Pohdintaa (rauhoittavien) lääkkeiden lopettamisesta

Olen syönyt nyt noin 10-vuotta masennuslääkettä (Venlafaxin 150mg), ADHD-lääkettä (Concerta 36mg+tarv 18mg), unilääkettä (Tenox 20mg 1-2/ilta) sekä rauhoittavaa lääkettä (temesta 1mg 1-4/pvä), jotka määräsi minulle aikoinaan erikoislääkäri, siis psykiatri. Samaan aikaan kävin tapaamassa psykiatrista sairaanhoitajaa, joka totesi, että asiat, joita minulla on käsittelemättä, ovat niin tuskallisia, että niistä puhuminen on todella, todella haastavaa, ja suositteli lämpimästi terapiaa. Psykiatrin kanssa siis sovittiin annostukset ja koska kävin hänen luonaan vain uusimassa reseptit, sillä asiat olivat liian tuskallisia käsitellä ilman sairauslomaa, sovittiin, että hakeudun terapiaan kunhan aika on mielestäni sopiva, eli kesäloman aikana. Jouduin kuitenkin olemaan kesäloman toisessa työssä. Masennus ja ahdistus tekevät minusta ilman lääkkeitä muutamassa päivässä täysin toimintakyvyttömän, joten toimintakyvyn ylläpitämiseksi lääkitystä siis jatkettiin ja hoitosuhde siirrettiin terveyskeskukseen.

Vuoden verran sain reseptit uusittua Kanta.fi-palvelun kautta mutta lääkärin vaihduttua, on uusi lääkäri päättänyt terveyskeskuksessa, että lääkitykseni ajetaan kokonaan alas. Vastaanotolla oli puhetta, että tämä tehtäisiin kesälomalla. Ajatuskin tästä ahdistaa ja pelottaa ihan hulluna -tiedän, etten selviä ilman lääkkeitä vielä tässä vaiheessa. Kunpa ajankohta olisikin edes silloin lomalla… Nyt oli uusimispyynnön yhteydessä kirjoittanut reseptiin, että toimitetaan kuun lopussa ja tekstissä luki, että annostus on tästälähin 1/4 entisestä, jonka jälkeen on tultava vastaanotolle lääkityksen purkamiseksi.

Tiedostan varsin hyvin, että asiat pitäisi käsitellä pois alta eikä vaan syödä lääkkeitä, mutta itse olin ajatellut järkevämpänä lopettaa lääkityksen sitten, kun itse ongelma on hoidettu alta pois. Pelkään ja tiedän menettäväni kontrollin elämääni ja lääkkeiden loputtua en enää pysty menemään töihin enkä varmaan hoitamaan koiriani, kotiani tai parisuhdettani (kokeiltu on…). En ole itse missään vaiheessa ajatellut, että lääkkeet olisivat minulle ongelma, sillä annostus säädettiin erikoislääkärin kanssa. Nyt olen ahdistunut kaiken lisäksi vielä siitäkin, olenko itse kuitenkin toiminut väärin tai arveluttavasti, olenko kuitenkin jopa narkomaani, väärinkäyttäjä tms ja tälle tk-lääkärille meneminen tai soittaminen ahdistaa ja pelottaa jo valmiiksi.

En oikeasti tiedä, mikä olisi tästä oikea reitti ulos. Tällä hetkellä muutenkin kaikki asiat elämässäni (työ, opiskelu, pääsykokeet, kotiasiat) ovat päin helvettiä, eikä nyt ole todellakaan oikea aika lopettaa lääkkeiden käyttämistä kuin seinään tai saada enää yhtään uutta aihetta syyllisyyteen.

Ikinä en ole lääkkeitä käyttänyt väärin tai päihtymistarkoituksessa. En käytä ollenkaan alkoholia. Tätä ei terveyskeskuslääkäri kuitenkaan vastaanotolla uskonut, vaan antoi kirjoituksessaan ymmärtää minun puhuneen palturia.

Ensinnä: kyse on nyt yhden uuden lääkärin mielipiteestä. Toiseksi: vaikka olisitkin käyttänyt lääkkeitä väärin, ansaitset hyvää hoitoa. Minä käytin vuosia lääkkeitä väärin ja elin syyllisyydessä, aivan turhaa. Riippuvuus on aivan normaali reaktio, eikä sitä tarvitse hävetä. Apua on saatavilla. Sinuna laittaisin vaikka viimeiset pennit likoon ja siirtyisin yksityisen hyvän psykiatrin hoteisiin. Ei tuollaista määrää voi laskea yhtäkkiä. Tarvitset lisäksi selvästi muutakin apua ja terapialähetteen.

