Heipä hei kaikille, jotka tätä lukevat. Olen useamman lapsen yksinhuoltaja ja ollut pitkään sinkkuna, ihan omasta vapaasta tahdostani, enkä ole edes halunnut parisuhdetta. Ennen kuin… Kesällä tapasin vanhan tuttavani uudelleen ja lempi roihahti. Hänellä ei ole lapsia ja meillä on todella pitkä välimatka, mutta päätimme silti yrittää ja katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Silloin jo kävi ilmi, että hänen juomatapansa ovat hyvin erilaiset kuin minun. Hänkin sanoi, että on ehkä muodostunut ongelmaksi. Esimerkiksi yhden viikon aikana (jolloin olin hänen luonaan) kolme kertaa oli niin humalassa (toki vahingossa), ettei pystynyt tekemään sovittuja juttuja seuraavana päivänä. Muutoin pientä tissuttelua oluen kera, mutta hei, rantasaunaa ja kalastusta. Juomisen määrällä ei sinänsä ole väliäkään, mutta voin sanoa että alkoa menee, usein ja paljon.
Viime viikonloppuna olimme tahoillamme ja tiedän hänen juoneen perseet ainakin toisena päivänä. Tämän hän on pyytänyt ystäväänsä salaamaan ja ilmeisesti luulee etten tiedä. Tiedän että “tissuttelee” muulloin, saunaolutta kuluu jne. jne. Aina löytyy syy, aina on erityinen tilanne, aina jotain. Ikää hällä vasta 28, itse olen jonkin verran vanhempi. Periaatteessa elämäntilanne (sesonkityö lähinnä talvisin, vapaa työtahti kesällä) mahdollistaa tämän ja ja… Kirjoittaessani tätä tuntuu tyhmältä. Tiedän nämä asiat. Olen elänyt alkoholistin kanssa aiemmin. Isäni on alkoholisti.
Mies itsekin tunnustaa ongelman, mutta minua pelottaa tuo salailu. Meillä ei voi juoda ja siitä pidän kiinni, mutta periaatteessa en vastusta poikien iltoja, salaaminen on se juttu. Tunteita on puolin ja toisin, mies on muilta osin täydellinen helmi, Huomenna hän tulee tänne ja nyt kuumeisesti mietin, kuinka asian voisi ottaa puheeksi, sillä tiedän itsekin ettei suhteella ole tulevaisuutta jos mies ei vähennä/lopeta. Yhteenmuutosta tai muusta vakavasta tuskin voi puhuakaan tällä hetkellä, sitä en tekisi lapsilleni tai itselleni.
Voi, kun osaisin olla tarpeeksi viisas. Voin ja aion asettaa rajat oman itseni suhteen, mitä siedän, mitä en, mutta harmittaa pirusti. JOtain niin kauhean kivaa ja kaunista vs. alko. Moni varmasti tietää tunteen. Suututtaa, että edes lähdin tähän, olisin päässyt vähemmällä unohtamalla koko miehen jo silloin kesällä… ![]()