Pohjalla.

Rekisteröidyin tänne juuri, huomisesta lähtien aion (yrittää) olla pelaamatta. Tänään on oma henkilökohtainen aallonpohjani saavutettu pelaamisen suhteen ja lopettaa on pakko. Yritin tänään soittaa peluuriin, jonotin tunnin enkä valitettavasti päässyt puhumaan, sitten kello tulikin kello jo kuusi ja puhelinpalvelu sulkeutuu silloin…Huomenna uusi yritys. Omin voimin en selviä, vaikka niin itselleni vakuuttelin kauan. Joka kuukausi ennen palkkapäivää, “kyllä mä pystyn olemaan pelaamatta”. Mutta kun en pysty.

Pelannut olen n.8v. Hetken mielijohteesta rekisteröidyin paffille, melko pian voitin sieltä useamman tonnin joka oli opiskelijalle valtava raha. Pikkuhiljaa pelatut summat vaan kasvoivat ja kasvoivat. Jos ei pankkitilillä ollut rahaa niin “onneksi” oli luottokortti. Tänään tilanne on se että mulla on kaks luottokorttia (toisessa raja 2500€ ja tämä vedetty “miinukselle” noin 500€ eli velkaa 3000€, toisessa 10 000€ ja “miinuksella” muutaman satasen). Palkkapäivä oli maanantaina ja tällä hetkellä rahaa muutama kymppi. Luottokorttien lyhennykset tulee ensi kuussa olemaan sitä luokkaa että en usko niistä selviäväni enää. Tänään oli pakko nöyrtyä, ottaa pankkiin yhteys ja sopia tapaaminen. Paniikissa päivällä menin jo toiseen pankkiin hakemaan lainaa, tehtiin liitteitä vaille hakemukset valmiiksi. Valehtelin kylläkin olemassa olevan lainan määrän silmiä räpäyttämättä. Taidan kuitenkin yrittää sinnitellä tuon oman varsinaisen pankkini kanssa, ehkä saan sieltä jonkun maksujärjestelyn luotoilleni…Huoh, monet kerrat ennenkin olen morkkiksesta kärsinyt mutta nyt on ehdottomasti pahin tilanne. Luotot tapissa ja ylikin, tili melkein tyhjä, seuraavaan palkkapäivään melkein kuukausi…

Teksti voi olla sekavaa, mieliala ei ole kauhean tasapainoinen ja välillä kirjoitin kyynelten läpi…

Ensimmäiseksi, jos sinulla on selkärankaa enemmän kuin minulla on ollut pelien suhteen, tee omassa pankissasi verkko-ostaminen mahdollisimman vaikeaksi. Tee päivittäinen raja vaikkapa. Et kertonut, minkälaisiin peleihin olet sortunut, mutta PAFista päätellen nettipeleihin. Tee myös luottokorteillesi rajoja. Rajojen tekeminen on hankalaa, koska jopa matkojen maksaminen tapahtuu netissä, mutta jos sinulla on se raja, se turvaa, ettet voi törsätä useita lentomatkoja yhden illan aikan nettiuhkapeleihin.

Harmi, ettet saanut yhteyttä peluuriin tänä iltana. Minulle he syyskuussa 2015 neuvoivat rekisteröitymistä tänne ja suljettuun keskusteluryhmään ja tein sen samantien soittoni jälkeen. Sain myös ohjeistuksen soittaa terveyskeskukseen, koska silloin heillä ei ollut tietoa annettavana oman alueeni kunnallisesta hoidosta. Soitin seuraavana aamuna terveyskeskukseen ja sieltä opastettuna a-klinikalle. Kehoittaisin sinua soittamaan terveyskeskuksen neuvontaan heti huomenna aamulla. Sieltä saat nopeasti tiedon ja ajat. Peluuriin voit myös edelleen yrittää soittaa. Siellä kuitenkin on peliongelmaan perehtyneet vastaamassa ja saat keskustelutukea.