Varsinkin Temestan suhteen suosittelen menemään yksityiselle! Olen itse syönyt alunperin psykoosiin liittyvään ahdistukseen Temestaa ja se on voimakas lääke. Olen syönyt sitä nyt viisi vuotta arkisin 2-3mg ja viikonloppuisin en yleensä ollenkaan ellei ole sosiaalisia tapahtumia. Minulta yritettiin tiputtaa Temesta pois Rivatrillilla, ensin aamuisin 1mg ja iltaisin 1mg. Mutta ahdistus vain jatkui.Rivatril nostettiin 2mg aamuin illoin, eikä vaikutusta. Ahdistus vain kasvoi jo lähelle psykoottisuutta. Miksi pitäisi lopettaa lääkkeen käyttö,joka auttaa vain siksi, että se aiheuttaa riippuvuutta. Ja taulukoita, jotka osoittavat bentsodiatsepiinien voimakkuuksia toistensa suhteen tulisi ehkä arvioida suuntaa antavina. Esim. Kyseessä olleen Rivatrillin olisi pitänyt vastata 4mg päiväannoksella 8mg Temestaa.

Ketjun aloittajalle:

Tää o vissiin/voi olla seurausta siitä, että Valvira on jo vuosia sitten alkanut lähettää lekureil ukaaseja siitä, että bentsoriippuvaiset on vieroitettava. Se löytyy kyl Valviran sivuilta, jos semmosta p*skaa haluu lukea. En tiä, minne kaikkialle niitä on pistetty; uskon, että ainakin julkisen puolen lekureil, oli sit kysees teekoo, psykiatrinen hoito tai päihdehoito… Ne lekurit, jotka lukee sitä Valviran päiväkäskyä kuin jumalansanaa, jättävät huomiotta, että myös siin kiertofuckin´kirjees vai miksikä sitä nyt sanois, on kohta, jossa sanotaan, että on kuitenkin potilasryhmiä, joiden kohdalla vierottamisen haitat voivat olla suuremmat k.hyödyt (tms.)

Mikä neuvoksi, siis. A-klinikalla voidaan ottaa ihmisen yksilöllinen elämäntilanne huomioon, sitä voinee selvittää (?), kuinka ehdoton asenne milläkin klinikalla on; yksityisiltä v o i saada, ennen kuin teekoosta vaaditaan apteekkisopimuksen tekemistä. Ilmeisesti olet ostanut lääkkeesi laillisesti, joten eipä siitä sen enempiä :unamused: . Ja täs ei totisesti voi ruveta kelleen suositteleen, että juu ostapPa kadulta, jos tohtorit kiusaa… :unamused: . Saattaisi tulla -ennen ku keksivät viel kieltää bentsotkin lailla :imp: - halvemmaksi, mutta takeitahan ei anneta koskaan mistään :unamused: :unamused: :unamused: . Juu ja ehkä saattaisi tulla porttikielto Plinkkiin, öh :blush: .

Siis voi perkele, eka niitä työnnettiin kaksin käsin shrinkkien vastaanotoil -joiden tiedot lääkkeistä, joita määräävät, on anteeksiantamattoman v a i h t e l e v a a: esim. mul on tiedetty kertoa viel joskus 2005-2010, että bentsot eivät aiheuta toleranssia ja justiisajuu :imp: . Nyt me, ketä ollaan bentsoriippuvaisia, ollaan vissiin itse perkeleestä :imp: .

Moi Katya !!!
Todellakin on niin, ettei Temestan annosta saa lopettaa, kuin seinään, eikä edes vähentää, kuin n.puoli pilleriä / viikko. Nykyään jo tiedetään, että Temesta on eniten riippuvuutta aiheuttava bentso ja Xanor seuraava.
Mene lääkärille -joko yksityiselle tai tk- ja kerro, ettet ole kybällä mukana lopettamassa juuri nyt, kun elämässäsi on muutenkin vaikeaa. Katkaisu kotioloissa ei onnistu ilman raudanlujaa motivaatiota. Mieti, milloin olisi paras aika alkaa loiventaa lääkkeitä pois ja pyydä päästä sairaalaan tai edes katkolle lopettamaan lääkärin valvonnassa. Ellei tähän suostuta vaadi vaikka potilasasiamiehen kautta, ettei lääkkeitäsi todellakaan saa lopettaa tuolla tavoin, että 3/4 otetaan pois kertapamauksella.
Lääkkeet pitää loiventaa pikkuhiljaa pois ja sulla on oikeus saada siihen tarvitsemaasi hoitoa. Onhan lääkärilläkin ollut oikeus saattaa sut moiseen tilanteeseen :imp:
Toivotan sulle tsemppiä ja parempaa kevään jatkoa. Ilmoitahan, miten loppupeleissä kävi.

Heissulis!

Ja KIITOS kaikille vastanneille! <3

Hommahan jatkuu siten, että sain pari vastaanottoaikaa terkkarin psyk. hoitsulle, joka ohjasi minut eteenpäin päihdehoitajalle. Ahdistus ja syyllisyys sen kuin kasvoivat, varsinkin sen jälkeen, kun kerroin psyk. hoitajalle että uni ei tule, ei ole koskaan tullutkaan, edes lapsena.

