Poistakaa bentsot markkinoilta!

No niinkuin aikanaan tehtiin näille edeltäjille, en muista mitä olivat. Niihin kuoli vitusti porukkaa viinan kanssa.

TEHKÄÄ JOTAIN!!!

Jos meen kohta poistaa kaverilta muutaman benen, niin olen oman osani tehnyt.

Kielletään kaikki mieluummin. Mm. kyky ajatella asioita muistakin kuin omasta perspektiivistä… :unamused:

Lääkkeenä ja oikein käytettynä oikein hyviä, Mutta vähäkin väärinkäytettynä erittäin petollisia.
Fyysisten Reflojen lisäksi eritäin kovat ja pitkät henkiset reflat.Kokemuksia on kahdesta vieroituksesta toinen kesti 1kk ja toinen vieroitus 3-4kk. Tsemppiä vieroitukseen.

olen tälläkin hetkellä bentsojen liikakäyttäjä. En silti halua kieltää ihmisiltä niitä koska ne ovat oikein käytettynä erittäin tehokas apu. Esim. läheisen kuoleman aiheuttamassa jäkytyksessä tai tilapäisessä unettomuudessa ym.
Puhdasta väärinkäyttöä on myös kodeiinissa minulla ja kärsin itse siitä. En silti halua kieltää apua ihmisiltä jotka tarvitsevat sitä kipuun tai yskää hillitsemään.
Toivon itsekin näkeväni päivän jolloin ei tarvitsisi syödä bentsoja, sillä reflat on pitkät ja raskaat. Ja usein kun on jo onnistumassa niin ratkeaa uudestaan liikakäyttöön.
Voimia kaikille koukkuuntuneille. Hetki kerrallaan eteenpäin tällä kivisellä tiellä. Tsemiä!

Tarkoittanet barbituraatteja…? Ne olivat sentään viinan kanssa ja noin muutenkin yliannosteltuina hieman vaarallisempia, kuin benzot.

Kuten jo sanottu, benzot ovat erittäin hyviä lääkkeitä moneen vaivaan ja niillä on paljon vähemmän vaarallisia haittavaikutuksia, kuin vaikkapa neurolepteillä tai mielipidelääkkeillä. Benzojen pitkäaikainen käyttö on myös välillä täysin perusteltua, eikä johda väärinkäyttöön, vaikka mahdollinen vieroittautuminen saattaakin siitä huolimatta olla taas asia erikseen…

Tiedän kyllä benzojen aiheuttaman hirvittävän riippuvuuden. Olenhan itse käyttänyt benzoja aktiivisesti 14 vuotta, käytän niitä usein väärin ja vieroittautuminen ei vain ole onnistunut, ei sitten millään. Pahimmat vieroitusoireet mitä tiedän. Kaikesta muusta vielä jotenkin pystyisinkin luopumaan.

Salakavalia ovat, totta vie, mutta en silti keksi parempaakaan lääkettä tilalle esim. ahdistukseen, pelkotiloihin, alkoholivieroitukseen… Sen sijaan, että ne poistettaisiin markkinoilta, olisi ehkä aiheellisempaa lääkäreiden jakaa oikeaa tietoa näistä lääkkeistä niitä määrätessään.

Aina voit olla vetämättä, sillä jokainen meistä on itse vastuussa riippuvuuksistaan ja virheistään. Ohjeiden mukaan ja lääkärin valvonnassa ne ovat tuoneet korvaamattoman avun valtavalle määrälle ihmisiä. Jos sinä et pysty pitämään näppejäsi erossa, niin onko se muiden ihmisten vika ja kuuluuko heidän kärsiä?

Itselleni bentsot ovat tuoneet lääkärin määrääminä ja oikein käytettyinä niin suuren avun että parivuota takaperin jos en niitä olisi saanut, tuskin kirjoittelisin nyt tässä. Niitä on kokoajan ollut kaapissa mutta nykyään ei tuli syötyä jokapäivä, ei edes joka viikko. Eli riippuvuutta niihin ei tällähetkellä ole, kaksi kertaa olen reilun puolen vuoden päivittäiskäytön onnistunut laskemalla lopettamaan.