Nyt sinulla on kriisi päällä. Hyvä, että heräsit ongelmaan, ja hyvä, että liityit tänne. Velkamääräsi ei ole hurja. Se, että tilillesi ei jäänyt rahoja on toivottavasti sinulla hoidettavissa esimerkiksi läheistesi nyt auttamalla käteisellä rahalla/ ruoka-avustuksella … Voi olla tervehdyttävää myös olla vähissä varoissa, eipä pääse pelaamaan, ja saa niistä tauon. Mutta toisaalta, jos ei tee ongelman selättämiseksi mitään muuta ratkaisua, voi sinnitellä seuraavaan palkkapäivään ja pelata silloin taas.

Oletko uskaltanut kertoa kenellekään lähipiirissäsi peliongelmastasi? Jos vain mahdollista, uskalla kertoa siitä. Sen kertominen auttaa myös peleistä pois pysymisessä jonkin verran. Onko sinulla ketään, joka voisi ottaa pankkitunnuslistasi haltuusi ja olla paikalla tarvitessasi listaa?

Peliriippuvuudessa oman kokemukseni perusteella kaikkein pahinta on se, että vaikka olisi järkähtämätön eikä aio pelata, jossain välissä antaa periksi ja ajattelee voivansa vähän kokeilla. SIinä menee tili sileäksi nopeasti, jos ei ole varautunut estokeinoilla.

Paniikissa helposti tekee hätäratkaisuja ja hakee lainaa muualta. Sinun pitää huomioida velanmaksukykysi. Maksujärjestely on järkevää. Hae kuitenkin kaiken avun, jonka saat peliongelmasta eroon päästääksesi. Lainaa lainanpäälle harrastin itse viime vuoden loppuun asti. Toivon, ettei kukaan muu joudu enää kokemaan sitä ahdistusta, huonoja yöunia ja henkistä painetta, mitä olen kokenut, monet muut myös täällä kirjoittaneet.

Sinulla on muuten myös mahdollista saada takuusäätiön laina. Sinun kannattaa lukea Tsempparittaren ketju ( Kun asiat järjestyvät, vai järjestyvätkö ne). Jos nyt vain ryntäät hakemaan uuden lainan, on suuri vaara, että pelaat ne rahat.

Kannattaa tosiaan lukea muiden kokemuksia ja viestiketjuja täällä, niistä näkee miten syvissä vesissä ollaan näiden pelien kanssa. Tuo raha-asioiden hoitamisen tuska on myös tyypillistä ja tottakai se on myös kongreettiista huolta jos jääkaapissa ei ole kuin valo. Monella se johtaa kuitenkin siihen ensin että kun saa raha-asiat siedettävälle tolalle alkaa uudelleen pelata ja pian on vielä suuremmassa kusessa kuin ever.
Pelaamisesta voi päästä eroon, ajattelen, mutta siihen täytyy olla valmis tekemään kaikkensa ja ottamaan ja hakemaan apua, myös tämä Valtti on hyvä paikka saada vertaisapua ja alkaa yhdessä tekemään pelittömiä päiviä.
Tsemppiä sinulle jos otat tämän asian tosissasi selviät kyllä.

Eli mulla tosiaan kaikista parhaiten toimii totaalinen kielto, vähentäminen ja maltillisesti pelaaminen ei ikävä kyllä onnistu (ei ole muutamaan vuoteen enää onnistunut). Vuosi sitten sain jostain sen verran selkärankaa, että suljin kaikki olemassa olevat tilini määräajaksi, kolme viikkoa olin kuivilla ja joku kriisitilanne laukaisi pelaamisen uudestaan ja etsin uusia casinoita mihin tehdä tilin, siitä se sitten lähti taas. Mulla se pelaaminen on toiminut ns pakokeinona stressitilanteissa, mutta useinhan se vaan lisää stressiä rahaa häviämällä…Kun häviää ensin sen satasen, on pakko pelata lisää voittaakseen sen takaisin. Mutta hupsheijaa, yhtäkkiä onkin mennyt vaikkapa 500e. Pidin muuten huhtikuun ajan kaikista menoistani, myös pelaamisesta, ja yhteenvetoa tehdessäni nieleskelin kun tappiomäärä oli 1200e. Yhteensä pelattuna reilu 2000e mutta jonkun verran toki voittoja nostettu. Silloin vielä ajattelin että “ei koskaan enää”, mutta näinhän tässä kävi taas. Tämän kuun saldo on varmasti samoissa, itseasiassa varmaan vähän isommissakin lukemissa. Ja sitähän se on ollut monta kuukautta jo. Harkitsin vakavasti laittavani estot pelisivustoille puhelimeen ja tietokoneelle, onko teillä kokemusta asiasta ja auttoiko?

