Politiikka-lanka

^Vielä vähemmän äänestäminen, ehdokkaan puutteessa. Menee ehkä silti huvittuneisuuden ja luovuttelun puolelle, kun on tehnyt osansa tähän asti. Totella ei pidä, vaan pysytellä totuudessa. Ratkaisu on perustella uusia yhteiskunnan kulmakiviä. Koko yhteiskuntahan ei ole läpimätä. En ihan tiedä, että oliko sinulla jotain ratkaisuja, vallankaappausta tai mitä… Sosiaaliturvan poisto ei ainakaan ajaisi, kuin levottomuuksiin ja yhteiskunnan hajoamiseen, ei ainakaan eriarvoisuuden vähenemiseen, mikä on ihan ydinongelmia.

^Minun ei tarvitse pohtia ratkaisuja, koska olen ihan kohtuullisen tyytyväinen vallitsevaan tilaan. Kunhan mainitsin, että sosiaaliturva on yksi oleellisin asia, jolla eliitti pitää kuristuksessa köyhää roskaväkeä. Sen kun poistaa ei ole mitään menetettävää, ja ihmisten aloitekyky palaa. Nyt massat ovat ikäänkuin off-tilassa, koska joka kuukausi kolahtaa tilille sääliraha, jolla voi turruttaa itseään.

^Tyytyväisyys nykytilaan herättelee hieman kyllä arvoituksia. Edelleen paistaa läpi myös kitka kansanosaa kohtaan. Kai olet tietoinen, että kyseinen kansanosa kattaa jo suurimman osan maailman väestöä. Erimielisyytesi sosiaaliturvan poiston vaikutuksista vaikuttaa perusteettomalta.

^Millaisia arvoituksia? Minulla on henkilökohtaisesti asiat ihan ok. Hallitus on mitä on, mutta huomattavasti huonommin olisivat asiat, mikäli siellä olisivat esim. SDP ja Vihreät. Minun kannaltani huonommin nimenomaan. Suurin osa maailman väestöstä ei saa suomalaista sosiaaliturvaa. Ei sitä kokonaan tarvitse poistaa, leikataan alkuun reilusti. Näin luultavasti toki tapahtuukin lähitulevaisuudessa

Suomi ei tule kuntoon makaamalla, siksi tuollaisesta elämäntavasta täytyy tehdä liki rikokseen rinnastettava häpeän aihe.

^Mikä kenenkin mielestä on häpeällistä. Sinun mielestäsi kunnollinen toimeentulo ei kuulu kaikille vaikka se nykytekniikalla olisi äärettömän helppoa tässä erittäin vauraassa yhteiskunnassa, koska jostakin syystä ajattelet ihmisten olevan halukkaita lorvimaan koko aikuisikänsä.

Muok.
Kehitystähän se jarruttaisi, kun yhteiskunta jakautuisi pienempiin yhteisöihin. Taidat olla sellaisia heimosotamiehiä.

^Kunnollinen toimeentulo kuuluu niille, jotka sen pystyvät itse itselleen järjestämään. Hyvin yksinkertaista, ei tarvitse osata kuin yksi taito, josta joku on valmis maksamaan. Miten se “kunnollinen toimeentulo” turvataan kaikille, ilman keskiluokan tappamista verotaakan alle?

Olen sellainen mies, joka vaan haluaisi hoitaa omat hommansa ja tienata rauhassa, ilman epäinhimillistä verohelvettiä. Kaikille muille toivon pelkkää hyvää ja onnea sekä menestystä.

^No sitten vähän realismia kehiin, mistä tässäkin jo ollaan puhuttu. Onko se varallisuus köyhillä nyt hyvä mies!!

^Sinun kanssasi on aina tämä sama ongelma. Heittelet jotain kryptisiä lauseita kykenemättä avaamaan niitä mitenkään. Koita ilmaista itseäsi jotenkin ymmärrettävästi

Tämä on plinkin virallinen politiikka keskustelu ketju. Liity seuraan.

Tiesitkö että Martti Ahtisaari sai rauhanpalkinnon? Nobel Peace Prize. Hänen poikansa Marko soittaa bassokitaraa bändissä nimeltään “Afterimage”.

Afterimage soittaa tosi hyvää musaa. Hyvät ihmiset tutustukaa heidän tuotantoon.

Markolla oli aikoinaan ylipaino ongelma, kuten Mara- Makkaralla.

Tämä ketju loukkaa syvästi minun uskontoa ja identiteettiä joten pyydän että “päihdelinkin toimitus” poistaa tämän inhottavan ja ala arvoisen keskustelun heti.