Pirun hyviä lääkkeitä kunhan ei päivittäin popsi ja syö pieniä lääkärinmääräämiä määriä.

.

Barbituraatit olivat Vanhanliiton Linnanruunien tabuja joita annettiin nuorille pojille ensin tarjoten ja sitten velaksi kun on saatu koukkuun. Sitten lopulta otetaan morsiameksi… :frowning:

Minun mielestäni bentsot pitäisi vapauttaa reseptipakosta. Apteekkeihin bentsoja käsikauppalääkkeiksi, mutta ei mitään 100 pillerin lootia, vaan esimerkiksi 6-12 napin satseja riippuen bentson laadusta ja vahvuudesta. Ja ostokatoksi yksi tuollainen pikkuaski per asiakas päivässä. Hinta voisi olla jotakin sellaista, että aina se katukaupan hinnat alittaisi, mutta olisi kuitenkin selvästi kalliimpaa kuin reseptilääkkeenä.

Muutama vuosi sitten kaksi! lääkäriä kieltäytyi kirjoittamasta minulle aivan kohtuullista bentsoreseptiä sillä perusteella – uskokaa huviksenne, tämä on totta – että “kun niitä myydään kadullakin”. Toinen oli mies, yksityisellä lääkäriasemalla, ja toinen oli nainen Espoon terveyskeskuksessa, ja minun ns. omalääkärini. Siis voi helvetti sentään, näin pitkälle on siis menty, että lääkärit kehottavat potilaitaan hankkimaan bentsonsa kadulta!

Minä hankkisin paljon mielummin ne bentsoni (Oxamin 4x15mg/vrk.) laillisesti apteekista, vaikka sitten joutuisin ravaamaan siellä joka päivä ja vaikka sitten joutuisin maksamaan siitä saman kiskurihinnan kuin mitä katukaupassa joutuu maksamaan.

Oxazepamin käyttäminen on osoittautunut ainoaksi tavaksi, jolla pystyn toimimaan normaalisti ihmisten parissa, hoitamaan asioitani ja pysymään normaalissa mielentilassa. Niiden lopettaminen veisi minut nopeasti mielisairaalapotilaaksi. Masennuslääkkeitä on kokeiltu (ehkä 5-6 eri valmistetta), ja neuroleptejä minä olen syönyt kuukausikaupalla, ja noiden oikeaoppisten lääkkeiden jälkeen olen ollut elämäni kurjimmassa kunnossa. Kolme päivää oxazepamia on riittänyt nostamaan minut taas tavalliseksi normaalisti käyttäytyväksi ihmiseksi. Ja sitä apua on täytynyt hakea muualta kuin lääkäreiltä ja apteekeista. Eikö tässä ole jotain vikaa?

Miten tuota käytännössä valvottaisiin, että vain yksi paketti päivässä per asiakas? Olihan joskus ihan Buranassakin, että sai vain yhden pakkauksen kerralla, mutta ainahan sinne apteekkiin voi lähettää vaikkapa kaverin tai sitten mennä johonkin toiseen apteekkiin. Mäkään en missään metropolissa asu, mutta kyllä tältäkin kylältä löytyy useampi kuin yksi apteekki. Sinänsä kyllä kannatan ajatusta, mutta mä olenkin väärinkäyttäjä. En siis vedä mitään ryynikännejä tai muutenkaan hae noista mitään erityisempiä oloja, kun ne eivät mulle sellaisia pitkiin aikoihin ole suoneet, mutta toleranssini olen päästänyt kasvamaan niin paljon, että hyvin usein menee yli lääkärin määräysten ja “kadulta” joudun hankkimaan osan, vaikka saan noita kyllä ihan laillisesti lääkäriltäkin.