Mulla ei ikävä kyllä nykyisessä asuinkaupungissa ole läheisiä ihmisiä, joille voisin ongelmastani kertoa. Muutama ystävä muualla jotka tietävät tilanteesta, tai siis heille en ole kertonut lainarahalla pelaamisesta, tietävät että pelaan olemassaolevat rahani. Itseasiassa yksi läheinen ystävä kamppailee saman ongelman kanssa ja vuorotellen ollaan toisillemme itketty hävittyjen rahojen perään. Todellista tilannetta, siis tuota velkamäärää en uskalla kyllä kertoa, liian häpeällistä.

Ja tosiaan ensi viikolle on verkkotapaaminen sovittu Nordean kanssa, katson mitä ratkaisua hän ehdottaa. Itse mietin sitä että olisiko järkevämpää ja edullisempaa hakea joustoluottoa maksaakseen luotot pois? Sen jälkeen toki kortit kiinni, tai toisen voisi jättää vaikkapa tonnin luottorajalla. Ensi kuun lyhennyksistä en nimittäin selviä, kortit on höylätty sen verran pakkasen puolelle…Nytkin maksoin palkkapäivänä tätä isompaa 650e enkä siltikään saanut sitä edes “nollille”. Monet kerrat olen verkkopankissa laittanut eston internet-käytölle mutta sitten taas käynyt vaihtamassa asetuksen pelihimoissani. Huoh. Tulot on onneksi ok, käteen jää kuukaudessa 1700-2100e joista asumismenot 600e. Muut pakolliset laskut satkun luokkaa jos ei luottojen lyhennyksiä lasketa.

Lueskelin eilen monta tuntia ketjuja täältä ja niistä kyllä sai ehkä jotain järkeä taottua päähänsä. Nyt odottelen että peluuri avautuu ja otan sinne yhteyttä. Onko kukaan tehnyt itselleen ns palkitsemisjärjestelmää pelaamattomuudesta? Mietin että jos väsäisi jonkunlaisen kalenterin, aina ruksi yhdestä pelaamattomasta päivästä ja vaikkapa 50 päivästä saisi jonkun palkinnon itseltään? Mulla saattaisi tällainen toimiakin, ei kai sen kokeilemisesta haittaakaan olisi. Nyt pitää ruveta laittamaan tavaroita nettikirppikselle myyntiin, että saa jostain ruokarahaa. Yritän ensin saada rahaa omin voimin ennen kuin pyydän lainaa joltain. Eilenhän tosiaan googlettelin ensimmäistä kertaa elämässäni myös näitä pikavippi-paikkoja ja harkitsin myös sitä vaihtoehtoa, sitten tulin jotenkuten järkiini ja ajattelin että se on ehdottomasti viimeinen vaihtoehto.

Hyvä, että olet aktiivinen, ja mietit järkevästi ratkaisuja. Sinun ei kannata ottaa enää uudesta paikasta lainaa. Nyt jo sinulle menee korkoihin paljon ja tulisi vielä uuden lainan korot. Kaikkein järkevintä olisi neuvotella Nordean kanssa järjestelylaina, jolla saat kaikki nykyiset maksettua pois, ja suljettua ne muut, kuten kerroitkin. Sovit samalla nostorajoista yms.

Sanoisin, että rehellinen kannattaa olla pankissakin, mutta suoraselkäinen siinä muiden sulkemisessa. Osat onnistuin itse sulkemaan, mutta 2015 elokuussa otin uudesta paikasta järjestelylainan ja mokasin. Sinun kokonaislainamääräsi on vielä tulotasollasi mukavasti lyhennettävissä yhdellä järjestelylainalla.

Pelit poikki, pitää ihan kommentoida, koska jääkaappi vertauksesi on mainio. Kun enemmän velkaantuu, ja pelaa edelleen, saattaa olla, ettei jääkaapissa ole enää sitä valoa:)… pidemmän päälle ei jääkaappiakaan. Vielä minulle ei ole niin käynyt. Nyt en ole enää niitä harvoja rivejä veikkaukseen laittanut.

Tänään on uskomaton hellepäivä ainakin täällä kehäkolmosen ja Salpasselän välissä. Nautitaan siitä. Ai niin, esto-ohjelmat. Työkoneellaani on sellainen, ja siksi pidänkin ko masiinasta erittäin paljon. Kotikoneelle en ole vielä hankkinut, mutta en juurikaan sitä käytä. Se on muilla aktiivisessa käytössä, mutta joo, siellähän olen sortunut aiemmin, ja poistellut histrorioita.

Se on varmasti hyvä, että ystäväpiirissäsi on toinen peliongelmainen, jolle voit avautua. Toisaalta jaatte salatun paheen. Täällä vanhoissa keskusteluissa näkyy myös samaa. Kun yksi repsahtaa, repsahtaa joku muu perässä. Sinulla on kuitenkin ihminen, joka ymmärtää ongelman.

EDIT: Muokkasin tätä jälkikäteen. Paha vikani on pikalukea vastauksia kännykällä, ja puutun vain muutamaan oleelliseen asiaan. Unohdin myös kunnallisen velkaneuvojan, joka pystyy asioita järjestelemään ja neuvomaan sinulle parasta ratkaisua.

Ajattelinkin, että jos nykyisestä pankista saisin juurikin jonkun järjestelylainan millä maksaa luotot pois. Liian tiukille en voi enkä halua kuitenkaan itseäni taloudellisesti vetää, niin siihen lainaan voisi ehkä saada jonkun inhimillisen kokoisen lyhennyksen. Jos vedän itseni liian tiukille niin on vaarana sortua ja yrittää “voittaa itselleen lisää käyttörahaa”. Olin tänään peluurin chatissa reilu tunnin ajan ja siitä oli kyllä apua. Pelit on kuitenkin pyörineet koko päivän päässä (“jospa kuitenkin vielä voittaisin ne hävityt rahat sieltä”) mutta olen pitänyt pääni, kävin kävelemässä reilu tunnin ajan ja nautin auringosta. Tein myös itselleni kalenterin josta voin jokaisen pelittömän päivän ruksia yhden päivän, ja aina viidenkymmenen pelittömän päivän putken jälkeen saan jonkun pienen palkinnon itseltäni. Ja palkinto ei siis tietenkään liity pelaamiseen millään tavalla, en vielä keksinyt niitä mutta onhan tässä aikaa miettiä. Kaikki keinot käyttöön siis.

Maanantaina näen yhtä sellaista muualla asuvaa ystävää joka tietää ongelmastani, ajattelin että voisin hänen seurassa laittaa ne estot päälle (hänen sähköpostia käyttäen siis, etten itse niitä pysty purkamaan). Että jospa tämä tästä. Se pankin verkkotapaaminen kyllä kieltämättä jännittää, kun en tiedä miten ne siellä reagoivat tällaisiin tilanteisiin. Pitkäaikainen asiakas siellä olen, asuntolaina löytyy sieltä (tämä asunto vuokrauskäytössä tällä hetkellä) ja luottotiedot on vielä kunnossa eli ehkäpä sieltä jotain ymmärrystä heruu. Voisi olla myös viisasta ottaa lyhennysvapaata tuosta asuntolainasta toistaiseksi ja käyttää se raha näiden muiden velkojen maksamiseen. Saas nähdä mitä ehdotuksia sieltä päin tulee :slight_smile: Mutta nyt on ainakin pieni toivonkipinä herännyt, että kyllä nämä asiat tästä järjestyy ja tästä suosta noustaan vielä. Kävelyllä ollessani mietiskelin juuri niitä asioita mitkä mulla on hyvin; olen terve, on ystäviä, katto on pään päällä, nälkää ei tarvitse nähdä ja on vakituinen työ. Niitä miettimällä sain myös vähän helpotusta tähän stressiin.