[i]Re: Politiikka-lanka
ViestiKirjoittaja recklessroad » 04 Kesä 2018 13:35

Tulin kiinnostuneena lukemaan politiikka-viestejä jopa kahdelta sivulta ja mitä sainkaan… :smiley:[/i]

Aivan ! Minä peruin kaikki tapaamiset, raivasin summittaisesti koko viikon verran toimistoaikaa oman työpöytäni
ääressä tälle ketjulle ja hankin tarvittavat särpimet kustannuksista välittämättä ja aikeenani oli uppoutua
kahden kovan individualistin ja suuren ja mahtavan ajattelijan älykkääseen vuoropuheluun ja
sitten jännittyneenä ja täynnä odotusta ja alkukantaista intoa lopulta avasin tämän langan…

:smiley:

:arrow_right:

^Puhutaan ihmeessä politiikka.

yle.fi/uutiset/3-10246590
Orpo tänään linjapuheessaan esittänyt kovaa kritiikkiä ay-liikkeelle. Mitä mieltä, uhka vai mahdollisuus?

is.fi/politiikka/art-2000005713335.html
Orpo: Keskituloisten verotusta kevennettävä

No minäpä liityn ja jatkan teidän sosiaaliturva-aiheesta.

Olen arvomaailmaltani hyvinkin lähellä Vävyä. Tässä on nähty jo useamman kerran mitä käy kun yhteiskunnan kannattelukyky romahtaa, jolloin kärsivät sossurottien lisäksi yrittäjät, johtajat ja perusduunarit. Valitettavasti kuopasta nouseminen on tehty helvetin hankalaksi koska oman osaamisen myyminen on kallista ja todennäköisesti johtaa vain vielä paskotumpaan talouteen jos alla ei ole yhtään tuloja. Työssäkäyvänä/muuten vaan varakkaana on hieman turvallisempaa yrittää sivutoimisesti ja siirtyä täyspäiväiseksi kun tuotto on varmistettu. Pelkät ennakkoverot taitaa olla jo sitä luokkaa että helposti suuri osa siitä työttömillekkin tarjottavasta muut tuet korvaavasta “starttirahasta” menee niihin, ottaen huomioon vielä muut mahdolliset kulut. Tottakai ihminen pitää viimeiseen asti omasta elannostaan ja nahastaan kiinni jos vaihtoehto on velkavankeus edelleen varattomana.

Tosin ajattelen myös että noilla törkeillä verorahoilla ostetaan meille omalla tavallaan turvallisuutta. Ne jotka muuten pyörisivät ulkona pahoinpitelemässä jengiä parinkympin vuoksi istuvat omissa luukuissaan juomassa pirkkakaljaa tai mitä lie. Ennenkuin joku suuttuu niin en todellakaan pidä kaikkia työttömiä minään hyödyttöminä pummeina, tiedän omasta kokemuksesta kuinka turhauttavaa on päivästä toiseen väkerrellä hakemuksia ja ravata haastatteluissa. Mielelläni itsekin tekisin oman alani töitä toiminimellä. Sinänsä mielenkiintoinen ajatus: jos tiputettaisiin kokonaan sosiaaliturva pois, voitaisiinko ihmisille antaa säästetyillä varoilla avaimet luoda oma toimeentulonsa paremmin? Jos Vävy jaksat niin heitä ihmeessä jotain ideaa tähän. Omasta mielestäni Lepomäen ehdottama “Perustili”-malli kuulosti oikeasti hyvältä, pienin viilauksin tietysti. Jos menee heittämään koko tilin heti alussa uhkapeliin ja viinaan niin silloin ainakin sietää mennä keräilemään pulloja tai myymään persettä elääkseen. Tuo 20k antaa oikeasti jo hyvin taloudellista liikkumatilaa.

Susanna Kosken muuten tiedän näin IRL. Voin kertoa että se nainen ei ole joutunut päivääkään elämään “tiukalla budjetilla opiskelijana” niinkuin jossain lehdessä väitti. Eikä kyllä nähnyt kansanedustajanhomman lisäksi mitään “omilla ansioilla” hankittua työtä.

^Moro R. Sanotaan nyt alkuun, että suorastaan häkellyttävää lukea täältä saunasta tuollaista tekstiä. Hyvä!

Minä olen täällä heitellyt tuota sosiaaliturvan kokonaan pois tiputtamista ihan provona. Meillä on valtavasti liikaa sellaista ainesta, jonka kyvyt eivät riitä itsensä elättämiseen tässä jälkiteollisessa yhteiskunnassa, vaikka kuinka panostaisi resursseja heihin. Jonkinlainen kansalaispalkka se pitäisi olla, samalla pystyttäisiin leikkaamaan julkisen sektorin turhaa läskiä pois, kun byrokratia vähenisi. Perustili-malliin en ole kamalasti perehtynyt, joten mitään tiukkaa analyysia ei kyllä irtoa. Ymmärtääkseni se ei juurikaan eroa perustulosta, kustannukset ovat suunnilleen samaa luokkaa. Perustili vaan on elinkaarimalli, joka kirjanpidollisesti pitää huolta paljon rahaa on nostettu. Siihen voi sitten lisätä ns. progressiivisen holhouksen elementtejä, joita ei perustuloon tai nykyiseen sosiaaliturvaan pysty. Tarveharkintaisia tukia perustili ei tietenkään poistaisi. Vähäisellä perehtymisellä peukalo ylös siis.

youtu.be/CsMVLQ1zGf8
Perustili pähkinänkuoressa

yle.fi/uutiset/3-10244313
Jari Ehrnrooth: Hyvinvointivaltio on tullut tiensä päähän