pohdintoja vanhemmuudesta ja päihteettömyydestä

Heippa.
Olen kahden pojan äiti ja tällä hetkellä avopalveluyksikössä kuntoutusta piakkoin päättämässä. Tällä hetkellä olen täysin päihteetön, mutta matka tähän on kestänyt jo 3 vuotta.

Oma tarinani ihan vauvasta on tiivistetysti se, että minut on huostaanotettu alkoholisti äidiltä valitettavasti vasta 3-vuotiaana ja se on jättänyt jälkiä minuun ja varmasti kovasti vaikuttaa siihen, että olen mikä olen.
Oma päihteidenkäyttö alkoi jo nuorena ja jatkuikin alkoholilla läträämisenä siihen saakka että olin 21-vuotias. Sen jälkeen kannabis astui kuvioihin ja siitä tuli päivittäin tarvittava, jotta selviytyi. Vuoden kerkisin juomaan ja polttelemaan joka päivä ja sinä aikana sainkin elämän jo melko sekavaksi, onneksi asunto sentään pysyi päänpäällä. Lopulta kyllästyin elämääni ja lukuisien omien lopetusyrityksien jälkeen soitin A-klinikalle josko sieltä saisi apua. Pari viikkoa siellä käytyäni huomasin olevani raskaana, eikä sieltä saatu tuki riittänyt katkaisemaan kannabiksen polttamista. Alkoholin onnistuin jättämään, koska olin hyvin tietoinen miten se vaikuttaa vauvaan.

Lopulta noin puolessavälissä raskautta sain etsittyä tarpeeksi tietoa ja tein itsestä ennakoivan lastensuojeluilmoituksen. Sitä kautta tavoitin sosiaalityöntekijän jolle kerroin toiveeni päästä lapsilähtoiseen päihdekuntoutukseen avopuolelle, ja sinnehän vihdoin joulukuussa pääsin. Seulojen myötä sain itseni irti lopulta myös kannabiksestakin. Kuntoutukseen pääsimme perheenä eli syntyvän lapsen isä oli ollut mukana jo useamman vuoden ja on edelleen.

Tammikuussa syntyi ihana poika ja huh että elämä heitti voltin! Miten voikin jotain kohtaan tuntea niin suurta! Heti vauvan syntymän jälkeen ei minkään näkösiä päihdemielihaluja ollut, kun vauva täytti niin mielen. Kumminkin vauva-ajan vaaleanpunaisin kupla hälveni kevään mittaan ja nuorena ihmisenä baarit houkutteli… Muutamaan otteeseen kokeilinkin alkoholia saunakaljan muodossa, hetken päästä ihan vaan perjantai kaljaa, kun saunaa ei ollut saatavilla ja sitten kuvioissa olikin jo perjantai että lauantai kalja. Lopulta lähdin jo baariin ja överiksihän se meni. Onneksi sain niin pahan krapulan ja huonon äiti fiiliksen krapulassa makaamisesta, että se jäi siihen. Baarikaverini samassa elämäntilanteessa ja päihderiippuvuustaustalla ei sieltä juopottelukokeiluista päässytkään enään takaisin kohtuukäyttöön, mikä oli surullista ja vei meitä eri suuntiin. Olen onnellinen, että itse pääsin, vaikkakin tarvitsin siihen paljon apua, rehellisyyttä ja päättäväisyyttä.

Ihan lopullisen nollalinjan alkoholin suhteen päätin vasta toisen raskauden aikana. Uskon, että jos sitä päätöstä en olisi tehnyt, kolkuttelisi alkoholin “kohtuukäyttö” mielessä liian usein ja vahvasti jossain välissä elämää. Nyt olen siis 3v. ja 9kk ikäisten poikien äiti ja kyllä se menojalka välillä meinaa viedä, mutta onneksi saan sen pysymään ajatusten tasolla.
Viikonloput sujuu kiireisinä ja lasten kanssa on paljon hauskaa tekemistä. Ehkä jonain päivänä uskallan lähteä myös yksin ilman lapsia tekemään jotain ilman päihteitä. On vaikeaa lähteä aikuisten kesken tekemään mitään, kun kaikkeen saa lisättyä vähintäänkin alkoholin mukaan ja raittiita ystäviäkään ei ole vielä matkaan juurikaan löytynyt. Mitä te teette tai haluisitte tehdä teidän omalla vapaa-ajalla? Vanhemmat kumminkin tarvitsee omaa aikaa pystyäkseen olemaan läsnä ja jaksavia lasten kanssa.

Olisi kiva kuulla teidänkin kokemuksia ja ajatuksia vanhempina tai tulevina vanhempina, sillä vertaisuudesta olen itse saanut paljon. Mitä ajatuksia tämä tarinani herättää? Kyselkää ihmeessä, niin koitan parhaani mukaan keritä vastaamaan :slight_smile:

Toivottavasti kaikki tämän lukevat uskaltavat hakea apua läheisiltä, ammattilaisilta tai lastensuojelulta, jos oma päihteidenkäyttö mietityttää!