Sinulla on oikea asenne ja kaikki mahdollisuudet selvitä. Eilinen ilta meni yllättävän “iltakruisailun” takia pitkäksi enkä enää avanut kotona konetta. Järjestelylaina olisi loistavin vaihtoehto, että saisit niputtua kaikki yhteen. Pidän peukkuja.

Kirjoittelen toisiin ketjuihin nyt, koska ne jäivät eilen ja toissa iltana myöhään vastaamatta.

Pohjalla,tuo minulle on hieman vieras ajatus että kun rahat ovat tiukalla niin pelihimot kasvaa. Kyllä minulla on ollut niin päin että kun on rahaa ja ajatus sittä että sitä saa jostain mahdollisen häviön jälkeenkin niin kyllä siinä tilanteessa antaa helpommin itselleen periksi. Siksi nämä pelurien velat paisuukin lopulta niin isoiksi.
Se rahojen takaisin voittaminen, unohda se, rahat olisi jo takaisin voitettu jos se olisi ollut mahdollista, eli jos voittaakin pelaa ne takaisin muiden rahojen kera, se on pelurin tie.

Kiitos vastauksista. Nyt on kolmas pelitön päivä menossa, ensimmäinen päivä oli hankala (perjantai oli siis vapaapäivä, silloin mulla on ollut tapana pelata useita tunteja), eilinen oli helpompi koska meni töiden merkeissä koko päivä. Tyytyväisenä olen laittanut ruksit jo kahtena päivänä pelittömyys-kalenteriini ja huomaan odottavani seuraavan ruksin laittamista. Pelit pyörivät kyllä mielessä suuren osan ajasta…Mulle tulee melko paljon casinoilta sähköpostia ja tekstareita bonuksista, niistä ei kai pääse eroon ellei käy sulkemassa tilejä/estämässä viestejä. Se pitäisi kyllä tehdä, ei tulisi näitä houkutuksia.

Pelitpoikki, mulla taas pelihimo on kyllä oikeastaan mukana jokaisessa tilanteessa. Tai siis, jos on hyvin rahaa niin ajattelee että “hyvin voin kokeilla”. Tai jos on vähän rahaa niin “jospa sieltä sitten saisi helpotusta”. Joskus sen helpotuksen on saanut, joskus taas mennyt ne viimeisetkin hilut tililtä. Kuten nyt, tilillä on edelleen se parikymppiä ja mietin että voisinko niillä saada voittoja. Tahtojen taistoa tässä siis käydään, pakko pitää järki päässä ja mennä päivä kerrallaan. Tästä palstasta on kyllä apua, olen käynyt monta kertaa päivässä lueskelemassa.

Ymmärrän taistelusi, kävin sen itsekin viimevuoden puolella. Ensimmäiset päivät ottaa kovemmille kun on tottunut tekemään ja tyydyttämään himoaan määrätyillä pelirutiineilla. Se vie oman aikansa kun pois oppii niistä.
Mutta sen vaiheen ylitse on päästävä muuten ei tunnelinpäästä ala näkyä valoa. Sinähän olet taistelija pelaaja88 ja et anna periksi, viikko kaksi sitten se alkaa jo helpottamaan. Muuta tietä tässä ei oikeastaan ylöspäin ole kuin että kaikki rahapelit lopettaa,
Sitten saattaa elämä alkaa mennä niin kuin muillakin ihmisillä.Ei kellään ole aina helppoa vaikeudetkin on osa elämää,
sitten osaa arvostaa hyviä päiviä. Ilmoittele miten kalenteri täyttyy, kyllä sinua täällä tuetaan et kamppaile yksin.