Vittumainen sun tilanne kieltämättä :frowning: , etenkin, kun käsitin, ettei sun ole tarvinnut annostusta nostaa ja silti toimivat siihen mihin pitääkin. Kai niitä muitakin lääkäreitä on kuin nuo kaksi? Kannattaisi vielä yrittää, jos joku olisi ymmärtäväisempi. Tietenkin kannattaa vähän miettiä, miten sanansa asettelee. Jos kertoo, että haluaisin Opamoxia, koska olen huomannut sen toimivan, kun olen niitä kadulta ostanut, niin voipi olla, että jäävät saamatta :laughing: .

Olen kanssasi hieman samoilla linjoilla. Tosin en ole kyllä ihan varma, olisiko järkevää myydä ihan noin vapaasti. Kuitenkin ajatuksessa on perää, että bentsoja pitäisi niitä tarvitsevien saada helpommin. Apteekissa vapaasti myytävät bentsot voisivat kyllä näin äkkiä ajateltuna johtaa myös vakaviin ongelmiin maassa, jossa alkoholi ja ahdistus/masennusongelmat ovat jo muutenkin suuri kansanterveydellinen ongelma. Pian meillä voisi olla maa täynnä sekakäyttäjiä jonottamassa katkolle. Jonkinlainen vapaampi, mutta kontrolloitu myynti olisi paikallaan. En tiedä mikä olisi paras ratkaisu, mutta jonkinlainen “bentsokortti”, jolla saisi ostaa vain pienen määrän harvakseltaan ja jatkuvaan käyttöön pitäisi neuvotella lääkärin kanssa, jotta saataisiin ehkäistyä riippuvuusongelmia. Kuitenkin niin, että jatkuvan käytön pitäisi onnistua sitä tarvitsevilta paremmin kuin nykyään.

Itselläkin on sellainen kokemus, että bentsojen/rauhoittavien kanssa yleisesti ottaen toimintakykyni on todella hyvä ja olen työkykyinen. Laitoshoidon jälkeen vuonna 2009 yritin kaksi vuotta olla ilman bentsoja, mutta en silti saanut työkykyäni ja elämänlaatuani nostettua yrityksistäni huolimatta ja ajauduin takaisin käyttämään bentsoja. Simsalabim, jälleen olin elämäni kunnossa ja yhteiskunnallekin hyödyllinen. Parin vuoden päästä taas oli vuorossa katkaisun yritys → jälleen voimakasta alamäkeä joka elämän osa-alueella.

Julkiselta puolelta on aivan turha yrittää järkevää suhtautumista näihin asioihin hakea. Neuroleptejä ja muita hermomyrkkyjä kyllä syötetään joka paikassa, mutta harvoin kunnollisia ja toimivia lääkkeitä. Toisin kuin neuroleptit ja monet ssri:t, bentsot ja vastaavat rauhoittavat olisivat aivoille huomattavasti terveellisempiä ja useassa tilanteessa itseasiassa jopa neuroprotektiivisia. Tätähän ei tietystikään yleensä huomioida, vaan ainoa asia jota painotetaan on negatiiviset vaikutukset eli riippuvuus ja väärinkäyttöpotentiaali. Suhtautuminen on nykyään kyllä selkeästi liian yksioikoista, yleistävää ja negatiivista, joka on varsinkin nuorilla lääkäreillä tyypillistä.

Jos bentsojen laillinen myynti kiellettäisiin, mä joutuisin katukaupan armoil, ja sitä en halua. Jossain niitä kuitenkin tehtailtaisiin tai sitten salakuljetettaisiin, ja hinta kyl nousis kadul, koska apteekishan noi on halpoja ja jos sieltä ostetut on kadul ei ne kalleimpia varmaan ole.
Syömällä säännöllisesti reseptin mukaan se riippuvuus yleensä tulee. Jos väärinkäytös, esim.yliannostelus on kunnon taukoja, fysiologisen riippuvuuden kehittyminen voi kestää kauan. Niin mul kävi. Kyl mä uskon, ett bentsoil on myös estetty itsemurhia… Mä en nyt tiä mil perusteel leptit ja masarit on vaarallisempia aivoille… Ahdistukseen pilipalilääkkeitä minun kokemukseni mukaan. Vieroitusoireet isojen annosten, säännöllisen käytön jälkeen kyl ovat hengenvaarallisia… :frowning: . Pari kertaa mul on ollu tosi vaarallinen tilanne vierotusoireista (kouriselut, päähän iskuja taas)… Toisaalta bentsojen ohjeishan lekureil on, että niitä ei saisi määrätä pitkäaikaiseen käyttöön, ja tämä tuskin toteutuu missään. “Potilaalle on tehtävä selväksi, että lääkkeet on määrätty vain korkeintaan muutaman viikon käyttöön” tms. lukee Pharmacas varmaan joka bentson kohdal. Mul ei kukaan lääkäri ole ikinä sanonu tommosta. Ja taas toisaalta Miekkarin lekuri tajus, että mä hankin ne joka tapauksessa jostain, joten kirjotti ihan kivat annokset perusteena “kalliitahan ne siellä kadullakin on”. On, jos käyttää isoja määriä…

Neuroleptit ja ssri lääkkeet saattaa kumpikin olla haitallisia aivoille. Neuroleptit on joissakin tutkimuksessa todettu aiheuttavan ihan selkeää aivoatrofiaa (muistaakseni kymmeniä prosentteja jopa) aika lyhyehkönkin käytön jälkeen. Lisäksi ne altistaa aika vakavillekin pitkäaikaishaittavaikutuksille, kuten tardiiville dyskinesialle. Neuroleptit lisäksi usein tekee ihmisestä yhteiskunnalle hyödyttömän, toimintakyvyttömän, metabolista oireyhtymää sairastavan kuolaavan zombin (näin kärjistettynä).

SSRI-lääkkeiden ongelmat ilmeisesti liittyvät serotoniinin liialliseen lisääntymiseen ja sitä kautta oksidatiiviseen stressiin, ja myös siihen, että ne lisäävät aivoissa hermoimpulssien määrää samaan tapaan kuin stimulantit ja aiheuttavat pidemmän päälle hermosolujen tuhoa tätä kautta. Lyhyellä käytöllä SSRI-lääkkeet voivat tietysti auttaa ongelmiin ja parantaa tilannetta, mutta pidemmän päälle asia on sama kuin yleensäkin stimulanteilla: liiallinen hermosolujen kiihdyttäminen tuhoaa niitä; mitä enemmän painat kaasua, sitä nopeammin tankkisi on tyhjä. Tämä voi johtaa herkemmin erilaisiin degeneratiivisiin aivosairauksiin nuoremmalla iällä.

Jotkut SSRI-lääkkeet kyllä aiheuttavat positiivisia reaktioita, kuten BDNF:n ja NGF:n lisääntymistä (hermoperäisi kasvutekijöitä), joilla taas on todettu positiivinen vaikutus aivoihin ja sitä kautta jopa älykkyyteen ja mielialaan. Kuitenkin SSRI-lääkkeiden negatiiviset vaikutukset voivat olla pidemmän päälle suurempia. Itse en hirveästi luota SSRI-lääkkeisiin. Liikunnalla voi aivan hyvin lisätä myös BDNF:n määrää ilman negatiivisia vaikutuksia.

Bentsoilla sen sijaan on aivoihin päinvastainen vaikutus. Ne rauhoittavat aivotoimintaa ja suojaavat aivoja liialliselta kiihtymiseltä ja sen aiheuttamilta neurotoksisilta vaikutuksilta. Itseasiassa ainoa “haittavaikutus”, joka esim. klonatsepaamin pitkäaikaiskäytössä oli jonkun tutkimuksen mukaan, on alzheimertaudin sairaantuvuuden väheneminen. Bentsojen ei ole tutkimuksissa havaittu olevan neurotoksisia. Bentsot todennäköisesti kyllä pitkällä käytöllä aiheuttavat GABA-reseptoreihin haitallisia muutoksia, vähentäen niiden herkkyyttä ja jopa määrää, tämä on tietysti haitallinen vaikutus, mutta ei käsittääkseni johdu suoraan bentsojen kemiallisesta vaikutuksesta reseptoriin, vaan liittyy enemmänkin aivojen luonnolliseen adaptaatiomekanismiin ja on yleensä sen takia palautuvaa, kun lääkitys lopetetaan.

Kaikil lääkkeil on haittoja, sellaista ei ole keksittykään, jollei sivuvaikutuksia olisi. Moni skitsofreniaa tai muuta psykoosia sairastava on kyl saanut apua lepteistä, harhat voivat olla massivisia, etenkin pelottavat harhanäyt ovat hirveitä. Moni ystäväni sairastaa k.o.sairauksia, eikä yksikään heistä ole “kuolaava zombi”. Itselläni on joskus kauan aikaa sitten ollut psykoosi, mutta nykyinen leptiannos on pieni, joten enpä usko sen suurempia haittoja aiheuttavan. Siitä olen kyllä huolissani, että esim. kuntoutuksessa määrätyt leptiannokset ovat hurjia, en tiedä, mutta veikkaan, että aivan liian suuria… Eikä oteta huomioon ihmisen mahdollisia ruumiillisia sairauksia :open_mouth: ! Yhteiskunnalle hyödytön olen minäkin suht aikaisin eläkkeelle siirtyneenä, jollei nyt lasketa sitä palkatonta työtä, mitä perheessä pienen osaseni teen. Säästää pitkän pennin yhteiskunnallle, kun ei tarvi lykätä vanhuksia laitoksiin.

Jaa että jokin bentso suojaisi alzheimerilta… :confused: . Noh, sattuneesta syystä minun on täytynyt perehtyä alzheimeriin ja sen syihn, siltä osin kuin niitä tunnetaan. Bentsoriippuvuus on “jossain” mainittu yhdeksi riskitekijäksi. Ihan edeltävän postauksen perusteella en usko bentsojen aivoja suojaavaan vaikutukseen. Vaikuttavaa ainetta kertyy aivoihin, heikentää muistia, aiheuttaa kömpelyyttä, tasapaino-ongelmia ja kaatuiluja, etenkin vanhoil ihmisil. Lääkkeen vähentäminen / ilman olo (mitä täs ny ei aikoihin ole ollut) tuo melkoisen levottomuuden, jonka laantumisen odotteluun mulla ei riitä kärsivällisyys… Olen huomannut, että jos annos on hyvin pieni, mul tulee puheen sammallusta, kasvojen lihakset eivät toimi normaalisti, minkä lähipiirissä saatetaan olettaa johtuvaksi siitä, että olen taas ottanut liikaa… :frowning: .

Mul on se käsitys, että bentsodiatsepiinien säännöllinen käyttö vähentää aivojen serotoniini- ja dopamiinituotantoa ja näin saattaa lisätä masennusta. Minähän käytän bentsoja säännöllisesti, joten otan kyl masarit tuostakin syystä.

Joo aika moni aine “saattaa” olla haitallinen aivoille… Elämäkin saattaa olla haitallinen aivoille… Alkoholi vasta tuhoaakin tehokkaasti aivosoluja. Aivojen solujen tuhoutuminen taitaa alkaa noin normaalissa elon kulussa aika aikaisin. Masentuneena ihminen tuppaa olemaan hyvin passiiivinen, mikä ei myöskään tee aivoille hyvää, jolloin kumpi lienee se pienempi paha: masennuslääkkeet mahdollisine haittoinensa, vai itse masennus. Ajattelu tekee aivoil hyvää, vaikkei aina mielelle tekisikään, jos kovin synkkin aatoksiin päätyy uudestaan ja uudestaan… :confused: .

