Mitenkähän minä kaiken kiteyttäisin kun olen aika järkyttynyt tällä hetkellä.
17-vuotias poikani jäi tänään kiinni lääkkeiden väärinkäytöstä ja samalla selvisi, että tätä on jatkunut jo pidemmän aikaa…
Tietysti minun äitinä on nyt tehtävä tälle stoppi mutta en saa kiinni ajatuksistani, ajatukset harhailee enkä saa nyt järkeiltyä, miten alan tätä asiaa purkamaan…
Otanko yhteyttä ensin lääkäriin vai minnekkäpäin tässä pitää lähteä vyyhtiä purkamaan…
Ota yhteyttä Lastensuojeluun, mikäli poika on koulussa; kuraattori voi hoitaa asian kiireellisenä! Ala-ikäisenä heidän vastuulla on testit (varmistuvat aineista) ja hoidon tarpeen arviointi. Mikäli kyse on pidempiaikaisesta bentsodiatsepiimien, opiaattien/opioidien tai adhd-lääkkeiden (stimulantit/johdannaiset) käytöstä; älä anna kaikkea valtaa heille! Tarkoitan tuolla, että säästöjen tähden voivat kokeilla avohoitoa; mutta laitokseen lasta ei voi pakoittaa enää 18-vuoden jälkeen!
Suosittelen vaatimaan testauksen myös heti Maanantaille (ellei joku muu osaa kertoa pääseekö Su asiassa eteenpäin), opiaattien, bentsojen sekä ainekohtaisesti testattujen tiettyjen lääkeaineiden (metyylifenidaatti=Concerta, Ritalin, lyrica, Tramal yms) vasta-aineet näkyvät virtsassa usein sen 3+vrk. Lisäksi voi paljastua muitakin päihteitä.
Mikäli kyse on buprenorfiiniata (Suboxone, Subutex, Temgesic), rauhoittavista (Diapam, Xanor yms bentsot), sekakäytöstä tai vahvemmista opiaateista; koukku voi olla vaikea! A-klinikalle ilmeisesti viedään tilannekatsausta varten (täällä kuraattori ainakin ottaa yhteyttä päihdepuolelle heti) ja itse saat enemmän tietoa myös! Käsittääkseni laitosta (Stopparia) varten ottavat määräaikaisesti huostaan, että saadaan pakkohoitoon! Oletan, että kysessä on kääkkeet, jotka katsotaan huumausaineeksi ilman reseptiä…
Itse yritän jeesata täällä kh:ssa elävän addiktin näkökulmasta, joten ainoa Sunnuntaina aukioleva paikka joka mieleeni tulee, olisi paikkakunnan katko. He tietäisivät mihin tulee ottaa yhteyttä ja voiko esim testeihin tuoda sinne ala-ikäistä vanhemman kera Sunnuntaina! Tuossa ylempänä topicissa löytyy tietoiskuja ja numeroita avunsaantiin, hakukoneella löytänee sosiaaliviranomaisten ja lastensuojelun/oikeuksien sivuilta paikkoja!
Tsemppiä! Kyllä asiat lähtevät rullaamaan, laki velvoittaa pitämään ala-ikäisestä huolta ja potilasasiamies auttaa jos ongelmia ilmenee! Toivon että resursseista huolimatta asia käsitellään nopeasti ja kunnolla! Voimia Sinulle! Parempaa tietoa saat, kun joku vanhemmista tulee paikalle. Enempää en itse asiasta tiedä, mutta ehkä tästä saat jotakin apua kuitenkin. Nyt on pakko mennä nukkumaam, huomenna saat vastauksia ja tietoa enemmän… Yritä jaksaa! <3
Olen erittäin kiitollinen vastauksestasi.
Tilanne täällä on sanotaanko hyvinkin sekamelskainen" ja minun ajatukset on edelleen hyvinkin sotkuiset.
Menen huomenna hakemaan apua ja toivon, että saamme apua ja ettei minun tarvitse enää pelätä esikoisemme puolesta…
Haluan kiittää vielä uudemman kertaa, ettei tästä tullut mitään vakio nettikeskustelua, elikkäs syyllistämistä. Kiitän vastauksesta, joka oli oikeasti sitä mitä pyysin
Nyt oli ihan pakko kirjoittaa, kun Sashan teksti oli täysin sama kun omani toisessa keskustelussa. Myös salasanani ei jostain syystä toiminut ja jouduin tilaamaan uuden?? Onko sattumaa?
[Kyseessä oli spämmi, joka sisälsi myös mainoslinkkejä. Viittaamasi viesti on poistettu - Päihdelinkin mode]
Positiivista asiassasi on että poikasi on alaikäinen. Oma poikani aloitti aineiden käytön 17v. Nyt on 23v. Toivoisin niin että hän olisi alaikäinen jotta apua olis enemmän tarjolla.täysiikäiselle saa apua vain jos itse sitä haluaa.