Pelaaja88, pyydän anteeksi, etten ole vastannut sinulle. Suljitteko pelitilejä? Pyysin 2015 maaliskuussa tukea samalla tavalla tilien sulkemiseen, jotta en jättäisi porsaanreikiä itselleni. Olisin voinut sen yksinkin tehdä jälkikäteen ajateltuna, mutta tuntui hyvältä, että on toinen tukemassa vierellä.

Ei se toiminut pitkään. Monissa paikoissa on vain muutaman kuukauden ehkä puolen vuoden kestävät tauot ja sitten alkaa pukkaa meilejä ja viestejä “sinulla on ilmaiskierroksia” tai “olemme laittaneet pelirahaa tilillesi” . Parempi melkein on laittaa se peliraja mahdollisimman alhaiseksi. Pelihimon iskiessä et voi tallettaa enempää. Silti on vaarana, että googletat muita pelipaikkoja.

Olen laittanut sähköpostiin kasino +casino sanasuodattimen. Ne siirtyvät yleensä suoraan roskapostiin, mutta aloin saamaan tekstiviestejä ( varmaan jostain epämääräiseen paikkaan rekisteröitymisestä) puhelimeeni ilman numeroa, url:ssa on bit.ly. Poistan ne suoraan. EVVK. Saa pohjoismaalaiset, maltalaisten kasinoiden osakkaat nuolla näppejään osaltani. Se on nähty ja koettu!

Tulipas tuossa spontaani palstatauko. Olin ensin tosiaan viisi päivää pelaamatta, sitten ratkesin pelaamaan kahtena päivänä, onneksi vain muutamia kymppejä mutta siltikin harmitti sortuminen. Uuden tsempin jälkeen nyt on pelitön päivä numero 11 menossa. Ilmaiskierroksia olen kyllä naputellut ja ray:n koneeseen laitoin 3,5€ tuossa yksi päivä, mutta pelitileille en ole tallettanut yhtään. Hirveitä pelihimoja nyt ei ole ollut, välillä ollut ajatus että “mitäs jos” mutta olen saanut ajatukset siirrettyä muualle.

Pelitilejä en ole siis sulkenut enkä estoja laittanut. Jotenkin tuntuu etten halua/osaa mutta tiedän sen olevan tärkeää. Ensi viikolla tulee iso tili (lomarahat+palkka), mutta siitä menee 1400€ luottokorttien lyhennyksiin. Hirveä summa!! Pelästyin ja ahdistuin kun laskut verkkopankkiin ilmestyivät. Luottotilit siis ylitetty yhteensä noin 900 eurolla, siksi noin suuret lyhennykset. Juuri ja juuri taidan selvitä niistä mutta sinnepä ne lomarahat sitten meneekin…euroakaan ei ole missään tapauksessa varaa pelata. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja sulkea tilit ennen palkkapäivää. Tuntuu vaan niin lopulliselta luopua niistä…

Keskustelin muutama päivä sitten erään läheisen sukulaisen kanssa joka on kamppaillut alkoholismin kanssa vuosia, lisäksi hänkin on riippuvainen uhkapeleistä. Puhuttiin hyvinkin avoimesti, toiselle riippuvaiselle on helppo avautua koska toinen ymmärtää täysin ne tunteet. Olen kyllä itsekin hämmästynyt siitä, että miten monelle läheiselle olen uskaltanut asiasta puhua. Toki edelleenkään kukaan ei tiedä veloistani, sen kertominen tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta.

Yhteenvetona voisi siis sanoa, että tänne kuuluu ihan hyvää. Päivä kerrallaan, ja raha-asiatkaan eivät ole enää 24/7 mielessä niinkuin ne olivat vielä pari viikkoa sitten. Hävittyjä rahoja en saa takaisin ja niiden perään on turha itkeä. Pitää yrittää keskittyä tulevaisuuteen, maksella velkoja pois ja odottaa sitä päivää kun ne ovat nollilla.

Tulipas tuossa spontaani palstatauko. Olin ensin tosiaan viisi päivää pelaamatta, sitten ratkesin pelaamaan kahtena päivänä, onneksi vain muutamia kymppejä mutta siltikin harmitti sortuminen. Uuden tsempin jälkeen nyt on pelitön päivä numero 11 menossa. Ilmaiskierroksia olen kyllä naputellut ja ray:n koneeseen laitoin 3,5€ tuossa yksi päivä, mutta pelitileille en ole tallettanut yhtään. Hirveitä pelihimoja nyt ei ole ollut, välillä ollut ajatus että “mitäs jos” mutta olen saanut ajatukset siirrettyä muualle.

Pelitilejä en ole siis sulkenut enkä estoja laittanut. Jotenkin tuntuu etten halua/osaa mutta tiedän sen olevan tärkeää. Ensi viikolla tulee iso tili (lomarahat+palkka), mutta siitä menee 1400€ luottokorttien lyhennyksiin. Hirveä summa!! Pelästyin ja ahdistuin kun laskut verkkopankkiin ilmestyivät. Luottotilit siis ylitetty yhteensä noin 900 eurolla, siksi noin suuret lyhennykset. Juuri ja juuri taidan selvitä niistä mutta sinnepä ne lomarahat sitten meneekin…euroakaan ei ole missään tapauksessa varaa pelata. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja sulkea tilit ennen palkkapäivää. Tuntuu vaan niin lopulliselta luopua niistä…

Keskustelin muutama päivä sitten erään läheisen sukulaisen kanssa joka on kamppaillut alkoholismin kanssa vuosia, lisäksi hänkin on riippuvainen uhkapeleistä. Puhuttiin hyvinkin avoimesti, toiselle riippuvaiselle on helppo avautua koska toinen ymmärtää täysin ne tunteet. Olen kyllä itsekin hämmästynyt siitä, että miten monelle läheiselle olen uskaltanut asiasta puhua. Toki edelleenkään kukaan ei tiedä veloistani, sen kertominen tuntuu ylitsepääsemättömän hankalalta.

Yhteenvetona voisi siis sanoa, että tänne kuuluu ihan hyvää. Päivä kerrallaan, ja raha-asiatkaan eivät ole enää 24/7 mielessä niinkuin ne olivat vielä pari viikkoa sitten. Hävittyjä rahoja en saa takaisin ja niiden perään on turha itkeä. Pitää yrittää keskittyä tulevaisuuteen, maksella velkoja pois ja odottaa sitä päivää kun ne ovat nollilla.

Hienoa Pelaaja88! Olet oikeilla linjoilla. En minäkään ole uskaltanut kertoa velkojeni todellista määrää kuin tyttärelleni ja miesystävälleni ja täällä. Tulee vielä aika raskas tie saada noi velat hoidettua. Se on se häpeä tapahtuneesta, ja häpeä, joka ajaa itsensä yrittämään vielä kerran, josko voitto tulisi eikä meitä Suomessa ymmärretä, koska tämän maan talousjärjestelmä ja jaot yhdistyksille, järjestöille ovat mukamas tärkeitä. Siinä voi meidät hukata taustalla ja ajaa ahdinkoon. Pitää nähdä koko se iso kuva. Se, että tässä on kyseessä kansainvälisesti uskomaton ihmisoikeusrikos uhkapeliin helposti koukuttuvia kohtaan, jotka jo lapsenmaidosta saavat uskon siihen pottiin. No, mulla se oli vain lottovoitto.

Meidät on lapsesta lähtien kasvatettu siihen tässä maassa. On vankilatuomio syntyä Suomeen, jossa hyvävelijärjestelmä kynii rahat kansalta!

Eipäs ole tullut täälläkään hetkeen käytyä. Ensi viikolla tulee kolme kuukautta jo pelaamattomuutta täyteen, sen alun repsahduksen jälkeen on siis mennyt mainiosti enkä ole pelannut yhtään. Suurin apu mulla on kyllä ollut se, että olen pitänyt itseni kiireisenä (etenkin sen alkuajan kun en osannut ajatella mitään muuta). Pikkuhiljaa peliajatukset ovat vähentyneet, eivät toki loppuneet kokonaan. Mulla on se palkitsemisjärjestelmä käytössä, 50 päivän jälkeen otin tatuoinnin johon aiemmin ei ollut varaa. Toinen palkinto oli sitten ennakoivasti jo lennot ulkomaille talveksi.

Velkaa toki on maksettavana edelleen se vähän reilu 12t mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa. En jaksa stressata asiaa sen kummemmin, yritän parhaimpana mukaan niitä lyhentää ja kyllä ne joskus sitten on hoidettu :slight_smile:

Kaivoin vanhan ketjuni esiin, onpas aika vierähtänyt nopeasti. Voi kun saisi palattua tuohon aikaan…Nimittäin asiat ovat vielä huonommin nykyään, vaikka tuolloin olen ajatellut olevani pohjalla.

Olin siis reilu 4kk tuolloin pelaamatta, ratkesin ja tein muutamassa kuukaudessa lisävelkaa noin 14t. Nyt keväällä sain taas pelit poikki (aloin käymään peliklinikalla), puolentoista kuukauden jälkeen ratkesin ja lisävelkaa tuli taas kuutisen tonnia. Huoh. Kyllä sitä osaa ihminen olla typerä!! Nyt en ole velaksi pelannut pariin viikkoon, käyttötililtä muutamia kymppejä mutta sekin pitää lopettaa. Velkojen maksussa menee tosi kauan mutta ei auta…Pikavippejä on sentään tällä hetkellä vaan yksi ja sen maksan kokonaisuudessaan huomisesta palkasta pois. Sitten jää 1 suuri yhdistelylaina (korkealla korolla) ja 3 luottokorttia. Nyt vaan sit lumipallotekniikalla ensin luottokorteista eroon ja toivon mukaan jossain vaiheessa saisin omasta pankista edullisemman järjestelylainan. Ajattelin että kirjoittelisin tänne nyt välillä päiväkirjaa itselleni ja pitäisin kirjaa samalla veloista. Tän hetkinen tilanne on siis:

  • yhdistelylaina (20t), jäljellä noin 19 400e
  • luottokortti (10t), jäljellä 10t
  • luottokortti (2,5t), jäljellä 2350e
  • luottokortti (2t), jäljellä 1870e
  • suomilimiitti 300e

Hei Pohjalla, tämä on taas niitä latteuksia, mutta siinä on vinha perä: pohjalta on hyvä ponnistaa.
Oman pohjani saavutin 4kk sitten, kun sain samalla viikolla maksuhäiriömerkinnän ja vuokranantajan häätöilmoituksen.
Sain onneksi sovittua asian vuokranantajan kanssa ja on vielä katto pään päällä.

Minulle tulee tänään 4kk pelaamattomuutta täyteen, en ikinä uskonut, että se on mahdollista. Itselläni hakeutuminen GA:n yhteyteen oli käänteentekevä hetki. Löysin “kohtalotovereita” ja joukkovoimaa !

En tiedä, onko asuinpaikkakunnallasi GA:ta, mutta jos on, suosittelen lämpimästi :wink:
Ei se ole kaikille toimiva juttu, mutta aina kannattaa kokeilla !

Tsemppiä sulle !!

Kiitos tsempeistä! Ja tosi hienosti on sulla onnistunut pelaamattomuus, onnittelut! Ja onneksi sait sovittua asiat vuokranantajan kanssa. Ehkä toimi herätyksenä sulle tuo?

Tosiaan aloitin käymään peliklinikalla juttelemassa keväällä ja olen käynyt siellä noin kahden viikon välein. On se jonkun verran auttanut mut itsestähän se päätös aina lähtee näissä asioissa. Keväällä meni tosiaan hienosti jo pelittömyys mutta sitten sattui elämässä kriisiä kriisin perään ja siitähän se sitten lähti taas. Syksyn mittaan ajattelin rohkaistua käymään myös vertaistukiryhmissä, sitä en ole kokeillut vielä.