Moikka vaan!

Todella upea tarina kun olet selättänyt sekä alkoholin että kannabiksen ja nyt sulla on kaksi pikkumiestä kasvamassa. Saahan tänne Vähentäjiin toki kirjoitella, mutta uskoisin että saisit paremmin vertaistukea tuolta Lopettajista kun ymmärsin että olet ruvennut täysraittiiksi? No kyllähän täällä jotkut nimimerkit kirjoittelevat sekä Vähentäjiin että Lopettajiin. Itse kirjoittelen tänne Vähentäjiin että pysyisin kohtuukäyttäjänä. Kaikkea hyvää sulle ja paljon tsemppiä! :slight_smile:

t. Juhani

Moi! Hieno tarina ja onnittelut selvästä elämästä. Se on varmasti parasta mitä voi lapsille antaa. Mulla oikeestaan ei ole kokemusta tästä, kun ei ole omia lapsia enkä myöskään oo kasvanut alkoholistiperheessä. Yhden kysymyksen voisin kyllä kysyä. Kun sen toisen raskauden aikana teit lopullisen lopetuspäätöksen, niin mistä sait siihen voimaa? Oliko päätös helppo? Ja sit että miten pääsit yli mieliteoista?

Kiitos hienosta tarinasta ja paljon onnea kaikesta hyvästä mitä olet saavuttanut. Ilolla panin merkille kuinka hienosti ja rohkeasti olet lähtenyt hakemaan apua . Toivottavasti kirjoituksesi saavuttaa sellaiset avuntarvitsijat jotka kamppailevat ongelmiensa kanssa , samalla peläten lastensuojelua ja muita viranomaistahoja.

Kiitos Äiti24 hienosta tarinasta! Olet tehnyt työlään matkan jo lapsesta lähtien. Lopputulos tänä päivänä on kuitenkin hieno ja tulevaisuutesi valoisa.

Avustaja67 nostit tärkeän asia esille: Monilla on pelkoa lastensuojelua ja muita viranomaisia kohtaan. Voiko tämä estää avun hakemisen kokonaan?

Hei Juhani,

Tää vanhemmuuden teemaviikko olikin täälä vähentäjien puolella vain ja siihen tämä mun kirjoitus oli suunnattu :slight_smile:
Itse olin kovinkin kauan vähentäjä ja pidin kynsin ja hampain kiinni siitä että "absolutistiksi en ala, sillä "ajatus “normaalista” elämästä kera juhlien esim synttäreitä ynnä muita ystävien kanssa oli niin tärkeä.
Niinkun kerroin tekstissä, että vasta toisen raskauden aikana päätin, että en enään lähde pelleilemään ,kun tiedän että omalla kohdalla riskit on suuret.
Ja esim vanhemmuuden näkökulmasta alkoholi kohtuu käytettynä vei mun mieltä liikaa, sitä huomasi jo tiistaina miettivänsä voisiko perjantaina lähteä viihteelle, vaikka ei olisikaan lähtenyt niin silti se mieli oli siellä omalla tavalla lasten kanssa leikkiessä.
Ja ei sitä tulevaisuutta voi ennustaa kuinka monen vähentäjän loppu tulema onkin täyspäihteettömyys :slight_smile: Kiitos kommentistasi toivottavasti täällä tulisi aktiivista keskustelua vielä tämän viikon aikana :slight_smile:

Noniin jatka. Vielä muihin kysymyksiin vastaten.
Toisen raskauden ainakana tuli vaan selkeä ajatus sille että en kaipaa alkoholia elämään eikä se tuntunut edes vaikealta ajatukselta, sanoisinko että tuli vaan sellanen Ahaa elämys että hyvä näin ja jatkukoon näin!
Niinkun jo sanoin se ajatus ei enään aika join niin kirkkaana ollut ja olen pään sisällä sian kanssa kamppailut. Isompia neuvoja ja keinoja siihen en osaa sanoa. Puhuminen ja vertaistuki siihen auttaa ja etenkin juuri asioiden ääneen sanominen.
Ei siis kannata vastata että “hyvää kuuluu” ja jos joku vertainen niin vastaa niin kysykää että “mitä muuta?” :wink:
Ja omasta mielestä lasten suojelusta on valtava tuki vaikka alkuvaiheessa kuntoutusta ja avunhakemista se voi pelottaa ja yksilökohtaisesti moni sieltä saa tiukat rajat, mutta rajat on rakkautta, eikö?
Tsemppiä kaikille!

Onnittelut ja tsempit kaikille pienten lasten vanhemmille, jotka ovat voittaneet päihdeongelman! Itse olen naimisissa mutta lapseton, joten kokemusta ei ole.

t. Juhani