Ei toimi kieltolaki, ei onnistu. On ihmisiä ketkä ovat käyttäneet bentsoja OIKEIN 30v. Eivät toimi, mutta vanhuksilta on melko vaikea vaihtaa tai poistaa lääkitystä ilman oireita. Ei kaikkea voi poistaa, jos yksittäinen hlö ei osaa käyttää oikein ainetta. Itse opettelin käyttämään oikein, tarvittaessa hain päivittäin klineltä. Kuitenkin tein päätöksen, että en osta bentsoja muualta. Käsittääkseni Maago ostat bentsot kadulta tms. joten ei niitä ole tällöin edes kirjoitettu sinulle…

Antakaa markka takaisin, vedotkaa perustuslakiin että Lissabonin sopimus 2009 muutti EU:n, antakaa itsenäisyys takaisin… Laittakaa edes lääkkeisiin suomalaiset ohjeet tai uutisoikaa maailmanmenosta faktaa (ei subjektiivista ja kollektiivista näkemystä)… Ei onnistu… Milloin käytettiin eniten alkoholia määrällisesti tässä maassa? Oliko kieltolain aikaan? Ei asiat kieltämällä parane ja osa ihmisistä saa avun vain bentsoista. Muistaakseni tämä topic on jo toinen laatuaan samalla nimellä samalta nickiltä…

Aivan. Eikä pelkkä GABA, vaan kaikki reseptorit + yhteisvaikutukset. Siksi ihmetyttää erittäin suuresti nämä selektiiviset serotoniini/dopamiini antagonistit, jotka ihmisestä riippuen imeytyvät ennalta arvaamattomalla tavalla. On todettu, että sama lääkemäärä hlö samalla SSRI:llä voi olla toisella 40krt suurempi annos lääkettä kehossa kuin toisella.

Samoin lääkkeiden yhteisvaikutukset. Ihmetyttää todella suuresti, että lääkäri sekä The Boss kehoittavat syömään tiettyä masennuslääkettä, joka bloggaa MAO1 reseptoreista ainakin 1. ja 3:n; osittain myös 5:n. MAO2:seen ei pitäisi olla vaikutusta. Dextroamphetamine Sulphate ohjeessa varoitetaan MAO2:sen agonisteista täysin. Varovaisuutta kehoitetaan käyttämään myös MAO1:sen kautta vaikuttavien lääkkeiden kanssa. Metadoni, sekä monet muut opiaatit/opioidit myös kiellettyjä. Silti vaikka kokemuksen mukaan lääke 7-8. pv:nä aloituksesta aiheuttaa totaalisen unettomuuden + säätämisen joka kestää useamman vrk:den ilman omatoimista “pakkotipautusta”, ei ole mahdollista ko. lääkkeen aiheuttaa tällaista reaktiota. Vain Aurorix, joka blokkaa sekä MAO1:sen & MAO2:sen; voi aiheuttaa ko. reaktion.

Lääkkeiden yhteisvaikutukset ovat huonosti tunnettuja, aivojen toiminta alkaa vasta nyt tulla tutuksi ihmiselle. Silti eräitä lääkkeitä (joista ei siis tiedetä mitä kautta edes vaikuttavat, tämä kun riippuu ihmisestä), määrätään jokaiseen vaivaan edellisten lääkkeiden lisäksi.

Itse otan mielummin bentsoja, joista tiedän kuinka vaikuttavat ja paljonko voin syödä ilman tolen kasvua. Ei se valvominen paljoa haittaa, saa siivotuksi. Silti kyse on kuin valvoisi pirin kanssa, useampi pv menee palautumisessa… Pienin määrä Ketipinoria muutaman kerran viikossa vain pahensi asiaa, vaikka lekuri väitti sen tasaavan myös lievät maniat… Kokemus oli aivan jotain muuta… Katosi 2vkoa täysin elämästä ja 3. tuli lähinnä valvottua… Ennemmin bentsot kuin mielipidelääkkeet! IMHO…

Entinen väärinkäyttäjä voi opetella käyttämään bentsoja oikein… En usko että sama pätee opiaatteihin, mutta alkoon ja pilveen tämä on toiminut. Jopa bubreen sekä Dexeen. Hiukan offiksi meni, mutta… pointti on että kaikkea ei tule odottaa turvalliseksi, bentsoista on yli 30v:n näyttö…-

En tarkoittanut loukata tuolla “kuolaavalla zombilla”, pahoittelut. Olen itsekin leptejä aika paljon elämäni aikana syönyt, pari vuotta putkeenkin (ketipinoria 25-100mg), mutta aina ne ovat vain tuntuneet yhtä huonoilta ja elämänlaatuani huonontavilta, mutta kyllähän niistä monet hyötyjä saavat. Olen itsekin ollut psykoosissa ja joskus suljetullakin. Katkolla ja laitoksissa on tullut myös käytyä ja itseäkin häiritsee noi laitoksien hoitokäytännöt leptien suhteen.

Sanon nyt ensiksi, että en ole omalla kohdallani havainnut mitään tuollaisia haittavaikutuksia, vaan oikeastaan päinvastoin, olen kokenut bentsojen parantavan toimintaani monelta osin. Eikä se ole ainoastaan oma uskomus tai bentsojen luoma harhainen illuusio, vaan neuropsykologisten testien mukaan muistin on todettu olevan erinomainen, bentsojen runsaasta käytöstä huolimatta. Nuo tuollaiset ongelmat, kuten itsekin totesit, taitavat olla lähinnä vanhusten ongelmia, joille ehkä usein annos on liian suuri tarpeisiin ja varsinkin metaboliaan nähden ja haittavaikutukset korostuvat ikääntymisen muutenkin huonontaessa aivotoimintaa.

Se että jokin aine aiheuttaa kognitiivisia haittavaikutuksia ei tarkoita, että sillä olisi neurotoksisia vaikutuksia. Itse näen asian vähän vertailukelpoisena sydäntaudin hoidossa käytettäviin lääkkeisiin, jotka usein vaikuttavat fyysisiin toimintoihin heikentävästi, kuten betasalpaajat ja monet verenpainelääkkeet vaikka kuitenkin samalla ne suojelevat elimistöä. Itse uskon vähän tämän suuntaisesti: nollapisteen (terveen ihmisen tila) negatiivisella puolella on aivojen ylikiihtyneisyystila kouristuksineen ja toisessa päädyssä taas kooma. Negatiivinen puoli on aivoille haitallinen ja positiivinen puoli suojeleva. Sairaaloissa ihminen laitetaan koomaan, jotta aivoja saadaan suojattua lisävahingoilta ja tähän tarkoitukseen käytetään yleensä barbituraatteja. Bentsoilla saa siirrettyä itsensä suojatumpaan tilaan ja joo liiallinen käyttö lähentää ihmistä ensin kognitiivisten toimintojen heikentymisen kautta unitilaan ja siitä edelleen koomaan.

Yllätyn suuresti, jos löydät yhdenkin kontrolloidun seurantatutkimuksen, jossa bentsojen käytön todetaan lisäävän alzheimerin tai muiden degeneratiivisten sairauksien lisääntymistä. Itse en tähän usko, vaan päinvastaiseen teoriaan.

Sen poikkeuksen kyllä myönnän, että midazolaamilla on todettu jossakin tutkimuksessa neurotoksisia vaikutuksia, mutta tämä onkin ainoa poikkeus eikä ole yleistettävissä bentsoihin lääkeaineryhmänä ja sanontakin menee, että poikkeus vahvistaa säännön.

Jos ne vähenevät liikaa ja kokee siitä olevan enemmän haittaa, kuin bentsojen tuomista hyödyistä, on annos ehkä liian suuri? Eikö silloin annosta voi vähentää ja saa aikaan dopaamini- ja serotoniini reboundit. En kuitenkaan ole nykyään edes varma henkilökohtaisesti, onko serotoniini mikään kovin hyvä aine. Olen tästä aiheesta kuullut nimittäin todella negatiivista informaatiota myös, jota en ala sen tarkemmin erittelemään, koska en ole aiheesta vielä kovin perillä.

Joo, toi on hyvä kysymys. Kumpi lienee sitten pahempi.