Hoitaja ilmoitti, että “päihde- ja huumeongelmat hoidetaan ensin ja sitten kun ole kuivilla, voidaan pohtia tuota uni- ja mielialapuolta”. En edes tiennyt, että minulla olisi päihdeongelmaa mutta noh… Hoitsujen tapaamisissa (4 kertaa, kunnes totesivat, että käynnit turhia koska päihdeongelma) kyseltiin moneen kertaan, että onko minulla lapsia, onko miehellä lapsia ja aiotaanko niitä hankkia. Lisäksi usein erilaisin kysymyksin tiedusteltiin alkoholinkäyttöäni (absolutisti) ja kantaani laittomiin huumeisiin: “ei kai se nyt niin paha ole, jos nyt vähän pilveä polttelee” (en ole koskaan kokeillut).

Tänään sitten päihdelääkärin juttusille, katsotaan miten äijän käy.

Uskomatonta paskaa.

Ja kyllä, koko tämä aika ilman lääkkeitä. Seurauksena mm. potkut työpaikalta. Jeah.

^ Jos et juo lainkaan alkoholia, et ole koskaan kokeillutkaan laittomia huumeita(Mielipide niistä saa jokaisella olla ihan millainen vain), etkä väärinkäyttänyt lääkärin sinulle määräämiä lääkkeitä, niin sulla EI VOI olla päihdeongelmaa ja piste. Tämä on kyllä uskomattominta, mitä olen vähään aikaan kuullut :imp: :open_mouth: . Olen todella pahoillani puolestasi, että olet tyystin syyttä joutunut tuollaiseen ryöpytykseen, johon moni oikeasti päihdeongelmainenkaan ei lääkkeineen joudu.

Ensinnä sun pitäisi nyt ottaa yhteyttä potilasasiamieheen, koska kohdallasi on toimittu ehdottomasti väärin. Toiseksi sun kannattaisi hankkiutua ihan psykiatrille, sille joka lääkkeesi alunperin määräsi, tai sitten jollekulle yksityiselle, jotta lääkityksesi saataisiin kuntoon ja siinä sivussa mietittyä sulle oikeaa, sopivaa hoitoa, ilman tuota käsittämätöntä paskanjauhantaa päihdeongelmasta :imp: . Tiedän, että voimasi voivat olla vähissä tässä tilanteessa, mutta kohta ne vasta vähissä ovatkin, jos tuo tuollaisenaan jatkuu.

Luulisi, että niitä oikeitakin päihdeongelmaisia riittäisi sinne päihdepolille ihan kotitarpeiksi, eikä niitä tarvitsisi väkisin leipoa täysin viattomista ihmisistä :unamused: . Äläkä nyt helvetissä mene itse myöntämään mitään olematonta päihdeongelmaa, vaikka peukaloruuviin sut pistäisivät, koska sitten komppaat tuota perättömän lausunnon kirjoittanutta lääkäriä ja katsovat äkkiä, että ihan itse olet hankkiutunut saamaan apua päihdeongelmaasi.

Tuhannesti tsemppiä.

Edit: Toivottavasti se päihdelääkärin vastaanotto menee hyvin, ts. on ihan tolkun ihminen, joka tajuaa, ettei sulla noilla “meriiteillä” voi olla päihdeongelmaa ja olet aivan väärässä paikassa ja osaa lähettää eteenpäin johonkin sopivampaan instanssiin. Siitä huolimatta suosittelen ehdottomasti edelleen yhteydenottoa potilasasiamieheen.

Päihdelääkärin juttusilla käyty pari viikkoa sitten.

Olimme samaa mieltä siitä, että en syö kyseisiä nappuloita huvikseni tai päihtyäkseni, vaan ahdistukseen, sosiaalisten tilanteiden pelkoon ja paniikkioireisiin.

Kerroin, että en voinut ensin mennä työpaikan taukohuoneeseen ilman lääkettä, sitten en koko työpaikalle ja nyt olen
sitten karenssissa (Tadaa!). Hän ilmoitti oitis, että kirjoittaa mulle sairauslomaa, jotta ei tarvihe nyt siitä murehtia, että rahaa ei tule ja melkein myönsi edellisen lääkrin hoitovirheen. Ei oikein itsekään ymmärtänyt, miksi hänen vastaanotolleen tulin.

No, ahdistusta ja em. oireita helpottamaan nostettiin Venlafaxinia, koska se kuulemma auttaa ahdistukseen vasta isompina annoksina. Temestat saan pitää niin kauan kuin siltä tuntuu, nyt niitä on mennyt jo vähemmän, koska niille ei ole ollut tarvetta, mutta eräänlaisena pelastusrenkaana haluan ne pitää vielä, kunnes olen aivan varma.

Kiitos miljoonasti kaikille tsempeistä, ei olis pää kestänyt tätä kevättä muuten <3

Tosi TOSI hieno juttu, että asiasi ovat selkiintymään päin. Hyvää kesän jatkoa ja menestystä !!! :smiley: