurikin tuollaiseen sairaaseen käyttäytymiseen. Ne ihmiset toimivat minulle sen oman sisäisen sekasortoni laastarina ja peittona ihan samalla tavalla, kuin toimi se viinakin. Vähän meillä oikeasti oli yhteistä sen juomisen lisäksi. Ja mistäs minä sitä ennen olisinkaan voinut tietää, mitä yhteistä minulla on muiden ihmisten kanssa, kun ei itsellä ollut mitään käsitystä siitä, mistä itse pidän ja mitä itse haluan elämältäni. Mää tykkäsin vaan juua ja sekoilla. :laughing:

No yksihän näistä veijareista on sittemmin poistunut jo täältä keskuudestamme. Sen jälkeen minun itseni ei jotenkin ole enää tarvinnut kyseenalaistaa sitä olenko itse alkoholisti vai en. Samanlainen kohtalo oli vartoomassa minuakin, voin sen nyt ihan käsi sydämellä sanoa. Sitä päivä päivältä alkaa näkemään selkeämmin, kuinka sairasta ja surkeaa se oma touhuni silloin oli, vaan eihän siitä silloin aikaisemmin ollut itsellä mitään havaintoa. Tai voi olla että oli havaintoa, muttei mitään kykyä tehdä asioille mitään.

Moi Ikzu. Tohon ei todellakaan ole tarvetta lisätä mitään. Täysin sama kuvio! Jälkikäteen olen vain ajatellut, minkä helvetin takia tuhlasin niin paljon aikaa myrkyllisiin ihmisiin.
Mäkin törmäsin tohon juomiseen houkuttelemiseen. Tässä taitaa olla kysymys siitä, että jotkut eivät siedä asetelman muuttumista. Pidetään kuitenkin mielessä, että vain terveet rotat pystyvät jättämään uppoavan laivan!
Erona sun stooriisi on, että vanhoista “kavereista” on aika moni viimeisten 3 vuoden aikana lopettanut tupakanpolton. Ja kaiken muunkin. Paskanen loppu kaikilla. Ei paljoa heilauta.

Itsehän tässä on ainakin tähän asti saanut valita, kenen kanssa aikaansa viettää. Jotenkin sitä on kuitenkin tottunut siihen, että kavereiden näkeminen tarkoittaa juopottelua. Aika harvassa on sosiaaliset harrastukset, joita ei olisi viinalla pilattu. Tiedän, että joutuu omaa lähipiiriä karsimaan jonkin verran. Viime viikonloppuna kävin paria kaveria moikkaamassa ja viskomassa kylille. “Ota nyt yks” “Eikö yhtään tekis mieli” “Onko vaimo kieltäny” “Tuo ei kestä ens viikonloppuun asti”. Kyllä, hyvin olen kaverini valinnut.

Uudenvuoden aatto vietetty selvin päin hyvässä seurassa; tuttavaperhe kylässä ja lasten ehdoilla tinaa valaen ja raketteja räiskien. Vuoden vaihtuessa olin jo unten mailla :slight_smile: Aamulla ennen kahdeksaa olin juoksulenkillä pitkin kylää potkien tyhjiä tölkkejä ja raketin hylsyjä tieltäni.

Mielenkiintoista, millaista palautetta olen ihmisiltä saanut omasta päätöksestä. Kun täällä on kerran kannustettu olemaan rehellinen, niin olen asiasta puhunut ihmisille jos on puhe tullut. Yllä onkin malli ryyppykavereiden suhtautumisesta, niistä en jaksa välittää.

Vaimo oli ihan tyytyväinen pienellä varauksella. Ymmärrän kyllä, ettei usko tämän pitävän.

Kävin eilen kuskailemassa tuttuja uudenvuoden juhlintaan. Kun ihmettelivät, miten olen ajokunnossa, vastasin, etten hallitse enää juomistani, joten en voi juoda. Rupesivat siinä matkalla pohtimaan omaa juomistaan ja totesivat että hirmu hyvä päätös.

Tänään oli itselleni paha paikka, kun kävimme vanhempieni luona lounaalla. Äiti kysyi haukoteltuani, että olenko ollut juhlimassa. Sanoin lopettaneeni, koska homma on karannut hallinnasta jo pikkupoikana, enkö ole vaan tajunnut tehdä päätöstä 10 vuotta sitten. Noin nyrkin kokoinen kivi vierähti, kun sain noinkin itsestään selvän asian sanottua ääneen ja näin miten hyvältä se äidistä kuulosti. Pohdittiin vähän suvun juoppoja ja alettiin syömään. Sen enempää ei asiaa vatvottu.

Mukavaa ja raitista alkanutta vuotta kaikille.

Juuri noin! Erittäin hyvä, että saat homman näin nopsaan raiteille. Avautuminen on tärkeää. Reaktioista kyllä näet kenen kanssa olet tekemisissä. Siitä voi vetää omat johtopäätöksensä.