Nyt on aika alkaa käsittelemään omaa alkoholin käyttöä tosissani. Mietin pitkään, onko alkoholi minulle ongelma vai ei, mutta joku oli täällä jossain vaiheessa kirjoittanut, että jos asiaa pitää edes miettiä, silloin ongelma on olemassa.
Osaan ottaa kohtuudella, olen viimeisen kolmen kuukauden aikana ottanut kolme kertaa 1-3 annosta kerralla, muuten ollut tuon ajan täysin tipattomana. Se ei siis ole ongelma, ettenkö pystyisi olemaan ilman alkoa.
Nyt viikonloppuna tuli uusi pohjakosketus. Firman pillujoulut. Alkukuoharit, pari lasia viiniä ruoan kanssa, jälkiruokakonjakit ja yksi drinkki ja muisti pois. Pieniä pätkiä muistan sieltä täältä. Onneksi lähdin pikkujouluista kotiin, en kuitenkaan nolannut itseäni työkavereiden edessä. Mutta päädyinkin kotoa jatkoille kaverin luokse ja sieltä baariin. Hämäriä välähdyksiä sieltä täältä. Hukkasin laukun, unohdin kotiosoitteen. Onneksi kumppani tuli oikeaan aikaan oikeaan paikkaan ja sai minut kotiin.
Kumppani on todella vihainen, ymmärrän kyllä. Olen aikuinen ihminen, joten miksi en osaa huolehtia itsestäni? Tällaisia ylilyöntejä ei ole ennen sattunut, mutta tämän vuoden puolella enenevissä määrin olen loukannut kumppaniani humalassa. Viimeisimmän jälkeen loppukesästä päätin, etten juo enää itseäni humalaan. Tämä toimikin tasan pikkujouluihin asti.
Olen lähtöisin alkoholistiperheestä. Sisaruksillani on todettu alkoholismia, nyt pelkään omasta puolestani. En ole aikeissa lopettaa juomista kokonaan, mutta määrä on pidettävä max 3 annoksessa / kerta. En tarvitse humalaa, en halua enää koskaan loukata kumppaniani. Haluan kuitenkin nauttia hyvästä ruoasta hyvän viinin kanssa. Enempää en halua.
Täältä pohjalta on onneksi suunta vain ylöspäin.
Tervetuloa palstalle @Alli, vaikutat olevan hyvissä ajoin liikkeellä. Tämä palsta on aika hiljainen, mutta onneksi täällä käy Lopettajiakin kommentoimassa, joten vertaistukea täälläkin saa.
Moi Alli, tervetuloa mukaan. Hyvä saada lisävahvistusta tänne Vähentäjien riveihin.
Kumppanisi luottamus sinuun on saanut kolauksen, toivottavasti pystytte käsittelemään asiaa. Pikkujouluaikana meistä monille tulee ylilyöntejä. Älä siis soimaa itseäsi liikaa, mutta hyvä että tapaus toimi herättelijänä (itselläni oli hieman vastaava kokemus aiemmin tänä syksynä). On hyvä tiedostaa, että alkoholinkäyttöään on syytä seurata kriittisesti.
Jäin miettimään tuota muistinmenetystä. Olitko mahdollisesti työviikon päätteeksi väsynyt tai ollut päivän liian huonolla syömisellä? Alkoholimäärä ei vaikuta tolkuttomalta. Tosin itselleni juuri väriviiinat (viski, konjakki) ovat tehneet pahimmat tepposet ja niistä olenkin oppinut pysymään kategorisesti erossa.
Semppiä.
Syynä taitaa olla juurikin väsymys ja huono syöminen. Olin päivällä syönyt lounaan ja seuraavan kerran vasta pikkujouluissa 19:30 illallisen. (Eikä tätäkään tullut paljoa syötyä) Jututin eilen kaveria, jonka kanssa lähdin jatkoille ja hän sanoi, etten vaikuttanut niinkään humalaiselta, ennemmin väsyneeltä. Mutta mitään typerää en ollut tehnyt/sanonut, pitänyt vain hauskaa kaveriporukan kanssa.
Kuvaamasi skenaario taitaa olla varsin tyypillinen meille kohtuuvähentäjille. Merkittävä osa alkoholinkäytöstä on hallinnassa ja annokset pysyvät maltillisina. Henkilö voi olla myös kokonaan juomatta. Silti aina silloin tällöin lähtee sokka irti ja meno (määrät) on kuin nuoruusvuosina ikään. Jälkeenpäin krapula on karmea ja olo sen mukainen.
Ja jonkun ajan kuluttua sama uudestaan. Äääh…!
Moi,sattuuhan sitä välillä ylilyöntejä.niistä voi ottaa opiksi.itse huomasin että pari annosta olutta tai viiniä ei vielä saa notkahdusta aikaan.3-4 annosta on jo riski lähteä baariin tms.se on se tietty raja,jota ei pitäisi ylittää.sitten kontrolli voi herpaantua ja ei olekaan enää väliä paljonko tulee juotua.kuitenkin enemmän kuin oli selvinpäin tarkoitus.siinä vaiheessa kaikki toimii kuin automaatilla.ajatus on nopeampi kuin valo ja suunnitelmat on jo päässä eri vaihtoehtoineen.lopusta huolehtii kuningasalkoholi-hyppää vaan kyytiin! Näiden kaa pitää olla tarkkana.parasta omalla kohdallani olis juoda vain yksi saunaolut ja/tai vaikka alkoholiton versio.siinä ei ole suurta riskiä.sillä harvoin pystyy lopettamaan kun olen juonut 4-5 annosta.ehkä vain pari kertaa kymmenestä.sitten se on sellaista säätämistä ja voi stressata.kohtuukäyttö on jees.jokainen tietää mitä annosmäärää ei tulisi ylittää.
Tsemppiä kaikille tulevaan viikkoon!